Kulkukoira  Proturbo

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 107434 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #150 : 05.11.2014, 14:50:05 »
Pitää katsoa ekana minkälaiset noista tulee esijännitystä säätämällä, mutta hyvä idea jos ei sillä tule hyväksi.

Otin kannen työn alle. Sehän on aika perus 530, johon on laitettu rosteri pakoventtiilit ja vissiin siinä yhteydessä oli vähän siistitty myös, muttei suurempia muutoksia. Sen verran tein tässä kohtaa lisää, että kohdistin imusarjan ja pakosarjan ja imukanavien alkuosasta sen koneistetun osan tein jouhevammaksi loppuun kanavaan. Kajosin vähän myös palotiloihin siinä toivossa, että ei nakuttelisi niin helpolla.









Noitten jälkeen kansi vaan paikalle Cometicin kanssa ja nokka on mallia K. Yhestä venttiilistä säädin välystä hiukan, mutta muuten saavat olla noin toistaiseksi.





Kolmas moottorintuki on kokeeksi tekeillä mekaanisen bensapumpun kohalta lohkosta moottorintukipalkin pulttien alle tulevaan kiinnikkeeseen.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #151 : 30.11.2014, 19:03:00 »
Moottorin ympärille kasailtu tavaraa ja pakosarjankin sain aika hyvään vaiheeseen tossa joku viikko sitten. Nyt pari viikkoa poissa pelipaikoilta. Joululomilla sitte taas kerkiää jotain rakennella ainakin. Sopivan mittasta kardaania en ole viel saanut kehiteltyä.




Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #152 : 03.01.2015, 18:31:59 »
Hukkaportti tuli sijoitettua tohon turbon alle/eteen. Jännä kun tuntuu tälle puolelle konetta kertyvän kaikenlaista, niin joutuu vähän miettimään, mihin kaiken sijoittaa, vaikka onhan tossa konehuoneessa tilaa  ::) Vähän karun näkösiä noi putket, mutta sisäpuoli on hiottu sulavaksi joka paikasta. Hukkiksen putket on laippaliitoksella kiinni pakosarjassa, koska muuten ei pakosarjaa mahtuisi ottamaan irti. Alavesiletku pitää tehdä vähän eri kohasta kun vakiona ja ahtoputki vetää jostakin, mutta ne voi suunnitella paremmin vasta, kun saan keulan peltejä kasattua. Imuputki on 100mm ilmastointiputkea, mutta se on vielä kesken. Suunnitelmana olisi laittaa sienisuodatin lokasuojan sisälle olemaan. Sieltä kone saisi kohtuullisen puhasta ja vilpoista ilmaa, eikä suodatin olisi näkyvillä. Mallailin suodattimen kyllä mahtuvan paikoilleen. Huolto onnistuisi alakautta tai tekemällä huoltoluukun sisälokasuojaan. Öljynsuodatin jää nyt ikävään paikkaan ja kun pitäisi vielä joskus laittaa öljynjäähdytinkin, niin voi olla, että joudun harkitsemaan jotain siirtosarjaa. Nyt laitetaan auto kuitenkin ensin toimimaan ilman jäähyä ja suodatin vakiopaikalla.



Öljynpaluusta tuli myös melkoinen viritys, sillä sen pitää mennä yhden pakosarjan lenkin läpi, kun ei tullut sitä niin ajateltua sarjaa tehdessä, mutta vaikuttaisi se mahtuvan siinä olemaan ja jos laittaa vielä vähän pakosarjakäärettä lämpöä eristämään.


Vedin hukkaportin putken röyhkeästi etupyörän edestä ulos. En tiedä, onko tämä viranomaisten hyväksymä ratkaisu, mutta pitää sitten "muuttaa" jos näin ei ole. Materiaalina on käytetty varaosa 240:sen vakioputkistoa. Aloittelin jo pakoputken tekoakin, tai onhan mulla osia valmiina, mutta tulee se kuitenkin tehtyä kokonaan uusiksi.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #153 : 07.02.2015, 01:03:03 »
Päivityksiä tulee hitaalla tahdilla, mutta tallilla oon käynyt tasaseen tahtiin. Välissä piti kyllä korjailla käyttiksenä olevaa bemaria, kun siitä hajosi perä ja samalla ruostekorjausta/suojausta ja paikkamaalausta.

Pakoputken tekoa:

3,5" Downpipen eka mutka. Lähinnä, koska näyttää aika hurjalta konehuoneessa, ei siitä silti muutenkaan haittaa ole. Muuten putkisto 3" ja yhellä vaimentajalla. Ennestäänkin oli kyllä jo 3" putkisto vanhasta autosta, mutta laitoin sen kappaleiksi ja tein kokonaan uusiksi, koska vähän paremman saa nykyisellä tietämyksellä aikaseksi ja parempi hitsi käytössä, kun aikanaan oli puikko vaan. Putki on taka-akselin ylityksellä ja sen saa kolmeen osaan, eli pystyy purkamaan kokonaan pois autosta. Downpipe on tuettu laatikon kiinnityspultin kohalta ja lisäksi on kumikiinnikkeet putken keskiosassa ja ihan takana. Tavoitteena oli, että tämä ei rämise kiinni minnekään ja on mahdollisimman ylhäällä, että ei ota helpolla maahan kiinni ja takaa ei myöskään vaimennin paistaisi niin pahasti, vaikka sitä nyt toistaiseksi on vaikea arvioida, kun ei ole puskuri kiinni ja ei nää autoa kauempaa.








Takimmainen liitos, joka on siis juuri ennen taka-akselia, tuli tehtyä omatoimisesti, koska Biltemassa ei ollu v-pantoja ja ne maksaa muutenkin aika tavalla noi kaupalliset versiot :idiot2: Noi molemmat laipat on tehty 4:stä palasta hitsattuna yhteen, ja putki hakattuna neliöksi, jotta sopi paremmin.. :D


Keulan pellit sain pulttailtua paikoilleen. Nekin on nyt kaikki tietysti pulttiliitoksin kiinni, alunperinhän noissa lamppujen pelleissä on ainakin pistehitsejä ja uudemmissa vuosimalleissa on muistaakseni enemmänkin. Laitoin alustamassaakin noiden peltien väliin vähän suojaamaan. Jos ylimääräistä jää jostain näkyviin, niin pyyhkii sitten pois. SYyläri on myös kuvassa jo kiinnitettynä.



Intel kuurelin asentelua. Paikan suhteen olikin aika miettiminen, mutta tossa se nyt ainakin saa aika hyvin ilmavirtaa, samalla tietty jäähdyttimen toimintaa se vähän häiritsee. Mitoitus on aika jämpi tuohon paikkaan, kun halusin pitää osat alkuperäisen kaltaisina. Lamppujen pelteihin joutui kairaamaan aika isot reiät. Suurensin niitä jo ennen maalausta, mutta cooleria pitikin saada paljon taemmas mm. konepellin lukitussysteemien takia.


Ahtoputkien rakentelu on nyt käynnissä.


Ei enää ihan kauheasti asioita ennen käynnistystä tehtävänä :) Mitä äkkiseltään tulee mieleen:

-Ahtoputket
-Bensaputkien veto
-Megan johtosarjan rakentelu
-Korin johtosarjasta muutama paikka kesken
-Paisarille joku paikka, jossa se ei ole tiellä
-Custom alavesiletku
-Alipaineletkut, öljylinjat paikoilleen
-Moottoriöljyt, jäähynesteet, ohjaustehostimen öljyt
-?

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #154 : 07.02.2015, 11:05:03 »
Keulan pellit sain pulttailtua paikoilleen. Nekin on nyt kaikki tietysti pulttiliitoksin kiinni, alunperinhän noissa lamppujen pelleissä on ainakin pistehitsejä ja uudemmissa vuosimalleissa on muistaakseni enemmänkin. Laitoin alustamassaakin noiden peltien väliin vähän suojaamaan. Jos ylimääräistä jää jostain näkyviin, niin pyyhkii sitten pois. SYyläri on myös kuvassa jo kiinnitettynä.
Mulla ne oli sieltä vilkkujen luonta popniiteillä kiinni. ;D

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #155 : 19.02.2015, 02:01:09 »
Kyllä sitä tekemistä vaan tuntuu riittävän tässä :idiot2:


Nyt on laitettu ahtimen molemmat öljylinjat paikalleen. Tulopuolella on paineanturi öljynpainemittaria varten. Paluu on suurimmaksi osaksi tehty raudasta, mutta välissä pätkä kumiputkea. Ahtoputket tuli valmiiksi. Niissä ei ole mitään kummallisempaa, ne on 2,5" pakoputkitavarasta tehty. Coolerin ja imusarjan väliseen putkeen tein paikat dumpille, imuilman lämpöanturille ja tyhjäkäyntimoottorille (LH 2.4 vakio, jota tarkotus megalla ohjata) Ilmanputsari on nyt lykätty tuonne lokasuojan sisään ja mahtui tosiaan yllättävän hyvin olemaan siellä. Oli vaikeuksia löytää sopivaa (=halpaa) 4" putkea tuohon turbon ja ilmanputsarin väliin, niin se on nyt ilmastointiputkesta tehty. Ei ollut kovin hyvää tavaraa hitsata kyllä, kun on niin ohutta ja sinkittyä.

Vaihdoin vielä moottorintukikumitkin, mutta saattaa olla liiankin jämäkät? Löysin nimittäin ebaystä Land Rover Defenderin kumit, jotka oli reilun kympin yhteensä, niin pitihän niitä kokeilla. Melko bolt-on ne sopivat paikoilleen, kuskin puoleinen kiinnike vaati pientä muokkausta.

Tein virranjakajan paikalle toisen huohotuspaikan. Yritin tehdä sellaisen, ettei sieltä pääsisi öljyä tulemaan ulos, mutta toimivuuden näkee sitten aikanaan.

Ilmanputsarin sijoitus.


Tuossa pakosarjan puolella on vähän ahdasta paikoitellen, kun menee kaikki putket samasta kohtaa. Ei voi kyllä oikeen muita, kun itteään syyttää siitä.


Laitoin 740:sen paisarin, koska se on vähän siromman näköinen. Mietin pitkään sijoituspaikkaa. Tuohon tulee vähän pitkät letkut, mutta se on aika siisti tuossa ja pitäis olla tarpeeksi korkealla. Mustat maalit laitoin tähänkin, niin ei hyppää silmille.





Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #156 : 19.02.2015, 10:44:58 »
En tiedä kuinka lopulliseksi ratkaisuksi on jäämässä tuossa turbon öljyn tulolinjassa nuo klemmarit, mutta itse en ekaa starttia pidempään niitä pitäisi, kun aika iso tulipalon riski jos pääsee irtoamaan letku.

Todella asiallisen näköinen konehuone kyllä!  S*
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #157 : 19.02.2015, 11:16:08 »
Kiitos  :)

Niin ne tosiaan yleensä porukka teettää noi putket. Itellä kyllä pelannut ennenkin noin, mutta onhan sekin taas kyseenalainen paikka säästää. Silti, oikeen kokoset putket kun on, niin eihän niitä saa vetämällä irti edes enää, vaikka ottais klemmarit pois kokonaan. Mutta katsotaan nyt, eiköhän ne voisi jossain kohtaa ainakin vaihtaa pois silti.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #158 : 19.02.2015, 13:03:26 »
Mistä oot tuon tulolinjan napannut? Hyvän näkönen peli kyllä  :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #159 : 19.02.2015, 15:13:13 »
Se on bilteman paineilmapuolen osista kasattu  ::)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #160 : 27.03.2015, 19:00:04 »
Eka startti oli jo muutama viikko sitten, mutta päivitetääs tilannetta:

Megasquirtin sähköt piti kytkeä ja muutenkin sähköhommia paljon. Mulla oli protopartsin johtosarja-aihio, jota käytin pienin modauksin. Mega itsessään tuli tuhkakupin paikalle ja sen sulakekotelo ja releet tuli viereen oikealle puolelleen.


