RallyBaron  Samppasport

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 106962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
242 Twincharged T5 -RK
« : 17.07.2013, 03:24:19 »
242 vm. 84, aikanaan R-sportin sarjalla turbotettu. Korissa on paljon tekemistä ja siinä ei ollut tekniikkaa paikoillaan. Auto löytyi vähän sattumalta vaihteistokauppoja tehdessä ja ennen pitkää se vaihtoikin omistajaa. Oli jäänyt entiselle omistajalle tarpeettomaksi, kun hän oli löytänyt paremman korin itselleen, johon vaihtoi tästä tekniikan. Parhaita puolia autossa on 2-ovisuus ja vanhat turbon paperit; niissä ei ole tehoista olainkaan mainintaa ja turbosta vain maininta: "jälkiasennusahdin."
Autoon vaihdettiin korjaustöiden yhteydessä pyöreälamppuinen keula lokasuojineen ja muine tarvittavine osineen sekä takavaloiksi vanhemmat 5-ruutuiset takavalot. Auton väri vaihtui hopeasta tummanpunaiseen.

Autoa on madallettu aika paljon ja alustaan on tehty paljon muutoksia, mutta ei kuitenkaan coilovereja. Suurin osa puslista on polyuretaania. Vanteina Atev A:t 7,5J17 koossa.

Pyrin pitämään aloitusviestiin päivitettynä auton tämänhetkistä tilannetta.

Ensimmäinen tekniikkaversio, vinokone:
-B230F lohko vm.91 240:sta
-H-profiili kanget
-FT:n männät
-Puristussuhde ~9,3:1
-K-nokka
-530 kansi, laskettu, rst pakoventtiilit, siistitty, mutta en tiedä onko alkuperäistä parempi.
-Vakio kansipahvi, kovat kannenpultit
-Megasquirt 2 v3.0
-Vakio sähköruiskun imusarja / itse tehty plenum
-IGN-4 hukkakipinäpuola, BIP373 sytkäkivet.
-846cc suuttimet
-E85
-AEM 320lph E85 -polttoainepumppu asennettuna alkuperäisen tankin sisälle
-Schwitzer S200 ~57/59
-Itsetehty pulssipakosarja ulkoisella bilteman hukkiksella
-Cooleri 450x300x76
-M90 laatikko
-1031 perä 3,31 välityksellä ja räikkälukolla


Peltihommia oli siis paljon ympäri autoa, pääpiirteissään tällaista: Takakaaret molemmin puolin, apukuskin puoleinen oli jo ennestään vaihdettu, mutta se oli myös laitettava uudelleen. Kyljet olivat muutenkin ruostuneet jo aika ylös saakka, mutta niitä oli avattava vielä hieman enemmän, jotta kyljen sisäpuolella olevan helman yläosan sai korjattua. Helmat vaihtuivat molemmat, sisähelmatkin olivat varsin mädät, mutta ne sai vielä parsittua. Lattiassa oli ehkä 20cm helmasta sisäänpäin paljolti vaihtoon menevää peltiä. Penkkien korokepellit piti lattian korjausta varten irroittaa.

Muutamiin kohtiin runkopalkkeihinkin piti tehdä paikkauksia, pahin paikka oli moottorin kannakepalkin kiinnityskohdan alla kuskin puolella. Takaluukun seutukunta oli aika huonoa varsinkin varapyöräkoteloiden tietämiltä, mutta niiden rakenne tuli huomattavasti yksinkertaisemmaksi kun tilalle laitettiin suorat pellit. Myös etulokasuojissa oli korjailtavaa, olivathan ne pyöreälamppuisen keulan mukana tulleet 70-lukuiset. Korjauspellit otettiin eräästä varaosa 244:sta, joka oli huomattavasti ruosteettomampi, tosin ruosteessa sekin ja osia sai vähän paikkailla. Tämä ei ollu kaikkein fiksuin päätös, koska siinä oli kauhea työ ja silti lopputulos on kyseenalainen. 242:n ovet eivät olleet alkuperäiset ja kuskin oveen oli joku jo vaihtanut alaosan yllättävän onnistuneesti, pellin vetelyä lukuunottamatta. Apukuskin ovi meni juuri ja juuri alareunan paikkauksilla.

