Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3280145 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15165 : 28.09.2021, 19:14:32 »
Ei ainakaan motonetin Brembot, vajaa kuukausi ja kierot levyt täristää jarrutuksessa. Ate tai Zimmerman, Atet tuli itselle viimeksi ja 6kk menty tärisemättä.
Ate oli millin kiero paketista otettuna, fremaxit tilattu.  :-\

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15166 : 28.09.2021, 20:19:35 »
Mulla ollut motonetin brembot vuosia ilman ongelmia
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15167 : 28.09.2021, 21:41:16 »
Samoja bremboja minäkin oon laittanut kaikkiin eikä ikinä yhtään kieroa. Tosin ajotyyliin kuuluu ennakointi hyvin vahvasti ja jarrua polkaisen vain silloin tällöin kovempaa jottei palat lasitu liikaa. Jos levyt ei kuumene liikaa, ei ne myöskään mene kieroiksi.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tomave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15168 : 29.09.2021, 17:15:13 »
Moi,

Kaipaisin V40 vm.-16  autoon vikakoodien lukua ja huoltovalon nollausta Oulun alueella.  Pari kymppiä maksan.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15169 : 29.09.2021, 19:28:59 »
S40 2006, takajarrusatulan kannakeraudan pultit, alempaan piti väkisin lyödä E hylsy kantaan ja sain sen auki. Onko nuo ihan normaaleja pultteja?

Edit: volvolta varmaan saa?

https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/bolt-brake-caliper/1054338/ tämähän se taitaa olla, vinillä ainankin hakemalla antaa tuon.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2021, 19:41:31 kirjoittanut Teemu- »

Poissa svolvo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • Volvo for life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15170 : 03.10.2021, 18:54:02 »
MK2 V70 bensaturbon ilmastoinnin kompuran vaihdosta oli kyllä useita ketjuja, muttei kuitenkaan tarpeeksi selvästi mainittu, mikä on helpoin tapa se vaihtaa ja kuinka monta tuntia menee? Ulkomailla purkaavat puoli autoa, eikö sitä saa vaihdettua renkaan ja sisäloksun ottamalla pois nosturilla ja apurungon välistä entinen pois ja vastaava tilalle? Matalapaine turbo kyseessä, eli tilaa ei turhan paljoa, ja näin äkkiseltään katsottuna epäilisin alakautta olevan helpompi vaihtaa? Ja onko kompuroissa miten eroja, osanumero on eri mutta auto mistä tulossa on kuitenkin samalla koneella ja saman vuotinen?
'2020 Volvo XC40 T3 Business
'2004 Volvo V70 2.5T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15171 : 04.10.2021, 14:40:30 »
S40 '06 B5244S4 käy rikkaalla. Imuvuoto tai lambda on aika perinteinen vastaus kun ulkomailta lueskelin, mutta onko muilla täällä kokemusta vastaavasta? Ihan kaikkea ei kehtaisi uusia. :D

P0172 vikakoodi

Omistaja myös juuri kertoi et tyhjäkäynti on välillä epätasaista
« Viimeksi muokattu: 04.10.2021, 14:57:20 kirjoittanut Teemu- »

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15172 : 04.10.2021, 15:13:36 »
S40 '06 B5244S4 käy rikkaalla. Imuvuoto tai lambda on aika perinteinen vastaus kun ulkomailta lueskelin, mutta onko muilla täällä kokemusta vastaavasta? Ihan kaikkea ei kehtaisi uusia. :D

P0172 vikakoodi

Omistaja myös juuri kertoi et tyhjäkäynti on välillä epätasaista
Imuvuodon paikallistaa helposti suihkuttelemalla jarrukliineriä letkuihin , jos tyhjäkäynti muuttuu, vuoto on paikallistettu. Omalla vastuulla kylmälle koneelle ja ilman tupakkia tietenkin.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15173 : 04.10.2021, 15:22:33 »
Imuvuodon paikallistaa helposti suihkuttelemalla jarrukliineriä letkuihin , jos tyhjäkäynti muuttuu, vuoto on paikallistettu. Omalla vastuulla kylmälle koneelle ja ilman tupakkia tietenkin.
Se on ainankin lähdettävä kokeilemaan. Ei tullut mieleenkään käyttää autoa pihassa niin kauan että syttyisi uudelleen tuo vikavalo.

Nythän se auto on omistajallaan jo :-\

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15174 : 04.10.2021, 17:26:37 »
S40 '06 B5244S4 käy rikkaalla. Imuvuoto tai lambda on aika perinteinen vastaus kun ulkomailta lueskelin, mutta onko muilla täällä kokemusta vastaavasta? Ihan kaikkea ei kehtaisi uusia. :D

P0172 vikakoodi

Omistaja myös juuri kertoi et tyhjäkäynti on välillä epätasaista
Jos on imuvuotoa, niin silloin se korjaa rikkaammalle.
Ja kun korjausarvot on riittävän suuret, tulee vikakoodi "liian laiha seos".

