Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 AWD -05 "BananaRanch Edition" (+S60 2.4T -01 huoltojuttuja...)

  • 260 Vastauksia
  • 82359 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Kas hyvä tietää kiitos. Alapallon omasta teetin suosiolla korjaamolla 60 eurolla lueskeltuani kauhutarinoita täältä.

Sehän meni yhtä hyvin kuin bin Ladenin vappu...

Vanha alapallo irtosi suht kivasti, tosin ne kaksi pulttia oli lujassa. Mutta kun lähdin pistämään uutta takaisin kiinni, korkkasi kierteet olkavarresta vai miksi tuota metallikappaletta nyt pitäisi sanoa mihin tulee kaikki kiinni.

Purkaamolta varmaan pitää lähteä katselemaan osaa tuohon. Saa toki tarjota.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6328
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Purkaamolta varmaan pitää lähteä katselemaan osaa tuohon. Saa toki tarjota.

Pitäis löytyy irtonaiset. Voi lähettää, jos et lähempää löydä. Toki täytyy käydä varmistamassa, että ovat tallessa. Ei olis eka kerta, kun kauppaan jo jotain kertaalleen myymääni osaa  :-[

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Pitäis löytyy irtonaiset. Voi lähettää, jos et lähempää löydä. Toki täytyy käydä varmistamassa, että ovat tallessa. Ei olis eka kerta, kun kauppaan jo jotain kertaalleen myymääni osaa  :-[

Hyvä tietää! Mä soittelen tänään pariin paikkaan tässä lähempänä. Kyllä tuosta Nurmon purkaamolta ainakin saisi, mutta halusivat kaupata koko tolppaa sen mukaisella hinnalla. Jos ei tärppää, mä otan yhteyttä. :)



Sain sen alapallon naputeltua aika mukavasti paikalleen, ajattelin että tuon viimeisen pienen rakosen voin sitten vetää pulteilla kiinni. Ei olis vissiin kannattanut. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Auts! Itsellä kesti momenttiavaimen kanssa ährätessä kun tukivarren puslaa vaihtelin, ihme kyllä,  mut onneksi tosiaan näitä on purussa joka jampalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Hyvä tietää! Mä soittelen tänään pariin paikkaan tässä lähempänä. Kyllä tuosta Nurmon purkaamolta ainakin saisi, mutta halusivat kaupata koko tolppaa sen mukaisella hinnalla. Jos ei tärppää, mä otan yhteyttä. :)

Kauhavalta löytyi nopealla aikataululla. Ajatus kun olisi, että saisi nyt nopeasti tämän kuntoon. Mukana tuli jarrukilpi, laakeri ja alapallokin (ymmärrän kyllä, purkaminen noin on nopeampaa), mutta vaihtoon ne menee kaikki. Omassa kun on suht tuore laakeri, alapallo on uusi ja jarrukilpikin paremmassa kunnossa. Pöydällä on mukava vaihtaa nuo.

Samalla reissulla tuli koeajettua erään yhdistyksen jäsenen puolesta 2010 mallinen S40 R-Design, 2.0 vaparikoneella. Hienon näköinen tuo oli ja siistikuntoinen, suht pienillä kilometreillä (ainakin oman mittapuun mukaan! :D ). Ei siinä oikeastaan muuta vikaa ollut kuin ahtimen puute! :D
« Viimeksi muokattu: 08.05.2020, 08:33:50 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
No se oli loppujen lopuksi helppo operaatio! :)

Oli niin suoraviivaista ja helppoa tekemistä tuon olka-akselin vaihto, että taidan seuraavalla kerralla kun näihin P2 alustaisiin tarvii palloniveltä tai laakeria vaihtaa, ottaa suosiolla tuon olka-akselin irti ja vaihtaa osa pöydällä.

Yhteenveto S60 parin viime viikon aikana S60 suoritettuja hommia:

-Uusi takapönttö
-Öljyjen ja suodattimien vaihto
-Takajousien vaihto
-Takajarrulevyt, palat ja kengät
-Alapallonivelen ja olka-akselin vaihto oikealle eteen.

Huomenna käydään vielä näyttämässä katsastajalle
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Noin ne hommat valmistuu kun tekee vaan pois O0
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
V70 on nyt hetken aikaa seissyt telakalla. Kuukausi sitten käytin autoa jakopäärempassa ja samalla pyysin pyöränkulmien tarkistuksen ja säädön.

