Ateho  Elekma

Tunkit ja pukit

  • 153 Vastauksia
  • 76767 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tunkit
« Vastaus #45 : 08.04.2014, 18:40:52 »
Ei sitä tarvi kovinkaan lujaan punoa kiinni nostaessa, se on silti hirmu nahkea avata kun on kuorma päällä. Ja ylipäätään tuo toimintaperiaate "kierrä takas kiinni ennenkuin laskee liikaa" on sellainen ettei tuolla pysty mitään kovin varovaisuutta tai tarkkuutta vaativaa laskemaan.
Tunkeissa on varmaan erojakin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tunkit
« Vastaus #46 : 08.04.2014, 19:10:56 »
Tunkeissa on varmaan erojakin.

On. Tallitoverilla on vähän järeempi malli, jossa vartta vetämällä sitä pääsee kääntämään 90 astetta löysätäkseen tunkin. Se on käytössä huomattavasti parempi kuin tuo oma, jossa kierretään vartta kierroskaupalla. Kuitenkin mieluiten hankkisin sellaisen vehkeen, jossa voisi ihan pumppausliikkeellä tmv. laskea tunkkia hitu kerrallaan. Jos vaan jostain löytys.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Tunkit
« Vastaus #47 : 08.04.2014, 22:17:00 »
Useimmissa (kaikissa?) hydraulitunkeissa on liian äkkinäinen alaslasku.  Pitäisi olla kaksi venttiiliä:  Alaslaskuventtiili ja säätöventtiili.  Nyt on vain ensinmainittu.

Ensin venttiili pitää kiertää pää punaisena älyttömän tiukkaan, että tunkki alkaa nostaa.  Sitten, kun alaslaskun aika tulee, pitää vääntää vielä kovemmin, että venttiili aukeaa.  Sitten, kun sen vihdoin saa väännettyä maailman suurimmilla putkipihdeillä auki, romahtaa kuorma alas, ja syntyy materiaali- ja henkilövahinkoja.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Tunkit
« Vastaus #48 : 08.04.2014, 22:57:46 »
Mun pitää sit varmaan palauttaa toi tunkki kun se ei ole tollanen. Sehän on rikki.
Maksokin melkein 60€.  :facepalm:

Täytyykö jukolauta seuraavalla kerralla ottaa videoo että uskotte ettei tuo mun laske ainakaan liian nopeesti? Käyttäjästä kiinni. Mullon tuossa myös yli 20 vuotta vanha tunkki josta on jo öljyjä valunu pihalle, niin ei sekään ole ollu tuollanen kun Pyssy sanoo.

Mutta pitäkää tunkkinne.  :D

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Tunkit
« Vastaus #49 : 09.04.2014, 07:52:40 »
Täh. Mon 40 euron mätänetin tunkissa ei tarttee venttiiliä kiertää kiinni kuin ihan kevyesti ja kuorma pysyy ylhäällä. Tai ainakaan renkaanvaihdon aikana ei ole tullut yhtään alas. Muissa huolloissa on on sitten ollut jotain puupölkkyä kantamassa kuormaa.
Ja kohtuullisesti pystyy myös laskemaan alas. Eli hitaasti muutaman millin sekunnissa. Ei tuo tunkki nyt mikään erityisen hyvä ole, mutta on ajanut varsin hyvin asiansa. Ja kerran olen takuuseen vaihtanut utteen kun alkoi sylinteristä vuotamaan öljyä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tunkit
« Vastaus #50 : 09.04.2014, 09:57:17 »
Joka on hyvän itselleen saanut hankittua niin hyvä hälle, itsellä vielä etsintä jatkuu...

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Tunkit
« Vastaus #51 : 09.04.2014, 16:30:05 »
Joka on hyvän itselleen saanut hankittua niin hyvä hälle, itsellä vielä etsintä jatkuu...

Käyppä kokeilemassa ja ostamassa Kailateciltä Omegan tunkki ;) Itse olen ainakin tyytyväinen. Olisko ollu 2.25 tonnin malli.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa PaavoB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: Tunkit
« Vastaus #52 : 09.04.2014, 16:38:59 »
Töihin ostettiin AC:n tunkki. On kyllä ollut hyvä, äänetön siirtää betonilattialla ja tarkka käyttää. Hintakin on kohdallaan. :facepalm:

Kotiin ostin Motonetistä budjettiin sopivamman vaihtoehdon. On ajanut asiansa. AC:n tunkkiin verrattuna on selkeä laatuero, mm. äänekäs siirtää betonilattialla.

