Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: osantie - 07.06.2011, 14:21:43

Otsikko: S40 1,9D jakoremmi
Kirjoitti: osantie - 07.06.2011, 14:21:43
Vaihdettiin veljen kanssa S40 1,9D jakoremmi, kiristin ja vesipumppu. Heleppo homma. Kampiakselin uraremmipyörä oli tiukassa mutta isolla "pulttipyssyllä" lähti, muuten ei ropleemaa.
Otsikko: Vs: S40 1,9D jakoremmi
Kirjoitti: (Miksu) - 07.06.2011, 23:28:10
Kirjoittele nyt vähän enemmän tarinaa tästä remmin vaihdosta, muuten täytyy tämä aihe siirtää johonkin :)
Otsikko: Vs: S40 1,9D jakoremmi
Kirjoitti: osantie - 08.06.2011, 09:43:58
Pojan auto Volvo S40 1,9D, jolla ajettu 391tkm. Huoltovihkon mukaan edellinen remmi vaihdetu n.100tkm sitten. Kilometrejä tulee päivittäin kohtalaisen paljon niin arveltiin josko remmi vaihtoon.
Remmi, kiristin, vesipumppu ja uraremmi kustansi n. 180 eurua. Remmin vaihto edellyttää kohtalaisesti purkamista, moottorin peitelevy, sähköboksi, oikea sisälokaria sen verran että pääsee irroittamaan kampiakselin hihnapyörän. Sitten moottorin korva irti, tunkkaus pohjasta että pysyy moottori kohdallaan. Sitten vaan remmin kotelo irti ja merkit kohdalleen, hihnapyörä irti on aika lujassa liekö liimaa laittaneet kasatessa. Pysyy nokka-akseli ja kampiakseli paikoillaan ilman mitään erikoistyökaluja.
Kiristin ja vesipumppu irti ja uudet paikoilleen, uusi remmi paikoilleen. Kiristys M6 mutterilla kireyteen että remmi kääntyy n.45astetta.  Vanha remmi, kiristin ja vesipumppu olivat mielestäni hyvässä kunnossa noin päällisinpuolin tarkasteltuna, mutta kait ne sitten menevät nopeasti kun kulumaan lähtevät.  Muutama kuva rojektista www.paavo-kinnunen.fi/volvo