Jakopää tehtiin mutta korjaamolta soittivat että takaa vasemmalla jousi poikki ja pitkittäinen tukivarsi murtunut ja vääntynyt. Jätettiin säädöt siis tekemättä.

Tukivarren saa Volvolta, vähän reilu 80€ hinta. Mutta jouset onkin vähän hankalampi juttu. Tässähän on siis BC Racingin alusta ja tuo jousi on sellainen ettei BC Racingin missään muussa sarjassa käytetä tätä jousta. Noh, ei kun tilaukseen vaan. Toimitusaika-arvio oli alunperin 3 viikkoa ja nyt on mennyt neljä. Mutta kyselyn perusteella tällä viikolla tulee.

Purin tänään jo tukivarren ja tolpan irti. Kuvat puhukoon puolestaan:





Jouset tietysti vaihtuvat molemmille puolille. Ja tuo tukivarsi kannattaa irrottaa vaikkei sitä olisi vaihtamassakaan. Tulee tuo tolppa yläpäineen paljon helpommin pois kun se ei ole tiellä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Ööh, mihin tuo on ajettu? Routakuoppaan? Ei nimittäin normisti, ainakaan omissa kulkineissa, oo tukivarret noin solmussa olleet evö.. ja jousikin samalla menny...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ööh, mihin tuo on ajettu? Routakuoppaan? Ei nimittäin normisti, ainakaan omissa kulkineissa, oo tukivarret noin solmussa olleet evö.. ja jousikin samalla menny...

Ei ole mulla tiedossa niin pahaa monttuun ajamista että asia sillä selittyisi.

Mun veikkaus on, että tukivarsi on saanut pienen vaurion jossain vaiheessa jonkun pienemmän kolauksen seurauksena. Jousi on sitten katkennut korroosion myötävaikutuksella muuten vaan. (On kuulemma aika tyypillistä näissä BC Racingin sarjoissa että jousia menee). Ja kun jousi katkesi, se on aiheuttanut rasitusta tuohon tukivarren joka oli jo valmiiksi vaurioitunut

Mut tää on vaan spekulointia
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi

(On kuulemma aika tyypillistä näissä BC Racingin sarjoissa että jousia menee).


Ah ok, en tienny tuosta ominaisuudesta... Täysin mahdollinen skenaario.

"If I die... I die..." <- joku

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2163
  • Näillä mennään
Itselläkin meni bcracingista jouset edestä poikki. Kesti 3v/200tkm.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Äsken hain postista uudet jouset ja Käyttöautolta uuden tukivarren. Jouset satkun ja pitkittäinen tukivarsi 82€.

Hain myös motonetistä käsijarruun säätörullat, laittelen ne nyt samalla.

Tai siis huomenna laitan, tänään ei jaksa!  <Kippis>
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Äsken hain postista uudet jouset ja Käyttöautolta uuden tukivarren. Jouset satkun ja pitkittäinen tukivarsi 82€.

Hain myös motonetistä käsijarruun säätörullat, laittelen ne nyt samalla.

Tai siis huomenna laitan, tänään ei jaksa!  <Kippis>

No eilen laittelin uudet jouset ja putsailin noi tolpat muutenkin kunnolla. Samalla vähän (15mm) nostin peräpäätä ylöspäin. On hieman perä laahannut maata jo aiemminkin, katsotaan nyt että miltä näyttää uusien jousien kanssa. Nostaa sitten vaikka vähän etupäätäkin jos tarpeen.

Tukivarren kanssa nyt ei mitään ihmeellistä ollut, kaksi ruuvia kiinni, vähän tunkillä ylöspäin ja sitten kiristys.

No mutta eihän tuota vielä alas pyörilleen kuitenkaan saa. :facepalm:

Eilen kun olin leppoisaan tahtiin laitellut tuota alustaa niin ajattelin tänään jatkaa vielä käsijarrun kanssa, laittaa noi säätöpalat ja pistää säätöihin. Käkkärin kanssa kävi sitten Volvon perinteiset eli olisi pitänyt varata kaikki mahdolliset kuluvat osat uusiksi. Noh, huomenna homma jatkuu kun haetaan vielä vaijerikin kaupasta! :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Nyt on vaijeri ja linkku toiselle puolelle vaihdettu. Käkkärin sai ihan kivasti säätöihin ja pitämään.

Ja ryhti vaan parani tuolla pienellä perän nostolla.

Huomenna nelipyöräsuuntaukseen joka viimeksi jäi tekemättä kun jousi oli poikki.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo