Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D24 => Aiheen aloitti: perasd - 04.10.2013, 03:43:12
-
Eli oisko kellään kokemusta tuosta motonetin kytkin paketista ku itselläni rupesin kytkin luistamaan. Luistaminen alkaa vasta 3, 4 ja 5 vaihteilla (nappivitosel) kun saapi täydet ahtopaineet (kevyet 1,5 bar) eli luistaminen alkaa n. 2500-3000 rpm ja autollakaan ei ole ajettu ku vasta 280 tkm mutta ollut melkein koko ikänsä pk seudulla kunnes tuli minulle. Mitään muita virityksiä ei tällä hetkellä ole kuin nuo ahdot nostettu ja syöttöjä lisätty. Kestääkö tuollainen motonetin kytkin paketti sitten yhtään auton jatkojalostusta ku hyllyssä oottas isompaa ahdinta ja teho tavotteet pyörii siinä 200hv läheisyydessä. Ehdotuksia otetaan vastaan jos jollakin kokemusta kyseisestä kytkin paketista tai muista vaihtoehtoisista paketeista. Kiitos etukäteen auttaneille :)
-
Ainakin täällä on sellaista kokemusta että lievässä virissä kestää (pumppua ruuvattu), mutta enemmästä ei sitten mitään hajua. Mutta tuo GH merkkinen motonetin kytkin oli kyllä aika huono käytökseltään, tärisytti vähän ja nappasi kiinni melkein kerralla, en laittaisi sitä. Vaihdettiin vasta valeon kytkinpakettiin kun rupesi takertelemaan ilmeisesti kytkinakselilla ja ei irrottanut kylmänä.
-
No kestääkö tuo valeon kytkin setti yhtään tehon lisäystä?
-
Eikö 200hv tehoille kannattaisi laittaa suosiolla tuo hyväksi todettu SRE 763 asetelma ?...on hyvä käyttää eikä ole edes erityisen jäykkä..
-
Mistä kyseisen asetelman saa? Viitikö laittaa linkkiä? Kai kyseinen asetelma on vielä normaali eikä mikään sintteri? Osaatko sanoa minkä kokonen on kyseisessä koneessa kytkinakselin paksuus ja poorien määrä?
-
Mistä kyseisen asetelman saa? Viitikö laittaa linkkiä? Kai kyseinen asetelma on vielä normaali eikä mikään sintteri? Osaatko sanoa minkä kokonen on kyseisessä koneessa kytkinakselin paksuus ja poorien määrä?
Massalevyn kanssa tuolle luvataan 430nm väännönkesto, eli sintterille ei ole tarvetta ihan heti ja tuo kytkinakselin boorien määrähän riippuu vaihteistosta ei moottorista... ;). Omassa dieselissä on tuo -763 asetelma M90 laatikon kanssa ja toimii hienosti.
Race.fi ja Us-parts ainakin myy tuota noin 300e hintaan...
-
Moottori on d24t ja laatikko m46. Linkkejä saa laittaa :D
-
Niin mitä massalevyä te olette käyttäny ton 763-sre asetelman kanssa? Mulla laatikkona M46...
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/autot/volvo/940-960-s90-v90-91-98#Voimansiirto-Kytkinlevyt (http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/autot/volvo/940-960-s90-v90-91-98#Voimansiirto-Kytkinlevyt)
Tuo d24/d24t levy(84-3207) vaiko sitten bensa-turbon levy(84-3564) vai käykö jopa ihan vapaastihengittävän/matalapaine turbon 228mm levy(84-3227)?
-
Levyn halkasija tossa on just toi 228mm mut en enää muista boorien määrää.Vuosimallin mukaa varmaan menee oikein ku ei kai nois deekuis oo ku tota m46 tai m90 lootaa ja niis eri boorit.Varmahan en asiasta oo mut jotenki noin se menee.Scandixilta muistaakseni pääsee kattomaa runkonumeron perusteel et mitä sinne alunperin kuuluu.
-
No tää ei nyt kyllä auttanut yhtään :P
-
84-3207 laita toi.Boori pitäs käydä ja ilmeisest isompi kitkakerroin ku nois bensavehkeitten levyis.Niin noi jotku ainaki puhuu että dieselin levy pitää enemmän ku bensan.
-
Mulla on sachshin tekemä bensaturbon levy sre:n kanssa ja pitää. Oli n.puolet halvempi ku tdic:n levy. Muuta eroa ei näyttänyt olevan ku keskiön jousitus erilainen.
-
Mulla on sachshin tekemä bensaturbon levy sre:n kanssa ja pitää. Oli n.puolet halvempi ku tdic:n levy. Muuta eroa ei näyttänyt olevan ku keskiön jousitus erilainen.
Mistä ostit ja mitä maksoi?
-
Oiskohan ollu jotain 60-80€. Ostopaikkakaan ei oo mieleen jäänyt. Mahdollisesti paikallisesta varaosaliikkeestä, mut en varmaksi mee sanomaan. Sen muistan et oli n.puolet tdic:n vastaavaa halvempi. Voiskai mulla jostain kuittiki löytyä ku viittis vaan ettiä.
-
Pitiköhän tohon SRE-asetelmaan ostaa joku toisenlainen painelaakerikin? Vai toimiiko se ihan tolla alkuperäisellä d24/d24t:n painelaakerilla?
-
Ainakin tuo M90 toimii ihan alkuperäisellä painelaakerilla SRE:n kanssa.
-
M46 -763:lla, vakio levy ja vakiopainelaakeri on ainakin jo puolivuotta rallatellut paikallaan ihan ongelmitta.
-
Mites herkästi uusi, esim. Luk kytkinpaketti alkaa luistelemaan tdic:ssä?
Fiilatulla vakiopumpulla ja vakiota hiukan isommalla ahtimella ajetaan.
-
Ei ne vakiokytkimet taida kauheasti pitää. Melkein kannattaisi suosiolla laittaa se SRE-asetelma, jos meinaa viritellä. Eikä tarvitse sitten jälkeenpäin purkaa kytkintä uudestaan kun asentaa sitä SRE:tä, koska vanha alkaa luistaa.
-
Ei ne vakiokytkimet taida kauheasti pitää. Melkein kannattaisi suosiolla laittaa se SRE-asetelma, jos meinaa viritellä. Eikä tarvitse sitten jälkeenpäin purkaa kytkintä uudestaan kun asentaa sitä SRE:tä, koska vanha alkaa luistaa.
ilmeisesti tähän mun deekuun on vaihdettu kytkin jokin aika sitten ja tuli sellanen mieleen että onko mitään apuja jos vaihtaa levyn sintteriksi? Tuolla pärjään kyllä ajo-ominaisuuden kannalta mutta pitääkö sitten paremmin? Vai onko se näissä asetelma mikä ekana luistaa?
Köyhä hakee aina halvinta ratkaisua ;D
-
ilmeisesti tähän mun deekuun on vaihdettu kytkin jokin aika sitten ja tuli sellanen mieleen että onko mitään apuja jos vaihtaa levyn sintteriksi? Tuolla pärjään kyllä ajo-ominaisuuden kannalta mutta pitääkö sitten paremmin? Vai onko se näissä asetelma mikä ekana luistaa?
Köyhä hakee aina halvinta ratkaisua ;D
Voihan sen vaihtaa, mutta sen jälkeen sanoo laatikko luultavasti morjens. Olettaen siis, että M4X. Vakiokytkin on aika hyvä sulake noissa.
-
M46 menossa paikalleen.
Ainakin bensakoneessa sintterillä pystyy luistattaa ihan hyvin ja mun mielestä eroa vakioon ei ees hirveesti ole.
Oon ymmärtäny että nää laatikko murheet on enemmänkin niillä, jotka pidon rajamailla potkasee kytkimellä ja isolla vaihteella romut luisuun.
Tässä mun autossa kun ei ees 12mm nestepäätä ole..eikä näillä näkymin tulekkaan, joten suurista tehoista ei ole kyse.
Paineetkin on pikkuahtimella maltilliset 1.0-1.3bar..riippuu vähän..
Eli onko se sre ainut vaihtoehto vakion lisäksi? Hyvä se on varmasti.
-
Kyllä se sintteri taitaa hajottaa laatikon nopeasti. Onhan SRE+massalevy myös varmasti mukavampi käyttääkin.
-
Onhan SRE+massalevy myös varmasti mukavampi käyttääkin.
Siinä ja tässä. Käyttöautossa on nyt SRE ja massalevy, mutta kyllä toi jäykähkö poljintuntuma ottaa aika-ajoin aivoon. Toisaalta uusi turbon asetelma ja 6-lapanen jousitettu tuntui kuin olis massalevyllä ajellut. Hirvein kombo oli sintteri ja SRE. ;D
-
Asia piffi.
-
Traktoreiden kytkimiä paljon käyttäneenä on tuo SRE vielä suht mukava ja kevyt käyttää, niihin verrattuna. Sintterissähän on vielä sekin että liika luisto halkaisee asetelman ja vauhtipyörän.
-
Mulla preemium-osa (motonetista haettu) Sachs luistaa nykyään Tdic perässä, ahdot vakiossa ja kara muokattu sillai että ujo pieni pölly tulee täysillä ahdoilla, vetoja sevverta että vakio tdi kasipätkä ei mene karkuun. Nykysellään 2000-2500rpm ei voi antaa täyskaasua, sen jälkeen pitää jo täyskaasullakin. Ajettu joku ehkä 90-100tkm. Lähestulkoon orastavasti korpeaa...