RallyBaron  Samppasport

Jarrulevyjen reijitys

  • 9 Vastauksia
  • 5210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Jarrulevyjen reijitys
« : 08.06.2018, 12:44:40 »
Projektissa seuraavana 940:n etujarrujen päivitys -> 302 mm jarrut V70:stä. Reijitetyt / uritetut levyt tuntuvat olevan aika hinnakkaita ja tässä pohdiskelen, onko ihan tuhoon tuomittu idea reijittää hyvät vakiolevyt jyrsinkoneella. Mieleen tulee ainoastaan mahdolliset lujuuteen vaikuttavat seikat, eli heikkeneekö levy siitä liikaa? Koneistus onnistuisi verstaalla jakolaitteella.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #1 : 08.06.2018, 13:10:58 »
Äkkiseltään herää kysymys että saako noi levyt jonkuusortin lämpökäsittelyn työstön jälkeen ennen kuluttajalle pääsyä  ???

MTEC:n laikkoja saa Briteistä edukkaasti, sjoskertoili huonoja kokemuksia niistä mutta itellä ei vielä ole ongelmaa ollu. Tosin en oo radalla käyny kokeilemassa vielä nopeeta kierrosta...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #2 : 08.06.2018, 14:22:43 »
Itelläni on kahdessa autossa kokemusta Mtecbrakes.co.uk laikoista. Vain positiivista, nykyisessä on ja entiseen T-5Rään laitoin.

Suosittelen.

Itse kun menee rei'ittää niin ~95% todennäköisyys että halkeaa. Ei niitä oo siihen tehty et porattaisiin reikiä. :)

Jos reikälevyjä haluaa niin ostaa tehdasrei'itetyt levyt. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #3 : 08.06.2018, 15:08:09 »
Minuakin mietitytti tuo mahdollinen lujuuden heikkeneminen. Koneistallamalla ne luultavasti on tehty vakiolevystä. Sitä hintaa äkkiä spesiaalilevylle tulee ylimääräisestä työvaiheesta. Voihan se olla, että reijittämälläkin hyvä levy kestää.

Ihan varma tuosta kuitenkaan en ole. Jos sitten sattuu se huonompi päivä ja levy halkeaa, niin jälki voi olla rumaa. Enpä taida kokeilla.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #4 : 08.06.2018, 15:30:53 »
Jossakin oli juttua, että jos itse porailee, niin aihiot pitää olla sitten ehdottomasti uudet ja ajamattomat. Ihan järkeenkäypää, muutama reipas jarrutus ja kunnon lämpö jo muuttaa aika paljon sen metallin ominaisuuksia.

Ei siis kokemuksia, muistelen tällaista vaan lukeneeni jostain.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #5 : 08.06.2018, 15:58:37 »
Varmaankin syytä myös tasapainotella sitten rei'ittämisen jälkeen. Mutta en kokeilis kotona.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #6 : 08.06.2018, 16:31:33 »
Varmaankin syytä myös tasapainotella sitten rei'ittämisen jälkeen. Mutta en kokeilis kotona.

Jos symmetrisesti saa porailtua niin tuskin tarvetta painotteluun, ellei terä osu johonkin välirivoista.

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #7 : 08.06.2018, 16:44:01 »
Jakopöydällä saa just eikä melkein tasajaettua kehän, enkä uskoisi tasapainotuksen kanssa tulevan ongelmia. Ripojen kohdalle ei pidä porata missään olosuhteissa. Luujuusteknisesti (jos poraa) senkkaisin kevyesti porareiän tmv. konstilla pyöristäisin reiän sun jouheaksi. Kovassa rasituksessa murtumat lähtevät usein terävistä nurkista.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #8 : 08.06.2018, 16:51:06 »
Kai se levy on alunperinkin koneistettu "just eikä melkein" pyöreäksi, mutta silti niistä on aina jouduttu sipaseen ihan hyvän kokonen siipale reunasta että on saatu tasapainoon. Tuskin on porailujen jäljiltä tasapainossa. Tai prove me wrong...

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrulevyjen reijitys
« Vastaus #9 : 08.06.2018, 20:22:34 »
Siitähän se on lähdettävä, että levy on hyvin tasapainossa jo lähtötilanteessa. Jos kehälle porataan tasajaolla sen jälkeen esim 30 pientä 4 mm reikää 60 asteen jaolla useampaan riviin, niin ei siitä lähde kovin montaa grammaa tavaraa. Kun kaikki aine lähtee aivan "tasaisesti" ympäri kehää, niin sen takia en ongelmia osaa odottaa tasapainon kanssa

Kuten tiedetään, niin reijäthän on porattu liki tangentin suuntaiseen riviin. Se jakaa rasitusta tasaisemmin levylle ja saattaa ehkä myös auttaa siinä tasapainoasiassa. Mahdollisesti ehkäisee myös kuumuuden aiheuttaamaa kieroontumisilmiötä.

Kun normitilanteessa renkaissa ja vanteissa on varmasti heittoa sekä kuraa ym. ja lisäksi levyn massa ja kehän koko on niihin verrattuna pieniä, niin ei siitä varmaankaan kovin isoa ongelmaa tule.

 

Carcom Oy  Ateho