Nyt siellä on lambdan mukaan ollut liian rikas seos, ja moottorinohjainlaite on lyhentänyt ruiskutusarvoja esim. 20% jolloin vikakoodi tulee -> moottorin häiriövalo.
Eli korjausarvot näkyy miinusmerkkisenä.

Tyypillisesti silloin kun on liian rikas seos vikakoodi / ongelmana, että auto "luulee" moottorin käyvän rikkaalla, on useimmiten lambda tai ilmamassamittari ollut viallinen.
Lambda yleisempi, ja usein silloin kun moottori polttaa öljyä jonkun verran.
 Toki , miksei ihan oikeastikkin kävisi rikkaalla --> esim. imuilman lämpötila -40C jatkuvasti , joku suutin vuotaa sen verran ettei kuitenkaan missfirea tee sen suuttimen sylinterissä.
 Ja missfirea jos tekee enemmän, silloin lambda 'näkee' sen suurempana happimääränä -> korjaa rikkaammalle (ja lopulta tekee liian laiha seos vikakoodin mikäli menee esim. yli 15 tai 20%)

Silloin voi olla lambda ihan kunnolla karstoittunut , minkä vuoksi hapen määrä on paljon vähemmän mitä oikeasti on.

Testeri, jossa on livedata ominaisuus, on näissä paras laite. Sillä näet useimmat anturitiedot riittävällä tarkkuudella/nopeudella, esim. stft, ltft (lyhyen ja pitkänajan korjausarvot.. stft=short term fuel trim) , jäähd.nesteen lämpötilan, imuilman lämpötilan, imusarjan painetiedon, ilmamassamittarin näyttämät lukemat .. jne.
Yksinkertaisempien tekniikoiden parissa selvittää alle 30 minuutissa miksi korjausarvot on suuntaan tai toiseen koholla (liikaa).. testerin kanssa, jossa em. ominaisuus on.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2021, 17:30:11 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15175 : 04.10.2021, 17:54:12 »
Jos on imuvuotoa, niin silloin se korjaa rikkaammalle.
Ja kun korjausarvot on riittävän suuret, tulee vikakoodi "liian laiha seos".

Nyt siellä on lambdan mukaan ollut liian rikas seos, ja moottorinohjainlaite on lyhentänyt ruiskutusarvoja esim. 20% jolloin vikakoodi tulee -> moottorin häiriövalo.
Eli korjausarvot näkyy miinusmerkkisenä.

Tyypillisesti silloin kun on liian rikas seos vikakoodi / ongelmana, että auto "luulee" moottorin käyvän rikkaalla, on useimmiten lambda tai ilmamassamittari ollut viallinen.
Lambda yleisempi, ja usein silloin kun moottori polttaa öljyä jonkun verran.
 Toki , miksei ihan oikeastikkin kävisi rikkaalla --> esim. imuilman lämpötila -40C jatkuvasti , joku suutin vuotaa sen verran ettei kuitenkaan missfirea tee sen suuttimen sylinterissä.
 Ja missfirea jos tekee enemmän, silloin lambda 'näkee' sen suurempana happimääränä -> korjaa rikkaammalle (ja lopulta tekee liian laiha seos vikakoodin mikäli menee esim. yli 15 tai 20%)

Silloin voi olla lambda ihan kunnolla karstoittunut , minkä vuoksi hapen määrä on paljon vähemmän mitä oikeasti on.

Testeri, jossa on livedata ominaisuus, on näissä paras laite. Sillä näet useimmat anturitiedot riittävällä tarkkuudella/nopeudella, esim. stft, ltft (lyhyen ja pitkänajan korjausarvot.. stft=short term fuel trim) , jäähd.nesteen lämpötilan, imuilman lämpötilan, imusarjan painetiedon, ilmamassamittarin näyttämät lukemat .. jne.
Yksinkertaisempien tekniikoiden parissa selvittää alle 30 minuutissa miksi korjausarvot on suuntaan tai toiseen koholla (liikaa).. testerin kanssa, jossa em. ominaisuus on.
-H-

Täytyy alkaa tuota tutkia, niin pääsee leimalle autolla. Kylmänä tosiaan toimi ok kuulemma ja lämpöisenä käy vähän miten käy. Tollanen livedata testeri melkein pitäisi olla, tuo koodi tuli selville kesäkuussa katsastuskonttorin laitteilla ja tuolla minun ELMillä.

Uus lambda (katalysaattorin jälkeen on kaikissa mainittu  ???) Virosta n. 34€ ja ilmamassamittarille tarjoaa tälläistä halvimmillaan 30€.

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15176 : 04.10.2021, 20:19:05 »
Se eka, eli ennen katalysaattoria oleva lambda on se, joka käytännössä antaa palautetta eculle, että minkä verran happea on pakokaasuissa ja sen perusteella päättelee seossuhteen.
 Jos on perus kapeakaista lambda sekin, niin miksei myös yleismallinen bosch esimerkiksi menisi.. mut mieluummin tietysti valmiilla liittimellä , niin ei tarvii johtoja sörkkiä sit.

Halpa tarvike ilmamassamittari on sit se vihoviimeinen juttu mitä kannattaa autoon laittaa. ;)
Oem tai oem valmistajan tarvike.. mikäli siis päätyy siihen, että vika on siinä.
'Varmuuden vuoksi' tai arvauksen perusteella ei toki kannata hankkia oikeestaan mitään osia.

Oireen kuvauksen perusteella vaikea sanoa, käykö se oikeasti rikkaalla vai käykö oikeasti laihalla koska ecu luulee että käy liian rikkaalla.
Tyhjäkäynnillä kun on herkkä käymään epätasaisesti, kävi se sitten (reilummin) rikkaalla tai laihalla.
 Pakokaasumittauksen arvoista saattaisi olla pääteltävissä, mut ei välttämättä ongelma ole niin merkittävä esim. 2500rpm ilman kuormaa.. ja katalysaattori korjaa aika tehokkaasti (hyvin toimiessaan) co ja hc, sekä happea pois.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15177 : 04.10.2021, 22:04:29 »
Se eka, eli ennen katalysaattoria oleva lambda on se, joka käytännössä antaa palautetta eculle, että minkä verran happea on pakokaasuissa ja sen perusteella päättelee seossuhteen.
 Jos on perus kapeakaista lambda sekin, niin miksei myös yleismallinen bosch esimerkiksi menisi.. mut mieluummin tietysti valmiilla liittimellä , niin ei tarvii johtoja sörkkiä sit.

Halpa tarvike ilmamassamittari on sit se vihoviimeinen juttu mitä kannattaa autoon laittaa. ;)
Oem tai oem valmistajan tarvike.. mikäli siis päätyy siihen, että vika on siinä.
'Varmuuden vuoksi' tai arvauksen perusteella ei toki kannata hankkia oikeestaan mitään osia.

Oireen kuvauksen perusteella vaikea sanoa, käykö se oikeasti rikkaalla vai käykö oikeasti laihalla koska ecu luulee että käy liian rikkaalla.
Tyhjäkäynnillä kun on herkkä käymään epätasaisesti, kävi se sitten (reilummin) rikkaalla tai laihalla.
 Pakokaasumittauksen arvoista saattaisi olla pääteltävissä, mut ei välttämättä ongelma ole niin merkittävä esim. 2500rpm ilman kuormaa.. ja katalysaattori korjaa aika tehokkaasti (hyvin toimiessaan) co ja hc, sekä happea pois.
Joo, mie tiedän nuo halpis osien tarinat kyllä mutta auton omistaja kun ajattelee hivenen eri tavalla mitä oon huomannut.  :D

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15178 : 05.10.2021, 17:06:20 »
Saisikohan tätä kautta apua.

Nostinrempan jälkeen alkoi naputtaa voimakkaasti ja pakokaasu haisee ihmeelliseltä, jotenkin etovalle. Auto lähtee käyntiin, mutta sahata saa 4-5sek normaalin 2sek sijaan. Mielestäni ajoitukset on kohdillaan, mutta varmaan huomenna joutuu vielä koneiston kannen käyttää auki varnuudeki.

Veikkauksia/tietoa/neuvoja?

https://youtube.com/shorts/rLXFN4_SVDM?feature=share

https://youtu.be/kGDPd0ruNa4

Auto  s80 -07 d5
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15179 : 05.10.2021, 20:55:40 »
Voisi olla esim. jonkun suuttimen pää tukossa, likaa päässyt siihen ja ruiskuttaa miten sattuu ainetta sylinteriin.
Se osaa pitää aika pahaa meteliä.. tai kun pätkii suuttimen ohjaus esim. huono kontakti pistokkeella.

Mut kyllä itekkin käyttäisin tuossa tilanteessa kopan auki ja kattoisin ajoituksen vielä uudestaan.
Eli imu+pakonokkien ajoitus kampiakseliin nähden.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

RallyBaron  Samppasport