Carcom Oy  Ateho

B20 Nokka akselin vaihto.

  • 19 Vastauksia
  • 11045 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vulva82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 Nokka akselin vaihto.
« Vastaus #15 : 07.04.2015, 09:29:38 »
Erittäin hyvät ohjeet ja kaikki onnistui siihen asti kun piti vetää vanha nokka ulos.
Jostain syystä öljypumpun ratas ei tule keskimmäisestä laakerista läpi. Ratas näyttää päällisin puolin olevan ehjä, mutta ei mahdu läpi. Ei ymmärrä...

Hyviä vinkkejä miten edetä?

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 Nokka akselin vaihto.
« Vastaus #16 : 07.04.2015, 10:18:42 »
Nokka-akselin vaihdossa kannattaa sitten tehdä muutamia varmistuksia ennenaikaisen kulumisen välttämiseksi. Varsinkin jousipaineiden noustessa virityskäytössä, nokka-akselivauriot eivät ole tavattomia B18-20 moottoreissa. Öljystä pikeentyneet nostajaporaukset on syytä puhdistaa vaikka kevyesti hoonaten, jotta uudet nostajat pyörivät porauksissaan esteettä. Molypastaa nokkiin ja nostajien pohjiin. Sinkkipitoinen öljy tai jopa "break in lube" sinkkilisäaine öljyn sekaan. Lisäainetta saa monelta tunnetulta nokkavalmistajalta COMP, Crane jopa GM myy omaa engine oil supplementtia crate moottoreihinsa ensikäynnistykseen... Voit pyörittää öljynpaineetkin valmiiksi vanhalla jakajalla, josta öljypumpun ratasosa poistettu. Varmista myös sytkän ym säädöt että käynnistyy tahkoomatta. Moottorin käynnistyttyä sisäänajetaan nokka korotetulla pyörintänopeudella. Älä päästä joutokäynnille vaan käytä parikyt minsaa 1500-2500 rpm niin nokka ja uudet nostajat muodostuvat pareiksi ilman lastuavaa työstöä.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 Nokka akselin vaihto.
« Vastaus #17 : 07.04.2015, 12:03:20 »
Jos KAIKKI nostimet on pois reijistään.....
Jos öljypunpun käyttöakseli  on pois reijästään...
Jos fiiperipyörrä on irti.....
Jos fiiperipyörän takaa on pidätinlevy irti..... nokka-akseli tulee etukautta ulos .

Se tosin vähän pääsee tippumaan ulosvedettäessä ,eli joudut kannattelemaan akselia , (peräpäätä) että pysyy  koko ajan "keskilinjassa"

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 Nokka akselin vaihto.
« Vastaus #18 : 07.04.2015, 17:04:43 »
Erittäin hyvät ohjeet ja kaikki onnistui siihen asti kun piti vetää vanha nokka ulos.
Jostain syystä öljypumpun ratas ei tule keskimmäisestä laakerista läpi. Ratas näyttää päällisin puolin olevan ehjä, mutta ei mahdu läpi. Ei ymmärrä...

Hyviä vinkkejä miten edetä?

Siinä ei ole paljoa pelivaraa, se pitää saada suorassa tosi hyvin keskelle reikää. Sitten ne hampaan nurkat on monesti vielä niin terävät että helposti tarttuu kiinni. Joskus ollut hankalaa irtolohkostakin saada ulos ahtaassa varastossa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa vulva82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 Nokka akselin vaihto.
« Vastaus #19 : 13.04.2015, 11:33:26 »
Niin lähtihän tuo nokka viimein irti kun otti silmän käteen... Polttoainepumppu oli vielä paikoillaan ja sen vipu otti kiinni nokkaan. Pumpun kun otti irti niin nokka tuli nätisti ulos.

Tuosta pumpusta ei ollu mainintaa noissa ohjeissa, mutta olisihan tuo pitänyt tajuta muutenkin. Joka tapauksessa nyt homma kunnossa  :)

 

Elekma  Autoracing