Olen koritöitä tehdessäni monessa kohtaa vähän muuttanut alkuperäisiä rakenteita vähemmän ruosteherkkään suuntaan, toisin sanoen poistanut kaksin- ja kolminkertaisia pistehitsattuja peltejä, koska ne ovat herkkiä rakokorroosiolle.

Ostokuntoa:


Happamia paikkoja:








Kuva autosta vuodelta 2010 volvomiitistä:
« Viimeksi muokattu: 09.01.2018, 00:02:49 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #1 : 17.07.2013, 07:07:17 »
Norjankromit kun vaihdat terveeseen peltiin niin tästä tulee nätti *S
No kun halvalla sai.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #2 : 17.07.2013, 08:23:01 »
Ompas nopeasti menny kunto huonompaan, tai näytti ainaki niin siistiltä tuossa miittikuvassa.
Vähä hellyyttä kaipaa niin kohta menee taas kovaa.

Btw. sama väri ja vuosimalli ku tuossa omassa 242:ssa.  ;)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #3 : 17.07.2013, 09:14:03 »
Ensimmäisissä kuvissa katsoin jo että auto näytti tutulta. Muistan nähneeni sen liikenteessä joskus 2000 luvun alkupuoliskolla Turussa ja varsinkin Patterinhaan kulmillla siihen usein törmännyt. Laittoi aina liikenteessä silmään kun oli lisätty tuota hopea väriä vähän joka paikkaan sekä tuo silloinen verkkomaski. Tuo miittikuva paljasti sen lopullisesti samaksi.
Hienoa että saadaan 242 jälleen liikenteeseen, tämä topikki menee kyllä seurantaan.

Taitaa olla muuten aika harvinaiset nuo kaksiovisen tupakkimuovit?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2013, 09:15:36 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #4 : 17.07.2013, 11:39:19 »
Onhan tämä jo tuossa 2010 ollu kohtuullisen pommissa kunnossa, kun on liikenteestäkin poistunut. Tätä oli aika paljon pakkelilla korjattu, niin ulospäin näytti vielä ihan hyvältä vaikka pelti onkin pehmeää. Sitte vielä lisähelmat ja kromikaaret ollu tossa peittänäsaä. Korin kunnon tiesin kyllä jo ostettaessa ja sain auton mukavaan hintaan, niin ei tässä mitään yllätyksiä tullut. Turun suunnilla tämä on tosiaan ollut pitkät ajat tuolla entisellä omistajalla.

Oon kans kuullut, että noi muovit taitaa olla jo kohtuu harvinaisia 242:ssa.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #5 : 17.07.2013, 12:33:08 »
Heh, tiesin että tää on mätä, mutta oli vielä mädempi mitä luulin. Onneks en ottanu työn alle, kun pari vuotta sitten oli aikomus että olis vaan tohon jonkun turbotekniikan heittäny ja poltellu kumia pitkin kesää. Saa meinaan tuo mädän määrä näyttämään savukoneenkin tosi hyväpeltiseltä  :2funny:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #6 : 19.07.2013, 02:30:57 »
Hehe, hyvä että et ottanut sitten tätä aihioksi, mulle kyllä kelpaa mainiosti. Ei ainkaan kukaan pussihousu tule syyttämään hyvän 242:sen pilaamisesta :D

Kuskin puolelta oon korjailun aloittanu ja se onkin vähän pahemmassa kunnossa kun apparin puoli. Nyt on päälihelma jo takasin paikoillaan tosin heppailtuna kiinni vasta suurimmaksi osaksi. Sen otin tuosta varaosa 244:sta siis, koska oli varsin priimakuntoinen, oven vedenpoistoreiän kohalla vain pient hapettumaa, joka on helppo fiksata! Vanha kurakaari leikattu irti ja 244:sen lokaria soviteltu siihen. Piti siihenkin takaosaa ja taitosta vähän tehä uutta, mut nyt se on ihan kelvollinen, jos paikalleen vaan saa sopimaan.

Uutta kulmaa tuohon oven kohalle, siinä ei ollu paljon enää malliakaan vanhoista pelleistä, vaan koko kulma hävinnyt.


Lokarin sovittelua. Sisäloksun laitan samal vähän eri taval, kun se kuuluis olla, siks seki on leikattu pois tosta reunasta. Laitan sen loppumaan jo vähän ylemmäs.


Huomasin, että tosta puslasta näkyy läpi, saattaa hyvinki olla et pitäs siis puslatki laittaa vaihtoon. Kyllä ne meinasinkin joskus vaihtaa, ja fiksailla koko taka-akseliston, mutta taitaa mennä tähän samaan yhteyteen sekin sitten. Just tosta käyttiksestä vaihon akselin kuukausi sitten ja on se melkosta hommaa, kun kaikki on niin mahottoman jumissa. Pitää kyllä normaalit puslat sitte laittaa, maksaa kohtuu reilust noi uretaaniset versiot ja luulen, että neki onpaljo paremmat kun noi mahollisesti 30v vanhat.


Siellä on muuten aika harva välitys; 3,31. Kiva juttu mun mielestä, voi käyttää sitte helpommi 4 vaihteist askia tai 5 vaihteisel voi päästä matkaa mukavammal kulutuksella.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #7 : 19.07.2013, 09:30:46 »
Hehaa, tuttu pelihän tää on. Korroosio vaivas tosiaan jo 1999 ku ite ostin, mutta koska olin nuori niin ei kiinnostanu ku turbon ujellus. Siitä lähin sain kuulla kommentteja kotiväeltä ja joka suunnasta että miksi ja miten,sun rahas menee, ja ostaisit tojotan meininkillä. Joka vuosi tehtiin se viiminen katsastusremppa,mut niitä vuosii tulikin hiukan monta. Tosiaan koneet on vaihtuneet ja joka paikkaa on sorkittu. Hyvä että pääsi harrastajalle, vaikka itse olin jo toivosta luopunut.
Puslista näky läpi jo uutena kun ne vaihdoin,ns uudemman mallin puslat ja välityskin selvis viimein.Kyl sitä liki 15 vuotta mietinkin  :D

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #8 : 19.07.2013, 10:17:54 »
Heh, tiesin että tää on mätä, mutta oli vielä mädempi mitä luulin. Onneks en ottanu työn alle, kun pari vuotta sitten oli aikomus että olis vaan tohon jonkun turbotekniikan heittäny ja poltellu kumia pitkin kesää. Saa meinaan tuo mädän määrä näyttämään savukoneenkin tosi hyväpeltiseltä  :2funny:
Parempi näin,nyt on kaikki tyytyväisii. Sauhutin ei tosiaan ollu ruostees ihan yhtä paljoo,mutta shokkivaikutus sillä oli..   ;)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #9 : 20.07.2013, 03:56:16 »
Jaa ne on ollu jo uutena tollaset noi puslat  :o Muistatko mitkä niistä oot vaihtanu? Vaiks kai sitä vois puslasarjan hommat ku Ipd:llä on sen 50e joku satsi takapään puslia. Toi välitys teksti oli massan alle jääny vaan, tiesin mistä etsiä nii löytyi.

Melkeen kyllä otan taka akselin muutenki pois ni saa sen tsekattua läpi, kunnon maaleihi ja pohjan saa kans sitte paremmi putsattua ja maalattua. Sinäänsä turhaa hommaa kun tä tarvis saada lähinnä nopeasti liikenteeseen, mutta kyllä se täs tilantees on kuitenki järkevin tehä jos joskus. Vihreestä loppuu leima lokakuus ja en meinannu sitä katsastaa enää, vaikka ei tä kyllä millää siihen mennes ole liikenteessä.

Mulla on nyt jotain punasta Teknoksen epoksipohjamaalia tossa, jolla ois tarkotus saada ruostetta vähän aisoihin. Vois toki vetää koko autonkin sillä ja sitte vaan ton pääl tarkotettu Polyuretaanimaali pintamaaliks tuntemattomaan väriin sävytettynä. Toki onhan sitä ihan automaalejakin olemassa.

Kyllä 244:sen loksukin siihe alkoi istua jollain lailla. Toi ruosteinen kohta lähti irti viel myöhemmäs vaiheessa. Vähän tuuninkiakin laitoin.


Alkaa olla se surullisen näköne kuskin puoli jo tervettä peltiä siis:)


Tossa oon miettiny niinkin vähäpätöistä seikkaa, kun nopeusmittaria toisinaan. Perus ongelma, auto on mekaanisel mittarilla ja uusis laatikois ei ole vaijerille paikkaa, saati sitte jos laittaa jonku kestävämmän laatikon joskus. Uudemmis peleissä on ne sähköset mittarit, jotka harvemmin toimii kunnolla. Tossa vihreessäkin näyttää tasan puolet nopeudesta vaan. Muutenkin jos sellaisen haluaisi, niin pitäis olla perässä se anturi sille. Jälkiasennusmittarit taas on useimmat aika älyttömän hintasia, jotai motskarikäyttöön tarkotetui saa vähän halvemmalla ja sitte on toki noi fillarityylin mittarit, niitä nyt ainakin saa mukavaan hintaan. Olis toi vakio mittari vaan kaikest paras kun sen sais pelaamaan. Ei semmosta vekotinta kukaan ole vielä keksinyt, joka jonkun pulssianturin tiedon perusteella pyörittelis mittarinvaijeria sähkömoottorilla? Ei luulis olevan mahoton rakennelma joltai elektroniikkaa tuntevalta.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 03:58:32 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #10 : 20.07.2013, 09:05:34 »
Uudemmis peleissä on ne sähköset mittarit, jotka harvemmin toimii kunnolla. Tossa vihreessäkin näyttää tasan puolet nopeudesta vaan.
Toimii aina kunnolla jos johto ehjä ja perä sekä mittaristo yhteensopivat.

GPSpohjanen mittari vaan jos meinaat nykysellä perällä ja jollain tuoreemmalla laatikolla elää :pomo:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #11 : 20.07.2013, 12:24:24 »
Puslista näky läpi jo uutena kun ne vaihdoin,ns uudemman mallin puslat ja välityskin selvis viimein.Kyl sitä liki 15 vuotta mietinkin  :D

Toi onkin sit 1031 perä.
Ja jos on M45 laatikko niin tässä vuosimallissa (huom vain tässä) on M45WR, jossa  on vähän erilaiset välitykset kuin normi M45:ssä.
http://www.volvo200.org/modellen/bakken.htm

EDIT: jaa täs olikin vaidettu M47 tilalle.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 12:26:48 kirjoittanut Justus »

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #12 : 20.07.2013, 13:15:43 »
Toimii aina kunnolla jos johto ehjä ja perä sekä mittaristo yhteensopivat.

GPSpohjanen mittari vaan jos meinaat nykysellä perällä ja jollain tuoreemmalla laatikolla elää :pomo:
Toimishan ne aina kunnolla jos ei olis mitään vikoja  ;) Mutta aika paljon vissiin piirilevyilläkin sanomista esim. kylmiä juotoksia, joka tossa omassakin varmaan on.

Toi onkin sit 1031 perä.
Ja jos on M45 laatikko niin tässä vuosimallissa (huom vain tässä) on M45WR, jossa  on vähän erilaiset välitykset kuin normi M45:ssä.
http://www.volvo200.org/modellen/bakken.htm

EDIT: jaa täs olikin vaidettu M47 tilalle.
Välityksestäkö vai mistä päättelit tuon 1031 perän? Laatikkoahan tässä ei ole lainkaan, mutta varmaan tulee M47 nyt ainakin ensi alkuun. Jonkun sortin M45 Tommilla tässä ainakin oli ollut tietääkseni, liekö nykyään punasessa?

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1278
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #13 : 20.07.2013, 13:49:20 »
Välityksestäkö vai mistä päättelit tuon 1031 perän?

1030:ssa harvin välitys 3.54. M46 oli aikoinaa 244 Turboissa vakiona ja niitähän löytyy vielä aika hyvin. Vaijeri m45 löytyy kyllä vielä nopsaan. Vaijeri m47:n ostoon pitää sitten varata hetki aikaa.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2013, 13:54:42 kirjoittanut 240 »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #14 : 20.07.2013, 14:26:01 »
Välityksestäkö vai mistä päättelit tuon 1031 perän? Laatikkoahan tässä ei ole lainkaan, mutta varmaan tulee M47 nyt ainakin ensi alkuun. Jonkun sortin M45 Tommilla tässä ainakin oli ollut tietääkseni, liekö nykyään punasessa?

Itellä oli 240 -84 jossa oli alunperin tuo välitys /1031 ja WR laatikko.
Tuota välitystä ei ole saanut 1030 perään.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron