Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: J2K - 27.09.2014, 21:05:55
-
Kuvia helpottamaan tulevissa operaatioissa.
Puskurin listan irroitus.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_132454.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_132501.jpg/_full.jpg)
Paina nasta sisään keskeltä ja vedä koko paketti pois.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_133511.jpg/_full.jpg)
Peltiosa pois tieltä. Eli päältä ruuvit pois ja nämä lampun viereltä. Laitoin ruuvit magneettilistaan että saa samaan järjestykseen.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_135027.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_135049.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_143306.jpg/_full.jpg)
Anturin irroitus Torx T15 ruuvarilla.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_143639.jpg/_full.jpg)
Alamuovi pois tieltä että pääsee näihin ruuvein käsiksi.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_144921.jpg/_full.jpg)
Jäähdyttimen letkujen tukimuovit irti että syylarin saa pois tieltä.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_150150.jpg/_full.jpg)
Tuossa järjestyksessä sain nousemaan.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_150517.jpg/_full.jpg)
Ilmastoinnin syylarin rivat oli alaosastaan täysin rutussa, joten vedin ne pois. Uusi ehkä ensi vuonna tilalle.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_183502.jpg/_full.jpg)
Vanha ja uusi.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_150703.jpg/_full.jpg)
Laitoin puskurin takapuolelle biltemasta ostetun alumiiniristikon.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_164421.jpg/_full.jpg)
Homma jäi tänään kesken ja muita kuvia ehkä myöhemmin.
-
Hienoa, että viitsitään tehdä näin seikkaperäisiä ohjeita :) Muutamaa kohtaa voisin kuitenkin hieman tarkentaa.
Paina nasta sisään keskeltä ja vedä koko paketti pois.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_133511.jpg/_full.jpg)
Kuvassa olevaa nastaa ei tarvitse irrottaa, vaan ainoastaan ne, mitkä ovat siellä ihan puskurin kulmassa.
Peltiosa pois tieltä. Eli päältä ruuvit pois ja nämä lampun viereltä. Laitoin ruuvit magneettilistaan että saa samaan järjestykseen.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140927_143306.jpg/_full.jpg)
Mielestäni umpiot kannattaa ottaa myös irti, koska ne eivät tuossa vaiheessa ole enää kuin yhdellä ruuvilla kiinni. Itse asiassa ihmettelen, että miten tuo pelti on saatu pujoteltua tuolta pois ilman "väkivältaa", kun umpiot ovat vielä paikallaan. Umpion irrotuksen jälkeen paljastuu liitin, josta menee johdot tööteille, ym. tuohon mustaan peltiosaan. Lisäksi konepellin avausvaijeri on helppo irrottaa lukoista, niin saa tuon koko peltiosan pois tieltä roikkumasta.
-
Iso kasa kirosanoja! >:( Näyttää vahvasti siltä että uusi on 15mm liian pieni leveyssuunnassa. Kiinnitysreiät ei osu kohdilleen. Voi v......
VOI HITTO SENTÄÄN!!!!
-
Nyt olis cooleri myynnissä. 330 ekua. Tähän autoon liian pieni. Omassa on 840mm leveä cooleri.
-
Mitä ihmettä!?!? Kaikissa noissahan pitäisi olla saman kokoinen kennopaketti vuosimallista ja moottorista riippumatta. Tosi outoa? Olisiko jotain kiinalaista laatupoikkeamaa?
-
Kyllä tuo uusi on ihan oikeissa mitoissa. Mun autossa alkuperäinen on leveämpi. Yritän juuri googlettaa P3 mallin leveyttä. Vielä en ole löytänyt tietoa.
-
Yritän juuri googlettaa P3 mallin leveyttä. Vielä en ole löytänyt tietoa.
Tuossahan on jo niitä Foordin osia :)
-
Mihin se liika leveys puree kiinni? Eikö pultteja saa reikiin? Voiko riekiä viilata?
-
Tuossahan on jo niitä Foordin osia :)
Ei paljoa lohduta ku auto on levällään. Saakohan tähän edes parempaa cooleria?
-
Ei paljoa lohduta ku auto on levällään. Saakohan tähän edes parempaa cooleria?
Tarkoitin, että P3:ssa on jo ihan erilainen cooleri muutenkin.
Nimimerkki Hurmos just laittoi -07 D5 Volvoonsa KL:n coolerin ja se meni paikalleen ihan nätisti. Hänellä tosin etuveto ja sulla neliveto??
Skandixin katalooki erittelee bensa ja diesel-malleihin eri osanumerot ja sitten tietysti -02-03 välissä tapahtuneen lämpötila-anturin paikan muutoksen.
-
Mihin se liika leveys puree kiinni? Eikö pultteja saa reikiin? Voiko riekiä viilata?
Syylari mahtui runttaamalla coolerin putkien väliin. Jos viilaa niin menee korvakkeet poikki. Kohta tulee kuvia.
-
Tarkoitin, että P3:ssa on jo ihan erilainen cooleri muutenkin.
Nimimerkki Hurmos just laittoi -07 D5 Volvoonsa KL:n coolerin ja se meni paikalleen ihan nätisti. Hänellä tosin etuveto ja sulla neliveto??
Skandixin katalooki erittelee bensa ja diesel-malleihin eri osanumerot ja sitten tietysti -02-03 välissä tapahtuneen lämpötila-anturin paikan muutoksen.
Jep, nelkku on ja Hurm0ksen numeron mukaan tilasin.
Missä se anturi on muilla? Mulla se ei muutu mihinkään.
-
Syylari mahtui runttaamalla coolerin putkien väliin. Jos viilaa niin menee korvakkeet poikki. Kohta tulee kuvia.
Mulla oli muuten tuossa toisessa V70:ssä sama ahtausongelma. Tai ei se mikään ongelma ollut. Syylärin päädyssä sattui ahtoputken kohdalle muovinen jäykkäriripa jonka viilasin matalaksi ja sitten mahtui kivutta, viilasin muistaakseni toisestakin päästä että jää vähän liikkumavaraa.
-
Missä se anturi on muilla? Mulla se ei muutu mihinkään.
2002 ja sitä vanhemmissa dieseleissä se on imusarjassa ja uudemmissa just tuossa coolerissa.
-Syyläreitä on kahdella varaosanumerolla riippumatta onko bensa, vai diesel.
-Coolereita on vuosimallimuutoksen lisäksi kahta mallia. Bensa ja diesel.
-Lauhduttimia on V70:ssä kahta mallia, riippuen vuosimallista, ei moottorista.
Mitä tuosta voisi päätellä? Ekana tulisi mieleen, että ainakin kennopakettien kiinnitysruuvien paikat pitäisi olla samalla jaolla kaikissa. Onko sulla nekin väärällä leveydellä?
Tuossa vielä kuva Hurmiksen asennuksista. Aika reilu rako siinä, mistä nyt ahdistaa.
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/V70%20D5%20-07/20140601_193929.jpg)
-
Muutama tuore kuva.
Näkee että kiinnitysreiät ei käy. :-\
Uuden leveys putkista mitattuna.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_110907.jpg/_full.jpg)
Vanha.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_110857.jpg/_full.jpg)
Leveysero.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_111403.jpg/_full.jpg)
Ristimittoja.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_110942.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_111002.jpg/_full.jpg)
-
Olen sanaton :(
-
Nyt tutkimaan josko uskallan avata noita kiinnityskohtia.
Kl-Racingille hieman propsia että sieltä ei löydy tietoa tällaisesta ongelmasta. :nohnoh
-
Yksi nurkka jossa pyöreä reikä pysyy kiintopisteenä. Loput sahaan sivuista auki. Toivottavasti sopii :P
-
Selviskö se et saako mahtumaan syylärin ympärille?
-
Aika outo homma, tätä anturin paikalla varustettua cooleria kun myydään KL-Racingilla "R-mallin" coolerina, eli nelivetoon pitäisi varmasti sopia. Sama coolerihan on bensassa ja dieselissä, jopa S80 mallissa taitaa olla sama cooleri.
Oisko toi kyseinen yksilö jotenkin sekundaa?
En oikein usko, että tässä autossa olisi mitenkään spesiaalimitoilla olevat syylärit ja coolerit...
-
Paillaan :) Aika tiukalla oli. Kohta koeajolle.
Muutama kuva myöhemmin.
Kyllä tuo ihan niissä mitoissa on mitä Kl-Racing antaa. Tuo mun auto on loppupään tuotantoa ennen mallin vaihtoa. Oliskohan siinä sit jotain muutosta?
Puslia kun hain siniseltä, niin tuumas et täs on jo uuden mallin osat. Piti tilata Ruotsista osa paloista.
