Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit > Projektipäiväkirjat

Team Recycle Racing Finland - Volvo 244 Turbo

(1/118) > >>

mista:
Volvo 244 B21ETIC Turbo+ 1981

Liikkeelle lähdettiin aivan originaalista B21ET turbovolvosta, jossa oli ic ja turbo + varustelu. Sisustana se perus helmenvalkea. Auto oli seissyt nurmikolla vuosia, joten pintakaaret, sisäkaaret, pintahelmat, sisähelmat, lattiaa, oviena alareunat yms.. meni vaihtoon. Sitten vasta päästiin oikeisiin hommiin..
Kaikki kuvat löytyy täältä: http://s23.photobucket.com/user/raipe/library/Volvo%20244TIC?sort=3&page=1

 (Kirjoitettu vuonna 2005) Tässä tullaan kertomaan hiukan tämän projektin etenemisestä.. Aluksi pellit kuntoon ja sitten tekniikan kimppuun. Tavoitteena noin 300 - 400hp drift kelpoinen auto. (30.12.2010 Nykyinen tilanne siis 383hp 1,4bar)

Lähtötilanne..




Nyt..


29.4.2014

Netistä löytynyttä. Klikkaamalla isommaksi.







VRCF Ratapäivät Alastarolla 2014




Moottori:
- B21ET
- 531 kansi portattuna
- Cat cams 7900400 nokka. 290ast. 11,38mm
- Kuplan venttiilijouset
- Tommis billet säädettävä nokkapyörä
- SPM H-profiilikanget
- Kaikki laakerit, ja tiivisteet uusittu
- Kaikki koneistukset tehty niin alakerralle kuin kannellekkin
- Särötarkastukset ja kiillotukset tehty
- Kaikki osat tasapainotettu yhdessä ja erikseen
- Kevennetty vauhtipyörä
- Suodattimen siirtosarja
- XS-Power Intercooler
- Griffin alusyyläri
- Öljyjäähdytin kokoa ISO
- Itsetehty pakosarja. 3,5" DP ja 3" putkisto
- Garret T04E. Imu 59, pako65
- Viby racing "Eskilstuna" hukkaportti
- HKS - kopio blow off valve
- Suurtehoöljypumppu
- SFS silikoniletkut
- Aeromotive bensanpaineensäädin
- Kaksi turbo kakssatkun Bosch bensapumppua
- Teräspunosletkut ja auton alla suorat kupariputket meno ja paluu. 10mm sisähalkaisijalla
- Diesel 240:sen moottorintukikumit
- Kampuran päässä holkki ja laakeri Getrag vaihdelaatikolle
- Goetze perus kansipahvi
- Volvon oma sähköruiskullisen imusarja AM worksin bensakiskolla
- Megasquirt moottorinohjaus bensalle ja sytkälle
- Bosch hukkakipinäpuola
- Volvo 850 tps anturi, Cosworth sierra imuilma-anturi yms.
- 6-1 Triggeripyörä
- 2kpl sytkäkiviä: IG-H004H
- Suuttimet: Delphi 17113744, 998 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 2 ohm, VS
- Akku takaluukussa
- Sähköflekti
- Accel tee-se-itse tulpanjohdot

Voimansiirto:
- Getrag 262 laatikko (BMW)
- Orkkis kardaani katkaistu ja jatkettu
- Volvon oma 1031 perä
- Danan kitkalukko (Alkuperäinen lisävaruste)
- Sachs SRE 618 BMW M3 kytkinasetelma
- 4-lapainen sintterilevy


Vanteet:
- Kesä: MIM Juventus 16"
- MIM vanteiden takia sorvattu napaa 2,5mm ja levyä 2,5mm, siirretty jarrusatulaa sisäänpäin 5mm.

Kori:
- Täysin läpikäyty peltien osalta
- Koko pohja vahvikehitsattu
- Moottoripyörän tankinkorkki (Honda CBR tjms. Nykyään turha turvatankin ansiosta)
- A-ryhmäläisen takaspoileri
- Etuvaloja siistitty ja maalailtu sisältä
- Kirkkaat etuvilkut
- Puskurien rungot kevennetty poistamalla turhat kohdat
- Jaz turvatankki ja kaksi pumppua suodattimilla takaluukussa

Sisusta:
- Ovipahvit ja takapenkki poistettu. Tilalla alumiiniä.
- Total nelipistevyöt
- Itsetehty mittaristopaneeli ja reilusti mittareita
- Luisi nahkaratti, Momo Mokkaratti
- Pikairroituskeskiö
- Innovate laajakaista
- EGT mittari
- Sammutin

Alusta:
- Koni sport säädettävät iskunvaimentimet edessä
- Gaz säädettävät takana
- Coiloverit joka nurkassa
- Vahvistetut alatukivarret edessä. (Otettu mallia ambulanssimallin vastaavista)
- Uretaanipuslat
- Takana kaksi turbon vakaajaa

Jarrut:
- Edessä omat 4-mäntäiset satulat ja levyt
- Takana omat levyt ja satulat
- Hyllyssä K-sport hydr.käsijarru







Konehuone muuttunut jonkinverran tämän kuvan jälkeen.. (Muutama tuuninki bensaletku on vaihtunut oikeasti toimivaan ja hieno hukkaportti on vaihtunut oikeasti toimivaan, tuuninki tulpanjohdot on vaihdettu oikeasti toimiviin yms yms.. Koristeellisuus häipynyt ja keskitytty olennaiseen. )

Tälläisellä siis mennään tai ainakin koitetaan mennä.

Kuvia reilusti:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/?start=all

30.10.2010 Tilanne siis se, että autoon on juuri tehty moottoripäivitys ja auto on maalattu uudelleen. Tästä lisää löytyy Volvolandian prjektikertomuksen loppusivuilta..
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=82.0

Penkityksestä juttua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=210.msg27771#msg27771

Tilanne nyt:



Kuvakollaasia auton vaiheista.

















http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/PICT4079.jpg



















Hästens









































































mista:
Tältä näytettiin reilu viikko sitten..

JuHaU:

--- Lainaus käyttäjältä: mista - 31.10.2010, 11:39:00 ---Tältä näytettiin reilu viikko sitten..

--- Lainaus päättyy ---

Vielä kun raotat esirippua, miltä se nyt näyttää.

mista:
Kais sitä jotttai vois tänne laittaa, kun ei tie milloin tuo homma hoituu niin voi mennä pitkäänkin pantatessa.. Muille foorumeille en laita.  :coolsmiley:



http://kotisivu.dnainternet.net/a-talzi/volga/DSC_0307.JPG



http://kotisivu.dnainternet.net/a-talzi/volga/DSC_0310.JPG

Eli kuten sanoin. Ei mitään radikaalia. Maali on siistimpi ja pikku yksityiskohtia siistitty ja lisäilty. Ne jotka näki tämän alastarolla kesällä muistaa vanhan maalipinnan. Tai ainakin ne auringossa palaneet osat. Järkyttävä pölykerros laskeutunut jo päälle.. Miksei MIM Juventuksia saa 17" koossa.  :'( :'( Nuo näyttää niin pieniltä.

Ristus:
Kylläpä on siisti maali ja muutenkin asiallisen näkönen ulkoasu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta