Kulkukoira  Proturbo

240->b230ft+m90

  • 123 Vastauksia
  • 40157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
240->b230ft+m90
« : 24.12.2016, 20:25:04 »
Elikkäs tuli loppukesästä haettua ensivolvoksi karvan alle 400tkm ajettu -86 vuojen 240. Auto koriltaan päällisin puolin hyvässä kunnossa, tuulilasin ja katon rajassa pari ruostelänttiä. Sisusta ehjä ja siisti. Tekniikkana b200e+m47



Aluksi tarkoitus oli ostaa pelkästään käyttöautoksi coupe taunuksen tilalle, mutta sitten löyty tuommone noin 300tkm ajettu b230ft+m90 paketti, joka oli syksyllä purettu 900 sarjan volvosta. Kävin sen tuossa kuukausipari sitten hakemassa. Mukana tuli kaikki apulaitteet, -984 loppunen boksi, -016 sekä -025 immu, turpon putsarinkotelo sekä puola.



Nyt olen juuri katsastanut auton ja keräilly tietoa, sekä rompetta mitä swappiin tarvitsee ja tämmöstä on nyt kasassa.

-sytkäpoksi lastulla, bensalastu ja rajapaineventtiili tilattu tonilta
-240 johtosarja
-Romppeet nestekytkimelle
-Korkeaohmiset suuttimet jotka virtaa vakiona 395cc 3.8 bar bensapaineella, mutta myyjän mukaan kuulemma 3 baarilla 347cc joka vastaa siis lähelle vakiota...
-Ahtopainemittari (puuttuu)

Pystyjakajan sekä apuakselin otan tuosta b200eestä. Vielä pitää selvittää onko tuossa nyt sähköinen mittaristo, mikäli ei niin pitää semmonenki hommata jostain...jos huomaat, että jotain muuta puuttuu vielä niin kerro ihmeessä :D
   Mietin myös olisiko kaikkein helpointa vaihtaa tehostimen ja laturin paikkoja keskenään jolloin olisivat samalla lailla kuin tuossa paikallaan olevassa motissa? Näyttäs että saattaa tulla pystyjakajalla vähän ahdasta tuossa laturin vieressä.

Aluksi nyt ainakin olisi tarkoitus saada kone+laatikko istutettua ja auto käymään :D kattoa sitte sen jälkeen mitä lähetään tekemään.

Jonkinverran autoja ja pyöriä roplannut, mutten silti tekniikkaa vaihtanut ennen. Tulen luultavasti kysymään täälä paljon neuvoa ja ottamaan kuvia jokavälissä, jottei tästä tulisi niin puuroa luettavaa ja seuraavalla noviisilla olisi helpompaa tehdä vastaava swäppi. Pelottaa jo valmiiksi tuon johtosarjan asennus, mutta se on sen ajan murhe  ::)

Aloitan auton purkamisen ensiviikolla jolloin saatte luultavasti vastata ensimmäisiin, muttei viimisiin kiperiin kysymyksiin  ;D

« Viimeksi muokattu: 24.12.2016, 20:28:15 kirjoittanut Rokuli »

Poissa AntSil123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #1 : 25.12.2016, 00:55:13 »
Itellä täysin sama projekti alkamassa! Seurantaan:)

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #2 : 29.12.2016, 18:43:39 »
Tänää tuli purettua vähän keulaa pois. Kaikki lähti aikalailla ruuvaa irti periaatteella paitsi tuo peltikehikko jossa valot yms, lukkopelti nimeltään vissin. Jollaki liimalla ja ehkä parilla hitsitäpillä oli kiinni, mutta lähti kohtuu nätisti ku lämmitti kuumailmapuhaltimella ja vähän nakutteli talttapäätä väliin  ;D




Huomenna tavote saaha vanha tekniikka irti jahka tuo tallin lattia kuivuu auton sulamisvesistä

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1117
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #3 : 03.01.2017, 18:44:55 »
Tuolla paljon meikäläisen turbo vinokone LH2.4 juttua iltalukemiseksi.

http://volvo.tonit.org/ -->  142 B230FB-t linkki

Tehty keväällä 2009

Ja voi lukea myös 245 B230FT jutut..

Niin ja hyvin se laturi voi olla siellä kuskin puolella pystyjakajan kanssa.

« Viimeksi muokattu: 03.01.2017, 19:01:01 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #4 : 04.01.2017, 12:53:16 »
Kiitos, nuille sivuille en ollut vielä eksynytkään tätä ennen  :) ja joo niinvain näkkyy mahtuvan, ohjaustehostimen aattelin siirtää kuskinpuolelle ilmastoinnin tilalle, niin ei tarvi sille pitempiä letkuja alkaa tekemään.

Ja uusivuosi tosiaan livahti vähän kännin puolelle, mutta nyt on tekniikka irti. Yllättävän helposti lähti korista, tunkki vaan auton alle keventään laatikon pohjasta ja samalla moottorinostimella nypätä rojut pihalle.




Ja joo vähän on ahasta välissä  ;D



Seuraavaksi ois eessä molemmista koneista jakopään purku ja apuakseleitten irroitus. Onko tuohon akseleitten irroitukseen jotain nice to know tietoa vai purkaa vain pois?  ;D

Tuossa b230ft on kansirempan yhteydessä 2tkm sitten oletettavasti vaihdettu samalla jakohihna sekä vesipumppu ja hyvässä kunnossa näytti ja tuntu olevan kun vertasi tuohon vanhaan koneeseen, vesipumpun akselissakaan ei ollut välystä ja hihna oikealla kireydellä. Onkohan turhaa ostaa uudet tilalle, vai ruukataanko näihin aina vaihtaa ku käytetään auki?

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #5 : 04.01.2017, 16:57:49 »
Muutaman minuutin homma kone paikallaan, ja vielä nopeampi kone irti. Aina se uusi hihna on parempi vakuutus kuin "muutama tkm vanha". Eikä montaa euroa maksa muutenkaan

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #6 : 16.01.2017, 19:41:20 »
Kysymys: irroitin vanhat suuttimet ja nyt laittamassa uusia paikoilleen. Pitääkö tuosta vanhasta ottaa jotain irti ja laittaa uusiin vai tökätä vaa uuet paikallee? Sininen uusi,  vihreä jossa mustaa vanha...vai näkeekö joku jo suoraan ettei nuo käy tuohon  :juhau:








« Viimeksi muokattu: 16.01.2017, 19:46:12 kirjoittanut Rokuli »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #7 : 16.01.2017, 19:49:25 »
Paikalleen vaan!

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #8 : 16.01.2017, 21:03:15 »
Kiitos nopeasta vastauksesta!






Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #9 : 16.01.2017, 22:55:11 »
Tuli laitettua 900sarjalaisen kytkinkilkkeetki paikalleen. Jarrutehostimen päähän tulevan palikan  kans meinas tulla vähän ahasta, mutta vinkulla ku vähä surruutteli ja paukutti koloa peltii nii mahtu :D vanhat jarruputketki sai ehjinä taivuteltua aika nätisti paikalleen.




Poljinsylinterin ja säiliön välinen letkuki riitti aivan heittämällä  ;D



Kytkinpolkimesta piti rälläköiä vaijerinpidike pois ja kötöstellä lattarauasta teline johon poljinsylinterin pää tulee kiinni...ruma,mutta oma (heftissä)



Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #10 : 26.01.2017, 04:26:28 »
Saatu taas vähä etiäppäin tätä hommaa!

Apuakseli tulee tämän verran ulos ennenku tajuaa ottaa öljypumppua pyörittävän rattaan pois tuolta huohotinhässäkän alta paljastuvasta kolosta, lähtee irti nostamalla vaan.



Ja tässä tuo ratas joka laitto vastaan..



Tuosta toisesta konneestahan lähtiki sitte vähä rivakammin irti ja siinähän ne vierekkäi lepää



Päätyjakaja lähti ruuvaa irti periaatteella, vähän sai toki koputella ennenku irtos, siniseltä löyty päätytiiviste nimellä tuommone lätkä tulpaksi.

Nokka akselin stefan vaihoin irroittamatta nokkaa, vanhan sai pois ku tökkäs ruuvimeisselin stefasta läpi ja uus oli helppo työntää paikalleen ku pohjassa stopparit nii ei pääse liian syvälle. Vanhaa stefaa ja mopon mäntää oli hyvä käyttäää naputellessa uutta paikoillee  ;D






Tätä levyä irrottaessa tiiviste repeyty niin vaihoin sitte senki samalla ja nuo kaks stefaa jotka on tuossa apuakselin ja kampiakselin kohalla.



Jakohihna, vesipumppu ja kiristin tuli nyt mielenrauhan vuoksi vielä vaihettua kuitenkin...nyt on jakopää kasassa, merkit kohillaa ja tuossa b200e:ssä ollut virranjakaja sekä tulpanjohot paikallaan. Pyörijä osoittaa ykköseen menevää johtoa jakomerkkien ollessa kohdallaan eli minun käsitykseni mukaan oikein. Kuvassa tämänhetkinen tilanne.

Nokan ja apuakselin hihnapyörät sekä kiristimen väänsin 50Nm, tuo kampiakselin hihnapyörä taitaa olla fiksuin/helpoin kiriä kunnolla vasta tekniikan ollessa paikallaan kardaani kiinni, vaihe päällä ja jarrua polkien?




Postissa on tulossa m90 keppiteline niin pääsee vähä mallaillee mitä pitää muokata, että homma pelaa. Nyt on myös tulevaisuutta silmälläpitäen tilattu pottapyörä,SRE-763 asetelma diisselin m90 levyllä ja vakio painelaakerilla, niitä ootellessa  :)
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017, 16:23:14 kirjoittanut Rokuli »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3437
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #11 : 26.01.2017, 10:28:13 »
Keppitelinettä pitää muistaakseni lyhentää 9cm kuten myös siirtäjätankoa niin käy.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #12 : 27.01.2017, 16:27:03 »
Onko m90 laatikossa pakki samassa paikkaa ku m47 ja meneekö kuinka helposti vahingossa päälle jos en laita niitä lukituskamppeita tuosta m47 kepistä?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017, 16:29:53 kirjoittanut Rokuli »

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #13 : 27.01.2017, 16:30:04 »
Pakki on oikealla alhaalla. Ei tarttee mitään lukitus systeemejä  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa Rokuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 240->b230ft+m90
« Vastaus #14 : 07.02.2017, 16:14:55 »
Noniin kytkin ja vauhtis on löytäny talliin ja nyt tuli ongelmia...elikkä jakomerkit on kohallaa ja kone yläkuolokohassa ja vanhan paikallaan olevan vauhtipyörän reiätön kohta ei ole aivan tuossa startin keskellä. Aiheuttaako toimenpiteitä vai laitanko pottapyörän samalla lailla? Onkohan siis edellinen omistaja laittanu joskus tuon väärin vai tarviiko tuon reiättömän kohdan ollakkaan prikullee keskellä? Toivottavasti oli tarpeeksi vaikeasti selitetty  ::)












« Viimeksi muokattu: 07.02.2017, 17:07:17 kirjoittanut Rokuli »

 

Samppasport  Futurez