-
Koeajo siirtyy >:( Akku tyhjentynyt mystisesti :(
-
Sahausta.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_121940.jpg/_full.jpg)
Paikoillaan, laitoin happoisia prikkoja ettei korvakkeet väänny ja jäähdyttimet hankaa toisiinsa.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_134805.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_134838.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_134858.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_135838.jpg/_full.jpg)
Letkuliitos. Piti leikata niitä olakkeita pois että mahtui.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Cooleri/20140928_135039.jpg/_full.jpg)
-
2002 ja sitä vanhemmissa dieseleissä se on imusarjassa ja uudemmissa just tuossa coolerissa.
-Syyläreitä on kahdella varaosanumerolla riippumatta onko bensa, vai diesel.
-Coolereita on vuosimallimuutoksen lisäksi kahta mallia. Bensa ja diesel.
-Lauhduttimia on V70:ssä kahta mallia, riippuen vuosimallista, ei moottorista.
Mitä tuosta voisi päätellä? Ekana tulisi mieleen, että ainakin kennopakettien kiinnitysruuvien paikat pitäisi olla samalla jaolla kaikissa. Onko sulla nekin väärällä leveydellä?
Tuossa vielä kuva Hurmiksen asennuksista. Aika reilu rako siinä, mistä nyt ahdistaa.
(http://i138.photobucket.com/albums/q241/Hurm0s/V70%20D5%20-07/20140601_193929.jpg)
Nyt kun katsoo tuota syylarin kuvaa niin huomaa että niissä on eroa.
-
Aika outo homma, tätä anturin paikalla varustettua cooleria kun myydään KL-Racingilla "R-mallin" coolerina, eli nelivetoon pitäisi varmasti sopia. Sama coolerihan on bensassa ja dieselissä, jopa S80 mallissa taitaa olla sama cooleri.
Oisko toi kyseinen yksilö jotenkin sekundaa?
En oikein usko, että tässä autossa olisi mitenkään spesiaalimitoilla olevat syylärit ja coolerit...
Bensassa ja dieselissä on varaosanumeroiden mukaan eri cooleri, mutta en tiedä mitä eroa niissä käytännössä on.
R:n coolerissa pitäisi olla etupuolellakin lähdöt lisäcooleria varten, mutta eihän tuossa ole muuta eroa, kuin se anturin paikka, mikä on alunperin uudemmissa bensa- ja dieselmalleissa.
Tuo mun auto on loppupään tuotantoa ennen mallin vaihtoa. Oliskohan siinä sit jotain muutosta?
Puslia kun hain siniseltä, niin tuumas et täs on jo uuden mallin osat. Piti tilata Ruotsista osa paloista.
Ei pitäisi olla mitään eroa coolerissa ja syylärissä, vaikka on viimeisiä malleja.
-
Nyt kun katsoo tuota syylarin kuvaa niin huomaa että niissä on eroa.
Ahaa! Hurmoksella on manuaali ja sulla automaatti ja syylärissä siis vaihteiston öljynjäähdytin. Varaosana myytävät alkuperäiset syylärit ovat aina automaatille, joten siksi ei eritellä eri osanumeroita. Alunperin manuaalissa tosiaan eri syyläri, mutta varaosat aina samoja. Tarvikeliikkeistä saa myös manuaalin syyläreitä.
Tämä ei toki selitä kiinnitysreikien huonoa sopivuutta, mutta niiden jako on taatusti sama kaikissa malleissa.
-
:3/4 jättää sen: *taavih->
Tuntuu toimivan ;)
Tuon alkuperäisen coolerin numero on: Valeo 989580C
Sillä kun haki niin tarjosi purkaamoilta vain -07 malliin.
-
:3/4 jättää sen: *taavih->
Tuntuu toimivan ;)
Tuon alkuperäisen coolerin numero on: Valeo 989580C
Sillä kun haki niin tarjosi purkaamoilta vain -07 malliin.
Hienoa, että sait pelittämään.
Osanumero on saattanut kehitystyön edetessä muuttua, mutta coolerin koko ei ole muuttunut.
-
Ottakaapas joku jolla on vastaava asentamatta/tulossa, niin noita mittoja. Josko tämä oli jämäpaloista tehty.
-
Ottakaapas joku jolla on vastaava asentamatta/tulossa, niin noita mittoja. Josko tämä oli jämäpaloista tehty.
Oliko sulla, J2K, automaatti johon asennit tuo koolerin?
mulla sama ongelma, tulo- ja lähtöputkien ero 1.5cm:ä, kl:n kapeampi mitä alkuperäinen.Otan ja mittailen lisää ku ehdin tässä ja kuvia myös?
Ja ajokkina on V70, D5, -04, etuveto, automaatti.
