Kulkukoira  Proturbo

Team Recycle Racing Finland - Volvo 244 Turbo

  • 582 Vastauksia
  • 259707 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Volvo 244 B21ETIC Turbo+ 1981

Liikkeelle lähdettiin aivan originaalista B21ET turbovolvosta, jossa oli ic ja turbo + varustelu. Sisustana se perus helmenvalkea. Auto oli seissyt nurmikolla vuosia, joten pintakaaret, sisäkaaret, pintahelmat, sisähelmat, lattiaa, oviena alareunat yms.. meni vaihtoon. Sitten vasta päästiin oikeisiin hommiin..
Kaikki kuvat löytyy täältä: http://s23.photobucket.com/user/raipe/library/Volvo%20244TIC?sort=3&page=1

 (Kirjoitettu vuonna 2005) Tässä tullaan kertomaan hiukan tämän projektin etenemisestä.. Aluksi pellit kuntoon ja sitten tekniikan kimppuun. Tavoitteena noin 300 - 400hp drift kelpoinen auto. (30.12.2010 Nykyinen tilanne siis 383hp 1,4bar)

Lähtötilanne..




Nyt..


29.4.2014

Netistä löytynyttä. Klikkaamalla isommaksi.







VRCF Ratapäivät Alastarolla 2014




Moottori:
- B21ET
- 531 kansi portattuna
- Cat cams 7900400 nokka. 290ast. 11,38mm
- Kuplan venttiilijouset
- Tommis billet säädettävä nokkapyörä
- SPM H-profiilikanget
- Kaikki laakerit, ja tiivisteet uusittu
- Kaikki koneistukset tehty niin alakerralle kuin kannellekkin
- Särötarkastukset ja kiillotukset tehty
- Kaikki osat tasapainotettu yhdessä ja erikseen
- Kevennetty vauhtipyörä
- Suodattimen siirtosarja
- XS-Power Intercooler
- Griffin alusyyläri
- Öljyjäähdytin kokoa ISO
- Itsetehty pakosarja. 3,5" DP ja 3" putkisto
- Garret T04E. Imu 59, pako65
- Viby racing "Eskilstuna" hukkaportti
- HKS - kopio blow off valve
- Suurtehoöljypumppu
- SFS silikoniletkut
- Aeromotive bensanpaineensäädin
- Kaksi turbo kakssatkun Bosch bensapumppua
- Teräspunosletkut ja auton alla suorat kupariputket meno ja paluu. 10mm sisähalkaisijalla
- Diesel 240:sen moottorintukikumit
- Kampuran päässä holkki ja laakeri Getrag vaihdelaatikolle
- Goetze perus kansipahvi
- Volvon oma sähköruiskullisen imusarja AM worksin bensakiskolla
- Megasquirt moottorinohjaus bensalle ja sytkälle
- Bosch hukkakipinäpuola
- Volvo 850 tps anturi, Cosworth sierra imuilma-anturi yms.
- 6-1 Triggeripyörä
- 2kpl sytkäkiviä: IG-H004H
- Suuttimet: Delphi 17113744, 998 cc/ml @ 3 bar, 75mm, 2 ohm, VS
- Akku takaluukussa
- Sähköflekti
- Accel tee-se-itse tulpanjohdot

Voimansiirto:
- Getrag 262 laatikko (BMW)
- Orkkis kardaani katkaistu ja jatkettu
- Volvon oma 1031 perä
- Danan kitkalukko (Alkuperäinen lisävaruste)
- Sachs SRE 618 BMW M3 kytkinasetelma
- 4-lapainen sintterilevy


Vanteet:
- Kesä: MIM Juventus 16"
- MIM vanteiden takia sorvattu napaa 2,5mm ja levyä 2,5mm, siirretty jarrusatulaa sisäänpäin 5mm.

Kori:
- Täysin läpikäyty peltien osalta
- Koko pohja vahvikehitsattu
- Moottoripyörän tankinkorkki (Honda CBR tjms. Nykyään turha turvatankin ansiosta)
- A-ryhmäläisen takaspoileri
- Etuvaloja siistitty ja maalailtu sisältä
- Kirkkaat etuvilkut
- Puskurien rungot kevennetty poistamalla turhat kohdat
- Jaz turvatankki ja kaksi pumppua suodattimilla takaluukussa

Sisusta:
- Ovipahvit ja takapenkki poistettu. Tilalla alumiiniä.
- Total nelipistevyöt
- Itsetehty mittaristopaneeli ja reilusti mittareita
- Luisi nahkaratti, Momo Mokkaratti
- Pikairroituskeskiö
- Innovate laajakaista
- EGT mittari
- Sammutin

Alusta:
- Koni sport säädettävät iskunvaimentimet edessä
- Gaz säädettävät takana
- Coiloverit joka nurkassa
- Vahvistetut alatukivarret edessä. (Otettu mallia ambulanssimallin vastaavista)
- Uretaanipuslat
- Takana kaksi turbon vakaajaa

Jarrut:
- Edessä omat 4-mäntäiset satulat ja levyt
- Takana omat levyt ja satulat
- Hyllyssä K-sport hydr.käsijarru







Konehuone muuttunut jonkinverran tämän kuvan jälkeen.. (Muutama tuuninki bensaletku on vaihtunut oikeasti toimivaan ja hieno hukkaportti on vaihtunut oikeasti toimivaan, tuuninki tulpanjohdot on vaihdettu oikeasti toimiviin yms yms.. Koristeellisuus häipynyt ja keskitytty olennaiseen. )

Tälläisellä siis mennään tai ainakin koitetaan mennä.

Kuvia reilusti:
http://s23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/?start=all

30.10.2010 Tilanne siis se, että autoon on juuri tehty moottoripäivitys ja auto on maalattu uudelleen. Tästä lisää löytyy Volvolandian prjektikertomuksen loppusivuilta..
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=82.0

Penkityksestä juttua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=210.msg27771#msg27771

Tilanne nyt:



Kuvakollaasia auton vaiheista.

















http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/PICT4079.jpg



















Hästens









































































« Viimeksi muokattu: 11.01.2017, 18:39:51 kirjoittanut mista »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #1 : 31.10.2010, 11:39:00 »
Tältä näytettiin reilu viikko sitten..


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #2 : 31.10.2010, 11:45:54 »
Tältä näytettiin reilu viikko sitten..

Vielä kun raotat esirippua, miltä se nyt näyttää.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #3 : 04.11.2010, 20:54:50 »
Kais sitä jotttai vois tänne laittaa, kun ei tie milloin tuo homma hoituu niin voi mennä pitkäänkin pantatessa.. Muille foorumeille en laita.  :coolsmiley:



http://kotisivu.dnainternet.net/a-talzi/volga/DSC_0307.JPG



http://kotisivu.dnainternet.net/a-talzi/volga/DSC_0310.JPG

Eli kuten sanoin. Ei mitään radikaalia. Maali on siistimpi ja pikku yksityiskohtia siistitty ja lisäilty. Ne jotka näki tämän alastarolla kesällä muistaa vanhan maalipinnan. Tai ainakin ne auringossa palaneet osat. Järkyttävä pölykerros laskeutunut jo päälle.. Miksei MIM Juventuksia saa 17" koossa.  :'( :'( Nuo näyttää niin pieniltä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2010, 21:01:08 kirjoittanut mista »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #4 : 04.11.2010, 21:14:23 »
Kylläpä on siisti maali ja muutenkin asiallisen näkönen ulkoasu.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa volvere

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 490
  • www.volvere.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #5 : 04.11.2010, 21:52:08 »
Oikein hyvältä näyttää!!  :coolsmiley:
Nykyiset Volvot: 262C Bertone Turbo -78 ... V60 D3-14 ... vaivaiset 32 kpl on Volvoja ollut  tähän astisessa elämässä! ::)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #6 : 05.11.2010, 11:19:30 »
Kiitoksia kiitoksia.

Nyt tuo näyttää omaankin silmään mukavammalta, kun maalipinta on sellainen, että viitsii katsella. Pohjatöissä on parantamisen varaa, mutta kuten maalarillekkin sanoin niin tämä ei ole näyttelyauto ja tätä ei säästellä. Saattaapi olla vaikka puun ympärillä ens kesänä, joten välttää. Täytynee vielä mallailla oldskool aurinkokupua katolle jos se sinne vielä istuisi ja a-ryhmäläisen spoileria taakse, kun sellainenkin lojuu nurkassa.

