Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Ranez - 13.07.2011, 23:12:51

Otsikko: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Ranez - 13.07.2011, 23:12:51
Onko kellään kokemusta onnistuuko EGR venttiilin puhdistus? Tuohan olisi kai suht helppo toimenpide verrattuna vaihtoon joka maksaa jo varmaan viisisatasen?
Nimittäin kerrottiin että jos sen vaihtaa, pitää käydä Sinisillä koska se pitää ohjelmoida. mutta voiko sen irottaa ja puhdistaa DYI, egr topic'eja luettua kun se taitaa olla varsinainen nokipesä?
Tämä tuli mieleen kun käytin omani katsastuksessa jonka jälkeen veto oli kuin litraisessa bensakoneessa. Palasin k-asemalle kyselemään olisiko jotain sattunut mittauksia tehdessä, tyly vastaus oli että "mitäs minä olisin siihen voinut aiheuttaa, normi päästömittaus". Yritin selittää että kyllä se vika täällä käydessä ilmaantui, no sama laulu jatkui mutta suostui edes vikakoodit lukemaan. En kyllä kyseiseen Q-katsastukseen enää toiste mene, oli asenne sen verran vastakarvaan... eipä sanonut näkemiin enkä kyllä minäkään.
Kyselin sitten sinisillä vikakoodin perään:
P2263 Turbo/Super Charger Boost System Performance?
Eihän ne olis ennättäneet "kun on se pikahuolto meiltä lopetettu" (miksiköhän?) kuin vasta 2 vkon päästä tutkimaan. Eri arvioita sain, kallein turbon vaihto 1500 - halvin EGR >500E.
Pakko oli sitten itse tutkia asiaa... Syy löytyi (katsastusinssin?) irronneesta ohuesta alipaineletkusta imusarjan Y-putkessa olevassa anturissa, jopa taas alkoi turbo potkimaan. Loppu hyvin ja kaikki... mutta...
Tuo anturi ja letkut liittyy jotenkin kai siihen egr:n toimintaa, vai osaako joku kertoa tarkemmin? Eli paine-ero mitataan pako- ja imupuolella ja jos ei ole rajoissa niiin sitten turbo jää pois pelistä. Eikä myöskään egr:ää voi samasta syystä "tulpata" kun heittää vikakoodin paine-erosta?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: tepa_kla - 14.07.2011, 14:14:40
Kyllähän se onnistuu, muutaman kerran itse puhdistanut. Olen myös vaihtanut itse uuden venttiilin, ja mulle ei sitten hoksattu kertoa että egr pitää ohjelmoida, meinaan on tehot karannut omassakin kaarassa. Vois kävästä sinisellä.
Mutta jos puhdistat sen venttiilin niin lyhyet ohjeet.
Ensin vaikka se egr:ltä imusarjaan menevä putki helevettiin
Egr venttiili on kiinni kahdella pultilla egr jäähdyttimessä, ne pultit pois.
Egr kiinni kahdella pienemmällä pultilla moottorissa, ne pois
Sekä egr venttiilin alapuolella on yks kuusiokulma mutteri, se on aika hankala irrottaa, pitäs ottaa akku ja ilmanputsarikotelo pois ainakin että saa vähän tilaa , ja tarvittaessa vielä siitä akun alapuolelta suunnilleen, irrotttaa yks moottorin tukikumi että saa moottoria vähän siirrettyä, itse kehitin työkalun jonka avulla sen pultin saa pois tekemättä mitään noita toimenpiteitä..
mutta jos saat pultit irti ja otat venttiilin pois, varo pudottamasta sitä tiivistettä joka on siinä egr venttiilin ja egr jäähdyttimen välissä.
sitten vain puhdistus, asetonilla lähtee hyvin.

näillä ohjeilla onnistuu, volvo v50 2.0D -04
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: (Miksu) - 14.07.2011, 19:51:29
Se egr:n alapultti lähtee helposti irti suoraan altapäin ruuvaten pitkällä jatkovarrella.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Ranez - 14.07.2011, 20:52:34
Kiitos Tepa hyvistä ohjeista, täytyy jossain vaiheessa yrittää puhdistusta, viimeistään jos ongelmia ilmenee. Eli siis EGR puhdistus ei aiheuta vikaa ohjausjärjestelmään, onkohan näin?
Vielä jos joku viisas osais valottaa noiden kahden "anturin" funktiota imuputkistossa, kiinnoistais tietää?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: tepa_kla - 15.07.2011, 20:54:44
No eipä tuo ole aiheuttanut vikakoodia eikä muutakaan ongelmaa, kannattaa ottaa akun toinen piuha irti ennenku irrotat egr:n johdon.
Itseki tässä miettinyt noita imusarjaa ennen olevia antureita. Toinen on ainakin imusarjan lämpötilaa mittaava, toinen paine-eroa mittaava. Mitään muuta en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: (Miksu) - 15.07.2011, 21:02:27
Siitä löytyy imuilman lämpötila-anturi, sekä imusarjan paine-anturi.
Mikäli on Y malinen se imuputkiliitos, niin toinen haara on ahtojäähdyttimen ohittamista varten (palotapahtuman ja pakokaasun kuumentaminen hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoa varten.)
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Ranez - 16.07.2011, 10:44:26
Kiitokset tietäjille!
Y-mallinen on imuputki minun vollessa, vm -05, vanhemmissa kai yhdellä putkella.
Aika onnettomat on ne kumiletkujen kiinnitykset, lähtee tosi helposti irti. Öljynpuhdistinta vaihtaessa pitää olla tarkkana että tulee kaikki paikoilleen, ne kun on siinä sopivasti tiellä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: tepa_kla - 16.07.2011, 18:36:52
Olenkin miettinyt mikä noissa uudemmissa on tuo y-haara, kun omassa -04 sitä ei ole, nytpä sekin selvisi.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Pedro_diniz - 02.05.2012, 22:49:03
Pitääkö tuohon ostaa jostakin tiiviste sarja vai voiko kasata turvallisin mielin samoilla tiivisteillä?
Kai se on pakko tuo avata ja putsata kun kulutukset heittelee ihan tolkuttomasti 5litrasta pomppaa yht äkkiä 10-13Litraan ja alkaa nykiä ja käydä huonosti. Lastutettuna tuntuu nyt vakiolta.
(V50 2.0D "dera" 2006)
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: tepa_kla - 03.05.2012, 08:30:15
Kyllä se vanha tiiviste on ainaki mulla pitänyt hyvin. Ja sulla on varmaan hiukkassuodatin autossa, sehän nostaa kulutusta sillon, ku polttomenee päälle.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Pedro_diniz - 03.05.2012, 15:08:39
Hiukkassuodatin on poistettu mutta eivät saaneet ohjelmoitua tuota polttohommaa pois. Debil Oy.ssä tehty homma.
Auto käy todella huonosti aina välillä ja tosiaan tuo kulutus nousee reilu puolella, tehot katoaa ja muutenkin autosta tulee
todella epämielyttävä ajaa. No josko asia korjaantuu tuolla egr.rän putsauksella. Hitto kun katselin tuota niin vaikutti perin
ahtaalta paikalta ja pultit on oikein mukavassa paikassa "osa" NOOO TÄYTYY TUTKIA.  :o
Pultit ainakin kertaalleen irroitettu kun näyttää olevan jäljet kannassa.
Autolla ajettu kohta 190Tkm. Kuinka usein tota joutuu putsaileen?

Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: tepa_kla - 03.05.2012, 17:13:36
Vaikia sanoa kuin usein joutuu puhisteleen,kun omassa autossa se on ollut kovin puhdas aina(johtuuko sitte siitä että oma auto on nii nuhanen, että ei se voikaa sotkia paikkoja) :).
Voisin kyllä väittää että ei egr likaantuneena nosta noin paljon kulusta. Mutt mistä näitä koskaan tietää. Kannattaa se silti puhistaa, on sitte yksi vikamahollisuus sulettu.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Kardaani77 - 27.03.2013, 11:03:47
viikon vinkki.. auto sammuksiin ja EGR:n ohjain pistoke irti. ja kovaa ajoa. ei tule hälyjä eikä mittään muutakaan,itellä ollu pari tonnia jo irti ja loppu se käynnistyksien takkuilu.

ei mulla muuta.. moroooooo  :hello:
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Kardaani77 - 27.03.2013, 11:09:36
niin joo..persedyno ilmoittelee että vois olla enämpi jopa vääntöä. tulee ajettua joka päivä sen 130km työmatkaa että kait se on tottunu liikkuihin,eikä valehtele.

näin ollen ko tuon piuhan kestää nyppässä irti.kestää se egr tulpata egr:n ja pakosarjan välistä..sitte vielä piuha irti.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Maude - 14.03.2014, 22:19:43
Siitä löytyy imuilman lämpötila-anturi, sekä imusarjan paine-anturi.
Mikäli on Y malinen se imuputkiliitos, niin toinen haara on ahtojäähdyttimen ohittamista varten (palotapahtuman ja pakokaasun kuumentaminen hiukkassuodattimen puhtaaksipolttoa varten.)


Missäs malleissa oikein on tuo Y mallinen imuputki kun -09 V70:ssä on yksi osainen imuputki.....?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: mir0k - 15.03.2014, 08:55:47
Tästä 2.0D egr puhdistuksesta kun sais kuvalliset ohjeet joltain niin tuhannet kiitokset!
Kesällä ajattelin, että vois kurkata josko tuosta voisi päätellä, onko mittaria ruuvattu reilusti reilusti alas :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Pro - 18.03.2014, 15:27:23
Ei kannata alkaa puhistelemaan, voi olla sähkövikaa, vasta itse vaihdoin.
Tunnin homma ja uus maksaa 150e http://www.mister-auto.fi/fi/egr-venttiili/volvo-v50-mw-2-0-d-100kw_v17906_g1145.html (http://www.mister-auto.fi/fi/egr-venttiili/volvo-v50-mw-2-0-d-100kw_v17906_g1145.html)
Prikulleen sama kampe minkä saa siniseltä tiskiltä hintaan 400-500e
Ohjelmointi onnistuu jokaisessa nyrkkipajassa jossa on boschin testeri, velottavat ~25e
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Joni2402 - 02.05.2014, 21:54:08
Tästä 2.0D egr puhdistuksesta kun sais kuvalliset ohjeet joltain niin tuhannet kiitokset!
Kesällä ajattelin, että vois kurkata josko tuosta voisi päätellä, onko mittaria ruuvattu reilusti reilusti alas :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Tokivi - 25.06.2014, 22:04:40
Hei! Itellä on Volvo V50 1.6D vuosimallia 2006 ja oon poistattanu hiukkassuodattimen ku oli menny tukkoon. En oo vielä ohjelmointia saanu siihen niin meinaa olla kova kulutus ja käy todella huonosti. Se valittaa kuitenkin vain vikakoodia P1103 ja siihen syttyy aina se vikavalo. Johtuukohan siitä että ei ohjelmointia oo vielä tehty?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: volvotdi - 26.06.2014, 00:59:33
Hei! Itellä on Volvo V50 1.6D vuosimallia 2006 ja oon poistattanu hiukkassuodattimen ku oli menny tukkoon. En oo vielä ohjelmointia saanu siihen niin meinaa olla kova kulutus ja käy todella huonosti. Se valittaa kuitenkin vain vikakoodia P1103 ja siihen syttyy aina se vikavalo. Johtuukohan siitä että ei ohjelmointia oo vielä tehty?

Kyllä se siihen liittyy hyvin todennäköisesti, herja tulee kun moottorin läpi kulkee nyt paremmin tai liiankin hyvin ilmaa läpi. Suosittelen hyvinkin nopealla aikataululla sitä ohjelmointia ja samalla kannattaa se EGR tuon moottorin yhteydessä poistaa ohjelmasta. Tsekkaa moottoriöljyn määrä ettei ylitä maksimia kun ohjelmointia ei ole vielä tehty!!
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Tokivi - 26.06.2014, 07:26:15
Okei hyvä tietää. Vaikuttaako muuten jos ohjelmoidaan ensin ja sen jälkeen suomentaa ajotietokoneen? Ja olisko tietoa että onko Vaasan alueella paikkaa missä voi ohjelmoida? Yhdestä paikasta kysyin mutta ei onnistu ku olis pitäny maksaa kerralla.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Lapinpoika - 27.12.2015, 18:18:41
Tästä 2.0D egr puhdistuksesta kun sais kuvalliset ohjeet joltain niin tuhannet kiitokset!

