KL-varaosat  Race.fi

240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset

  • 21 Vastauksia
  • 11301 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis
« Vastaus #15 : 01.02.2014, 15:41:50 »
Tättärää. Motivaatio, aika ja kaikki muutkin on ollut kortilla. Aikaa on kohta vielä vähemmän kun muija jakaantuu kahdeksi.

242 on murjottanut turhan panttina firman hallilla ja pomo on ruvennut ahdistelemaan että se pitäis saada sieltä pois. Onneks torstaina käytiin kaverin kanssa katsomassa 200m2 tallipaikkaa. Ainoa huono puoli on hinta ja lämmittämättömyys. Mikäli saadaan siihen vielä yks tai kaks kaveria tiedossa olevien lisäksi alkaa ensi viikon jälkeen tallin laitto että sen saa lähemmäksi siirrettyä. Ensi viikolla pitäisi tehdä kaupat  600 x 300 x 76 mm coolerista 3" lähdöillä, kaupan päälle tulee 2" 3"/90° silikoonimutkaa. Turbon tilaan ebaystä jahka taloudelliseen tilanteeseen tulee varmuus pysyykö tulot samana, samasta paikasta todennäköisesti myös ahtoputkistot ym. Tallissa kävin tänään katsomassa koneen runkolaakerit, mitkä yleisesti ottaen vaikutti mielestäni hyviltä, lukuunottamatta päittäislaakeroinnilla olevaa. Siinä on tuollainen alue joka näyttää siltä kuin siitä olisi yksi kerros kulunut pois  :idiot2: Aiheuttaako tämä tarpeen laittaa laakerit vaihtaen?

Punikki seisoo kerrostalon parkkipaikalla edelleen, tänään löysin tallin kätköistä toisen Cisakin jonka voimilla sen saattaisi saada omin voimin porukoiden pihaan, syyläriä koitin hetihätäpaikalla(silikonitahnalla) saada pitämään. Siellä se paikka on nyt viitisen viikkoa kuivunut ;D

Käyttikseen vaihtelin nesteet, jännitteensäätimen ja laturin remmit. 92C termari odottaa tallissa tehostajan hihnan kanssa. Samalla kertaa meni lisäpitkiin 55w kiina-xenonit. tomimikael saisi hävetä kun tunnusti lisäpitkät laittaneensa keulille, karvaperseliitoksia sähköteipillä varmistettuna/eristettynä :nohnoh Aikani asennustapaa ihmettelin, ja kun sain kaikki läjään, oli kaikki työ lähes turhaa. Suuntaus on vieläkin sinnepäin, mutta tuskinpa se ihmeitä tekee. Ei juurikaan kirkkaammat kuin halogeenit, kestää kauan kirkastua lopulliseen kirkkauteen ja laittomat. Olis pitänyt ostaa silläkin rahalla vaikka koppa kaljaa.

Osan rahoista tuhlasin kanssa 745:een joka on ollut leimaamatta kauan. Kaikki jarrut jumissa, pari hitsattavaa paikkaa enkä saanut sitä lataamaan. Syitä ostoon oli halpa hinta, polttoainekäyttöinen lisälämmitin kellolla, ilmastointi, kattoluukku ja kaukosäätöinen keskuslukko/varashälytin. Kovasti yritän sen kyllä saada leimattua, millään ei jaksaisi alkaa sitäkin purkamaan ;D Jos joku asioista tietävä ihminen tän sattuu lukemaan, voisi hän vastailla edellisen "päivityksen" kysymyksiin -H-
No kun halvalla sai.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis
« Vastaus #16 : 01.02.2014, 21:31:10 »
. tomimikael saisi hävetä kun tunnusti lisäpitkät laittaneensa keulille, karvaperseliitoksia sähköteipillä varmistettuna/eristettynä :nohnoh
Tunnustan..!   :D   Nää on näitä Äkkiä pitää saada, ja laitetaan sitten myöhemmin kunnolla-juttuja..   :buck2:

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis - 745 väliprokkis
« Vastaus #17 : 03.03.2014, 18:35:36 »
Ja niin sieltä sitten viikko sitten tuli maailmaan uusi tuleva Volvo-harrastaja. Eli perheen koko lisääntyi yhdellä nälkäisellä suulla neljään, joten autoihin sijoitettavissa oleva aika ja raha pienenivät jälleen. Jotain on kuitenkin saatu taas aikaiseksi. Eli edellisessä postauksessa mainittu 745 tuli haettua talliin.

Lataus herkesi toimimaan jännitteensäätimen vaihdolla ja latauksen merkkivalon herkistelyllä. Jarrut aukesivat jotenkuten vasenta etujarrua lukuunottamatta n. 25km kotimatkan aikana. Taakse on ainakin sopivat satulat jo valmiiksi, eteen ehkä sopivat. Ajon aikana generoitui koodi 1-2-1. Pakoputken ja imusarjan tiivisteen vaihdolla lähdetään tuota tappamaan, lisäksi mikäli ei tepsi niin tallista löytyy jo vaihto IMM. Katsastus on jäänyt viimeksi suorittamatta alkuvuodesta -09 eli hetken se on saanut hapantua. Etujalkatiloihin, vasemman etureaktiotangon kiinnityskohtaan ja akkukoteloon ainakin tarvii mikkiliimaa ja peltiä. Ulkokuorelle ei ole tarkoitus tehdä mitään. Antaa olla sammaleen peittämänä. ;D Mitä ilmeisimmin tässä ei nyt webastoa olekaan, vaikka tämä minut niin saikin luulemaan  :-[ Vakionopeudensäätimeltä on ainakin vaijeri poikki, josko sen vaihdolla selviäisi. Ilmastointi sisälsi ainakin hieman painetta, eli toiveena on että sekin alkaisi täytöllä toimimaan :tykkää: Myöskin repsottava kattoverhoilu on saamassa uusintaverhoilua, ja samalla olisi tarkoitus perehtyä kattoluukkuun, ja siihen toimiiko se.. Vielä ei ole tullut edes yritettyä. Jahka sisusta on puunattu ja tiedossa oleva vikalista on kondiksessa, olisi tarkoitus yrittää leimausta ja sen onnistuessa laittaa laitos myyntiin ja rahoittaa muita projekteja.



242
Tuossa tallia muijalle ja vanhemmalla lapselle esitellessä huomasin tuulilasin yläkulman hieman kuplineen, ja tökkäsin sitten ruuvarin siitä läpi. Muija kotiin ja tatti otsassa tuulilasi irti. Tällaista sieltä sitten löytyi:





Onneksi myös apu löytyi läheltä, eli porukoiden pihasta:

Toinen alakulma oli hieman saanut ruosteen väriä mutta muuten priimat kehykset lähtivät kokonaisuudessaan odottamaan uutta kotia. Kattopellin nappasin myös niin saa siitä taiteilla 242:seen ja väliprokkikseen paikkoja. Talliin on myöskin eksynyt uudet laakerit ja tiivisteet, eli koneen saisi öljypumpun ja mäntien tarkastuksen jälkeen laittaa nippuun. Myöskin jakopää ja vesipumppu tuli haettua. Kanneksi meinasin ensin laittaa alkuperäistä pikkukanssa, mutta helpommalla pääsen kun otan B200F:n kannen suoraan. Säästynpähän lämpötila-anturin asentamisen vaivalta. Öljypohjaan pitäisi kanssa hitsailla öljynpaluu. Minkä kokoinen ja sen öljypohjassa olevan vaakalevyn ylä- vai alapuolelle?
No kun halvalla sai.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttis
« Vastaus #18 : 13.03.2014, 08:36:59 »
Omaa pikkutallia tullut taas hieman siivoiltua, ja samalla sain pöydänkin sen verran puhtaaksi että otin öljypumpun auki. Pulti oli aivan prkleen tiukassa eikä meinannut aueta. Kun sain auki, niin tälläistä näkyä pääsin ihailemaan:


Aivankuin sieltä olisi mennyt jotain paskaa läpi? Toleranssien ylärajoilla mentiin. Kaivelin kätköistä B200F:n pumpun ja öljypohjan ja sovittelin niitä paikalleen. Sopii kuin isi äitiin niin pitää sekin katsoa vielä läpi jos se olisi paremmassa kunnossa kun kerran täälläkin sanotiin sen sopivan.
No kun halvalla sai.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
« Vastaus #19 : 10.06.2014, 22:27:57 »
3 kuukautta mennyt eikä millekään otsikon kulkineista ole tapahtunut juuri mitään :D

242
Lohko on käynyt aikapäiviä sitten koneistamolla, missä otettiin ohut lastu tasopinnasta ja sylinterit hoonattiin. Kovaa pohdintaa on ollut miten siihen saisi nakutukselle anturin asennettua, vielä ei maailmaa mullistavaa ideaa ole tullut. Uudet männänrenkaat odottaa myös tätä nykyä hyllyssä, eli nyt on laakerit ja renkaat kaikki valmiina kun vaan pääsee aloittamaan. Toinen öljypumppukin meni huomattavan paljon paremmin toleranssien sisään. M90 on myös tallissa tulossa tähän. Lisäksi tuli ostettua kitkalukko kun halvalla sai, se pitänee myös asennella sitten tähän kun aika koittaa.

Punikki
Ei pitänyt silikoni-paikka syylärissä, mutta 2k-liima piti. Autoa käyttelin lämpimäksi koska piti parkkipaikka saada tyhjäksi pesua varten, samalla ajelin kotitietä edestakaisin ja hieman koetin jarrutella jarruja herkemmäksi. Suurempaa laahausta ei vielä ollut syntynyt. Hieman oli hometta päässyt pesiytymään turvavöihin. Muuten se on vain murjottanut ruudussa.

Käyttis
Tämä onkin vaatinut sitten jo enemän aikaa. Mm. tankki piti vaihtaa kun oli sauman viereen ilmestynyt reikä. Luonnollisesti huomattavan paljon käytetystä ajasta meni uutta tankkilaitetta mittaillessa ja kasaillessa vanhan lähdön ja paluun haperruttua pois. "Uusi" tankki tallista piti myös putsailla ja maalailla+massailla ennen asennusta. Samalla tuli tehtyä uusi piuhojen läpivienti pumpulle ja bensamittarin anturille. Nyt toimii siis siirtopumppu ja bensamittari *taavih-> Tällä viikolla vaihtelin taakse uudet Monroen nesteiskarit ja lesjön kuormajouset sekä vaihtotyön aikana vaurioituneen alatukivarren. Luonnollisesti jousien alakiinnikkeet olivat yhtyneet happeen niin voimakkaasti että nekin piti näperrellä uudet. Muuten on suurimmaksi osaksi vain tankkailtu, sitäkin yllättävän harvoin kun laskennallinen kulutus on alimmillaan ollut 7.8L/100km :o Tosin nyt se on hieman noussut kun putki vuotaa hieman ennen labdaa. Öljytkin vaihtelin suodattimineen, nyt on siis ajettu jo yli 330tkm

745
aapo haki tämän pois 12.5, eikä ole vieläkään poistunut vakuutus mun nimiltä. Eli ukko perkele ei ole ottanut nimiinsä :peetu:


945x2
Sitten tämän hetken rahakaivo

Kävin huhtikuun lopulla Rautjärveltä(285km:n päästä) tori.fi:n ilmoituksen perusteella hakemassa -96 vuosimallin 235tkm ajetun 945:n B230FK+M90 tekniikalla. Hinta oli lähes naurettavan halpa ojaan-ajon seurauksena. Käytännössä koko kuskin puoli oli pelleiltään solmussa, putki osittain läjässä sekä etupalkki taittunut ja rikkonut raidetangon sisäpään suojamuovin. Auto oli seissyt jo useamman kuukauden, mutta syylärin vaihdon(edellisestä kulma rikki) ja nesteiden tankkauksen jälkeen nimet paperiin ja nokka kohti Hämeenlinnaa. Ohjaus hieman puolsi ja tuntui että vapari-käyttiskin olisi ollut pirteämpi, mutta muuten matka sujui ongelmitta. Pikainen vauriokartoitus tallilla ja hieroin pomon kanssa yksityiskohdat kuntoon ja sovittiin kaupat toisesta korista mihin laitan tekniikan kunhan sen saan läjään. Kori odottelee jo tallin pihassa. Tällä hetkellä moottori siis pukissa ehostuksen alaisena. Muutama nippeli maalaamatta ja stefa vaihtamatta minkä jälkeen läjään ja laatikon kanssa keulille. Vaihtokori on ollut automaattilaatikolla, jonka takia tulin tulokseen laittaa tallistä löytyvä AW-71(L?) keulille niin ei tarvi polkimien yms. vaihtoon. Varusteita löytyy ilmastointi, keskuslukko, ohjaustehostin, nahkasisusta, sähkösäätöinen kuskinpenkki ja takakyynärnojan lastenistuin.


Eiköhän siinä nyt ole ainakin suurin osa asioista läpi käytynä :D Kuvia jos kaipaa niin niitä löytyy photobucketista enemmän ja vähemmän laadukkaina tarpeellisesta ja varsinkin tarpeettomasta.

Ensikertaan  :hello:

Jaa juu, nakuanturi-hommaan saa antaa ideoita!
No kun halvalla sai.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
« Vastaus #20 : 09.08.2014, 00:05:44 »
Sivulta kuusi jälleen kärkeen :P

242
Lohko ynnä muut roippeet makoillut samoilla sijoillaan, ei ole juurikaan edes ajatustasolla edennyt taaskaan tämä tässä. Tosin suuttimet tuli ostettua, saa ensalkuun 440cc/min riittää, mikä ilmeisesti rajaa tehon max 230hp nurkille? Eipähän heti ensimmäisenä lähde mopo keulimaan :D Myöskin pumppu on jo tallissa. Nakuanturin toteutan nyt siten, että käytän lohkon koneistamolla missä saavat ton kolmosen imukanavan paikkeilta tasottaa ton napin, porata reiän ja kierteyttää sen. Jos menee vesitilaan niin sitten menee. Toimii tai ei. Mikäli eksän pikkuveli ei ole vielä vanhaa autoonsa paalannut, siitä olisi tarkoitus hakea ainakin takavalot ja mahdollisesti vielä toinen B21.

