Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: samupyh - 25.04.2011, 17:33:30
-
Tuli viime keväänä ostettua tälläinen vakio 198tkm ajettu R-sport 240 talviautoksi ja tarkoitus oli pitää vakiona mutta toisinhan siinä kävi ::)
Eli kun alkuperäinen ahdin sanoi itsensä irti tuli ajatus parantaa tekniikkaa vähän nykyaikasemmaksi alkuperäisessä hengessä.
Moottori matalapuristeinen b200at:
-R-sportin turbosarja eli polttoaineensyötöstä huolehtii "vanha kunnon" strömperi :o
-2wd cosworthin to3 ahtopaineensäätimellä mallia kuulaventtiili
-muokattu downpipe
-innovaten lc1 laajakaista
Vime talvi tuli ajettua 0,5barin ahdoilla ja auto toimi hyvin mitä nyt pientä nykimistä kylmänä lukuunottamatta.
Kevään tultua kuiteskin kytkin alkoi luistaa ja nyt olisi tarkoitus nostaa kone pois ja vaihtaa kytkin. Samalla asentaa 2wd cosworthin muokattu cooleri, malpassin paineensäädin ja sähköpumppu. Tämän jälkeen ahdot tulee nousemaan siihen 0.7-0.9 baariin.
Onko muilla R-sportin omistajilla merkitty ahdinta rekisteriotteeseen kun itselläni ei ole ja kohta pitäisi käyttää leimalla? Ja tarviiko tuolle strömpalle tehdä mitä muutoksia että se kestää tuon tulevan ahtopaineen?
Ja ne pakolliset kuvat:
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/DSC00077.JPG/_big.jpg)
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/DSC00078.JPG/_big.jpg)
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/DSC00079.JPG/_big.jpg)
-
Rekisteri otteessa lukee, että garretin turboahdin ja ahtoilman välijäähdytin.. Maksimi tehoa eikä ahtoja papereihin ole kirjoitettu.
Näin siis minulla
-
Taas on projekti vähän edennyt, osia on haalittu kasaan ja ruosteita on alettu korjata. Autosta on purettu ovet ja luukut poissa ja kone on nostoa vaille irti. :) Soitinpuolelle hommasin autostudion E180.2 ja sille kaveriksi Alpinen Type-R:n. Myös Tilasin tänään 228mm sintterilevyn ja toisen r-sportin bensapumpun ja kaasarin. Sähköpumpun kanssa tuli pienoisia ongelmia joten tarkoitus olisi aluksi ainakin käyttää tuota R-sportin mekaanista pumppua.
Pari kuvaa:
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-04-19%2017.56.42.jpg/_big.jpg) (http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-05-15%2016.26.58.jpg/_big.jpg) (http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-05-15%2016.23.27.jpg/_big.jpg)
Päätin samalla että auto maalataan uusiksi koska vanha maalipinta oli kovia kokenut, väriksi tulee ral6020 eli tummanvihreä.
Kommentteja?
-
Ostin just itelle 244 GLE b21a R-sportin ja on kuulemma alkuperäinen maahantuojan varustelema. eikä siinäkään lue rekisteriotteessa mitään turbosta! täällä forumilla ku kysäisin siitä niin sanoivat että sillon 80-luvulla ei merkattu rekisteriotteeseen kun maahantuoja oli asentanu turbosarjan! Ilmota ihmeessä ku meet katsastaa että meneekö läpi ilman että on merkintää rekisteriotteessa! Ite ajattelin että kun meen katsastaa niin pyydän merkinnän otteeseen ku täällä turussa tulee aina ongelmia poliisien kanssa! sit siinä menee turhaa aikaa ku ne alkaa selvittämään että onko laillinen! :D
-
Kävin katsastus konttorilla. Ja selvisi että autoni on laillinen r-sport turbo vaikka rekisteriotteessa ei olekkaan turbosta merkintää! ihan niinku viisaat volvomiehet/naiset täällä sanoikin :D
Kiitokset kaikille!
-
Kävin katsastus konttorilla. Ja selvisi että autoni on laillinen r-sport turbo vaikka rekisteriotteessa ei olekkaan turbosta merkintää! ihan niinku viisaat volvomiehet/naiset täällä sanoikin :D
Kiitokset kaikille!
Miten tämä asia selvisi? Itseänikin kiinnostaisi että näkeekö katsastusmies ihan suoraan vai pitääkö ottaa mukaan jotkin todistukset? Itse ainakin meinasin ottaa R-sportin katalogista kuvan ihan varmuudeksi... Toisaalta eihän mulla ole enää ees vakioahdinta joten tarkka katsastusmies voisi siitäkin hylätä. ;D
ja pari kuvaa projektin etenemisestä:
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-06-02%2014.54.55.jpg/_small.jpg)(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-06-02%2014.55.43.jpg/_small.jpg)
Eli auto alkaa olemaan maalausta varten purettuna ja kone irroitettu. Tänään vaihdoin uuden bensapumpun ja irroitin kytkimen. Eroaakohan toi R-sportin asetelma jotenkin vaparin asetelmasta? Olisi hienoa jos joku jolla on enemmän tietämystä näistä R-sporteista niin lisäisi kuvia ja tietoja tänne foorumille. :) Varsinkin tuosta Strömbergin modaamisesta oisi hienoa saada lisätietoa kun pöydällä lojuu yksi ylimääräinen turboströmppä jota vois vähän viilata.
-
Miten tämä asia selvisi? Itseänikin kiinnostaisi että näkeekö katsastusmies ihan suoraan vai pitääkö ottaa mukaan jotkin todistukset? Itse ainakin meinasin ottaa R-sportin katalogista kuvan ihan varmuudeksi... Toisaalta eihän mulla ole enää ees vakioahdinta joten tarkka katsastusmies voisi siitäkin hylätä. ;D
Se katsastusmies katto sieltä jostain koneelta, ja totesi vaan että kyllä on niiden tiedossa että on turbo! en mä ainakaan ottanu mitään papereita mukaan. Menin vaihtamaan autoa omille nimille ja samalla kysyin :D
-
R-sport katalogi löytyy täältä: http://www.k-jet.org/documents/other-documents/ (http://www.k-jet.org/documents/other-documents/)
valitettavasti toisella kotimaisella kielellä.
-
Aikanaan omistamani maahantiojan 244 r-sport tubossa luki otteessa ainoastaan "tuboahdettu moottori". Eli pystyi tekemään aika paljon muutoksia ilman turhia muutoskatsastuksia.
-80 luvun R-sport luettelo löytyy tallista suomi kielellä jos tarvit jotain tietoja.
-
Onkohan kellään tietoa kuinka paksu tuo volvon alkuperäinen kytkinlevy on? Ja tarviiko sintterilevyllä asetelmaa shimmata (paksuus: n. 8,6mm), kun kysyin mitä mieltä volvoja jokkisautoina harrastava kaveri niin sano vaan että käy suoraan ilman asetelman korotusta... tiedä sitten :o
Ja toinen erikoinen havainto tuli tehtyä kun tutkiskelin tuota 740 peräisin olevaa strömppää niin pohjasta löytyi jonkinlainen nippa jota ei alkuperäisessä ollut. Luultavasti jonkinlainen anturi mutta ei muuta tietoa. :buck2:
Muuten koneprojekti sujuu hyvin ja tarkoituksena oisi asentaa se takaisin jo tänä viikonloppuna jos ei tule yllätyksiä.
-
Miten tämä asia selvisi? Itseänikin kiinnostaisi että näkeekö katsastusmies ihan suoraan vai pitääkö ottaa mukaan jotkin todistukset?
Se katsastusmies katto sieltä jostain koneelta, ja totesi vaan että kyllä on niiden tiedossa että on turbo! en mä ainakaan ottanu mitään papereita mukaan.
Nimenomaan siellä AKE:n tietokannassa voi olla merkintöjä jotka eivät tulostu otteelle! :)
-
Kyllähän joku sanoi että katsasti B230f turbon kanssa ilman että katsastus mies hylsytti?
-
Ja taas on projekti pikkaisen edennyt. Nostin alkuviikosta koneen paikalleen ja volvo hörähti puolen minuutin starttaamisen jälkeen käyntiin ekaan kertaan puoleen vuoteen. :)
Suurin vika oli bensavuoto kaasarista mutta senkin sain jo korjattua. Innovaten LC-1 tuli samalla fixailtua kuntoon ja hyvin tuntuu pelittävän eli uusi downpipe ei vuoda vaikka ei ollutkaan maailman parhaan hitsarin tekele :D
Pari kuvaa:
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-08-05%2013.49.14.jpg/_small.jpg)
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+R-sport/2011-08-05+13.48.47.jpg/_small.jpg)
Enää puuttuu maalaus ja kasaus ja sitten leimalle :) Ainoa mikä vähän mietityttää on tuo tuulilasi kun se on juuri kuskin kohdalta halki... Toivottavasti sais korjauskehotuksella menemään niin ei tarvisi lasia alkaa vaihtamaan vaan pääsisi ajamaan pitkästä aikaan. Kellään kokemuksia kuinka tiukkoja noi katsurit on tuulilasista?
