Ateho  Elekma

Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?

  • 6 Vastauksia
  • 8720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PenttiL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« : 21.06.2012, 09:10:48 »
240 -87 2.0 ruuttakone. Pitäisi päästä vaihtamaan tai ainakin vilkaisemaan tulppia joiden kunto saattaa olla eräs huonon tyhjäkäynnin aiheuttaja. Kahta tulppaa en ole kohtuullisella vääntämisellä saanut pyörähtämään. Millä nuo saisi irti, ettei mene "Heli-coil- hommiksi"  ? Voisiko kiereen juureen valuttaa jotain irrotuslitkua, jos niin mitä? Kylmänä lähtisi varmaan paremmin, josko yrittäisi kylmäsprayllä jähdyttää, että vähän pienenisi tulppa? Tai lämmittää jos, niin mihin kohtaan tohttaa lämpöä? Naputtaa pikku vasaralla? Mihin kohtaan naputtaa, että olisi enemmän kuin hyötyä? Tai, vain ihan ronskisti vääntämään ja katsoo, mitä tapahtuu? Tai pikku hiljaa naputtaa vääntimen varteen vasaralla josko näin irtoaisi helpommin?

Hyvää juhannusta!

-Pentti

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« Vastaus #1 : 21.06.2012, 12:38:34 »
Mitään irrotuslitkuja en ole kokeillut. Kerran oli tulpat sen verran jumissa etteivät kylmästä koneesta irronneet ja ei uskaltanut vääntää enää kovempaa. Ajoin koneen lämpimäksi ja heti ajon jälkeen vääntämään niin aukesivat ihan inhimilisellä voimalla eikä tullu kannesta kierteet mukana.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

hevonen

  • Vieras
Vs: Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« Vastaus #2 : 21.06.2012, 15:16:58 »
Laita WD-40:stä sinne tulpan juureen jos saat edes puoli kierrosta niitä auki. Annat vaikuttaa, kierrät kiinni, sitten vähän enemmän auki ja taas myrkkyä juureen, taas kiinni. Tolla metodilla ne aukee. Sitten uusia asentaessa sipaset alumiinitahnaa uusien tulppien kierteeseen niin ei tarvii tapella.

Just sitten tuota WD-40:stä. CRC on liian kuivaa. Tuo WD-40 on NASA:n kehittämä voiteluaine avaruuteen, joten uskotaan kai siihen myös täällä maan pinnalla? :)
« Viimeksi muokattu: 21.06.2012, 15:41:03 kirjoittanut hevonen »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« Vastaus #3 : 27.06.2012, 13:15:53 »
Mitään irrotuslitkuja en ole kokeillut. Kerran oli tulpat sen verran jumissa etteivät kylmästä koneesta irronneet ja ei uskaltanut vääntää enää kovempaa. Ajoin koneen lämpimäksi ja heti ajon jälkeen vääntämään niin aukesivat ihan inhimilisellä voimalla eikä tullu kannesta kierteet mukana.
Toimii, ajaa aivan kuumaks koneen ja sitten irrottelemaan, alumiini (=kansi) lämpölaajenee enemmän kuin tulpan rautaosa, jotenka kierre löystyy kun patti on aivan kuuma.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa PenttiL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« Vastaus #4 : 07.07.2012, 15:09:34 »
Toimii, ajaa aivan kuumaks koneen ja sitten irrottelemaan, alumiini (=kansi) lämpölaajenee enemmän kuin tulpan rautaosa, jotenka kierre löystyy kun patti on aivan kuuma.

Näin se varmaan on. "Pikkupoikana" mua vaan peloteltiin, että kuumasta alumiinikannesta ei saa missään tapauksessa yrittää tulppia irti, koska kuuma alumiini puree tulpan kierteeseen kiinni ihan "simona". Kai tässä tätytyy sitten luottaa siihen mitä kokeneemmat sanoo... :-)

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« Vastaus #5 : 07.07.2012, 15:36:27 »
Jos tulpan kierteisiin on palanut öljyä tai kertynyt paskaa, taikka alumiini on lämmön takia kiinnittynyt kierteen pintoihin, lämpölaajeneminen pienentää tulppaan kohdistuvaa kitkaa koska olemassaoleva välys on suurempi lämpölaajenemis kertoimien eron takia.
Tästä syystä kuumana irroittaminen on helpompaa. Vielä helpompaa se olisi jos tulppaa voisi jäähdyttää.
Pitää kumminkin muistaa että kuumana alumiini on pehmeämpää jolloin ne kierteet saa helpommin korkkaamaan sieltä kannesta.
Vinokoneen kannet ovat melko hyvää valua joten tulppaa kehtaa kiertääkkin, joissain kansissa joissa on huonompilaatuinen valu ei paljoa tarvi vääntää että kierteet tulee mukana esim jotkut fiatit, vanhemmat mopot jne.
Paras olisi koittaa laadukkaalla irroitusöljyllä pariin otteeseen voidella ja sitten kuumana heittää kylmäspräytä tulppaan ja koittaa kiertää tulppa irti.
Jos tulppa on aikaisemmin ollut huonoilla kierteillä on sen edellinen korjaaja saattanut liimata paikalleen ettei tarvi tehdä helicoileja. Silloin helicoil jumppaa joutuu varmasti tekemään.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2012, 15:40:11 kirjoittanut hempp2_ »

hevonen

  • Vieras
Vs: Tiukkojen sytytystulppien irrotus...?
« Vastaus #6 : 08.07.2012, 20:20:55 »
Toimii, ajaa aivan kuumaks koneen ja sitten irrottelemaan, alumiini (=kansi) lämpölaajenee enemmän kuin tulpan rautaosa, jotenka kierre löystyy kun patti on aivan kuuma.
Mitäs jos ne on sikakireellä kuumassakin koneessa?
Tuolla liotuksella on nekin lähteneet.
Turbokoneissa on usein ykkös ja jopa nelostulppa onnistuttu sössimään vikakierteelle, kun ei ehdi esim. irroittelemaan ahtoletkua tulpanvaihdossa... :idiot2:

 

RallyBaron  Samppasport