Punikki



Käyttis

Kovaa ajoa. Ynnä jotain pientä. Pakoputken kannatus pitäisi rakentaa, nyt vain vyötärökehällä kiinni, hilppeet pitäisi löytyä, aika ja motivaatio ei. Samaten tallissa olis Monroen iskarit ja diisselin jouset eteen. Takapahveihin sain vihdoin asennettua jonkinlaiset ämyrit mitä tallista löytyi, pahviin reikä, pellistä sopiva rinkula toiselle puolen ja ruuveilla pahvin läpi peltiin kiinni ;D Soi aivan päin sitä itteensä, mutta soipahan jotenkin.

945

Tarpeeks kun vitkuttelin, sain tämänkin vihdoin ajoon. Sopivasti torstaina ennen miittiä kun perjantaina piti käydä vielä putkea hitsaamassa silloin kun muut lähti jo letkassa kohti etkoja :D Eli tällä oltiin jo Alastarolla, ja siellä toimittiin varikkoautona takaluukussa sammutusvälineitä ja imetytysaineet nestevuotoja varten. Seisoi lähes koko ajan lähtöportin vieressä jos joku ihmetteli miksei ollut rivissä. Vaikka auton heti aamusta katsastinkin, ei tällä menty radalle kuin possujunassa. Yesse nappasi kuvan kun kaverin kanssa oltiin letkaa vetämässä
.
Pikku näpräämistä vielä on. Autossa on jo Tonin lastut, ja hanskalokerossa on odottanut Turbo 242:lta ostettu bleedi tänään saapunutta ahtopaineellista mittaristoa.
Eli vielä pitäisi:
-Ahdot nostaa ~0.8bar
-Ratti vaihtaa
-Tutkia pieni nestevuoto, ilmeisesti letkut suodattimen jalalla?
-Asennella joku soitin että saa mökää koppiin
-Nahat hoidella
-Öljyt vaihdella suodattimen kera
-Tutkia mikä rämisee kuskin takaoven sisällä
-Asentaa Lankulta ostetut sähkölasit
-Kunnostaa valojen maadoitus, olisi ollut liian helppoa kun mitään ei ollut tiellä :facepalm:
-Ostaa+asentaa laatikolle(joka oli muuten Aw71 ilman ällää, nyt shift kitillä) öljyjäähy
-Pestä ja vahata kunnolla
-Ostaa ehjää pikkuhilpettä sisustaan
-Etsiä talvikumit tähän
-Jos emäntä ei sittenkään syty(sille tämän laitoin), laittaa koko paska myyntiin  :2funny:

Siinä taas tälle kertaa tulikin jo, todennäköisesti katsellaan taas kahden-kolmen kuukauden päästä :hello:
No kun halvalla sai.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240STW "Punikki" ja 242 ??? + Käyttikset
« Vastaus #21 : 11.08.2014, 16:23:22 »
-Ahdot nostaa ~0.8bar
-Ratti vaihtaa Nahkainen vaihdettu
-Tutkia pieni nestevuoto, ilmeisesti letkut suodattimen jalalla? Lemmari löysällä
-Asennella joku soitin että saa mökää koppiin Perus Cd-soitin
-Nahat hoidella
-Öljyt vaihdella suodattimen kera
-Tutkia mikä rämisee kuskin takaoven sisällä
-Asentaa Lankulta ostetut sähkölasit
-Kunnostaa valojen maadoitus, olisi ollut liian helppoa kun mitään ei ollut tiellä :facepalm: Nyt toimii niinkuin pitää
-Ostaa+asentaa laatikolle(joka oli muuten Aw71 ilman ällää, nyt shift kitillä) öljyjäähy
-Pestä ja vahata kunnolla
-Ostaa ehjää pikkuhilpettä sisustaan
-Etsiä talvikumit tähän
-Jos emäntä ei sittenkään syty(sille tämän laitoin), laittaa koko paska myyntiin  :2funny:

Samalla asentelin ahtomittarillisen kiekkamittarin, ja huomasin että SRS-vika korjattu ottamalla polttimo pois :uglystupid2: Mistäs löytyy luettelo noihin vikakoodeihin? B-boksista 5-navasta luin 232 ja 212 viat.

E: 5Sec googlessa ::) http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSRS.html#SRSOnboardDiagnosticCodes1992Up
« Viimeksi muokattu: 11.08.2014, 16:27:12 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

 

Futurez  Kulkukoira