Elekma  Autoracing

460 Halpisprojekti

  • 127 Vastauksia
  • 42410 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #60 : 19.06.2014, 13:14:02 »
Jahas, siis sehän voisi olla vaikka kunnossa sitten. Passaako siinä olla klappia?

Sitten tässä voisikin ajella melkein suoraan aurauskulmien säätöön :)

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #61 : 19.06.2014, 22:28:26 »
Omassa 460 tuli ainakin kauhea jyrinä,kun ajo ylämäkeen. Siis vetarin laakerit vaihto kunnossa.
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #62 : 20.06.2014, 00:24:04 »
Omassa 460 tuli ainakin kauhea jyrinä,kun ajo ylämäkeen. Siis vetarin laakerit vaihto kunnossa.

Jahas, itselläni ei onneksi vielä ole moista jyrinää ilmennyt. Pitänee nyt teettää ne aurauskulmat ja sitten vaihtaa paremmat renkaat. Talvirenkaillahan tuota oiretta ei ilmennyt.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #63 : 25.07.2014, 15:05:20 »
Tämä projekti nytkähti sen verran eteenpäin, että heitin alle talvirenkaat ja kas vain, auto ei puolla enää. Eli renkaissa se vika piilee. Uudet renkaat pitää siis saada alle, kun ei oikein talvirenkailla voi katsastukseenkaan viedä :)

Mistäs nykyään saa halvimmalla vaikka käytetyt hyväkuntoiset renkaat tai vaikka uudelleenpinnoitetut?

turkoosi

  • Vieras
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #64 : 25.07.2014, 16:54:25 »
Mistäs nykyään saa halvimmalla vaikka käytetyt hyväkuntoiset renkaat tai vaikka uudelleenpinnoitetut?
No jos lähialueella on rengasliikkeitä niin kannattaa käydä niistä kyselemässä ;) Ite ostin viime talvena Kuopiosta Rengaskulmasta mersuun käytetyt aluvanteet ja käytetyt nastarenkaat niiden päälle :)

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #65 : 25.07.2014, 21:17:13 »
 ;D
Tämä projekti nytkähti sen verran eteenpäin, että heitin alle talvirenkaat ja kas vain, auto ei puolla enää. Eli renkaissa se vika piilee. Uudet renkaat pitää siis saada alle, kun ei oikein talvirenkailla voi katsastukseenkaan viedä :)

Mistäs nykyään saa halvimmalla vaikka käytetyt hyväkuntoiset renkaat tai vaikka uudelleenpinnoitetut?

Itä-Helsingissä sellainen firma kuin Rengaslasi. Myy käytettyjä renkaita ok hintaan ja vaikka yksittäinkin. Foorumin kierrätyskeskus myös potenttiaalinen ostopaikka.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #66 : 26.07.2014, 16:02:59 »
Yeah, kiitokset vinkeistä. Täytyy suunnata tuonne Rengaslasiin vaikka alkuunsa.

Mitähän noille vanhoille renkaille sitten tekisi..

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #67 : 14.08.2014, 10:42:18 »
Nyt olisi edukkaat tsigamageetaluvannerenkaat tiedossa. Mutta, mahtaako käydä:
 7,5mm 4x 100 jaolla, olevat 205/50 R15" vanteet ja renkaat

En muista ulkoa ja ihan en netistä löytänyt varmaa tietoa, että ovatko nuo käypäiset 460:n saati sallitut rekisteriotteessa. Vaan osaisiko joku täällä sanoa? Autohan on tietysti kotona papereineen ja itse ihan muualla.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #68 : 15.08.2014, 14:39:25 »
Jeh, pitää laittaa renkaa tulemaan tai siis pyytää ne tulemaan :)

Tänään käväisin katsastuskonttuurilla hakemassa hylkylistan. Seuraavaa löytyi:

Hylyt:
Takajarrujen jarruvoimien ero liian suuri.
Takajarrulevy ruostunut ja laahaa.
Heilahduksenvaimentimen kiinnitys puuttellinen (olin unohtanut kiristellä pultit ja mutterit..)
Raidetangon pää välyksellinen vasemmalla (wtf.. ei minusta..)

Korjauskehotukset:

Lähivalon suuntauksen korkeuden säätö ei toimi.
Pakoputkiston kiinnitys puutteellinen (joo yksi kumi paskana ja toinen puuttuu)
Ohjauslukko ei toimi (onko tää se rattilukko?)
Pissapojan vasen puoli tehoton (siis suunnattu väärin)

Takajarrut kuntoutunee sillä että vaihdan uudet levyt ja palat. No problemos. Mutta tuo raidetangon pää kyllä epäilyttää tehdä, ei liene paha rasti vai onko? Ja minusta siinä ei ollut välystä.. Mutta noh, kattellaan.

Ja tästä se sitten jatkuu :)

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #69 : 20.08.2014, 09:31:38 »
Tämähän menee jo päiväkirjailuksi :)

No, eilen sain vaihdettua toiselle puolelle taakse jarrulevyn ja palat. Tänään yritän ahkeroida toisenkin puolen.

Kattelin ensin ohjeita korjauskäsikirjasta, siinähän homma alkaa sillä että nostetaan rengas ilmaan ja naputellaan se navan mutterin kuppi pois. Eihän se mitä lähtenyt. Sitten ajattelin että no, irroitan renkaan ja kokeilen sitten kun on paremmin tilaa. Tällöin huomasin että eihän sitä perkuleen kuppia tarvits edes irroittaa. Korjauskirjassa oli vielä jotakin navan mutterinkin avaamisesta.. miksi? Täh?

Jarrulevy lähtee tietysti irti kun on ottanut renkaan ja jarrusatulan irti. Huoh. Ihmettelinkin että miksi ohjeessa oli että napamutteri pitää avata..

Olen kyllä kerran vaihtanut levyt ja palat Volvo V40:n, mutta ei tuo kyllä samaan tapaan mennyt. Aikani ihmeteltyä keksin miten sen jarrusatulan saa siitä irti. Kuminupit pois ja sieltä ne liukutangot irti. Nehän on kuusiokoloavaimella avattavat, mutta mikä hitto on oikea koko? Mulla on avaimet kokoa 6 joka oli liian pieni ja kokoa 8 joka taas liian iso. Täh, siis voiko se olla kokoa 7mm?? No onneksi oli tuumakoon kuusiokolosetti ja sieltä löytyi sopiva. Ja tietysti olivat tiukassa ja kun aukesi, ei se perkeleen kuusiokoloavain meinannut millään lähteä irti. Lopulta sain homman hoidettua, satulan irti, vanha levy pois, uusi tilalle ja satulaan uudet palat sekä satula takaisin ja rengas paikalleen.

Tänään varmaan sitten se toinen puoli.

Ja sitten pitäisi varmaan tuota käsijarrun herkistämistä hieman opetella. Kattellaanpa miten se menee!

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13600
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #70 : 20.08.2014, 10:00:10 »
luitkohan muuten rumpujarrun ohjetta... tosin kaikki korjauoppaan kuvat ole aina edes ko. automallista.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #71 : 20.08.2014, 10:10:32 »
luitkohan muuten rumpujarrun ohjetta... tosin kaikki korjauoppaan kuvat ole aina edes ko. automallista.

Siinä on ohjeet rumpujarruille erikseen. Kun huomasin tuon napamutterihomman, skippasin melko lailla loput ohjeesta, tai ylipäätään käytin siitä vain ne olennaisimmat kohdat kun tarvitsin jelppiä. Olihan siinä hyödyllistäkin.

Mikähän tuo oikea koko muuten noille kuusiokoloavaimille noitten liukutappien kohdalla on? Muut kuusiokolot aukeni ihan standardimitoilla.

Sen jarrumännän palautus taakse ei löytynyt ihan siitä mistä kirjan mukaan piti. Kirjassa luki että se löytyy jarrusatulassa olevasta reijästä. Reikää ei löytynyt, mutta löytyi kuusiokoloruuvi, jonka avaamalla löytyi toinen kuusiokolokanta jota pyörittämällä mäntä palautui taakse ja sai mahdutettua uudet paksut palat sinne.

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #72 : 20.08.2014, 22:00:22 »
Mikähän tuo oikea koko muuten noille kuusiokoloavaimille noitten liukutappien kohdalla on? Muut kuusiokolot aukeni ihan standardimitoilla.

7mm on aika yleinen koko liukutappien kuusiokoloille.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #73 : 21.08.2014, 09:02:28 »
7mm on aika yleinen koko liukutappien kuusiokoloille.

No näin se tieto kasvaa! Kiitos. Enpä tosiaan tuota tiennyt. Täytyy käydä tänään hakemassa 7mm kuusiokoloavain tai jokin uusi sarja. Ei ole muutoin tullut kyllä koskaan mitään vastaan missä 7mm kuusiokolokanta olisi ollut käytössä. Ensimmäistä kertaa kuusiokoloavaimien sarjoistani ei mikään oikein käynyt kohdilleen.

Meinasin eilen tehdä sitä toista puolta, mutta totesin että se tuumakokoinen kuusiokolo millä toinen puoli aukesi, vain muljahteli ja ei sitä kantaa kannata siitä pilata.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #74 : 22.08.2014, 08:56:01 »
No nyt on oikean kokoinen kuusiokoloavain ja toisellekin puolelle on levy ja palat vaihdettu.

Vaan ei sitä ilman ongelmia selvitty. Se suojaruuvi, joka suojaa sitä kuusiokolokantaa, jolla saa männän vedettyä taakse, oli ruostunut niin kiinni ettei se auennut edes avaustyökalulla. No porasin sen sen verran auki, että kuusiokoloavain mahtui sinne säätämään mäntää taakse.

Nyt tässä mietinkin, että taidan tehdä kierteet siihen porattuun reikään ja laittaa siihen vain jonkin pienen pultin tms.

Se ei kuitenkaan ole nyt suuri ongelma. Huomasin että jarrusatulassahan on rasvanippa. Yritin saada siihen mahdutettua rasvaprässini päätä, mutta ei se siihen mennyt. Mikähän sen rasvanipan koko on? Eikö nuo pitäisi olla ihan standardikokoisia? Kuormaimeni kaikki rasvanipat ovat samankokoisia ja mikä rasvaprässi vain käy niihin.

Mahtaisikohan onnistua vaihtaa tuo rasvanippa? Kai siinä on standardit rasvanipan kierteet?

Vaikutti siltä, että jarrusatula on sisältä melko kuiva, ja siksi ajattelin että rasvanipasta jos saisi rasvaa menemään, toimisi kaikki paljon paremmin ja esimerkiksi käsijarrun hirttäminen tai jarrujen laahaus vähenisi tai poistuisi. Löytyisikö foorumilta tähän neuvoja?

Mutta onhan tässä taas tullut opittua. Sitä vartenhan tämä auto hankittiin, että tulisi opeteltua autojuttuja.

 

Kulkukoira  Proturbo