Kulkukoira  Proturbo

240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)

  • 23 Vastauksia
  • 5842 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #15 : 10.05.2015, 22:28:18 »
Noniin, nyt vk -loppu puuhasteltu ja Äitienpäivä kahvit juotu. Mitä tuli tehtyä ja mitä olisikaan pitänyt jättää tekemättä:

Ensin takaripustusten puslien vääntely: Panhard(vissiin virallinen nimi) -tankojen puslat pelkääjän puolelta resut (mm. toisessa koko keskihela irti). => Molemmille puolille uudet puslat (4kpl) Motonetin lastulevytiskiltä (anteeksi tämäkin).

Samalla kun perä kerta ilmassa, niin toverin avustuksella auto käyntiin ja vaihde päälle. Vitosella mittarin osoittaessa 100km/h koko perä pomppi komeasti ja tuo ajossa mainittu tutina tuntui kaapiinissa. Kardaani näytti erityisesti heiluvan peräpään matkassa varsinkin kannatinlaakeri jälkeen, perään päin mentäessä. Ei mitään ääntä esim. vollotusta/ulinaa tms (jos ei minua lasketa).

Investoin samalla Motonetin (anteeksi) reissulla moottorin tukikumet ja eihän siellä ollut kuin molemmat etummaiset sekä vaihdelaatikon pään tukikumi puuttui. Kuskin puolen tukikumihan oli ehjän näköinen ja muotoinen sekä helppo vaihtaa(kun ei ole ohjaustehostintakaan). Pelkääjän puolen tukikumi(melko tuskallinen irrottaa)  taasen oli painunut jonkin verran linttaan ja ei ollut enää sylinterin muotoinen. Tässä vaiheessa harrastelu muuttuikin vitutukseksi: Onneton kiristin Motonetin (nyt on jo omaa tyhmyyttä) tukikumen siihen alumiinijalkaan siihen malliin, että poikkihan se kierretanko kumesta meni. Ts. nyt on Motonetin kumi kuskin puolella ja vanha lintanna kumi pelkääjän puolella. Kieltämättä konetta käsin heiluttamalla minusta jäykempi kuskin puolelle kallistaessa(toki 10h nysvänneenä haluaa jotakin positiivista löytää).

=> Koeajo: En tiedä p***le menikö huonompaan suunta vai ei. Sen huomasin, että tutina tuntuu 3-vaihteella 40-50km/h vauhdissa lievästi, 4-vaihteell 60-70km/h kohtalaisesti sekä 5-vaihteella 80-100km/h reilusti. Johtuuko huonommasta pelkääjänpuolen moottorikumista, niin selviää taas ensiviikonlopun jälkeen... Vai aletaanko suosiolla kyselemään paikallisesta moottorikoneistamosta kardaanin tasapainotusta?

Vielä pari huomiota ja kysymystä takapäästä:
Perän ollessa ilmassa huomasin molemmissa takapyörissä vetoakselin suuntaista klappia. Ei ehkä milliäkään, mutta selvä kolahdus kuului kun renkaasta repi. Toiselle puolelle laakeri uusittu noin parivuotta sitten ja ajettu tämän jälkeen varmaan 3000km. Pitäisikö pyöränlaakeri uusia?
Lisäksi jompaa kumpaa takapyörää pyörittäessä(perä kokonaan siis ilmassa) => perästä kuuluu naputus (nap,nap,nap) noin 1-2 kertaa renkaan täydellä kierroksella. Kuuluuko moinen ääni kuvioon?
Tuttuni on tästä vahvasti sitä mieltä, että perä olisi resuna ja tästä voisi johtua tuo tutinakin.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun.

ps. Jos joku ihmettelee, että miksi se ei vie sitä korjaamolle, niin autoa on käytetty kuulema tutinavian vuoksi korjaamolla Muorin toimesta, mutta syytä ei löydetty ja toki ei mitään tehty (tai no toki laskutettiin). Toki eihän tuo ole kylän ainoa alan yritys. Ja ei ollut se sininen liike.

Poissa volvoilia240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • Volvo 240DL -85
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #16 : 11.05.2015, 06:49:44 »
Itsellä kävi samalla tavalla motonetin moottorintukikumin kanssa. Sain haettua uuden tukikumin itse rikottua vastaan ja toisella yrittämisellä sain tukikumin paikoilleen ja vielä lisäys, että omassa autossa perä nytkähtää vaihetta vaihtaessa, mutta perän nytkähtäminen loppui melkein kokonaan kun vaihoin moottorin tukikumit.

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #17 : 11.05.2015, 21:42:39 »
Nyt on pelkääjänpuolen moottorin tukikumi vaihdettu uuteen. => Oma ajatus: Ei muutosta, jos vertaa viimeviikkoon ennen kuminvaihtoja.

Jos saa vaivata edellisten kysymysten lisäksi, niin: Tasapainotetaanko kardaanit kokonaisina vai esim. etu- ja takaosat erikseen?
Ym. ajatus heräsi, kun kaivelin Muorin lipastoista auton vanhoja remonttilappuja, niin vuonna 2010 autoon oli vaihdettu kytkin ja silmälaakeri sekä ilmeisesti takimmainen ristikko. Ja aloin hunteeraamaan, että olisiko tässä yhteydessä kardaani voinut mennä vika-asentoon keskiliitoksen kohdalla.
(Viimetalven ristikkovaihdon jäljiltä akselissa on viellä kohdistusmerkit näkyvillä).

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #18 : 12.05.2015, 19:39:12 »
Yleensä kardaanit tasapainotetaan kokonaisina laipasta laippaan. Tutinaa voi aiheuttaa myös kierot/epätasapainoiset jarrulevyt/rummut, laahaavat jarrut ja kierot epätasapainoset vanteet ja runkovikaset renkaat ym.. Koklaa vaikka klemmari tasapainotusta kardaaniin ny alkajaisiksi, aika helppo juttu.

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #19 : 14.05.2015, 00:34:01 »
Ok, pitää uskaltautua "pitkän" kynän kanssa auton alle törkkimään pyörivää kardaania. Toki ei Suomen yhteiskunta paljoa menetä vaikka vahinko sattuisikin.

Mutta kehtaisiko joku ottaa kantaa aikaisempiin kysymyksiini, niin hullu saisi mielenrauhan:
Onko normaalia tuo taka-akseleiden(ilmeisesti napojen) akselinsuuntainen "klappi", kun renkaasta repii ulospäin?
Ja onko normaalia tuo perämurikasta kuuluva naputtava ääni, kun rengasta pyörittää takarenkaiden ollessa ilmassa?

Anteeksi luupäisyyteni.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #20 : 14.05.2015, 13:13:40 »
Onko normaalia tuo taka-akseleiden(ilmeisesti napojen) akselinsuuntainen "klappi", kun renkaasta repii ulospäin?

Kyllä siihen kartiorullalaakeriin aina näin arviolta muutaman kympin välys jää.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #21 : 14.05.2015, 14:07:02 »
Onko se kardaani alustamassassa. Oon itse hinkannut kaiken mähnän pois kun tuntui että sitä oli möykkyinä joka suunnassa ja tutisi sen takia. Mutta tasapaino ongelmalta kuulostaa enemmän kun noin kierrosten mukaan vapinoi. Ristikot 90 astetta toisiin nähden pitää olla.

Poissa hkblue

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #22 : 07.06.2015, 23:42:59 »
Terve, ja päivitystä sekä kiitosta neuvoista.

Löysin aikaa taas Volvon tutinan ihmettelyyn ja netista kardaanin "kohdistus" -merkkejä etsiessä(en raskinut viedä suoraan tasapainoitukseen) löytyikin tieto, että Volvo on merkannut tehtaalla kardaaniin merkit, joiden mukaan etu- ja takaosa kardaanista olisi kohdakkain. Teräsharjalla kardaania raapiessa löytyikin etu- ja takapuoliskosta keltaiset maalitahrat ja nuolet. Yllätys yllätys merkit noin 180 astetta pielessä etummaisen ja takimmaisen kardaanin puoliskon osalta.  (tässä vaiheessa voisin inistä kytkinremontin  tehnyttä firmaa, mutta ei se taida auttaa minkään suhteen mitään)
=> Merkit kohdalleen ja koeajo => loiva hymy => hämähäkin seitin ohut tutina 85-90km/h tienoilla.

Nyt menee hieromiseksi, mutta: Tarkoitus olisi vinkkien perusteella vaihtaa vielä kardaanin kannatinkumi alkuperäiseen osaan, josko tuo viimeinen tutina katoaisi.
Onko näiden vaihdelaatikon pään kuminivelten(rättinivelten) kanssa ollut vastaavia "laatu" -ongelmia, kuin kannatinkumien kanssa?(ts. kannattaisiko se vaihtaa alkuperäiseen osaan)

Ja anteeksi vielä, että näin kokemattomuuttani vaivasin alkuperään "alkeellisen" vian vuoksi, kun ei tietotaito riittänyt perusasioiden tarkistamiseen.

Poissa caulaote

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • 245 GLE -90 B230F
Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
« Vastaus #23 : 08.06.2015, 21:27:02 »
Katoppa!! O0
Hieno homma että alko vika nöyrtymään!!
Kyllä on monesti todettu, että orkkisosa tulee hankittua ( jos mahdollista) muutaman Kiinalaisen tarvikkeen jälkeen.

 

Carcom Oy  Ateho