Elekma  Autoracing

Mitään tehtävissä?

  • 2 Vastauksia
  • 1582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Khoralli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Mitään tehtävissä?
« : 14.01.2019, 08:47:30 »
Ostin 270 000 ajetun S40 2.0t vm-03 loppukesästä elokuun lopussa. Auto oli vasta katsastettu ilman huomautuksia. Koeajolla pelitti nätisti joskin pieni näpyttävä ääni koputti toisinaan. Tämän syyksi antoi autokauppa vasemman takarenkaan roiskesuojan, joki oli osittain irti ja olisi  voinut olla syypää tähän. Vaan ei ollut. 3 päivää kauppojen jälkeen syttyi SRS-valo josta soitin kauppiaalle ja sieltä vain tokaistiin, että aivan sama mitä tuon ikäiseen autoon tulee niin se on normaalia emmekä ole korjausvelvollisia. Selvä homma!  Vika ei liitoksissa vaan apukuskin sivuturvatyynyssä.

Itsehän en juuri mitään mistään tiedä joten uskoin...  Viikkoa myöhemmin uusin jakohihnan sekä auto huollettiin. Samalla pajalla todettiin että takatukivarren helat paskana ja päästävät aika ilkeitä ääniä. 3 viikkoa katsastuksesta?

 Nyt sitten vajaa 5kk kauppojen jälkeen olen autoon joutunut uusimaan kaikki tukivarren helat edestä ja takaa, uudet iskarit ja jouset taakse (kysyin kaupanteko hetkellä että ovatpa matalalla niin vastaus oli että hyvät ne ovat kun vasta leimattu) noh, syvään monttuun ajettaessa olisi rengas tullut pyöräkotelosta lävitse.  Iskareiden ja jousien vaihdon jälkeen auton takapää nousi noin 10cm. Iskareista nesteet pihalla sekä niitä korjailtu teipillä ja niitä pystyi käsin liikuttelemaan.

  Takajarrut myös uusittu. Mennyt jonkun aikaa metalli vasten metallia. Tämä oston yhteydessä kuulunut satunnainen naputus myös mystisesti katosi kokonaan jarrujen uusinnan yhteydessä.  Jarrut siis laahasivat kunnolla ennen vaihtoa. Ja tämä 4kk oston jälkeen.  Käytin auton kuntotarastuksessa ja tuomioksi tuli, että etuiskarit vetelee viimeisiään ja etu jarruista myös 2mm pintaa jäljellä...   Miten tämä kaikki on mahdollista jos auto on juuri katsastettu? Kaikki tämä siis 15.8-15.11 välisenä aikana.  Voiko autokaupalta vielä vaatia korvauksia?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2019, 08:51:10 kirjoittanut Chall »

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1945
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Mitään tehtävissä?
« Vastaus #1 : 14.01.2019, 09:34:31 »
Ei varmaan mitään tehtävissä, jälkiviisaana sanoisin että kannattaa aina käyttää autotohtorilla tarkistuksessa tuon ikäinen ja noin paljon ajettu auto ennen kauppoja.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitään tehtävissä?
« Vastaus #2 : 14.01.2019, 11:16:55 »
Kyllähän tuossa sinun autossasi on ollut surkean paljon vikaa.  :-\ Tosin kuluvaa osaahan nuo alustat, jarrut sun muut on, ja niitä väistämättä joutuu joskus tekemään.
Autokauppa ei tietysti halua ottaa vastuuta, autohan on 15 vuotta vanha. Autokaupalle muutenkin ensisijainen tavoite on saada auto myytyä ja that's it. Automyyjäkään ei välttämättä tiedä auton oikeasta kunnosta yhtään mitään, eli epärehellisyydestä ei välttämättä ole kyse.
Katsastuksesta alkaa olla jo aika pitkä aika kulunut, mutta voithan toki silti saattaa asian tiedoksi katsastusasemalle ja Trafille. Tässä kohti on hyvin vaikea osoittaa, mikä vika on tullut katsastuksen jälkeen, ja mikä on ollut olemassa jo sen aikana. (esim. jarruihin ja iskareihin nyt voi tulla vikaa vaikka seuraavana päivänä.) Katsastusasemaa nyt muutenkaan ei voi pitää vastuullisena auton vikoihin vaan korkeintaan jälkitarkastus/katsastus tehdään veloituksetta. Niin sanotusti "rimaa hipoen" hyväksytyssä autossa olla vähän sitä sun tätä laiton tarvetta, mutta ei hylkäykselle edellytyksiä.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

 

RallyBaron  Samppasport