Eikö keltää löytys? Olis tarvetta.
Kesällä ajattelin, että vois kurkata josko tuosta voisi päätellä, onko mittaria ruuvattu reilusti reilusti alas :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: volvotdi - 28.12.2015, 13:20:35


Ei maksa vaivaa noita putsailla! Kilometrejä ei pysty päätteleen tuosta mitenkään.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: mir0k - 28.12.2015, 14:37:57
Kyllä se on paras ottaa piuha irti tai uudemmissa käydä softalla poistamassa.
Itse otin piuhan irti ja hyvä on, vähän katsastuksessa aina jännittää, että huomaako katsuri irtopiuhaa vai ei kierroslukuanturille paikkaa etsiessä.  ;D

Yksi uusi osa on hyllyssä odottamassa jos saa intoa muuten vaan vaihtaa.. tai sitten myyn pois, tiedä vielä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Lapinpoika - 29.12.2015, 09:13:59
Eli riittää v50 vm04 et otan egr liittimen irti?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: mir0k - 29.12.2015, 09:19:38
Joo sytyttää kuulemma vikavalon vaan ekalla kerralla eikä sen jälkeen anna mitään vinkkiä muuten kuin obd liittimen kautta.
Itsellä ei ainakaan -04 mallista sytytä vikavaloja.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: qifu - 14.10.2016, 23:29:10
ittellä on kans 2004 vuoren 2.0D v50, välillä käy tyhyjäkäynnillä huonosti ja jos tallaa kaasun pohojaan 2- vaihteella nii joskus nykäsee 3000rpm kohralla, ja sitte jostakin on päässy paisuntasäiliöhän öljyä, kaveri meinas että voi johtua justihin tuosta egr:stä..   :o noh, pitää varmaan ens viikonloppuna ottaa egr venttiili pois ja kattoo mitä se on syöny  ???
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: volvotdi - 15.10.2016, 10:48:26
ittellä on kans 2004 vuoren 2.0D v50, välillä käy tyhyjäkäynnillä huonosti ja jos tallaa kaasun pohojaan 2- vaihteella nii joskus nykäsee 3000rpm kohralla, ja sitte jostakin on päässy paisuntasäiliöhän öljyä, kaveri meinas että voi johtua justihin tuosta egr:stä..   :o noh, pitää varmaan ens viikonloppuna ottaa egr venttiili pois ja kattoo mitä se on syöny  ???

Ei kannata, ei nuo ole EGR vikoja.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: qifu - 20.10.2016, 23:57:22
Ei kannata, ei nuo ole EGR vikoja.


mistähän vois johtua? yhtäkkiä luulis jotta kannentiiviste mutta sitä ei viittisi turhaan repiä  :-[
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: soherrys - 23.01.2017, 19:34:45
https://youtu.be/cWSTmh-GFAE
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: A85 - 15.02.2017, 12:52:02
Voisiko maksimi ahdoilla kuuluva epämääräinen vihellys johtua karstaisesta ja huonosti sulkeutuvasta EGR:stä? Omani tekee tätä etenkin jos ajoa on vasta takana alle puolituntia. Vihellyksen ääni muistuttaa laiskasti pilliin puhaltavaa erotuomaria :D
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Riverbeach - 02.09.2017, 21:21:05
Kysynpähän tässä että minulla on volvo v50 2.0d 2007. Otin egr venttiilin pistokkeen irti, ajoin lenkin, vikavalo ei syttynyt ja pikku nyky ongelma hävisi. Voinko ajaa egr pistoke irti? Ilman sen enempää tulppauksia ja ohjelman muutoksia.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: volvotdi - 02.09.2017, 21:54:02
Kysynpähän tässä että minulla on volvo v50 2.0d 2007. Otin egr venttiilin pistokkeen irti, ajoin lenkin, vikavalo ei syttynyt ja pikku nyky ongelma hävisi. Voinko ajaa egr pistoke irti? Ilman sen enempää tulppauksia ja ohjelman muutoksia.