-
Automaattihan se on.
-
Eipä onnistu laittaa mun volvon keulalle, syyläri leveä, päätyssä automaatin lauhutin. Tässä olis jouten......
-
Aika työläs homma oli saada cooleri istumaan. Reiät eivät olleet siellä päinkään, mutta runsaasti suurentamalla menivät just ja just. Olis pitänyt kunnolla verrata vanhaa ja tätä kl:n tekelettä ennen kuin ähräsi paikalleen. Tässä kyseessä -02 S60 manuaali, jossa paineanturi siis imusarjassa.
Suosittelen varaamaan aikaa ja työkaluja pieneen hienosäätöön, jos suunnittelette orggiscoolerin korvaamista kl-racingin ratkaisulla.
-
Asensin vastaavan tuotteen ja yhtä huonosti sopi vaikka manuaalivaihteinen auto. Eli kiinanpoika ei tee cooleria ihan jetsulleen mittoihin.
Itse puolestani seevasin auki vain tämän pyöreän reiän jonka jälkeen coolerin sai kiinni ja letkulähdötkin asettuivat nätisti.
Kyllä tässä siis laatuongelma on tuon coolerin suhteen.
Yksi nurkka jossa pyöreä reikä pysyy kiintopisteenä. Loput sahaan sivuista auki. Toivottavasti sopii :P
-
Tai sitten on jo fordin osia kuten Kulmis epäili ja mitat on hieman erilaiset. Muihin ilmeisesti aina sopineet.
-
En usko kun kerran sitä P2 koppaan kerran myydään. Ni siellä se nyt on. Alkuperäinen olikin jo kuin potkupallo.
-
Tai sitten on jo fordin osia kuten Kulmis epäili ja mitat on hieman erilaiset. Muihin ilmeisesti aina sopineet.
Juu ei se "fordin" ole, kun niissä on ihan erilainen cooleri. Kiinalaista toleranssia vaan :D
-
Kyllä se mulla meni lähes bolt on. Tuo pultti piti vaan vaihtaa pidempään.
(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/VOLVO%20V70%20D5%20AWD%20MAN%20-05/Cooleri%20remontti/Uusitorppa%20Juha2017_07_14EOS%2060D0190.jpg?img=medium)
(https://uusitorppa.kuvat.fi/kuvat/Omat%20autot/VOLVO%20V70%20D5%20AWD%20MAN%20-05/Cooleri%20remontti/Uusitorppa%20Juha2017_07_14EOS%2060D0192.jpg?img=img2048)
-
Niin, onkohan jäähdytyksen osissa sitten eroa kun tuo on <2006 mallin auto ja meillä ”harmaakoppaiset”?
-
Mulla 45mm versio istui täydellisesti kun vaihtoi vaan pidemmät pultit.
-
Mulla meni -07 malliin, eli harmaakoppaiseen ihan bolt-on. Ainoa muutos tosiaan nuo pidemmät pultit.
-
Mustakantisen (vm -02) keulille asenneltu KL-R cooleri tänään ja eipä osunut reiät kohdilleen tässäkään.
Sahasin vasemman päädyn reiät auki, jonka jälkeen näyttäisi istuvan välttävästi.
Epähuomiossa sahasin samalla myös sormenpään halki :-[, olis varmaan pitänyt varata ensiapu tarpeet viereen jo etukäteen...
-
DO88 coolerin laitoin automaatti -05 mallisen 2.5T:n keulille ja aivan heittämällä meni paikalleen. Mutta on mielenkiintoisesti rakennettu tuo kennopaketti Volvon V70 keulille. Ihmettelin korkeita imulämpötiloja uudellakin kuulerilla kunnes tajusin missä mättää. Ilmastoinnin lauhdutin on coolerin edessä ja se lämmittää cooleria. Kesällä kun pudottaa ilmastoinnin poispäältä, imuilman lämpötila putoaa 15-20 astetta. Periaatteessa alkuperäisenkin coolerin kapasiteetti riittää hienosti jos pitää ilmastoinnin poispäältä eikä isonkaan coolerin kapasiteetti riitä kesähelteillä ilmastointi päällä. V70 on rakennettu mukavuus edellä siten, että viileää riittää kabiinissa kuumissakin olosuhteissa ja sen takia ilmastoinnin kenno on etuimmaisena... Ja hienosti unohtavat nämä tuning cooleri kauppiaat kertoa missä ongelma on oikeasti ja puhuvat vain alkuperäisen coolerin riittämättömästä jäähdytyskapasiteetistä :) !