Sytkäpuola on tulipellissä ohjaamon puolella ja viereen tuli volvon vakio sytkäpäätteen koteloon 2kpl BIB373 transistoreja.



Lisämittareille tein telineen alkuperäiselle paikalle. Öljynpainemittarin tuli pieni kytkin, josta voi vaihtaa, näyttääkö se öljyn- vai polttoaineenpainetta. Vanhanmallin kellon asentaminen keskikonsoliin ei ollut paras idea, sillä oli vähän vaikeuksia saada se sopimaan ja edelleen se kaipaisi hiukan huomiota.

Tilasin kiinasta 20kpl pieniä ledipolttimoita, joilla korvasin kaikki sisustuksen ja mittariston ledit. Mittariston taustavaloksi laitoin niitä 2x2kpl, koska valoteho ei olisi muuten riittänyt. Mittaristoon myös pyörittelin vähän lisää kilometrejä, että on samat, mitä vanhassa vaijerikäyttöisessäkin oli.





Valot asenneltuna paikalleen. Ensin ne eivät tahtoneet toimia, mutta takavalojen kosketuspinnat olivat vaan todella hapettuneet ja myöskin olin vahingossa kytkenyt takaparkit sumarien johtoihin.
Asentelin paikalleen myös vaihdekepin, kytkinvaijerin kiinni laatikkoon ja kardaanin. vaihdekeppi juuri mahtuu olemaan ilman, että siirtäjätanko ottaa kiinni hardyyn. Kardaanin tukilaakeri piti vaihtaa ja samalla tukikumi, jota myös vahvistin sikaflexillä. Kardaanille pitää jotain pidennystä vielä suunnitella, mutta toistaiseksi olkoon noin.

Ensimmäisestä käynnistyksestä sen verran tarinaa, että, kun autoon kytkin virrat ekaa kertaa, niin ei ollut mitään henkeä. Se johtui onneksi vain akusta, joka antoi ~2V jännitteen, ehkä vedet lopussa tms, mutta laitoin väliaikaisesti toisen akun tilalle, jolla virrat tuli. Megasquirttikin käynnistyi, mutta kierrostietoa ei tullut ensin. Se löytyi onneksi VR potikoita kääntelemällä. Muutaman startin jälkeen mega sammui ja ei enää lähtenyt käyntiin ja tätä vikaa haeskelinkin jonkun aikaa. Megan pinnille tuli 12V, kun se oli irroitettu, mutta megan ollessa kiinni putosi johonkin 3V. Lopulta vika löytyi aika ilmeisestä paikasta, eli vakio sulakekotelosta, joka antoi huonon kontaktin, vaikka olinkin aikaisemmin testannut, että se johti virtaa. Sytkälähdöt A ja B olivat myös menneet sekaisin, mutta kun ne sai vielä oikein, niin kone hörähti käymään. Tässä video toisesta startista:
https://www.youtube.com/watch?v=G1cQCNpQddQ

Kone käy tosi rikkaalla tuossa ja ei ollut tyhjäkäyntiä. Nykyään toimii jo hiukan paremmin. Auto alkaisi olla pikkuhiljaa siirreltävässä kunnossa, peräöljyt vain puuttuvat ja jarruina vain kässäri. Takajousiakin lyhensin pari kiekkaa, jotta esijännitys pienenisi ja perä löystyisi hieman. Aika jäykän oloinen on edelleen, mutta en taida tehdä mitään, ennen kuin olen päässyt testaamaan.


Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #161 : 28.03.2015, 01:41:22 »
Onnittelut että on käyntikuntoinen. Oot mielettömän homman tehnyt että tää on pelastettu ja oikeestaan lieneekö ollut tämmöses iskus herraties koska.. Kyllä meni hyvään kotiin tää vempele ainakin  :hello:

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #162 : 28.03.2015, 01:52:36 »
Kiitti :) Sen verran muutoksia tosin tehty, että tätä ei enää tunnista kuin kilvestä, sitten kun on takaisin liikenteessä ::)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #163 : 10.04.2015, 02:13:33 »
Hommasin vanteet, kun löytyi mieleiset:





Noi on siis Atev/Azev A:t 7,5x17 ja päällä 225 leveät kumit, jotka sais kyllä vaihtaa samantien, mutta jospa niillä ekat ajot ajelee. Noi on Opelin jaolla ja et30. Mahtuu juuri olemaan ilman, että ottaa mihinkään kiinni, mutta pienet spacerit eivät tekisi pahaa.

Paljon ei ole kerennyt puuhailla, mutta oviin on vedelty uudet johdot. Johdot tuli keskuslukolle, sähkölaseille ja kajareille. Lasit ja keskuslukko pelaa nyt, kuten kuuluukin. Kuskin ovessahan ei normaalisti ole keskuslukon moottoria, mutta nyt on. Ihan vaan sen mahdollisuuden takia, jos haluaa laittaa kaukosäätöisen lukon joskus.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #164 : 11.06.2015, 18:51:48 »
Viime päivityksestä täällä vierähtänyt 2kk, auto alkais ollakin jo aika hyvällä mallilla.

Sisustaa kasailtu, puskureita asenneltu, megan toimintaa paranneltu jne.





Ovipahveja suojaamaan laitoin tollasta laminaatin alle tarkoitettua tavaraa, kun sitä löytyi ylimääräisenä:


Rokkivehkeiden asentelua. Pitkällisen harkinnan jälkeen päätin laittaa tuonne kyljen sisään paikat noille jo valmiiksi löytyneille 7"X10" Ground Zeroille. Koitin tehdä mahdollisimman huolella ja vaimentaa hyvin, tukin myös pääosin yhteyden konttiin, niin tuonne jää omanlaisensa kotelo. Vapaassa tilassa oon huomannut, että noi ei ainakaan soi yhtään. Etuoviin ei vielä ole mitään kaiuttimia, mutta jotkut siistit sinne pitäisi löytyä reikiä peittämään, tai sitten vakio suojaritilät, mutta niitä ei taida olla nurkissa, kuin 1kpl.

Valmiina näyttää aika huomaamattomalta, kun tuo alaosa on verhoiltuna kaiutinkankaalla. Pitää ottaa kuva kunnon kameralla joskus.




Kattoverhoilut ja aurinkolipat jne. on maalattu mustaksi. Kauhukahvat jätin pois. Sisävalon polttimoksi laitoin tehokkaan led-version, josta tulee aika mukavan näköinen valo.


Kytkimessä vaikutti olevan ongelmaa, ettei liikerata riitä, että irrottaisi kunnolla. Tein tuon vaijerin välissä olevan kumin tilalle alumiinista vastaavan kappaleen, joka toivottavasti paransi tilannetta hieman. Vaijerin kuori on kiinni laatikossa vakion kumisen osan avulla, niin se kyllä joustaa siellä edelleen, tuo kytkin kun on vakiota jämäkämpi painaa, vaikka onhan se siellä ennenkin ollut.


Tuulilasi irrotettu toisesta volvosta ja liimailtuna paikoilleen. Toivottavasti pitää, mutta luulisin. Takasivuikkunat, konepelti ja tuollaista ainakin vielä leimalle.


Megan toiminta parani ilmeisesti lisää sen seurauksena, että otin megan sulakekotelolle virrat suoraan vakiosulakekotelon ohi, toki välissä on nyt laattasulake. Vielä on jännitepiikkejä silti, mutta käy normaalisti tyhjäkäyntiä, eikä pw heittele oudosti, niin kuin aiemmin.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy