Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Kaziganth - 24.11.2013, 22:54:02

Otsikko: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
Kirjoitti: Kaziganth - 24.11.2013, 22:54:02
Toivotaan että projektipäiväkirjan luominen ja "kaapista ulostautuminen" antaa lisämotivaatiota, ja tehdään tästä nyt julkista.

Eli tässä tulen lähinnä käsittelemään 1988 240-farkkua ja 1979 242:sta, lisäksi saattaa tulla mainintaa tämän hetken käyttiksenä toimivasta 1991 240-farkusta.

Tarkoituksena on ensimmäisenä saada 242 hitsattua, sekä saada ohessa kasaan jonkinlainen ahdettu moottori jolla pääsisi kyseistä muutosta harjoittelemaan. Sitten tietenkin muutoskatsastus ja kovaa ajoa. Samalla pitäisi vielä keräillä tulevaan Punikin moottoriin puuttuvia osia, josta olisi joskus tarkoitus ottaa jonkinverran sitä voimaakin takapyöriltä.


Punikki (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/library/Volvo2?sort=3&page=2):

(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo2/30062012543.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo2/30062012543.jpg.html)

Auton sain helmikuussa 2012 kaverilta, joka oli sen jättänyt marraskuussa seisomaan talon seinustalle rikottuaan kuskin takaovesta ikkunan päästäkseen sisään hakemaan sorkkarautaa, jota tarvitsi murtautuakseen omaan kotiinsa johon oli päissään avaimensa jättänyt. Leima oli tässä välissä ehtinyt menemään umpeen. Ennen leimausta piti kuitenkin etsiä uusi lasi ja siistiä tässä kohtaa jo hieman homeinen sisusta sekä tutustua missä kunnossa auto yleisesti oli. Ikkuna löytyi exän pikkuveljen peltoautosta, josta myös tuli napattua ovipahvi entisen tilalle, vaikkei aivan samanlainen olekaan. Samasta autosta tuli myös ikkunannostin eteen koska edellinen oli hukannut hampaansa niin ettei ikkunaa saanut aivan kiinni saakka.

Näiden toimenpiteiden jälkeen oli vuorossa katsastus, jota varten tuli ensimmäisenä vaihdettua rapeaksi päässyt vaihdelaatikon kannatinpalkki (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo2/28022012423.jpg.html) ja jännitteensäädin laturiin, sekä hitsasin tähän päivään mennessä ensimmäisen ja ainoan reiän (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo2/08032012399.jpg) pohjasta, jonka jälkeen mentiin hakemaan ensimmäinen hylätty, johtuen väljästä pallonivelestä. Sen vaihdon jälkeen tuli leima paperiin. Seuraavana kesänä revin kaikki listat pois koska emäntä ajoi repsikan puolen listat autotallin oveen, ja annoin maalipinnalle huomiota käymällä sen kahdesti läpi puhdistavalla vahalla. Sen jälkeen ei ole tullut suurempia tehtyä, välillä pesty ja vahattu. Tällä hetkellä auto on seisonnassa käyntihäiriön ja syylärissä olevan reiän vuoksi, ja odottelee motivaatiota porukoiden pihaan siirtoa varten odottamaan uutta sydäntä, sekä pohjan huolellista läpikäyntiä.

Hyllyssä odottelee tällä hetkellä kirkkaat vilkut, PU-puslat, koneen tiivisteet ja stefat, kk-laakerit(runkolaakerit olivat vialliset kun saapuivat, selvitys Ipdusan kanssa käynnissä), 1031 taka-akseli 3,54(?) välityksellä ja mäntiin öljyrenkaat.


242 (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/library/Volvo8?sort=3&page=1):

(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/IMG_7641_zpsd9aa722f.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo8/IMG_7641_zpsd9aa722f.jpg.html)

Tämä tuli haettua puolivahingossa, ei todellakaan ollut aikomus, mutta kun kerran "halvalla" sai ::) Vikalistana on pirusti mätää ja tekniikanpuute. Tästä olisi tosiaan ensimmäisenä tavoitteena hitsaus, turbottaminen ja katsastus. Sen jälkeen päivittäiseen ajoon. Todennäköisimpänä vaihtoehtona pidän tällä hetkellä että keulalle nousee tallista löytyvä B21A, joka sitten pitäisi jollain konstilla saada ahdettua. Kaverin kanssa olen loppukesästä jo hieman käynyt kauppaa 240:n alkuperäisestä turbosta, ic:stä, pakosarjasta ja muistaakseni ahtoputkista. Moottorinohjaus on vielä hieman hakusessa, harkinnassa on ollut B200F:n L.H 2.4 jos se vaan tulee millään tapaa toimimaan

Ja tässä vielä syy miksi ei viitsi tunnin takia lähteä Volvon kimppuun:
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/IMG_7680_zps83be9e27.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo8/IMG_7680_zps83be9e27.jpg.html)

Eli auto pitää kaivaa tuolta esiin, työntää 50m hallin sisällä montulle(jos sille on tarvetta) ja hommien jälkeen haudata takaisin lavojen taakse suojaan.

Ja sitten vielä tuo käyttis, -91 240. B230F+M47, 323tkm rullattu, keskuslukko ja ohjaustehostin.
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo9/IMG_7681_zpsa0b30503.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo9/IMG_7681_zpsa0b30503.jpg.html)
Joku tummentanut huonosti ikkunoita ja edellinen omistaja vielä hienommin paikkamaalaillut :facepalm:
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Hegeh - 24.11.2013, 23:34:43
Onhan tuossa näköjään purkamisen jälkeen hieman enemmän tuota suklaacrispiä kuin mitä luulin. Mutta varmasti tuosta hienon pelin vielä taiot :) Ei muuta kun onnea projektiin! :)
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 24.11.2013, 23:51:12
Onhan tuossa näköjään purkamisen jälkeen hieman enemmän tuota suklaacrispiä kuin mitä luulin. Mutta varmasti tuosta hienon pelin vielä taiot :) Ei muuta kun onnea projektiin! :)
Joo kyllä sieltä sitä tuntui löytyvän. Taidan ensimmäisenä laikata ton kuskin penkin alla olevan korkokkeen pois että pääsee sinne kunnolla käsiks. Sit toivon että varaosavehkeessä on ehjä että siitä saa otettua tohon tilalle ettei tarvis tota ehjäillä
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 01.12.2013, 17:02:14
Eilen sain aikaiseksi siivoilla omaa tallia mikä oli taas kaaoksen jäljiltä. Samalla inspiraatiolla nostin 242:n tulevan sydämen moottoripukkiin jahka siitä ensin irrottelin paaliin menneen entisen käyttiksen alakerran.
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7759_zpsb0e923ef.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo8/Kone/IMG_7759_zpsb0e923ef.jpg.html)
Kone tuli kesällä haettua paaliin menevästä peltoautosta puolivahingossa, kun ei todellakaan ollut aikomuksena ruveta tekniikkaa irti repimään  :idiot2:
Kyseessä siis B21 8.5 puristuksilla, -160 kannella ja A-nokalla. Nappasin kyljiltä roippeita irti ja putsailin (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7784_zpsd52cd5aa.jpg) lohkon (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7783_zps11104873.jpg) ja mäntien (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7780_zps0ef0a8a5.jpg) laet niin on mukavampi käsitellä ja pyöritellä. Öljyt valahti kanssa purkkiin.

Kannessa (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7773_zps651b30f8.jpg) oli pieni syöpymä ja nokan laakeripinnoilla (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7779_zps734dba90.jpg) ruostepisteitä. Näistä ei liene tulevan sen suurempaa ongelmaa?

Pitää katsoa jos tänään vielä jaksaisi irroitella öljypohjan ja availla kampuran ja kankien laakerit ja ihmetellä niiden kuntoa. Pakko on kuitenkin sitä ennen mennä vielä työpaikalla käymään ja pesemään scania ja pakata konekuskille rammeri ja 40l hydrauliöljyä kyytiin.
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Hegeh - 01.12.2013, 17:10:03
Eilen sain aikaiseksi siivoilla omaa tallia mikä oli taas kaaoksen jäljiltä. Samalla inspiraatiolla nostin 242:n tulevan sydämen moottoripukkiin jahka siitä ensin irrottelin paaliin menneen entisen käyttiksen alakerran.
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7759_zpsb0e923ef.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo8/Kone/IMG_7759_zpsb0e923ef.jpg.html)
Kone tuli kesällä haettua paaliin menevästä peltoautosta puolivahingossa, kun ei todellakaan ollut aikomuksena ruveta tekniikkaa irti repimään  :idiot2:
Kyseessä siis B21 8.5 puristuksilla, -160 kannella ja A-nokalla. Nappasin kyljiltä roippeita irti ja putsailin (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7784_zpsd52cd5aa.jpg) lohkon (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7783_zps11104873.jpg) ja mäntien (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7780_zps0ef0a8a5.jpg) laet niin on mukavampi käsitellä ja pyöritellä. Öljyt valahti kanssa purkkiin.

Kannessa (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7773_zps651b30f8.jpg) oli pieni syöpymä ja nokan laakeripinnoilla (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7779_zps734dba90.jpg) ruostepisteitä. Näistä ei liene tulevan sen suurempaa ongelmaa?
Jää tuo syöpymä liekkirenkaan ulkopuolelle, ei ongelmaa. Kiillottaa vaan kaulat nokasta ja kannesta  ;)
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: tomimikael - 01.12.2013, 18:57:15
Nyt kyllä näyttää tuo käyttis vähän tutulta?

(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/Miiankortti044_zps23f758b3.jpg)

(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/Miiankortti045_zps3e7b7050.jpg)


Tunnustan kalvotuksen, ei mennyt ihan putkeen!   :D
Noi bilteman lisäpitkätkin asensin sinne keulille, helkutin hyvät valot hintaansa nähden!

Vieläkin harmittaa kun aikanaan myin tuon.  Olin laittanut "huvikseen" nettiautoon myyntiin sikahinnalla. Sitten yksi ukko soitti pihalta että tuu ulos niin saadaan nimiä papereihin..  :facepalm:

Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kalamies - 01.12.2013, 19:36:23
Ai sullekkin. Melkeen sain tosta käyttiksestä varaosa-auton.  :D Oma entinen punanen farkku tuli siltä kelle ilmeisesti ton myit.
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 01.12.2013, 21:21:30
Nyt kyllä näyttää tuo käyttis vähän tutulta?

(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/Miiankortti044_zps23f758b3.jpg)

(http://i770.photobucket.com/albums/xx346/tomimikael/Miiankortti045_zps3e7b7050.jpg)


Tunnustan kalvotuksen, ei mennyt ihan putkeen!   :D
Noi bilteman lisäpitkätkin asensin sinne keulille, helkutin hyvät valot hintaansa nähden!

Vieläkin harmittaa kun aikanaan myin tuon.  Olin laittanut "huvikseen" nettiautoon myyntiin sikahinnalla. Sitten yksi ukko soitti pihalta että tuu ulos niin saadaan nimiä papereihin..  :facepalm:


Joo tuohan se :D Tosin tässä välissä on joku antanu repsikan etukulmalla pusun kun on kulmalistat lentäny kuikkaan ja se keulapelti solmussa puskurin alla. Lisäks repsikan takavalo on huomattavasti haaleampi kun kuskinpuolella. Lisäks noi valojen pesurit on aivan miten sattuu, toisin kuin sun kuvissa. Koska oot ton myyny? Pari kertaa käyny mielessä tässä talven alussa että tolla sais varmaan tilin tehtyä kun on leimaa kahdelle talvelle ;D
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: tomimikael - 01.12.2013, 21:28:50
Viisi vuotta siitä taitaa olla?

Kouvolan Voikkaalle se meni, ja hintaa sain pari tonnia..  Itselle tuo tuli Kouvolan Autosomman vaihtoautorivistä, itse maksoin siitä muistaakseni 350euroa!  :pomo:

Sieltä tämä vissiin päätyi sille ukolle kuka myi köntässä tämän ja helvetin monta muuta 2-satasta viidella sadalla HIGHEND- nimimerkille?
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 01.12.2013, 21:40:46
Viisi vuotta siitä taitaa olla?

Kouvolan Voikkaalle se meni, ja hintaa sain pari tonnia..  Itselle tuo tuli Kouvolan Autosomman vaihtoautorivistä, itse maksoin siitä muistaakseni 350euroa!  :pomo:

Sieltä tämä vissiin päätyi sille ukolle kuka myi köntässä tämän ja helvetin monta muuta 2-satasta viidella sadalla HIGHEND- nimimerkille?

Okei. Tais olla -08 viimeks leimattu ennenkun tän leimasin. Eli äijä aina ostanu vaan uuden kun vanhasta leima umpeen? :D Joo näin mä ymmärsin.
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 03.12.2013, 21:55:49
Dodii, nyt kävin nappaamassa ö-pohjan pois (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7785_zps4a3c04c8.jpg). Kahdelta kangelta kerkesin nappaamaan laakerin auki, eikä hyvältä näyttänyt  :-[ Ykkösen (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7794_zps47a250c0.jpg) ja kakkosen (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7802_zpsfd93ddcf.jpg) ainakin näytti kipeetä ottaneilta. Kampuralla (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7805_zps329b72d7.jpg) en ainakaan mitään tuntenut edes kynnellä, pitää vielä tutkia kun kerkee runkolaakerin osalta tilanne.

Mutta mites tämä?
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7799_zpsacdfb971.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo8/Kone/IMG_7799_zpsacdfb971.jpg.html)
 :idiot2:

Kummatkin kk-laakerit näytti tuolta  ???

Ja mistäs tähän saa uusia laakereita?
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Hegeh - 04.12.2013, 00:06:13
Dodii, nyt kävin nappaamassa ö-pohjan pois (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7785_zps4a3c04c8.jpg). Kahdelta kangelta kerkesin nappaamaan laakerin auki, eikä hyvältä näyttänyt  :-[ Ykkösen (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7794_zps47a250c0.jpg) ja kakkosen (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7802_zpsfd93ddcf.jpg) ainakin näytti kipeetä ottaneilta. Kampuralla (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7805_zps329b72d7.jpg) en ainakaan mitään tuntenut edes kynnellä, pitää vielä tutkia kun kerkee runkolaakerin osalta tilanne.

Mutta mites tämä?
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7799_zpsacdfb971.jpg) (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/media/Volvo8/Kone/IMG_7799_zpsacdfb971.jpg.html)
 :idiot2:

Kummatkin kk-laakerit näytti tuolta  ???

Ja mistäs tähän saa uusia laakereita?
oho, aika outo näky  ??? Uuteen vaan ja toivoo, ettei näytä tolta :D Eikö varaosapuljusta löydy laakerit?
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 04.12.2013, 11:13:07
oho, aika outo näky  ??? Uuteen vaan ja toivoo, ettei näytä tolta :D Eikö varaosapuljusta löydy laakerit?
Joo niin munkin mielestä. Ja kyllähän motonetistä (http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/25-3094?ajoneuvo=651) ainakin näyttää löytyvän. Eikös se ollut tuurista kiinni mitkä laakerit sieltä tulee? Hämeenlinnan varastosaldo näyttää nollaa, niin onko eroo jos sanoo että Glycon laakerit kiitos nam? Tuleeko silti mitä sattuu
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Elk - 04.12.2013, 11:30:15
Joo niin munkin mielestä. Ja kyllähän motonetistä (http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/25-3094?ajoneuvo=651) ainakin näyttää löytyvän. Eikös se ollut tuurista kiinni mitkä laakerit sieltä tulee? Hämeenlinnan varastosaldo näyttää nollaa, niin onko eroo jos sanoo että Glycon laakerit kiitos nam? Tuleeko silti mitä sattuu
No mä ainakin sain Motonetistä Glycon laakerit ihan erikseen pyytämättä.
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ???
Kirjoitti: Kaziganth - 27.12.2013, 13:46:34
No mä ainakin sain Motonetistä Glycon laakerit ihan erikseen pyytämättä.
Nyt on Glycon laakerit tallissa. Muuta ei oikein olekaan tallissa ehtinyt tekemään, työmaakin vaihtui Hyvinkäälle missä tehdään 9h päiviä. Kaikki kankien laakerit näytti samalta, eli aika huonoilta. Seuraavaksi alakeralle pitäisi suoritaa runkolaakerien tarkastus ja sitä ei taida saada tehtyä ilman että ottaa irti vähintäänkin toisen niistä alumiinikopista missä kampuran stefat on? Kannen olen purkanut ja viisi venttiiliä olen saanut läpättyäkin. Muutamassa ollut hapettumia seetipinnassa jolloin olen käyttänyt karkeaa tahnaa ja viimeistellyt hienolla, muuten vain hieraissut hienolla. Tuo kun on pikkukansi missä on isot vesikanavat, niin ei tuota ainakaan auta ilmeisesti kannata laskea yhtään ilman että käy näin (http://www.metsys.fi/ana/image/kansivaurio.jpg)?
Eilen sain kaverin ja langonretaleet mukaan ja mentiin purkamaan sitä varaosavehjettä. Sisustasta ei ole mitään jäljellä, kojelaudan alapuolisia sähköjä lukuunottamatta, ja etuakselisto on autossa kiinni enää jarruputkilla mitkä unohtui. Siitä on tosiaan tarkoitus ottaa etutolpat jäähdytetyillä jarruilla sekä muuta tilpehööriä 242:seen. Lisäks kattopelti tulee paikkausmateriaaliks ja etupenkkien koroke vaihtaa myös koria. Vähän kymmenen jälkeen aamulla oltiin pelipaikalla, siinä lukumäärän vaihdellessa kahdesta neljään lopeteltiin puoli neljän aikaan porukoiden pihassa, jonka jälkeen lähdettiin kaverin kanssa vielä Ryttylään hakemaan sen seiskaan varaosia sekä mulle laatikkoa ja B230F:ää. Navigaattori opasti meidät hieman harhaan, jolloin sain olla onnellinen siitä että fanitan ennemmin Kouvolan Korottajia enkä tontittajia, raapi meinaan nyttenkin pohja ja putki muutamaan otteeseen aika pahasti :idiot2: Kun vihdoin löydettiin perille, aika tappelun pisti kummatkin vastaan, mutta yhdeksältä oli auto pakattuna. Vauhtipyörä jäi vielä ottamatta, mutta pitänee sekin sieltä käydä noutamassa.

Jonkin verran olen koittanut tutustua tuohon moottorinohjauksen toteuttamiseen. Sellainen käsitys on syntynyt, että vaparin boksin voi lastuttaa turbokäyttöön sopivaksi? Johtosarjaa pitää muokata täyskaasukärkien eliminoinnilla ja immun johtoja jatkamalla jos sen laittaa imupuolelle. Sytkä pitää kans lastuttaa? Oliko siinä mitään sen kummempaa eroa sitten mikä numero boksin kyljestä löytyy tai onko se 200F:stä vai 230F:stä?
Finjectorin sivuilla koettelin laskeskella, että jos hakusessa olisi ~260hp niin joku 530cc suuttimet olis n.80% aukiololla ok.  Mutta koska
Lainaus käyttäjältä:  Toni
Selvennyksiä 940 turbo viritykseen liittyen
Kirjoitti: Toni - 01.11.08 - klo:17:11
80 mm IMM --> 465cc, 525cc, 788cc --> Garrett GT2876R, 312 Hv
90 mm IMM --> 788cc, 1000cc         -->  Garrett GT37,      403 Hv
niin pienemmätkin riittäisi? Varsinkin jos tulee joku vähän niinkuin turbo, mutta pienempi. Taitaa olla jo aika rajalla toi 250 ylittäminen sillä vakiomandariinilla? Kaikkihan vaikuttaa kylläkin kaikkeen, putki tulee 2.5" rännistä niin ei ainakaan siitä pitäisi jäädä kiinni jos sarja ei vaan töki liikaa.

Jotenkin tuntuu että mistään ei ole mitään varmuutta, vaan kaikki pitää kysyä vaikka kuinka tullut foorumia kahlattua toistasataa vuorokautta. Jos nyt ei edes umpimetsään menis :D
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis
Kirjoitti: Kaziganth - 01.02.2014, 15:41:50
Tättärää. Motivaatio, aika ja kaikki muutkin on ollut kortilla. Aikaa on kohta vielä vähemmän kun muija jakaantuu kahdeksi.

242 on murjottanut turhan panttina firman hallilla ja pomo on ruvennut ahdistelemaan että se pitäis saada sieltä pois. Onneks torstaina käytiin kaverin kanssa katsomassa 200m2 tallipaikkaa. Ainoa huono puoli on hinta ja lämmittämättömyys. Mikäli saadaan siihen vielä yks tai kaks kaveria tiedossa olevien lisäksi alkaa ensi viikon jälkeen tallin laitto että sen saa lähemmäksi siirrettyä. Ensi viikolla pitäisi tehdä kaupat  600 x 300 x 76 mm coolerista 3" lähdöillä, kaupan päälle tulee 2" 3"/90° silikoonimutkaa. Turbon tilaan ebaystä jahka taloudelliseen tilanteeseen tulee varmuus pysyykö tulot samana, samasta paikasta todennäköisesti myös ahtoputkistot ym. Tallissa kävin tänään katsomassa koneen runkolaakerit, mitkä yleisesti ottaen vaikutti mielestäni hyviltä (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/library/Volvo8/Kone?sort=3&page=1), lukuunottamatta päittäislaakeroinnilla olevaa. Siinä on tuollainen alue joka näyttää siltä kuin siitä olisi yksi kerros kulunut pois  :idiot2: Aiheuttaako tämä tarpeen laittaa laakerit vaihtaen?

Punikki seisoo kerrostalon parkkipaikalla edelleen, tänään löysin tallin kätköistä toisen Cisakin jonka voimilla sen saattaisi saada omin voimin porukoiden pihaan, syyläriä koitin hetihätäpaikalla(silikonitahnalla) saada pitämään. Siellä se paikka on nyt viitisen viikkoa kuivunut ;D

Käyttikseen vaihtelin nesteet, jännitteensäätimen ja laturin remmit. 92C termari odottaa tallissa tehostajan hihnan kanssa. Samalla kertaa meni lisäpitkiin 55w kiina-xenonit. tomimikael saisi hävetä kun tunnusti lisäpitkät laittaneensa keulille, karvaperseliitoksia sähköteipillä varmistettuna/eristettynä :nohnoh Aikani asennustapaa ihmettelin, ja kun sain kaikki läjään, oli kaikki työ lähes turhaa. Suuntaus on vieläkin sinnepäin, mutta tuskinpa se ihmeitä tekee. Ei juurikaan kirkkaammat kuin halogeenit, kestää kauan kirkastua lopulliseen kirkkauteen ja laittomat. Olis pitänyt ostaa silläkin rahalla vaikka koppa kaljaa.

Osan rahoista tuhlasin kanssa 745:een joka on ollut leimaamatta kauan. Kaikki jarrut jumissa, pari hitsattavaa paikkaa enkä saanut sitä lataamaan. Syitä ostoon oli halpa hinta, polttoainekäyttöinen lisälämmitin kellolla, ilmastointi, kattoluukku ja kaukosäätöinen keskuslukko/varashälytin. Kovasti yritän sen kyllä saada leimattua, millään ei jaksaisi alkaa sitäkin purkamaan ;D Jos joku asioista tietävä ihminen tän sattuu lukemaan, voisi hän vastailla edellisen "päivityksen" kysymyksiin -H-
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis
Kirjoitti: tomimikael - 01.02.2014, 21:31:10
. tomimikael saisi hävetä kun tunnusti lisäpitkät laittaneensa keulille, karvaperseliitoksia sähköteipillä varmistettuna/eristettynä :nohnoh
Tunnustan..!   :D   Nää on näitä Äkkiä pitää saada, ja laitetaan sitten myöhemmin kunnolla-juttuja..   :buck2:
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis - 745 väliprokkis
Kirjoitti: Kaziganth - 03.03.2014, 18:35:36
Ja niin sieltä sitten viikko sitten tuli maailmaan uusi tuleva Volvo-harrastaja. Eli perheen koko lisääntyi yhdellä nälkäisellä suulla neljään, joten autoihin sijoitettavissa oleva aika ja raha pienenivät jälleen. Jotain on kuitenkin saatu taas aikaiseksi. Eli edellisessä postauksessa mainittu 745 tuli haettua talliin.
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo10/IMG_7954_zps03bac832.jpg)
Lataus herkesi toimimaan jännitteensäätimen vaihdolla ja latauksen merkkivalon herkistelyllä. Jarrut aukesivat jotenkuten vasenta etujarrua lukuunottamatta n. 25km kotimatkan aikana. Taakse on ainakin sopivat satulat jo valmiiksi, eteen ehkä sopivat. Ajon aikana generoitui koodi 1-2-1. Pakoputken ja imusarjan tiivisteen vaihdolla lähdetään tuota tappamaan, lisäksi mikäli ei tepsi niin tallista löytyy jo vaihto IMM. Katsastus on jäänyt viimeksi suorittamatta alkuvuodesta -09 eli hetken se on saanut hapantua. Etujalkatiloihin, vasemman etureaktiotangon kiinnityskohtaan ja akkukoteloon ainakin tarvii mikkiliimaa ja peltiä. Ulkokuorelle ei ole tarkoitus tehdä mitään. Antaa olla sammaleen peittämänä. ;D Mitä ilmeisimmin tässä ei nyt webastoa olekaan, vaikka tämä (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo10/IMG_7952_zps2d9f6ee8.jpg) minut niin saikin luulemaan  :-[ Vakionopeudensäätimeltä on ainakin vaijeri poikki, josko sen vaihdolla selviäisi. Ilmastointi sisälsi ainakin hieman painetta, eli toiveena on että sekin alkaisi täytöllä toimimaan :tykkää: Myöskin repsottava kattoverhoilu on saamassa uusintaverhoilua, ja samalla olisi tarkoitus perehtyä kattoluukkuun, ja siihen toimiiko se.. Vielä ei ole tullut edes yritettyä. Jahka sisusta on puunattu ja tiedossa oleva vikalista on kondiksessa, olisi tarkoitus yrittää leimausta ja sen onnistuessa laittaa laitos myyntiin ja rahoittaa muita projekteja.



242
Tuossa tallia muijalle ja vanhemmalla lapselle esitellessä huomasin tuulilasin yläkulman hieman kuplineen, ja tökkäsin sitten ruuvarin siitä läpi. Muija kotiin ja tatti otsassa tuulilasi irti. Tällaista sieltä sitten löytyi:
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Ruosteiden%20paikkailua/IMG_7931_zps22cf2e54.jpg)
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Ruosteiden%20paikkailua/IMG_7930_zps19b3da28.jpg)
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Ruosteiden%20paikkailua/IMG_7932_zpsfad7fd18.jpg)
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Ruosteiden%20paikkailua/IMG_7935_zps41b2ea29.jpg)

Onneksi myös apu löytyi läheltä, eli porukoiden pihasta:
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo%207/IMG_20140223_163935_zpsbb751413.jpg)
Toinen alakulma oli hieman saanut ruosteen väriä mutta muuten priimat kehykset lähtivät kokonaisuudessaan odottamaan uutta kotia. Kattopellin nappasin myös niin saa siitä taiteilla 242:seen ja väliprokkikseen paikkoja. Talliin on myöskin eksynyt uudet laakerit ja tiivisteet, eli koneen saisi öljypumpun ja mäntien tarkastuksen jälkeen laittaa nippuun. Myöskin jakopää ja vesipumppu tuli haettua. Kanneksi meinasin ensin laittaa alkuperäistä pikkukanssa, mutta helpommalla pääsen kun otan B200F:n kannen suoraan. Säästynpähän lämpötila-anturin asentamisen vaivalta. Öljypohjaan pitäisi kanssa hitsailla öljynpaluu. Minkä kokoinen ja sen öljypohjassa olevan vaakalevyn ylä- vai alapuolelle?
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis
Kirjoitti: Kaziganth - 13.03.2014, 08:36:59
Omaa pikkutallia tullut taas hieman siivoiltua, ja samalla sain pöydänkin sen verran puhtaaksi että otin öljypumpun auki. Pulti oli aivan prkleen tiukassa eikä meinannut aueta. Kun sain auki, niin tälläistä näkyä pääsin ihailemaan:
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7976_zpsfce6d0dd.jpg)
(http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7977_zpsf748dd34.jpg)
Aivankuin sieltä olisi mennyt jotain paskaa läpi? Toleranssien ylärajoilla mentiin. Kaivelin kätköistä B200F:n pumpun ja öljypohjan ja sovittelin niitä paikalleen. Sopii kuin isi äitiin niin pitää sekin katsoa vielä läpi jos se olisi paremmassa kunnossa kun kerran täälläkin sanotiin sen sopivan.
Otsikko: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
Kirjoitti: Kaziganth - 10.06.2014, 22:27:57
3 kuukautta mennyt eikä millekään otsikon kulkineista ole tapahtunut juuri mitään :D

242
Lohko on käynyt aikapäiviä sitten koneistamolla, missä otettiin ohut lastu tasopinnasta ja sylinterit hoonattiin. Kovaa pohdintaa on ollut miten siihen saisi nakutukselle anturin asennettua, vielä ei maailmaa mullistavaa ideaa ole tullut. Uudet männänrenkaat odottaa myös tätä nykyä hyllyssä, eli nyt on laakerit ja renkaat kaikki valmiina kun vaan pääsee aloittamaan. Toinen öljypumppukin meni huomattavan paljon paremmin toleranssien sisään. M90 on myös tallissa tulossa tähän. Lisäksi tuli ostettua kitkalukko kun halvalla sai, se pitänee myös asennella sitten tähän kun aika koittaa.

Punikki
Ei pitänyt silikoni-paikka syylärissä, mutta 2k-liima piti. Autoa käyttelin lämpimäksi koska piti parkkipaikka saada tyhjäksi pesua varten, samalla ajelin kotitietä edestakaisin ja hieman koetin jarrutella jarruja herkemmäksi. Suurempaa laahausta ei vielä ollut syntynyt. Hieman oli hometta päässyt pesiytymään turvavöihin. Muuten se on vain murjottanut ruudussa.

Käyttis
Tämä onkin vaatinut sitten jo enemän aikaa. Mm. tankki piti vaihtaa kun oli sauman viereen ilmestynyt reikä. Luonnollisesti huomattavan paljon käytetystä ajasta meni uutta tankkilaitetta mittaillessa ja kasaillessa vanhan lähdön ja paluun haperruttua pois. "Uusi" tankki tallista piti myös putsailla ja maalailla+massailla ennen asennusta. Samalla tuli tehtyä uusi piuhojen läpivienti pumpulle ja bensamittarin anturille. Nyt toimii siis siirtopumppu ja bensamittari *taavih-> Tällä viikolla vaihtelin taakse uudet Monroen nesteiskarit ja lesjön kuormajouset sekä vaihtotyön aikana vaurioituneen alatukivarren. Luonnollisesti jousien alakiinnikkeet olivat yhtyneet happeen niin voimakkaasti että nekin piti näperrellä uudet. Muuten on suurimmaksi osaksi vain tankkailtu, sitäkin yllättävän harvoin kun laskennallinen kulutus on alimmillaan ollut 7.8L/100km :o Tosin nyt se on hieman noussut kun putki vuotaa hieman ennen labdaa. Öljytkin vaihtelin suodattimineen, nyt on siis ajettu jo yli 330tkm

745
aapo (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=6117) haki tämän pois 12.5, eikä ole vieläkään poistunut vakuutus mun nimiltä. Eli ukko perkele ei ole ottanut nimiinsä :peetu:


945x2
Sitten tämän hetken rahakaivo

Kävin huhtikuun lopulla Rautjärveltä(285km:n päästä) tori.fi:n ilmoituksen perusteella hakemassa -96 vuosimallin 235tkm ajetun 945:n B230FK+M90 tekniikalla. Hinta oli lähes naurettavan halpa ojaan-ajon seurauksena. Käytännössä koko kuskin puoli oli pelleiltään solmussa, putki osittain läjässä sekä etupalkki taittunut ja rikkonut raidetangon sisäpään suojamuovin. Auto oli seissyt jo useamman kuukauden, mutta syylärin vaihdon(edellisestä kulma rikki) ja nesteiden tankkauksen jälkeen nimet paperiin ja nokka kohti Hämeenlinnaa. Ohjaus hieman puolsi ja tuntui että vapari-käyttiskin olisi ollut pirteämpi, mutta muuten matka sujui ongelmitta. Pikainen vauriokartoitus tallilla ja hieroin pomo (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=98)n kanssa yksityiskohdat kuntoon ja sovittiin kaupat toisesta korista mihin laitan tekniikan kunhan sen saan läjään. Kori odottelee jo tallin pihassa. Tällä hetkellä moottori siis pukissa ehostuksen alaisena. Muutama nippeli maalaamatta ja stefa vaihtamatta minkä jälkeen läjään ja laatikon kanssa keulille. Vaihtokori on ollut automaattilaatikolla, jonka takia tulin tulokseen laittaa tallistä löytyvä AW-71(L?) keulille niin ei tarvi polkimien yms. vaihtoon. Varusteita löytyy ilmastointi, keskuslukko, ohjaustehostin, nahkasisusta, sähkösäätöinen kuskinpenkki ja takakyynärnojan lastenistuin.


Eiköhän siinä nyt ole ainakin suurin osa asioista läpi käytynä :D Kuvia jos kaipaa niin niitä löytyy photobucketista (http://s852.photobucket.com/user/Kaziganth/library/?sort=3&page=1) enemmän ja vähemmän laadukkaina tarpeellisesta ja varsinkin tarpeettomasta.

Ensikertaan  :hello:

Jaa juu, nakuanturi-hommaan saa antaa ideoita!
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
Kirjoitti: Kaziganth - 09.08.2014, 00:05:44
Sivulta kuusi jälleen kärkeen :P

242
Lohko ynnä muut roippeet makoillut samoilla sijoillaan, ei ole juurikaan edes ajatustasolla edennyt taaskaan tämä tässä. Tosin suuttimet tuli ostettua, saa ensalkuun 440cc/min riittää, mikä ilmeisesti rajaa tehon max 230hp nurkille? Eipähän heti ensimmäisenä lähde mopo keulimaan :D Myöskin pumppu (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bosch-044-ersattningspump.html) on jo tallissa. Nakuanturin toteutan nyt siten, että käytän lohkon koneistamolla missä saavat ton kolmosen (http://i852.photobucket.com/albums/ab86/Kaziganth/Volvo8/Kone/IMG_7783_zps11104873.jpg) imukanavan paikkeilta tasottaa ton napin, porata reiän ja kierteyttää sen. Jos menee vesitilaan niin sitten menee. Toimii tai ei. Mikäli eksän pikkuveli ei ole vielä vanhaa autoonsa paalannut, siitä olisi tarkoitus hakea ainakin takavalot ja mahdollisesti vielä toinen B21.

Punikki

(http://4.bp.blogspot.com/-H_ZqONxorrQ/TwpBHBvz8iI/AAAAAAAAAP4/CU0MHK_Jcyw/s400/nothing_to_see_here_20100310_1084872084.jpg)

Käyttis

Kovaa ajoa. Ynnä jotain pientä. Pakoputken kannatus pitäisi rakentaa, nyt vain vyötärökehällä kiinni, hilppeet pitäisi löytyä, aika ja motivaatio ei. Samaten tallissa olis Monroen iskarit ja diisselin jouset eteen. Takapahveihin sain vihdoin asennettua jonkinlaiset ämyrit mitä tallista löytyi, pahviin reikä, pellistä sopiva rinkula toiselle puolen ja ruuveilla pahvin läpi peltiin kiinni ;D Soi aivan päin sitä itteensä, mutta soipahan jotenkin.

945

Tarpeeks kun vitkuttelin, sain tämänkin vihdoin ajoon. Sopivasti torstaina ennen miittiä kun perjantaina piti käydä vielä putkea hitsaamassa silloin kun muut lähti jo letkassa kohti etkoja :D Eli tällä oltiin jo Alastarolla, ja siellä toimittiin varikkoautona takaluukussa sammutusvälineitä ja imetytysaineet nestevuotoja varten. Seisoi lähes koko ajan lähtöportin vieressä jos joku ihmetteli miksei ollut rivissä. Vaikka auton heti aamusta katsastinkin, ei tällä menty radalle kuin possujunassa. Yesse (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=1098) nappasi kuvan kun kaverin kanssa oltiin letkaa vetämässä
(http://yesse.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat%20%20reissut/Volvo%20miitit/VRCF%20Alastaro%2002.08.2014/IMG_4712.jpg/_full.jpg).
Pikku näpräämistä vielä on. Autossa on jo Tonin lastut, ja hanskalokerossa on odottanut Turbo 242:lta ostettu bleedi tänään saapunutta ahtopaineellista mittaristoa.
Eli vielä pitäisi:
-Ahdot nostaa ~0.8bar
-Ratti vaihtaa
-Tutkia pieni nestevuoto, ilmeisesti letkut suodattimen jalalla?
-Asennella joku soitin että saa mökää koppiin
-Nahat hoidella
-Öljyt vaihdella suodattimen kera
-Tutkia mikä rämisee kuskin takaoven sisällä
-Asentaa Lankulta ostetut sähkölasit
-Kunnostaa valojen maadoitus, olisi ollut liian helppoa kun mitään ei ollut tiellä :facepalm:
-Ostaa+asentaa laatikolle(joka oli muuten Aw71 ilman ällää, nyt shift kitillä) öljyjäähy
-Pestä ja vahata kunnolla
-Ostaa ehjää pikkuhilpettä sisustaan
-Etsiä talvikumit tähän
-Jos emäntä ei sittenkään syty(sille tämän laitoin), laittaa koko paska myyntiin  :2funny:

Siinä taas tälle kertaa tulikin jo, todennäköisesti katsellaan taas kahden-kolmen kuukauden päästä :hello:
Otsikko: Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
Kirjoitti: Kaziganth - 11.08.2014, 16:23:22
-Ahdot nostaa ~0.8bar
-Ratti vaihtaa Nahkainen vaihdettu
-Tutkia pieni nestevuoto, ilmeisesti letkut suodattimen jalalla? Lemmari löysällä
-Asennella joku soitin että saa mökää koppiin Perus Cd-soitin
-Nahat hoidella
-Öljyt vaihdella suodattimen kera
-Tutkia mikä rämisee kuskin takaoven sisällä
-Asentaa Lankulta ostetut sähkölasit
-Kunnostaa valojen maadoitus, olisi ollut liian helppoa kun mitään ei ollut tiellä :facepalm: Nyt toimii niinkuin pitää
-Ostaa+asentaa laatikolle(joka oli muuten Aw71 ilman ällää, nyt shift kitillä) öljyjäähy
-Pestä ja vahata kunnolla
-Ostaa ehjää pikkuhilpettä sisustaan
-Etsiä talvikumit tähän
-Jos emäntä ei sittenkään syty(sille tämän laitoin), laittaa koko paska myyntiin  :2funny:

Samalla asentelin ahtomittarillisen kiekkamittarin, ja huomasin että SRS-vika korjattu ottamalla polttimo pois :uglystupid2: Mistäs löytyy luettelo noihin vikakoodeihin? B-boksista 5-navasta luin 232 ja 212 viat.

E: 5Sec googlessa ::) http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSRS.html#SRSOnboardDiagnosticCodes1992Up