Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 855 TDI - 20.04.2011, 21:15:28
-
Mikähän mahtaa vanhusta vaivata? Muutaman päivän aikana on alkanut kuulua voimistuva ääni moottorista.
Ensin luulin, että vuoto on pakoputkistossa, mutta ei sieltä mitään löytynyt.
Tänään sitten ääni muutui selväksi kalkatukseksi ja kuului moottorin alaosasta etupuolelta (jakopää).
Kurvasin korjaamolle ja auto jäi sinne. Apulaitehihna otettiin pois ja ääni ei hävinnyt.
Auto on toiminut muuten ihan normaalisti ja ääni kuuluu kierrosten mukaan, mutta häviten välillä.
Voisiko olla niin hyvä tuuri, että pelkkä jakopään puoleinen tukikumi on rikki, vai onko isompia töitä edessä?
-
Olisiko kampiakselin hihnapyörä rikki? Ainakin volkkareissa, joissa on sama kone se hihnapyörä hajoaa jossakin vaiheessa ja alkaa mekkaloimaan.
-
Olisiko kampiakselin hihnapyörä rikki? Ainakin volkkareissa, joissa on sama kone se hihnapyörä hajoaa jossakin vaiheessa ja alkaa mekkaloimaan.
Ehjältä näytti ja tuntui tuo hihnapyörä ilman apulaitehihnaa. Se vaihdettiin noin 200 tkm sitten, joten voihan sekin olla rikki.
-
Onko jarrun painelulla vaikutusta kalkatukseen? Tästä moottorimallistahan nuo alipainepumput alkavat kalkattaa jossain vaiheessa. Jos ääni esim. loppuu hetkeksi jarrua painettaessa, niin oireet viittaisivat alipainepumppuun. ???
-
Onko jarrun painelulla vaikutusta kalkatukseen? Tästä moottorimallistahan nuo alipainepumput alkavat kalkattaa jossain vaiheessa. Jos ääni esim. loppuu hetkeksi jarrua painettaessa, niin oireet viittaisivat alipainepumppuun. ???
Ääni on kovempi, kuin alipainepumpusta tuleva ja kuuluu jakopään puolelta.
-
Vesipumppu porsinut veikkaan mä.
Toinen vaihtoehto: Ottaa sen jakopään kopan hittoon ja katsoo missä asennossa on jakopään hihnan kiristin. Sekin voi "nakuttaa" jos hakkaa stoppariin (eri kiristin on jo liian löysän hihnan takia tapissa). Omakohtaiset kiristimen nakutuskokemukset toki lähinnä juontaa vaan tuohon ruiskupumpun hihnan kiristimeen, eikä sen aiheuttama nakutusääni ollut A) Kovin voimakas ja B) se esiintyi vain n. sekunnin-kahden taajuudella, mutta siis se kiristinrullakiin osaa "nakuttaa". Mutta edelleen, oma veikkaus on porsinut/porsimassa oleva vesipumppu --> Samalla hyvä tehdä koko jakopää uusiksi. DIY ohjeet löytyy tuolta: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15 (huh, tuleekohan banaania ku linkittää Wanhan ja vieläkin ihan hyvin toimivan foorumin osoitteen...? ELK )
Pajalla teetettynä osineen kaikkineen hintahaarukka lienee luokkaa 400-1000€ riippuen osien ja työn hankintapaikasta.
-
Tänään olivat tutkineet autoa ja kurkanneet myös turbiiniin. Sieltä oli löytynyt metallin palasia, joten se lienee entinen. Vaihteisto toimi kuitenkin aivan normaalisti kalkatuksesta huolimatta.
-
No mut hei, ei menny pahasti pieleen alkuperäinen arvio aäänen lähteestä, jakopää ja turbiini sijaitsee juitenkin jotakuinkin tismalleen eri puolella konetta... Mutta siis oiva esimerkki siitä, kuinka hankalaa noiden äänien (kolkatukset, kilinät, narinat jne)lähteitä on arvioida.
-
Olisikohan sitten kyseessä vetolevy? Mielestäni näistä on mennyt niitä ennenkin.
-
Vetolevy varmaankin. Mitään turbiinia ne ei kyllä ole avannut. Ja jos siellä olisi metallinkappaleita sisällä, laatikko ei kyllä varmasti toimi. ::)
-
Vetolevy varmaankin. Mitään turbiinia ne ei kyllä ole avannut. Ja jos siellä olisi metallinkappaleita sisällä, laatikko ei kyllä varmasti toimi. ::)
Joo... en tarkalleen tiedä minne on kurkattu, kun en ollut vieressä katsomassa. Puhelimessa sanoivat moottorin ja vaihdelaatikon välistä löytyneen metallipalasia ja käsitin sen turbiiniksi enkä muistanut tuota vetolevy-hommaa. Miten iso homma on vetolevyn vaihtaminen ja mitä vetolevy maksaa? Mitä muuta mahdollisesti on voinut särkyä?
-
Laatikon irrotus ja kiinnitys, veikkaisin veloitukseksi n.1 työpäivä + tarvikkeet. Turbiini on voinut ottaa kipeää, mutta jos tosiaan äkkiä vetolevyn porsinnan jälkeen päässyt "hoitoon" ja loota toimi OK (ääntä lukuunottamatta), niin ehkä selviää vetolevyn vaihdolla. Nuo vetolevyn niittaukset ei tunnu oikeen kestävän näissä V70 MarkI autoissa ainakaan, muutenhan automaatti on melkein pomminvarma.
-
Öljyä ei ainakaan ollut vuotanut mistään, joten turbiini saattaa olla ehjä. Mites tuon vetolevyn vahvistaminen? Jos siihen laittaa uuden, josta poraa niitit pois ja laittaa sen kasaan pulteilla ja lukkomuttereilla? Ei tarvitsisi siitä murehtia taas reilun 400 tkm jälkeen.
-
Vetolevy oli rikki, ei muuta. Samalla tuli uusi vetarin suojakumi, kampiakselin takapään stefa sekä uudet öljyt laatikkoon. Tonni meni rahaa :'(