Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 Classic B6284T

  • 18 Vastauksia
  • 7096 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hagsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Volvo 940 Classic B6284T
« : 07.04.2020, 02:29:21 »
Moikka!

Tarkotus olisi tänne hieman kirjoitella tuosta omasta autosta.
Volvo ollut isoisällä melkein uudesta saakka, ja häneltä se siirtyi itselleni. Ysi on varusteiltaan perus classic ja väriltään 428 garnet red. Omaan silmään parhaimpia värejä mitä näihin saanut tehtaalta. Tekniikkana oli alkujansa b230ft/aw71l/g80

Ysi oli hetken aikaan ajossa ihan sellaisenaan eikä sille ihmeempiä tehty, perus lastut ja rajapaineventtiilillä ahtoja ylöspäin.
Jonain iltana kuitenkin kone alkoi pitämään suht kovaäänistä kalkatusta ja kiertokangen laakerithan sieltä oli mennyt. No tästä oikeastaan tarina volvojen kanssa ropailusta sitten lähti. Kone kiskottiin ylös ja rempattiin täysin. Tekniikaksi rakennettiin silloin hx35, vx3, 012imm, jne viritykset. Manuaalisointi tehtiin myös samalla ja laatikoksi valikoitui m90 763 asetelmalla ja deekun massalevyllä.

Alustaksi tuli BC:n extremedroppi ja vanteiksi kaverin isoveljeltä OZ futurat.

Tässä hieman kuvia silloisesta lookista.













Kesä meni suht vikavapaasti volvon suhteen, jos ei satunnaisia ahtoputkien irtoiluja lasketa, mutta eräs ilta päätti konehuoneesta ruveta nousemaan savua ei normaaliin sävyyn. No tällaiseen varautuneen luojan kiitos oli sammutin mukana. Palo saatiin sammutettua ja vahingot minimoitua. Konepellistä hieman maalit meni kuprulle, mutta muuten suht pienillä vahingoilla.

Tämän jälkeen oli pienen mietiskelyn aika, että mitä tuon kanssa oikeen tekisi. No päädyin myymään vanhan tekniikan osina pois ja suunnittelemaan uuden koneen valintaa. Pari viikkoa nettiä selailtua löytyi Ruotsista pari volvon kutoskonetta todella edulliseen hintaan. Soitto Ruotsiin ja kauppa ruotsissa asuvan serkun kautta kuntoon ja varailemaan laivaa Ruotsiin. Mukaan tarttu S80:stä peräisin oleva B6284T ja 960 volvosta b6254 automaattilaatikon kera.




Koneet Suomen puolelle ja purkamaan. En tähän kaikkea jaksa yksityiskohtaisesti kirjoittaa mitä koneelle tehtiin, mutta tässä tämän hetkinen kokoonpano.
- B6284T Lohko porattu 81.25 wisecoille, tiivisteet, stefat uusittu samalla
- Kansi käyty läpi (seetit, ohjurit, varren kumit jne
- 81.25mm Wisecot
- Luisun tekemä pakosarja
- H-proffat ARP:n pulteilla
- Hx50mfs #19 pesällä
- 60mm HKS kopio portti
- 600x300x76 välijäähy
- Nissan 240sx alusyyläri
- Gs6-37dz
- 765 asetelma
- Billetti vauhtipyörä
- 870cc ev14 sumut
- 525lph walbro hellcat tankin sisällä jakamassa soppaa.










Tekniikasta voin kirjoitella myöhemmin lisää.

Koriltaan auto koitettu pitää suht vakion näköisenä.
- Vanteiksi vaihtui BBS RF koossa 17” 8,5”/9,5”
- Alustan osat puhallettu ja maalattu
- Uretaanipuslat jokapaikkaan ja 960 vollesta paksumpi vakaaja eteen.
- Konehuone sheivailtu turhista kiinnikkeistä ja koitettu tehdä mahdollisimman cleanin näköiseksi. Värinä toimii Audin Exclusive väri eli Q0Q0 Mocha Latte.
- Akku siirretty konttiin.















Vielä olisi hieman tekemistä, jotta saatais liikkeellä tämän motin voimin, esim
- moottorinohjauksen hankkiminen (Maxxecu sport)
- Kytkinlevy
- Ohjaustehostimen hilut ja soveltaminen
- Perään parempi lukko
- Ja lukematon määrä kaikkea pientä.

Paljon jäi kertomatta, mutta kirjoitellaan seuraaviin postauksiin.

- Aksu

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #1 : 07.04.2020, 07:33:05 »
Nyt on ryhdissään oleva ysi!  :) Jään mielenkiinnolla seuraamaan projektia...
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Paikalla -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #2 : 07.04.2020, 09:02:15 »
Asiallinen hanke! 8)

Öljykorkki on aika kuumassa paikassa. Omassa laitteessa venakopan maali pysyy muualla ihan hyvin, mutta pakosarjan puolelta irtoilee kuumuuden takia. Pakosarjassa joku Marteliuksen satiinipinnoite ja pakopesä hupun sisällä, silti hitokseen kuuma paikka.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2020, 09:05:32 kirjoittanut -late »

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #3 : 07.04.2020, 17:06:48 »
Hyvän näköstä tekemistä, kuittaillaan samalla seurantaan.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #4 : 08.04.2020, 05:52:08 »
Asialista tekemistä, hienon näköinen koppa oisko suht vähän ajettu vielä

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #5 : 08.04.2020, 19:59:41 »
hyvännäköinen tuo mokka latte punasen pintavärin kanssa  :) :)

Onko tehotavoitteita?
Drop it, pop it and burn em!

Poissa Hagsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #6 : 09.04.2020, 00:32:38 »
Kiitokset hienosta palautteesta! Ja juu autolla nyt menty 306tkm? Ja tehotavoitteena oon asetellu sinne 600hv:n nurkille  ::)

Aihiona kun on tuo aito t6 kansineen päivineen, niin hieman päänvaivaa aiheuttaa moniurahihna. Itsellä ei ole ilmastoinnin kompuraa eikä myöskään tule, joten tarvitsisi löytää sellainen hihna mikä menisi vain laturin ja tehostimen kautta. Mahtaako tähän olla jokin sovellettavissa?

Ja öljykorkin paikan älysin vasta kun pistin moottoriin ahtimen ja pakosarjan paikoilleen. Tuli samantien mieleen, että tuosta kun hieman lorauttaa ohi kuumalle pakosarjalle ni se leimahtaa kun kokko. Se tarvii vaihtaa jossain kohtaa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #7 : 09.04.2020, 11:23:56 »
300tkm  :o toihan on uus S*
Eikai ton remmin kanssa ongelma ole, niitähän saa vaikka minkämittasia

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7596
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #8 : 09.04.2020, 12:20:39 »
Aihiona kun on tuo aito t6 kansineen päivineen, niin hieman päänvaivaa aiheuttaa moniurahihna. Itsellä ei ole ilmastoinnin kompuraa eikä myöskään tule, joten tarvitsisi löytää sellainen hihna mikä menisi vain laturin ja tehostimen kautta. Mahtaako tähän olla jokin sovellettavissa?
6PK 1245 sopii jos on peltinen tehostimenpyörä, olisikohan ollut 1235 jos on muovinen. Mutta laturi pitää olla kiinteällä, koska pyörimissuunta muuttuu. Vapaakytkimellinen pyörisi vain tyhjää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #9 : 09.04.2020, 12:38:45 »
6PK 1245 sopii jos on peltinen tehostimenpyörä, olisikohan ollut 1235 jos on muovinen. Mutta laturi pitää olla kiinteällä, koska pyörimissuunta muuttuu. Vapaakytkimellinen pyörisi vain tyhjää.

En oo varma omasta laturista että onko 960 vai S80, mutta se pyörii väärään suuntaan ja toimii hienosti.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #10 : 09.04.2020, 13:08:36 »

Ja öljykorkin paikan älysin vasta kun pistin moottoriin ahtimen ja pakosarjan paikoilleen. Tuli samantien mieleen, että tuosta kun hieman lorauttaa ohi kuumalle pakosarjalle ni se leimahtaa kun kokko. Se tarvii vaihtaa jossain kohtaa.

