Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 855 TDI - 20.04.2011, 21:15:28

Otsikko: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN VETOLEVY RIKKI
Kirjoitti: 855 TDI - 20.04.2011, 21:15:28
Mikähän mahtaa vanhusta vaivata? Muutaman päivän aikana on alkanut kuulua voimistuva ääni moottorista.
Ensin luulin, että vuoto on pakoputkistossa, mutta ei sieltä mitään löytynyt.
Tänään sitten ääni muutui selväksi kalkatukseksi ja kuului moottorin alaosasta etupuolelta (jakopää).
Kurvasin korjaamolle ja auto jäi sinne. Apulaitehihna otettiin pois ja ääni ei hävinnyt.
Auto on toiminut muuten ihan normaalisti ja ääni kuuluu kierrosten mukaan, mutta häviten välillä.
Voisiko olla niin hyvä tuuri, että pelkkä jakopään puoleinen tukikumi on rikki, vai onko isompia töitä edessä?
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
Kirjoitti: estate - 20.04.2011, 22:29:10
Olisiko kampiakselin hihnapyörä rikki? Ainakin volkkareissa, joissa on sama kone se hihnapyörä hajoaa jossakin vaiheessa ja alkaa mekkaloimaan.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
Kirjoitti: 855 TDI - 20.04.2011, 22:37:44
Olisiko kampiakselin hihnapyörä rikki? Ainakin volkkareissa, joissa on sama kone se hihnapyörä hajoaa jossakin vaiheessa ja alkaa mekkaloimaan.

Ehjältä näytti ja tuntui tuo hihnapyörä ilman apulaitehihnaa. Se vaihdettiin noin 200 tkm sitten, joten voihan sekin olla rikki.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
Kirjoitti: thabandit^ - 22.04.2011, 14:45:03
Onko jarrun painelulla vaikutusta kalkatukseen? Tästä moottorimallistahan nuo alipainepumput alkavat kalkattaa jossain vaiheessa. Jos ääni esim. loppuu hetkeksi jarrua painettaessa, niin oireet viittaisivat alipainepumppuun. ???
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
Kirjoitti: 855 TDI - 25.04.2011, 21:28:57
Onko jarrun painelulla vaikutusta kalkatukseen? Tästä moottorimallistahan nuo alipainepumput alkavat kalkattaa jossain vaiheessa. Jos ääni esim. loppuu hetkeksi jarrua painettaessa, niin oireet viittaisivat alipainepumppuun. ???

Ääni on kovempi, kuin alipainepumpusta tuleva ja kuuluu jakopään puolelta.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
Kirjoitti: Wilsa - 26.04.2011, 17:49:30
Vesipumppu porsinut veikkaan mä.
Toinen vaihtoehto: Ottaa sen jakopään kopan hittoon ja katsoo missä asennossa on jakopään hihnan kiristin. Sekin voi "nakuttaa" jos hakkaa stoppariin (eri kiristin on jo liian löysän hihnan takia tapissa). Omakohtaiset kiristimen nakutuskokemukset toki lähinnä juontaa vaan tuohon ruiskupumpun hihnan kiristimeen, eikä sen aiheuttama nakutusääni ollut A) Kovin voimakas ja B) se esiintyi vain n. sekunnin-kahden taajuudella, mutta siis se kiristinrullakiin osaa "nakuttaa". Mutta edelleen, oma veikkaus on porsinut/porsimassa oleva vesipumppu --> Samalla hyvä tehdä koko jakopää uusiksi. DIY ohjeet löytyy tuolta: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15 (huh, tuleekohan banaania ku linkittää Wanhan ja vieläkin ihan hyvin toimivan foorumin osoitteen...?  ELK )
Pajalla teetettynä osineen kaikkineen hintahaarukka lienee luokkaa 400-1000€ riippuen osien ja työn hankintapaikasta.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: 855 TDI - 26.04.2011, 17:59:57
Tänään olivat tutkineet autoa ja kurkanneet myös turbiiniin. Sieltä oli löytynyt metallin palasia, joten se lienee entinen. Vaihteisto toimi kuitenkin aivan normaalisti kalkatuksesta huolimatta.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: Wilsa - 26.04.2011, 18:10:19
No mut hei, ei menny pahasti pieleen alkuperäinen arvio aäänen lähteestä, jakopää ja turbiini sijaitsee juitenkin jotakuinkin tismalleen eri puolella konetta... Mutta siis oiva esimerkki siitä, kuinka hankalaa noiden äänien (kolkatukset, kilinät, narinat jne)lähteitä on arvioida.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: Kulmamies - 26.04.2011, 18:54:59
Olisikohan sitten kyseessä vetolevy? Mielestäni näistä on mennyt niitä ennenkin.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: C70 - 26.04.2011, 19:06:57
Vetolevy varmaankin. Mitään turbiinia ne ei kyllä ole avannut. Ja jos siellä olisi metallinkappaleita sisällä, laatikko ei kyllä varmasti toimi.  ::)
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: 855 TDI - 26.04.2011, 19:16:45
Vetolevy varmaankin. Mitään turbiinia ne ei kyllä ole avannut. Ja jos siellä olisi metallinkappaleita sisällä, laatikko ei kyllä varmasti toimi.  ::)

Joo... en tarkalleen tiedä minne on kurkattu, kun en ollut vieressä katsomassa. Puhelimessa sanoivat moottorin ja vaihdelaatikon välistä löytyneen metallipalasia ja käsitin sen turbiiniksi enkä muistanut tuota vetolevy-hommaa. Miten iso homma on vetolevyn vaihtaminen ja mitä vetolevy maksaa? Mitä muuta mahdollisesti on voinut särkyä?
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: Wilsa - 27.04.2011, 18:14:57
Laatikon irrotus ja kiinnitys, veikkaisin veloitukseksi n.1 työpäivä + tarvikkeet. Turbiini on voinut ottaa kipeää, mutta jos tosiaan äkkiä vetolevyn porsinnan jälkeen päässyt "hoitoon" ja loota toimi OK (ääntä lukuunottamatta), niin ehkä selviää vetolevyn vaihdolla. Nuo vetolevyn niittaukset ei tunnu oikeen kestävän näissä V70 MarkI autoissa ainakaan, muutenhan automaatti on melkein pomminvarma.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN TURBIINI RIKKI
Kirjoitti: 855 TDI - 27.04.2011, 20:36:31
Öljyä ei ainakaan ollut vuotanut mistään, joten turbiini saattaa olla ehjä. Mites tuon vetolevyn vahvistaminen? Jos siihen laittaa uuden, josta poraa niitit pois ja laittaa sen kasaan pulteilla ja lukkomuttereilla? Ei tarvitsisi siitä murehtia taas reilun 400 tkm jälkeen.
Otsikko: Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN VETOLEVY RIKKI
Kirjoitti: 855 TDI - 22.05.2011, 22:47:00
Vetolevy oli rikki, ei muuta. Samalla tuli uusi vetarin suojakumi, kampiakselin takapään stefa sekä uudet öljyt laatikkoon. Tonni meni rahaa :'(