Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Taka-camberin säätö S60 madallisjousien kanssa

  • 5 Vastauksia
  • 2139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin omaan S60 D5 Volvoon viikko sitten Eibachin -30mm jousikierroksen ja uudet tolpat. Hieman vastusti taka-akselilla, mutta onnistui kuitenkin.
Nyt viikolla kävin nelipyöräsuuntauksessa ja ajatuksena oli myöhemmin käydä muutoskatsastuksessa.

Suuntaus vaan ei mennyt nappiin. Taka-aurausta ei saatu tehtyä kun ruuvit olivat hapettunut kiinni puslaan ja eka jo sanoi mutterin vierestä naps, sen jo sain vaihdettua uuteen ja toisen puran kunhan ehdin. Ja toisen kerran pitää siis mennä vielä suuntaukseen
Varsinainen ongelma on kuitenkin, että oikeassa takarenkaassa on 0.18' liikaa negatiivista camberia ja säätöä ei ole. Olen ymmärtänyt että säädökset on tiukentunut siinä määrin että kulmat pitää olla alueella, jos mielii saada muutoskatsastettua.

Mitenkä on, löytyisikö puslien rei'istä tuollainen millin verran välystä jos koittaisi avata vielä liitokset ja vetää välykset toiseen laitaan?
Suuntaja kehotti tulemaan tyhjällä autolla seuraavan kerran. Luonnollisesti kontissa oli varmaan 10-20kg tavaraa, lisäksi vararengas ja edellisenä päivä tankkasin täyteen. Eli reilu 100kg voisi saada taka-akselilta pois kun auton tyhjää, tällä voisi saada vähän perää nousemaan (1-2cm?). Omalla ruholla kun astuin koukun päälle niin perä tippui ainakin kolme senttiä. Äärimmäinen teko tietysti vielä irroittaa koukkukin suuntauksen ajaksi, mutta jospa ei tarvitse mennä niin pitkälle.

Lisäksi haulla tuli tälläinen vastaan, mikä ratkaisisi helposti ongelman:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91847.0

Minun tapauksessahan tämä olisi pieni homma. Jos laskeskelin oikein niin sellainen 1-1.5mm säätö riiittäisi tuon 0.18' (==0.3ast) camberin saamiseen alueelle.
Mutta mitä katsastusmies sanoo jos hitsimutteri on leikattu irti ja tilalla on nylon-mutteri ja aluslaatta tai tavallinen mutteri ja nord-lock aluslaatta? Eli saako tuossa määrin tukivartta muokata?
Sinälläänhän tilanne on sama, jos vaikka kierre korkkaa tukivarresta ja joutuis korvaamaan hitsimutterin tavallisella mutterilla. Vai onko siinä tapauksessa aina tukivarsi uusissa?

En millään haluaisi vaihtaa epäkeskopuslia, varsinkin kun aurauksen säätö voi silloin mennä tiukille.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2018, 10:40:58 kirjoittanut Itsok »

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Taka-camberin säätö S60 madallisjousien kanssa
« Vastaus #1 : 20.07.2018, 12:22:20 »
Jousien mukana ei tullut valmistajan uusia ohjearvoja? Kalliimmissa alustasarjoissa vissiin tulee, mutta madallusjousista ei ole tietoa. Näissä kun tuppaa tuo takapään camber olemaan se katsurin mielestä ongelma.
Oma v70 awd ei mene taka camberin osalta edes ilmeisen väsähtäneillä vakio jousilla arvoihin  :idiot2:
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Taka-camberin säätö S60 madallisjousien kanssa
« Vastaus #2 : 20.07.2018, 13:53:07 »
Mun mielestä ei tullut mitään kummempaa lappua. Sen verran oli että verkkosivuilta voi tulostaa TÜV lapun.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Taka-camberin säätö S60 madallisjousien kanssa
« Vastaus #3 : 20.07.2018, 14:28:59 »
Race.fi sivuilta saa ainakin mielikuvan että noille saattais jopa olla uudet arvot
"Lisäksi katsastuksessa tarvitaan pyöränsuuntaustodistus jossa kulmat menevät joko vakioarvoihin tai Eibachin erikseen asettamiin arvoihin (todistukset saa ilmaiseksi Eibachin sivuilta.)"
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Taka-camberin säätö S60 madallisjousien kanssa
« Vastaus #4 : 22.07.2018, 11:02:25 »
Äkkiä en löytänyt noita Eibachin erikseen antamia arvoja, eikä saksalainen kaverinikaan kun katseli äidinkielellään sivuja.

Sen verran ehdin tuossa katselemaan autoa kuitenkin että löin digitaalisen kulmamittarin jarrulevyyn kiinni ja nostin vararenkaan ja tavarat kontista pois niin perä nousi melkein sentin ja kulmamuutosta tuli jotain 0.1 astetta. Tankki tyhjäksi niin taitaa nousta toisen sentin jo. Jospa puslista välykset hakemalla löytyisi sitten vielä viimeinen 0.1 astetta :D

Ihan pienestä en jaksaisi koukkun asennusrautoja irroittaa, mutta kuulavarsi olisi kahdella ruuvilla helposti irroitettavissa ja painaa ainakin viisi kiloa :P
Nostin testitksi tunkilla koukusta 2-3cm niin kulmamittari antoi jo 0.4 astetta muutosta. Toki autoa ei liikuteltu joten renkaat eivät päässeet täisin luontaiseen linjaansa, mutta kuitenkin.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Taka-camberin säätö S60 madallisjousien kanssa
« Vastaus #5 : 10.08.2018, 18:45:56 »
No niin, tankki oli punarajalle ajettu ja kontti tyhjätty ja irrotinpa vielä kuulapäänkin varmuuden vuoksi suuntaukseen. Perän korkeus 365 ja kulmat -0.43 ast ja -1.20 ast. Eli 16" (~0.3ast) jäi vielä camberin raja-arvoon väliä.
Ja hyväksytysti muutoskatsastettu tänään.
Katsastusmies sanoi että +-20mm pitää olla korkeus leimalla käyttäessä, eli varmempi ehkä mennä vajaalla tankilla jos kontissa vararengas ym vakiotavarat...

 

Kulkukoira  Proturbo