Jossain malleissa vikavalo ei koskaan syty vain testerillä näkyy vikakoodi ja jossain malleissa valit syttyy. Jotkut mallit taas eivät suostu polttamaan DPF:ää jos pistoke on auki. Kokeile.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Riverbeach - 03.09.2017, 11:56:02
Jossain malleissa vikavalo ei koskaan syty vain testerillä näkyy vikakoodi ja jossain malleissa valit syttyy. Jotkut mallit taas eivät suostu polttamaan DPF:ää jos pistoke on auki. Kokeile.
Sinulla kun on nähtävästi kokemusta noista jonkun verran niin minkä kantainen kiinnisruuvi siellä egr venttiilin alapuolella on, kun ei meinaa sopia niin minkäänlainen kanta sinne. Käsikopelolla kun mennään.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Riverbeach - 03.09.2017, 15:13:28
Torxihan sinne menikin. Toinen kyssäri, minulla on toimiva samanlainen egr venttiili joka purettu toisesta autosta. Jos vaihdan sen omani tilalle niin pitääkö sitä sopeuttaa jotenkin?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: volvotdi - 03.09.2017, 19:28:56
Torxihan sinne menikin. Toinen kyssäri, minulla on toimiva samanlainen egr venttiili joka purettu toisesta autosta. Jos vaihdan sen omani tilalle niin pitääkö sitä sopeuttaa jotenkin?

Saattaa olla, että pitää sopeuttaa, mutta kokeile. Jos tarvitsee sopeuttaa niin vikavalot palaa, muuten ei.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Riverbeach - 03.09.2017, 21:19:28
Saattaa olla, että pitää sopeuttaa, mutta kokeile. Jos tarvitsee sopeuttaa niin vikavalot palaa, muuten ei.
Tämäpä selvä, kiitos neuvoista.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Riverbeach - 10.09.2017, 13:49:33
Päätinkin puhdistaa vanhan egr:rän, meno ei nyt mihinkään muuttunut mutta nyt on vikakoodi joka näkyy vain lukijalla. P0406 pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän anturin A virtapiirin korkea jännite. Eikä anna nollata sitä. Voiko tarkoittaa että koko egr on sökönä?
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: volvotdi - 10.09.2017, 14:09:24
Päätinkin puhdistaa vanhan egr:rän, meno ei nyt mihinkään muuttunut mutta nyt on vikakoodi joka näkyy vain lukijalla. P0406 pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän anturin A virtapiirin korkea jännite. Eikä anna nollata sitä. Voiko tarkoittaa että koko egr on sökönä?

Kyllä, asentoanturi on rikki. Tai johto poikki / huono liitos liittimessä.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Riverbeach - 10.09.2017, 14:32:23
Kyllä, asentoanturi on rikki. Tai johto poikki / huono liitos liittimessä.
Ajoin silloin ilman liitintä yhdessä vaiheessa ennen tätä vikakoodia, eihän siitä tollaisia koodeja jää muistiin? No minäpä vaihdan jossain vaiheessa tuon käytetyn tilalle ja katson mitä tapahtuu pitää liitin viellä tsekata
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: Jari Ojanperä - 02.03.2021, 17:02:13
Moikka.

Vaihdoin EGR:n ja sen jälkeen ilmeni sellainen vika, että etenkin 3- ja 4-vaihteella ajettaessa moottori käy epätasaisesti ja nypyttää vähäsen. Tässä nyt pari päivää ajellut ja tänään huomasin, että kun antaa moottorille kierroksia 1200-1500 niin käy hieman epätasaisesti. Onkohan ERG:n asennuksessa mennyt jotain pieleen vai pitäiskö vikaa etsiä muualta? Piuhan irroittaminen antaa vikailmoituksen "Ajonvakausjärj. vaatii huoltoa" eli se on poissuljettu vaihtoehto.
Otsikko: Vs: V50 2.0D EGR venttiilin puhdistus
Kirjoitti: MillaH - 20.11.2021, 10:05:08
Ei kannata alkaa puhistelemaan, voi olla sähkövikaa, vasta itse vaihdoin.
Tunnin homma ja uus maksaa 150e http://www.mister-auto.fi/fi/egr-venttiili/volvo-v50-mw-2-0-d-100kw_v17906_g1145.html (http://www.mister-auto.fi/fi/egr-venttiili/volvo-v50-mw-2-0-d-100kw_v17906_g1145.html)
Prikulleen sama kampe minkä saa siniseltä tiskiltä hintaan 400-500e
Ohjelmointi onnistuu jokaisessa nyrkkipajassa jossa on boschin testeri, velottavat ~25e

Pystyykö sopeutusta tekemään itse icarsoft vol2 tai wowilla jos tuon vaihtaa uuteen?

EDIT: volvokorjaamo pyytää egr:n vaihdosta 500€. Siis pelkkä työ! Onhan se vaikeessa paikalla, mutta hinta oli mielestäni kohtuuton.