-
Ja taas on projekti pikkaisen edennyt. Nostin alkuviikosta koneen paikalleen ja volvo hörähti puolen minuutin starttaamisen jälkeen käyntiin ekaan kertaan puoleen vuoteen. :)
Suurin vika oli bensavuoto kaasarista mutta senkin sain jo korjattua. Innovaten LC-1 tuli samalla fixailtua kuntoon ja hyvin tuntuu pelittävän eli uusi downpipe ei vuoda vaikka ei ollutkaan maailman parhaan hitsarin tekele :D
Pari kuvaa:
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20240%20R-sport/2011-08-05%2013.49.14.jpg/_small.jpg)
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+R-sport/2011-08-05+13.48.47.jpg/_small.jpg)
Enää puuttuu maalaus ja kasaus ja sitten leimalle :) Ainoa mikä vähän mietityttää on tuo tuulilasi kun se on juuri kuskin kohdalta halki... Toivottavasti sais korjauskehotuksella menemään niin ei tarvisi lasia alkaa vaihtamaan vaan pääsisi ajamaan pitkästä aikaan. Kellään kokemuksia kuinka tiukkoja noi katsurit on tuulilasista?
Mun vanhassa volvossa suoraan naaman eessä pitkittäinen halkeama josta lähti apparin puolen a-pilariin asti lasin puolivälilssä vertikaalisuunnassa kulkeva halkeama, huomautus ;D
-
Et kyllä säästä mitään jos alat tuota lasia varjelemaan, se huomautus tarkottaa nykyään sitä, että sulla on kuukausi aikaa vaihtaa se, vaikkei uusintanäyttöä tulekaan. Jotenka revi suosiolla irti, korjaa listan altakin ruosteet ja hoida tuo kori kuntoon kun sitä noinpaljon olet muutenkin purkanut.
-
Et kyllä säästä mitään jos alat tuota lasia varjelemaan, se huomautus tarkottaa nykyään sitä, että sulla on kuukausi aikaa vaihtaa se, vaikkei uusintanäyttöä tulekaan. Jotenka revi suosiolla irti, korjaa listan altakin ruosteet ja hoida tuo kori kuntoon kun sitä noinpaljon olet muutenkin purkanut.
Minkäslainen homma toi lasin vaihto on kun en ole ikinä sitä tehnyt vai kannattaako vaihattaa? :-[ Ja paljonkos uusi tiiviste ja lasi maksaa nykyaikana...?
-
Minkäslainen homma toi lasin vaihto on kun en ole ikinä sitä tehnyt vai kannattaako vaihattaa? :-[ Ja paljonkos uusi tiiviste ja lasi maksaa nykyaikana...?
Pirun terävällä mattopuukolla veistää irti, ja sitten onkin kova hiominen ja putsaaminen tiedossa. Uusi lasi(sävy-sellainen) maksaa hiukan toistasataa, tiivistettä 240:ssä ei ole(liimalasi) ja lista kannattaa joko tallettaa vanha tai tilata -91/uudemman ns kasettilasi, jossa lista mukana. Saa liimattua itsekin kun muistaa käyttää alasvalumista estäviä toppareita siellä alareunoissa ja liimaa huolella hyvälle pinnalle. Yhden 760 lasin tehneenä kannattaa varautua, että voi tarvita puristimilla avittamista liimautuakseen joka nurkasta, siinä oli yks kulma mikä ei tahtonu pysyä kii ni laitettiin puristin avittamaan...
-
Ite olen ottanut liimalasin useista autoista posi sähköbasson kielellä. Runttaa vaan liimamassasta läpi esim meisselin avulla, ja sitten se kieli siitä läpi. Toinen ukko sisäpuolelle ja toinen ulos. Ja sitten sahaamaan. helppoa ja nopeaa.
Liimaksi kantsii ostaa siltä lasinmyyjältä sopivaa liimaa. Saatat saada myös primeriä mukaan, millä pyyhkäiset ennen liimamassan levitystä.
-
MIG-langalla onnistuu myös irrotus. Pariin sierraan olen tuulilasit vaihtanut näin.
-
pari vuotta sitten oli keskisuomessa tuulilasi pikkasen vajaa 200€ vaihdettuna (escottiin kylläkin), mut ei ne pikkupajat siitä lasin vaihdosta paljon ota ja onnistuu varmasti ja saat työlle takuun... puskaradiosta kuulet sen pajan mihin kannattaa viedä siellä teillä päin ;)
-
jos tuo lasi on butyylilla kiinni niin kuin noissa yleensä lähtee lasi irti kun sisäpuolelta jaloilla vaan painaa tasaisesti.
kojelaudan puhaltimen suuttimet kannattaa teipata umpeen ettei sinne pääse mahdollisia lasin siruja.
Ja konepellille vaikka vanha matto suojaksi.
-
Auto alkaa pikkuhiljaa olemaan maalattu ja kasailu on aloitettu... :) Tietenkin pieniä ongelmia on tullut vastaan kuten imusarjan tiiviste petti ja heitti vedet pihalle koneesta (motonet-laatua). Ja yksi mikä ihmetyttää on ylimääräinen liitin apparin puolen ajovalon umpion takana, no tuskin kovin tärkeä kun kaikki oleellinen tuntuu toimivan ;D Kuvia autosta tulee huomenna jahka saan kameratilanteen kuntoon.
-
Kuvia laitappa...
-
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista. "
Noh, nyt on taas vähän edenny projekti... ollut aika hiljaiseloa kun koulu alkoi tampereella ja tallille on 150km, mutta aloin tänään vaihtaa autoon kansipahvia. Samalla ehkä nokka vaihtuu Y -> ?-nokaksi.
Kuvatuksia:
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+R-sport/2011-10-28+13.41.18.jpg/_small.jpg)
Pieni moka kävi tossa irroituksessa kun en tajunnut miten nuo jakopäänmuovit lähtee irti eli nokka-akselin pyörä jäi kiinni... Sehän kuuluisi irroittaa kai ennen hihnan irroitusta. Tuohon kohtaan jäi homma ennenkuin piti lähteä hakemaan käyttikseen uusia talvirenkaita ja takasintullessani olikin jo pimeää :(
(http://samupyh.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+R-sport/2011-10-28+13.40.57.jpg/_small.jpg)
Väriä saa kommentoida, omaan silmään toi sopii :) vielä kun sais tekniikan kuntoon niin sais volvon ajoon talveksi.
-
Nyt on kansi irroitettu ja kansipahvi oli ehjä ??? Samalla tarkastin että onko imusarjan tiiviste pettäny ja se oli ehjä... Kannen vesikanavissa oli kermaa joten onko tuosta sitten kansi halki, ei kyllä ollut mitään näkyvää halkeamaa.
Kellään hyviä ideoita mistä toi vois vuotaa palotilaan nestettä, lämpimänä hirveä savutus ja kylmänä ei niinkään. :-\
-
Taas on hieman motivaatiota löytynyt ja päätin myydä r-sporttilaisen kamat pois. Jos jollain on tarvetta niin privaa tai 050-3500520. 8)
Tilalle on tulossa näillänäkymin b230fk/et imusarja vakiosuuttimilla ja moottorinohjaukseksi mega. Kertokaapas viisaammat mitäs tuo mega vaatisi lyhykäisyydessään jos sillä haluaa ohjata pelkkää bensapuolta? Ideana olisi käyttää mahdollisimman pitkälle vakio-antureita, mutta TPS joutuu ottamaan 850 ja imuilman lämpötila-anturi cossusierrasta? Tarviiko se erillisen triggerin jos käyttää kierroslukutietoa kuten allaolevassa kuvassa?
(http://www.finkbuilt.com/static/images/articles/megaWiring.gif)
-
Tarviiko se erillisen triggerin jos käyttää kierroslukutietoa kuten allaolevassa kuvassa?
(http://www.finkbuilt.com/static/images/articles/megaWiring.gif)
Jos pelkkää bensansyöttöä haluat ohjata niin juurikin kuten kuvassa niin puolalta vaan "kierroslukutieto" megalle.
-
Nyt on hieman osia haalittu kasaan ja johtosarjan teko aloitettu. Tilasin valmiiksikasatun megan kun itselläni ei tuo kolvi pysy niin hyvin kädessä ;)
B230ET täydellisestä imusarjasta on kanssa käyty kauppoja joten siitä saisi suoraan suuttimet ja bensanpaineensäätimen yms. Enää puuttuu toinen koneen lämpötilananturi, tps ja imuilman lämpötila-anturi sekä bensapumppu. Imuilman lämpötila-anturiksi ajattelin cossusierran anturia motonetistä, vaikka jotkut väittää ettei se reagoi tarpeeksi nopeasti?
Bensapumppu on vielä auki, paluu löytyy jo joten sitä ei onneksi tarvi alkaa rakentamaan. Välisäiliö konehuoneeseen on ollut mielessä mutta nyt jo on imusarjan puolella aika ahdasta.... :-\
Kokeneemmat valaiskoot jos menee ihan mettään?
-
Cossusierran imuilmanlämpöanturi on juurikin nopeasti reagoiva ja hyvä tohon projektiin.
Osta samalla joku GM:n vedenlämpöanturi, niin ei tarvi kikkailla mitään. Itsellä on jostain ooppelista se.. en vaan muista motonetin numeroo nyt.