Vaihdoin omaan S60 D5 Volvoon viikko sitten Eibachin -30mm jousikierroksen ja uudet tolpat. Hieman vastusti taka-akselilla, mutta onnistui kuitenkin.
Nyt viikolla kävin nelipyöräsuuntauksessa ja ajatuksena oli myöhemmin käydä muutoskatsastuksessa.
Suuntaus vaan ei mennyt nappiin. Taka-aurausta ei saatu tehtyä kun ruuvit olivat hapettunut kiinni puslaan ja eka jo sanoi mutterin vierestä naps, sen jo sain vaihdettua uuteen ja toisen puran kunhan ehdin. Ja toisen kerran pitää siis mennä vielä suuntaukseen
Varsinainen ongelma on kuitenkin, että oikeassa takarenkaassa on 0.18' liikaa negatiivista camberia ja säätöä ei ole. Olen ymmärtänyt että säädökset on tiukentunut siinä määrin että kulmat pitää olla alueella, jos mielii saada muutoskatsastettua.
Mitenkä on, löytyisikö puslien rei'istä tuollainen millin verran välystä jos koittaisi avata vielä liitokset ja vetää välykset toiseen laitaan?
Suuntaja kehotti tulemaan tyhjällä autolla seuraavan kerran. Luonnollisesti kontissa oli varmaan 10-20kg tavaraa, lisäksi vararengas ja edellisenä päivä tankkasin täyteen. Eli reilu 100kg voisi saada taka-akselilta pois kun auton tyhjää, tällä voisi saada vähän perää nousemaan (1-2cm?). Omalla ruholla kun astuin koukun päälle niin perä tippui ainakin kolme senttiä. Äärimmäinen teko tietysti vielä irroittaa koukkukin suuntauksen ajaksi, mutta jospa ei tarvitse mennä niin pitkälle.
Lisäksi haulla tuli tälläinen vastaan, mikä ratkaisisi helposti ongelman:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91847.0Minun tapauksessahan tämä olisi pieni homma. Jos laskeskelin oikein niin sellainen 1-1.5mm säätö riiittäisi tuon 0.18' (==0.3ast) camberin saamiseen alueelle.
Mutta mitä katsastusmies sanoo jos hitsimutteri on leikattu irti ja tilalla on nylon-mutteri ja aluslaatta tai tavallinen mutteri ja nord-lock aluslaatta? Eli saako tuossa määrin tukivartta muokata?
Sinälläänhän tilanne on sama, jos vaikka kierre korkkaa tukivarresta ja joutuis korvaamaan hitsimutterin tavallisella mutterilla. Vai onko siinä tapauksessa aina tukivarsi uusissa?
En millään haluaisi vaihtaa epäkeskopuslia, varsinkin kun aurauksen säätö voi silloin mennä tiukille.