Kulkukoira  Proturbo

850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"

  • 266 Vastauksia
  • 86119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #75 : 18.10.2012, 12:09:05 »
Samalla käytin auton vuosikatsastuksesta. Läpi meni  8)

CO-pitoisuus joutokäynti: 0,03 (sallittu 0,50)
CO-pitoisuus 2000rpm: 0,05 (sallittu 0,30)
Lambda-arvo 1,01 (sallittu 0,97-1,03)
CO2 -pitoisuus joutokäynti: 14,90 (ei sallitun arvoa)
CO2 -pitoisuus 2000rpm: 14,90 (ei sallitun arvoa)
O2 -pitoisuus joutokäynti: 0,35 (sallittu 5,00)
O2 -pitoisuus 2000rpm: 0,27 (sallittu 5.00)

Jarrut:
Etu vasen: 2,6 oikea: 2,1 Ero: mitattu 19% (sallittu 30%)
Taka vasen: 1,6 oikea: 1,5 Ero: mitattu 6% (sallittu 30%)
Seisontajarru vasen: 1,2 oikea: 1,2 Ero: mitattu 0% (sallittu 70%)

Korjauskehoitus:
seisontajarru, käyttölaitteen liikematka yli 3/4 kokonaisliikevarasta.

Eli toi käkkäri pitää säätää kohdilleen. Ajattelin tehdä sen talvikiekkojen vaihdon yhteydessä, onnistuuhan se yksi takarengas kerrallaan? 

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #76 : 18.10.2012, 12:21:34 »
Silloin kun itse ajoin kortin (siihen aikaan Kuollut Meri oli vain vähäsen kipeä) niin kaistaa piti ajaa joko keskellä tai oikeassa reunassa. Vain motarilla piti ajaa oikeanpuolimmaista kaistaa. Että noi on noi pykälätkin tässä vuosikymmenten saatossa muuttuneet.

Niin ja puolesta metristä oli kuulemma kiinni leveällä tiellä se, että ajoiko oikeaoppisesti vai "väärin" keskellä kaistaa. Että näin tarkoilla mennään...  C:-)

Joo ja täällä Tampereella pitää osata ajella silleen lakia sopivasti soveltaen, että ei jää jalkoihin ja ylipäätään pääsee sinne minne haluaa - ja vieläpä sitä reittiä pitkin mitä ajatteli. Pientä villin lännen meininkiä  :pupu:

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #77 : 18.10.2012, 13:20:34 »
Eli toi käkkäri pitää säätää kohdilleen. Ajattelin tehdä sen talvikiekkojen vaihdon yhteydessä, onnistuuhan se yksi takarengas kerrallaan?
itse säätäisin ensin siitä keskikonsolin hienosäätöruuvista kun näyttää olevan noi käsijarrurumpujen säädöt aika hyvässä balanssissa  8) mut jos se on ihan tappiin jo kiristetty niin ei siinä paljon taida vaihtoehtoja olla  ;D

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #78 : 18.10.2012, 13:27:43 »
Joo tapissa on keskikonsolin säädöt. Pakko mennä roplaan takafillareita  :buck2:

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #79 : 18.10.2012, 17:10:42 »
Tuollainen vinkki säätöön:

kun säädät kengät, niin säädä siitä säätöpyörästä ensin kengät kiinni rumpuun, ja viisi naksausta takaisinpäin. Naksaus tulee kun jousi osuu säätöpyörän hampaiden väliin. Ja muista löysätä käsijarru kahvasta ennen operaatiota.

Lopuksi sitten käkkärikahvan ruuvi säädetään siten että kahva nousee sopivalle korkeudelle, olisko 3-4 naksausta.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #80 : 18.10.2012, 20:12:09 »
Kiitän vinkeistä  O0

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #81 : 18.01.2013, 15:37:26 »
Pitkästä aikaa... meni motivaatio eli tippu hanskat ihan totaalisesti, kun sai tuon pirssin pelittämään ja leimastakin läpi. Pff... ja nyt sitten tuli nämä pakkaskelit. Kermaperse mikä kermaperse kun en vaan viitti mennä tonne kadunvarteen roplaan autoa.

Käsijarru tuli sentäs tuossa ennen vuodenvaihdetta säädettyä kun pääsin poikkeuksellisesti lämpimään halliin sitä tekemään. Sen rattaan naksuttelin niin tiukkaan kun sain, sitten takaisinpäin naksuttelua että rumpu pyörii vapaasti + yksi naksu päälle "varmuuden välttämiseksi". Auttoi  8)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #82 : 18.01.2013, 15:40:32 »
Pääsi tuo pissapoika jäätymään kun oli liian vähän pissapojan nestettä seassa. Takalasille ei nyt tule vettä kun kaikki sinne tarkoitettu vesi valuu maahan pissapojan säiliön kohdalta. Eli pumppu toimii, mutta jotain on irti/halki/katki siellä.

Sen verta ahdas paikka, että odotan suosiolla kevättä ja mukavia roplauskelejä. Ja sitä motivaatiotakin  :P

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #83 : 18.01.2013, 15:51:27 »
Ainiin... Itsenäisyyspäivänä tuo pirssi ei suostunut lähtemään käyntiin, ei sitten millään. Starttasin ja starttasin, välillä jo aavistuksen verran hörähtelikin, mutta käyntiin ei niin millään. Kun olin sahauttanut auton akun ja mukana olleen vara-akun tyhjäksi, niin eihän siinä auttanut kuin soittaa hinuri paikalle ja roudata pirssi autokorjaamon pihaan.

Virrajajajan kansi halki ja kuulemma pyörijäkin rikki  :hg: Olivat vaihtaneet uudet tulpatkin vikaa etsiessä. Sinänsä turhaan, mutta olihan tuossa jo vähän mietteissäkin uudet tulpat - kun ei ole tietoa koska on viimeksi vaihdettu.

Käynnistysoireita on ollut silloin tällöin aikaisemminkin. Yleensä on lähtenyt lopulta käyntiin ja sitten meikäläinen on autuaasti unohtanut koko jutun  :facepalm:

Kerpele, kun vakuutus ei korvannut tuota hinausta. Hinausvakuutus kun kuulemma lakkaa olemasta sinä päivänä kun auto täyttää 16vee   :uglystupid2:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #84 : 18.01.2013, 16:08:01 »
Onhan tuossa tuo coolerikin nyt jäätänyt vähän väliä. Avasin asiasta oikein uuden aiheenkin tuonne korjaamopuolelle:  "Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)" http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29010.0

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #85 : 30.01.2014, 12:52:07 »
Jos jotain piiiitkästä aikaa tännekin. Olen tavattoman laiska puuhastelemaan auton kanssa ja vielä laiskempi kirjoittelmaan siitä tänne.  :buck2:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #86 : 30.01.2014, 12:54:44 »
Pääsi tuo pissapoika jäätymään kun oli liian vähän pissapojan nestettä seassa. Takalasille ei nyt tule vettä kun kaikki sinne tarkoitettu vesi valuu maahan pissapojan säiliön kohdalta. Eli pumppu toimii, mutta jotain on irti/halki/katki siellä.

Sen verta ahdas paikka, että odotan suosiolla kevättä ja mukavia roplauskelejä. Ja sitä motivaatiotakin  :P
Tää selvisi tuossa monta kuukautta sitten. Oli yksi letkuliitin irti siitä putkesta, joka kuljettaa vettä pissapojalta takalasille. Ihan näkyvässä paikassa vielä, eli pissapojan säiliön yläpuolella rungossa kiinni. Kun älys kattoa oikeaan paikkaan, niin vika oli korjattu alle puolen minuutin.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #87 : 30.01.2014, 13:03:02 »
To Do lista:

To-Do listaa.

-mittarivalojen vaihto (tietokoneen lamppu pimeänä)
-keskuslukituksen toimii-ei-toimi-ehkä-toimii vian selvittäminen.
-takakajarien loppuasennus (ritilät päälle)
-sadevesien kastelemien lattiapehmusteiden ym kuivattaminen
-jäähdytysnesteen varoitusvalo palaa vaikka nestettä on (vika lienee siinä paisarin "taikatapissa")
-etujarrut vinkuu
-vaihdekeppi hieman löysän oloinen
-cupholderin asennus
-bensansuodattimen vaihto
-takavalojen kirkaslakkaus
-talvirenkaiden vaihto

Askartelin loppukesästä nuo mittarivalot kuntoon. Pääsyynä se, että ajotietokoneen lamppu oli pimeänä, suurin harmi siis se, että kellonaikaa ei näe pimeällä (radiosta näki kyllä). Volvon tiskinsetä oli sitä mieltä, että se tarvitsee vain yhden lampun. Paikat oli kahdelle, eli toinen on edelleenkin pimeänä - mutta nyt näkee pimeässäkin kellonajan ja radio saa näyttää valittua kanavaa.

Ihan heti viitti sitä toista ajotietokoneen polttimoa vaihtamaan, kun tossa pitää repiä irti koko kojelauta, sitä ennen irroitella pelkääjän airbag ja muutenkin semmoinen puolitusinaa ruuvia aukoa.   Ei ole iso homma ei, mutta soffalla on kivampi kuin tossa kadunvarressa roplaaminen  8)

Vaihdekepin löysyyteen ilmeisesti auttaa kun vaihtaa sinne vaihdelaatikkoon gummipulsien tilalle metalliset laakerit. Ohjeet muistaakseni löytyvät täältä jostain, jos sitten kesällä saisi jonkun innostuskohtauksen aiheeseen.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #88 : 30.01.2014, 13:05:16 »
Ajo-opetusta aloin juuri antamaan jälkikasvusta seuraavalle tapaukselle. Ihan jees, kun opetuspoljin on valmiiksi paikallaan ja rekisteriotteen mukaan se saa olla syksyyn asti paikoillaan. Opettajan "tenttikin" on voimassa 3v, joten sitäkään ei tarvinnut uudestaan tehdä. Varsin mukavaa ja tarpeellista sekä ajan että rahan säästöä  :)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #89 : 30.01.2014, 13:14:02 »
Pitää jotain murheellistakin kertoa, vanhat autot kun on vanhoja, oli ne kuinka volvoja tahansa.

Semmoinen rohina alkoi viime viikolla kuulumaan vänkärin puolelta takaa, että arvelin jarrupalojen olevan finaalissa. Öljytkin pitäisi vaihtaa ja pyörätkin suunnata (pientä puoltamista), joten eikun huoltoon viemään. Olishan ölpät voinu tietty itse vaihtaa, mutta arvelin että jarruissa voi olla muutakin häsmäkkää kuin vain kulahtaneet jarrupalat. Ne ei meinaan ole kuin vuoden-kahden vanhat.

Korjaamo kun pääsi käsiksi jarruihin, niin selvisi ikävä totuus: vänkärin puolen takajarru on ilmeisesti joskus hirttänyt kiinni kun jarrusatulakin oli finaalissa. Kuulemma sinistynyt, eli päässyt joskus hehkumaan miähekkään punahehkuisena. Molempien puolien jarrulevytkin oli vaihdon tarpeessa.

Loppulaskuksi tuli 550 egeä  :o
Minkäs teet, ei tossa kadunvarressa mun osaamisella (ja viitsimisellä) noin isoa remppaa tehdä. Ainakaan näillä pakkaskeleillä. Mutta nyt kyllä auto on ihan eri oloinen ajella, pyörien suuntaus selvästi auttoi tosi paljon. Wanhat öljyt oli vaihdon tarpeessa ja nyt jarrutkin pelaa.

Käytin siis autoani tossa Tampereen Lielahdessa olevassa Pispalan Autot Oy:ssä. Koska hyvä kello kauas kuuluu, niin palvelu ja osaaminen tuntui heillä olevan hyvää ellei peräti erinomaista.

 

Kulkukoira  Proturbo