KL-varaosat  Race.fi

855 TDI, kalkatus jakopäästä, EIPÄS VAAN VETOLEVY RIKKI

  • 13 Vastauksia
  • 7469 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Mikähän mahtaa vanhusta vaivata? Muutaman päivän aikana on alkanut kuulua voimistuva ääni moottorista.
Ensin luulin, että vuoto on pakoputkistossa, mutta ei sieltä mitään löytynyt.
Tänään sitten ääni muutui selväksi kalkatukseksi ja kuului moottorin alaosasta etupuolelta (jakopää).
Kurvasin korjaamolle ja auto jäi sinne. Apulaitehihna otettiin pois ja ääni ei hävinnyt.
Auto on toiminut muuten ihan normaalisti ja ääni kuuluu kierrosten mukaan, mutta häviten välillä.
Voisiko olla niin hyvä tuuri, että pelkkä jakopään puoleinen tukikumi on rikki, vai onko isompia töitä edessä?
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 20:37:36 kirjoittanut 855 TDI »
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
« Vastaus #1 : 20.04.2011, 22:29:10 »
Olisiko kampiakselin hihnapyörä rikki? Ainakin volkkareissa, joissa on sama kone se hihnapyörä hajoaa jossakin vaiheessa ja alkaa mekkaloimaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
« Vastaus #2 : 20.04.2011, 22:37:44 »
Olisiko kampiakselin hihnapyörä rikki? Ainakin volkkareissa, joissa on sama kone se hihnapyörä hajoaa jossakin vaiheessa ja alkaa mekkaloimaan.

Ehjältä näytti ja tuntui tuo hihnapyörä ilman apulaitehihnaa. Se vaihdettiin noin 200 tkm sitten, joten voihan sekin olla rikki.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa thabandit^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • En osaa kävellä käsilläni.
Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
« Vastaus #3 : 22.04.2011, 14:45:03 »
Onko jarrun painelulla vaikutusta kalkatukseen? Tästä moottorimallistahan nuo alipainepumput alkavat kalkattaa jossain vaiheessa. Jos ääni esim. loppuu hetkeksi jarrua painettaessa, niin oireet viittaisivat alipainepumppuun. ???
Rule number one:
-Respect a mans car, a man respects you.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
« Vastaus #4 : 25.04.2011, 21:28:57 »
Onko jarrun painelulla vaikutusta kalkatukseen? Tästä moottorimallistahan nuo alipainepumput alkavat kalkattaa jossain vaiheessa. Jos ääni esim. loppuu hetkeksi jarrua painettaessa, niin oireet viittaisivat alipainepumppuun. ???

Ääni on kovempi, kuin alipainepumpusta tuleva ja kuuluu jakopään puolelta.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 TDI, kalkatus jakopäästä
« Vastaus #5 : 26.04.2011, 17:49:30 »
Vesipumppu porsinut veikkaan mä.
Toinen vaihtoehto: Ottaa sen jakopään kopan hittoon ja katsoo missä asennossa on jakopään hihnan kiristin. Sekin voi "nakuttaa" jos hakkaa stoppariin (eri kiristin on jo liian löysän hihnan takia tapissa). Omakohtaiset kiristimen nakutuskokemukset toki lähinnä juontaa vaan tuohon ruiskupumpun hihnan kiristimeen, eikä sen aiheuttama nakutusääni ollut A) Kovin voimakas ja B) se esiintyi vain n. sekunnin-kahden taajuudella, mutta siis se kiristinrullakiin osaa "nakuttaa". Mutta edelleen, oma veikkaus on porsinut/porsimassa oleva vesipumppu --> Samalla hyvä tehdä koko jakopää uusiksi. DIY ohjeet löytyy tuolta: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=14353.15 (huh, tuleekohan banaania ku linkittää Wanhan ja vieläkin ihan hyvin toimivan foorumin osoitteen...?  ELK )
Pajalla teetettynä osineen kaikkineen hintahaarukka lienee luokkaa 400-1000€ riippuen osien ja työn hankintapaikasta.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Tänään olivat tutkineet autoa ja kurkanneet myös turbiiniin. Sieltä oli löytynyt metallin palasia, joten se lienee entinen. Vaihteisto toimi kuitenkin aivan normaalisti kalkatuksesta huolimatta.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
No mut hei, ei menny pahasti pieleen alkuperäinen arvio aäänen lähteestä, jakopää ja turbiini sijaitsee juitenkin jotakuinkin tismalleen eri puolella konetta... Mutta siis oiva esimerkki siitä, kuinka hankalaa noiden äänien (kolkatukset, kilinät, narinat jne)lähteitä on arvioida.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Olisikohan sitten kyseessä vetolevy? Mielestäni näistä on mennyt niitä ennenkin.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vetolevy varmaankin. Mitään turbiinia ne ei kyllä ole avannut. Ja jos siellä olisi metallinkappaleita sisällä, laatikko ei kyllä varmasti toimi.  ::)

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vetolevy varmaankin. Mitään turbiinia ne ei kyllä ole avannut. Ja jos siellä olisi metallinkappaleita sisällä, laatikko ei kyllä varmasti toimi.  ::)

Joo... en tarkalleen tiedä minne on kurkattu, kun en ollut vieressä katsomassa. Puhelimessa sanoivat moottorin ja vaihdelaatikon välistä löytyneen metallipalasia ja käsitin sen turbiiniksi enkä muistanut tuota vetolevy-hommaa. Miten iso homma on vetolevyn vaihtaminen ja mitä vetolevy maksaa? Mitä muuta mahdollisesti on voinut särkyä?
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa Wilsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Laatikon irrotus ja kiinnitys, veikkaisin veloitukseksi n.1 työpäivä + tarvikkeet. Turbiini on voinut ottaa kipeää, mutta jos tosiaan äkkiä vetolevyn porsinnan jälkeen päässyt "hoitoon" ja loota toimi OK (ääntä lukuunottamatta), niin ehkä selviää vetolevyn vaihdolla. Nuo vetolevyn niittaukset ei tunnu oikeen kestävän näissä V70 MarkI autoissa ainakaan, muutenhan automaatti on melkein pomminvarma.

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Öljyä ei ainakaan ollut vuotanut mistään, joten turbiini saattaa olla ehjä. Mites tuon vetolevyn vahvistaminen? Jos siihen laittaa uuden, josta poraa niitit pois ja laittaa sen kasaan pulteilla ja lukkomuttereilla? Ei tarvitsisi siitä murehtia taas reilun 400 tkm jälkeen.
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

Poissa 855 TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
Vetolevy oli rikki, ei muuta. Samalla tuli uusi vetarin suojakumi, kampiakselin takapään stefa sekä uudet öljyt laatikkoon. Tonni meni rahaa :'(
Volvo V70 D5 AWD M6 -08
Volvo 244 GL -77, B21E + BW35

 

Autoracing  KL-varaosat