Vielä kun saisi uuden kannen jälkeen säätöihin.. Nyt käy tyhjäkäyntiä jossain 11 seoksilla ja kun painaa kunnolla kaasua niin menee sinne 16 nurkille aika herkästi. Skaalasin koko bensakarta 1.2 kertaiseksi niin se auttoi tuonne ylös ja tiputtelin kartasta noita tyhjäkäyntialueita niin nyt on jossain 12 nurkilla.. Saisi olla vieläkin laihemmalla, mutta jotenkin tuntuu, että kartta menee kohta miinukselle tyhjäkäyntialueella ennenkuin seokset menee sinne 13 tai yli..

Tarvis ostaa tai tehdä nakutuksen kuunteluun luurit.. Nyt napisee oudosti.. joko venttiilit tai suuttimet ruksuttaa.. En saa millään selvää kumpi. Ennen ei kuulunut moista ääntä.. Saisi noilla luureilla tuonkin äänen paikallistettua tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2010, 11:36:30 kirjoittanut mista »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #7 : 05.11.2010, 11:33:38 »
Tätä autoo kun katsoo niin tekis mieli hommata porukoiden vanha punainen 242 takaisin itselle :). Sen kunnosta ei vain tiedä kun viimeksi katsastettu 2004.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Peetu

  • 829
  • Kunniajäsen
  • Grand Touring
  • *****
  • Viestejä: 1610
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #8 : 05.11.2010, 11:39:30 »
Ompa kaunista jälkeä!  O0
Recycle Racing #06
Bmw X3 -13 & M3 Cab dkg -08

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #9 : 05.11.2010, 14:05:57 »
Ompa kaunista jälkeä!  O0
Komppaan!

Vanteetkin on just hyvän kokoiset, tosin jotkut tosi leveät käännetyt pellit vois olla melko härskit 8)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #10 : 07.11.2010, 14:37:02 »
Nyt kun kuvaaja on käynyt niin voin kertoa, että autosta on tulossa juttu Spinneri magazineen. (Kevät talvella)

En viitsinyt asiaa aijemmin kertoa, koska en itsekään uskonut siihen, mutta kait se on nyt uskottava, että joku haluaa tälläisestäkin jutun tehdä kun Hyvinkäältä asti tänne ajoi kuvaamaan. Kiitos siis Spinnerille jo etukäteen volvoharrastamisen edistämisestä ja julki tuonnista  ;D En vaan olisi koskaan uskonut, että joku haluaisi tehdä juuri minun autostani jutun.. Aika nöyrä olo.

Kumia poltettiin kunnolla, joten savuisia kuvia luvassa   >:D O0
« Viimeksi muokattu: 08.11.2010, 13:32:26 kirjoittanut mista »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #11 : 07.11.2010, 14:47:11 »
Nyt kun kuvaaja on käynyt niin voin kertoa, että autosta on tulossa juttu Spinneri magazineen.

Hienoa, että auto saa huomiota myös julkaisussa. Tais tulla höpö olo.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #12 : 07.11.2010, 15:01:22 »
Fiilikset aika katossa kun pääsi lakritsia polttamaan oikein kunnolla. Eka kerta muuten tuolla autolla kun oikeasti poltin vain kumia.. Ei ole tullut koitettua koskaan ennen.

EDIT:
Näin tämän muuten tänään itsekin ekan kerran auringovalossa. Aika punainen on. Tomato  :D
« Viimeksi muokattu: 07.11.2010, 18:14:37 kirjoittanut mista »

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #13 : 07.11.2010, 15:12:08 »
Onnittelut lehteen pääsystä, ja ihan on aiheesta päästy!!  8)
TOdella komea on volvo, ja ainakin mä tykkään tosipaljon noista vanteista.
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3172
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 240 Turbo
« Vastaus #14 : 07.11.2010, 20:59:20 »
Loistava homma että sait lehteenkin tämän :) on sitä rakennettukin niin perusteellisesti. Voi sanoa että lehtipaikkansa ansainnut  O0
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

 

RallyBaron  Samppasport