Öljykorkin oloa voisi parantaa niinkin simppeli homma kuin tekee pellistä lämpösuojan, ei tarvi olla kuin joku nätisti laiteltu "seinä" estämässä lämmön säteilyä. Takavuosina eräässä autossa meni ohjaustehostimen letkut tosi läheltä pakoputken alkukäyrää, tein letkuihin simppelit klemmarikiristeiset peltisuikaleet ikäänkuin roiskeläpäksi. Just sillai sopivasti ettei koske pakoputkeen eikä letkuun. Käsin tunnustellessa pellin takana selkeästi vilpoisempaa kuin muualla.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7596
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #11 : 09.04.2020, 17:18:50 »
En oo varma omasta laturista että onko 960 vai S80, mutta se pyörii väärään suuntaan ja toimii hienosti.
960 ei ole vapaakytkintä missään versiossa. S80 on vaihtelevasti, alkupään koneissa ei yleensä. Ja eipä ne laturit käy edes ristiin koska -99 vaihtuu apulaiteteline ja apulaitteiden kiinnitykset.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Hagsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #12 : 18.04.2020, 05:33:00 »
Noniin moottorinohjaukseksi saapui MaxxEcu v1 kiitokset käyttäjälle [Max]. Johtosarjaa hieman aloiteltu tekemään, mutta aikaa siihen vielä menee, jotta saa jotain tännekin näytettävää valmiiksi. Ensimmäinen kerta, kun tällaista aftermarket ohjausta käsittelen  :idiot2: Yllättävän selkeäksi tuo on kuitenkin tehty ja vakavan värisokeuden omaavanakin onnistuu tuo johtojen käsittely, koska johdoissa lukee mikä on mikäkin.

Loput alustan osatkin saatu puhalleltua ja maalailtua. Perä, tukivarret yms saatettu samalla paikoilleen. Viikonlopun aikana olisi nyt tarkoitus ainakin tuo takaosa saada alustan osilta valmiiksi. Eteen tarttis uudet tukivarret molemmille puolille, jos jollain semmoset nurkissa niin  yv:tä vaan tännepäin. Plussaa jos ilman puslia  ::)

Pakoputkea alotin kans ajan kuluksi hieromaan paikoilleen, putki tulee ulos hanttarin takaoven kohdalta helmasta. Siihen tulee rosterista kiiltävä lappu ympyröimään vielä putken. Voin laittaa kuvia kun saan senkin toteutettua valmiiksi.

- Aksu

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #13 : 18.04.2020, 10:49:02 »
Hieno prokkis! Ja hyvää jälkeä. Lensun hx40 runkoinen billet 67/67 olis aika tykki ahdin tähän käyttöön/autoon. Sellasella on tinakoneesta otettu ++700hp ja vetoalue on laajempi kuin hx50sellä :) Tai jopa 62.45 kompuralla, sellasellakin on otettu ~700hp..

Hx50mfs toki myös hyvä ahdin, ja piisaa ainakin 750-800hp. Mutta katu/arki ajossa on tietty kulmikkaampi käytös kun vähän pienemmällä hx40runkoisella..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Hagsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Volvo 940 Classic B6284T
« Vastaus #14 : 29.04.2020, 08:07:13 »
Ysiä taas saatu hieman eteenpäin, johtis alkaa olemaan hyvällä mallilla noin puolet saatu valmiiksi. Tarkoituksena olis käyttää noita T6 puolia, mitkä nelinapaisella liittimellä niin mahtaako jollain olla tiedossa niiden pinout, hetken googlettelu ei tuottanut tulosta  :idiot2:
Pakosarjasta käytiin hukkaportin putken kulma kääntämässä Luisun luona ja istuu nyt todella nätisti.
Vaihdelaatikko lyöty koneen perään kiinni, jotta saadaan kannatinpalkki rakenneltua kasaan. Kardaania joutuu lyhentelemään jonkin verran joten vinkkejä vastaanotetaan miten se kannattaisi lyhentää, jotta saisi jotenkin vielä tasapainoon?

Tässä hieman kuvia







« Viimeksi muokattu: 29.04.2020, 08:15:26 kirjoittanut Hagsu »

 

Elekma  Autoracing