Elekma  Autoracing

960 T6 rakentamisen hinta?

  • 19 Vastauksia
  • 12967 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #15 : 13.10.2015, 19:07:56 »
Välityksen ja kunnon lukon takia. Vetoakselit vaihdettu 760 malliseksi niin käy bolt on kun vaihtaa pultit m10x1 .
Välitys 3.23 ja murikka on e34 535:sta. Maksoi aikoinaan 200€.

  Kardaanin laippaan muutos levy ja takapätkä vanhan mallin 240 1310 ristikoilla.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2015, 19:11:04 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #16 : 14.10.2015, 09:57:20 »
Niinkuin kuvistakin näkee, boost tekijämiehenä säästää tässäkin jonkinmoisen pennin työ/teettämiskuluissa kun pääsee ite hyvin pitkälti toteuttamaan ;)
Moni harrastaja joutuu turvautumaan rahalla ostettavaan ulkopuoliseen apuun tällasissa jutuissa, ainakin osassa muutoksia.

Onkohan se niin, että metallimiehen perustyökalut täytyy pysyä käsissä ja olla pääsy niihin jos ketjun mukaisen värkin aikoo rakentaa?

Tuohon hinnoitteluun niin:
5v fz muutettuna tinakoneelle ~500e
Kanget 600e http://www.acm-ab.se/spm-vevstake-volvo-vit-motor/1282-0
Käytetyt t5 männät ?
Männänrenkaat 162e http://janicolracing.fi/tuote/npr-mannanrenkaat-81-00mm-1-5x1-75x3-0mm-5552
Intercooler 100e
Mega suuttimineen pumppuineen ?
850T5 vauhtipyörä 100e
3.0L kampura ja nokat ?
Asetelma+levy 400e
Laakerit 300e
Hoonaus+plaanaus 100e TD koneistamo turku
Kardaanin muutostyö 200e
Pakosarjan materiaalit 100e
Tiivistesarja ?
Ahtoputkia ja öljynkierto tarvikkeita ?
Turbo makusi mukaan?
Pakoputki?
jne.

Toki monella on putkitarvikkeita varaston perällä niin ei sekään nosta kuluja.

Moottorikuluja saa hieman laskettua kun käyttää vakio akselia ja mäntiä h-profiilien kanssa. Polttoaineena e85.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2015, 10:00:32 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #17 : 14.10.2015, 13:30:21 »
Mulla on omassa tallissa kaikki muutoksiin tarvittavat työkalut, enkä ole metallimies. Kaiken itse oppinut yrityksen ja erehdyksen kautta. Hikeä, verta ja kiroilua (paljon).

Ainuut ulkopuolisilla teetetyt työt, kardaanin painotus, vauhtipyörään asetelman jaon muutos. 

Ei se nyt niin vaikeeta ole.

Tätä laitetta ei todellakaan ole tehty viimosen päälle, vaan käyttökuntoon ja rahan haaskausta yritetty välttää, noi niin sanotut harrastepelit on aivan erikseen joihin on yritetty edes jotenkin panostaa.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2015, 13:33:22 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Maikkimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #18 : 15.10.2015, 18:38:37 »
Selailin nuita trafin uusia määräyksiä ja perusteluja   http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf, niin ei nyt tullut selkoa että minkä kautta pykälät muuttuivat että saa ahtaa tuosta noin vain?
Onko nyt siis että jos rakentaa T6 konetta vastaavan laitoksen, ja penkittää siitä enintään 20% lisää vertailumoottoriin verrattuna selviää penkkilapulla?
Vai oliko tuolla joku säädös mitä en saanut sopimaan päähän, että saa suoraan tiputtaa T6 koneen pellin alle.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 960 T6 rakentamisen hinta?
« Vastaus #19 : 15.10.2015, 20:46:41 »
Selailin nuita trafin uusia määräyksiä ja perusteluja   http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf, niin ei nyt tullut selkoa että minkä kautta pykälät muuttuivat että saa ahtaa tuosta noin vain?
Onko nyt siis että jos rakentaa T6 konetta vastaavan laitoksen, ja penkittää siitä enintään 20% lisää vertailumoottoriin verrattuna selviää penkkilapulla?
Vai oliko tuolla joku säädös mitä en saanut sopimaan päähän, että saa suoraan tiputtaa T6 koneen pellin alle.

Se vanha vähäpäästöisyys merkintä poistui ja euro 3 luokkaa tai uudempaa päästöluokkaa koskee ne laboratoria kokeet. 960 on euro kaksi, joten siihen riittää katsastuksen päästömittaus.
960 3.0L on mallisarjan tehokkain, joten siihen tarvitsee vain penkkilapun ja todistuksen, että on mallisarjan tehokkain.
960 2.5L täytyy sitten todistella, että vastaa mallisarjan tehokkainta.
Helpointa on siis ahtaa 3.0L muutoskatsastusta ajatellen, mutta pirulauta niissä on 83mm poraus ja automaattilaatikot. Toki tekijämies vaihtaa yhdessä illassa pellin alle 2,5L koneen ja manuaali loodan.

Näissä siis jälkiahdetaan tuo vapaastihengittävä moottori.
Aito T6 moottorin tehot ylittää sallitun, mutta ilmeisesti tehon alentaminen on nyt mahdollista. eli T6 kahden ahtimen tilalle laittaa vain yhden niin tehoa saa laillisesti laskea.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2015, 20:53:33 kirjoittanut Brick »
citikka

 

Kulkukoira  Proturbo