Itselläni juurikin tuo kyseinen tunkki kotona. Ensikosketuksen sain kyseiseen tunkkiin joitain vuosia sitten kilpahommissa ja totesin että tämmöinen on saatava itsellekkin, on vaan niin älyttömän hyvä! Kaverikin kun kokeili jokin aika sitten tuota niin sekin tilas itselleen samanlaisen  ;D

Ainoa "huono" vaan on että on aika arvokas... Mutta kerralla satsaa niin saa vuosia sitten tehdä kunnon laitteilla!  :hello:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

"Se voi olla taikka sitten ei."

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tunkit
« Vastaus #53 : 09.04.2014, 17:45:03 »
Käyppä kokeilemassa ja ostamassa Kailateciltä Omegan tunkki ;) Itse olen ainakin tyytyväinen. Olisko ollu 2.25 tonnin malli.

Oon käynytkin firmassa mutta ei kukaan sanonut että sieltä tunkkejakin saa. Ei taida olla netissä esillä tuota tunkkivalikoimaa?

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Tunkit
« Vastaus #54 : 09.04.2014, 19:07:48 »
Oon käynytkin firmassa mutta ei kukaan sanonut että sieltä tunkkejakin saa. Ei taida olla netissä esillä tuota tunkkivalikoimaa?

Ei näytä verkkokaupassa olevan näytillä.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tunkit
« Vastaus #55 : 09.04.2014, 19:19:59 »
Ei näytä verkkokaupassa olevan näytillä.

Oliko siis kuitenkin kyse tästä valmistajasta? http://www.shinnfuamerica.com/ProductCategory/Omega/1

Nuo mainostaa muutamissa malleissa jotain "Metered release system allows for precise load control". Tarkoittaakohan se sitä 90 astetta kääntyvää T-kahvalla varustettua tunkkausvartta? Jos tuosta kyse niin meillä on tallilla tosiaan yks sellaisella mekanismilla oleva, se on selkeä parannus mutta ei vielä perfect....

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Tunkit
« Vastaus #56 : 09.04.2014, 19:42:12 »
Oliko siis kuitenkin kyse tästä valmistajasta? http://www.shinnfuamerica.com/ProductCategory/Omega/1

Nuo mainostaa muutamissa malleissa jotain "Metered release system allows for precise load control". Tarkoittaakohan se sitä 90 astetta kääntyvää T-kahvalla varustettua tunkkausvartta? Jos tuosta kyse niin meillä on tallilla tosiaan yks sellaisella mekanismilla oleva, se on selkeä parannus mutta ei vielä perfect....

Joo tuon valmistajan. Ei ole t-kahvaa ainakaan tuossa mikä mulla on käytössä vaan pelkkä suora putki eikä siinä ole muuta toiminnallisuuksia kuin putkea pyörittämällä se laskeutuu.

Taitaa olla samanlainen kutakuinkin kuin tuossa videossa: https://www.youtube.com/watch?v=Auii1T7KF4M
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Tunkit
« Vastaus #57 : 10.04.2014, 20:25:25 »
...
Mutta pitäkää tunkkinne.  :D

Ensimmäinen asiallinen kommentti koko topicissa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Tunkit
« Vastaus #58 : 10.04.2014, 20:43:42 »
Mites muuten, onko hyvää tunkkisuositusta konttiin mukana raahattavaksi? Nyt perus hydraulitunkki, mahtuu hyvin ja on ihan siedettävä, mutta onko parempia? Kuitenkin aika rimpula keksintö.

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Tunkit
« Vastaus #59 : 12.04.2014, 21:54:57 »
Harrastekäytössä hallitunkeissa on juttuja, jotka on suunnilleen toisensa poissulkevia. Kevyt tunkki on kiva liikutella, mutta se ei ole tukeva ja uppoaa helposti esim. sepeliin. Iso raskas tunkki on tukeva, mutta ikävä siirrellä muualla kuin tasaisella betonilattialla. Iso tunkki vie myös paljon lattiatilaa esim. 1½ auton tallissa. Alumiininen tunkki on jonkin verran kevyempi, mutta aika kallis.
Itelläni on nyt halpistunkki, jonka nostokuppi on niin surkean pieni ettei se sovi kunnolla juuri minkään auton nostopisteisiin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo