Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 74933 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi


Halvat kuppikuulosuojaimet, joihin reiät, xx mm halkaisijan letkua, Y -haara ja pultilla kiinni johonkin imusarjan alle lohkoon kiinni -> Stereo -nakutusluurit?


tämmöset on mulla mutta uhrasin pelttoorin kuulosuojaimet  ;D
letku on vaan liian jäykää mulla ku päätä kääntää ni kuulokeet putoo päästä  ;D

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
tämmöset on mulla mutta uhrasin pelttoorin kuulosuojaimet  ;D
letku on vaan liian jäykää mulla ku päätä kääntää ni kuulokeet putoo päästä  ;D

Mihin kohtaan tuo letkun toinen pää on parasta laittaa ja millä kiinni?

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Mihin kohtaan tuo letkun toinen pää on parasta laittaa ja millä kiinni?

kantee, lohkoon, pultilla tai nipppusiteellä.

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=37500.0

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
kantee, lohkoon, pultilla tai nipppusiteellä.

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=37500.0

Saa nähä kuinka äijän käy. Vehkeet on valmiiina ja illalla pitäisi päästä kokeilemaan. Jostain läpiviennistä tyrkkään tuon letkun konehuoneeseen ja nipparilla kiinni. Tein 8mm paineilmaletkusta pikaliittimellä.

Venttiilien säätörutistinkin saapui noudettavaksi ja reilu kasa säätöpaloja.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Saa nähä kuinka äijän käy. Vehkeet on valmiiina ja illalla pitäisi päästä kokeilemaan. Jostain läpiviennistä tyrkkään tuon letkun konehuoneeseen ja nipparilla kiinni. Tein 8mm paineilmaletkusta pikaliittimellä.


sieltä voi sitte kuulu ihmeelisisä ääniä. kaverin corollassa ihmeteltii että mikä naputaa tyhjäkäynillä. konehuoneesta ku kuunteli ni ei kuulut mitää mutta kuulokkeissa kuulu. no tä hemmetin naputus kuulu myös ku kone ei ollut käynnissäkää ;D letku meni liian likeltä sähköstä bensapumppua ja otti sieltä äänen.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Jep.

Paineilmaletku kulkee:
 - kuskinjalkotilasta ylimmästä läpiviennistä konehuoneeseen
 - imuputken yli (nipparilla kiinni)
 - termostaattikotelossa olevalle nostokorvakkeelle (nipparilla kiinni)
 - Kannen yli sytytyspiuhan kannekkeen yli (nippari) ja pökkää kolmospytyn kohdalla olevaan nostokorvakkeeseen (nipparilla vielä toisestakin sytytyspiuhan kannakkeesta kiinni)

Ja tulokset: N a k u t t a a.

LH ohjaa ruiskutettavaa bensamäärää ja pitää AFR:N lähellä 14.7:1. Sytytys on ilmeisesti tuo missä surutta matkin Hannun karttaa. Auto ei kulje mihinkään ja tosiaan nakuttaa. Nokan ajoitus on kutakuinkin imu alkaa aueta 60 astetta ennen YKK:ta.

Laskeskelin taas tuota nokan ajoitusta ja asteita. Kun tuo nokka on auki 280 astetta ja se alkaa aueta 60 astetta ennen yläkuolokohtaa (YKK), niin sehän menee sitten kiinni 280-60-180= 40 astetta alakuolokohdan (AKK) jälkeen. Tuosta seuraa dynaamiseksi puristussuhteeksi 10.65:1. Eikö tuo ole aivan liikaa? Mitä minä en nyt ymmärrä?

Laskuri: http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php

Nuo nakutusluurit on ainakin minulle ihan hyvä juttu. Kannen pakopuolelta se kuului noilla niin selvästi ettei voi todellakaan erehtyä. Aluksi letku oli lohkossa imusarjan alla "kiinni" eikä kuulunut mitään, mutta sitten siirsin sen pakopuolelle ja alkoi kuulua "naps naps ritsin ritsin" kuormittaessa suht pienillä kierroksilla 60-80km/h alueella. Juu säädän venttiileitä ihan heti - kun kone lakkaa nakuttamasta :).

---
Tässä taas vähän speksejä, niin ei tarvitse pimeässä hapuilla:
Poraus 96.6(1?)mm, 3.803543307 tuumaa
Isku 80mm, 3.149606299"
Kammen pituus 152mm, 5.984251969"
SCR 11.6:1 (ehkä?)

Nokka on noilla rallattavilla välyksillä 280 astetta ja nosto jotain 11mm eli jos imu aukeaisi 40 astetta ennen YKK (280-180-40=60) menisi nokka kiinni 60 astetta jälkeen AKK:n.

Ja tosiaan kiitos taas tässä välissä kaikille avittaneille. Askel kerrallaan homma edistyy, mutta loppua ei näy :).

---
Lisäys:
Nyt on yö nukuttu ja tieto lisää tuskaa :).

Taidanpa tehdä niin, että avaan venttiilikopan ja säädän sittenkin nuo venttiilit vaikkapa 0.45mm välykselle? Tämän jälkeen mittaan kaikkien nokkien aukeamis- ja sulkeutumiskulmat. Nostotkin kai saisi mitattua joten kuten, mutta minulla on jo tönärillä mitatut arvot ja ne on 0mm välyksellä se 11mm.

Lähes kaikki syttyosat on nyt uutta (Puola, Johdot, Kansi, Pyörijä, Sytytyspääte). Ainoa puute on taito :).
« Viimeksi muokattu: 31.03.2011, 06:47:59 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
ookko mitanut miten nuo aukeamiset ja yms?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
ookko mitanut miten nuo aukeamiset ja yms?

Teippasin kartonki soiron kampiakselin hihnapyörän kehälle. Piirtelin tuohon soiroon (sisällä lämpimässä ja pöydän päällä) viirut laskujen mukaan. Kehäksi tuli about 48.9cm ja viiden asteen mitta on noin 0.679mm (48,9/(36*2)=0.679). Pari harjoitus kappaletta noita tuli tehtyä ja tuo on sanotaanko viiden asteen tarkkuudella sinne päin. Jonkun rautalangan voisi vielä vetäistä tarkemmaksi viisariksi. Tussilla tein ensimmäiset merkit (kuten Hannu minua yritti opastaa), mutta eihän siitä oikein näillä nakkisormilla tullut. Heittoa oli n. 1000 astetta :)

Hihnapyörän vulkanointi on ainakin vielä kunnossa ja merkki on kohillaan.

---
Elikkäs siis aukeamisen mittaaminen:
Öljykorkin kautta hain kohdan jossa nostaja ei enää pyöri kevyesti ja hihnapyörä näyttää esim. 60 astetta ennen YKK.

Aloitin venttiilien säädöt ja aika sienissä ne on ilmeisesti tullut tuonne läiskittyä  :buck2:. Välykset: 0.5, 0.55, 0.35, 0.55, 0.5, 0.65, 0.5 ja 0.55mm. Säädän ne kaikki 0.50mm, kuten minua on ojennettu P>.

---
Jatkan vielä tähän samaan viestiin.

Kävin mittaamassa jo säädettyjen venttiilien aukeamisen alkamisen ja kiinni menemisen asteet ja joutui kyllä hiukan tekemään näppärää aivojumppaa ennenkuin sain mitään järkevää noista laskettua :).

En saanut mitattua tuota riittävän tarkasti tuolta öljykorkin kautta. Nyt, kun mittasin kuusi nokkaa kahdeksasta, on tuon nokan kesto 265-270 astetta. Tuokaan ei ole oikein, koska tuo pitäisi ilmeisesti mitata >=1.27mm (0.05") venttiilin nousu. Nyt tuo nokka on aivan päin seiniä. Pako menee kiinni 7.5-10 astetta ennen YKK:ta :).

Mittailen vielä asteet tuolle 1.27mm nousulle (tai jotain sinnepäin) niin koko karmeus paljastuu. Huomenna saan nuo loput venat säädettyä, mutta onkos noiden säätely oikeastaan aivan turhaa puuhaa? Eikö tuohon pitäisi hommata joku oikeasti 300 asteinen (jonkun muun kuin minun mittaamana ;).

Mittaustulokset:
Pytty_Imu alkaa aueta EYKK_Imu menee kiinni JAKK_Pako alkaa aueta EAKK_Pako menee kiinni JYKK_Duration (EI OIKEA)_
162.525100-7.5267.5/272.5
2
36027.597.5-10267.5/267.5
46027.595-10267.5/265

Laskurilla sain nokan LSA:ksi noin 110 astetta ja overlappi on noin 50 astetta.

--
Ihan vihon viimeinen lisäys:
Jos tuon imunokan kääntää aukeamaan 25-27 astetta ennen YKK:ta tulisi tuosta paljon tasapainoisemman näköinen taulukko:
Pytty_Imu alkaa aueta EYKK_Imu menee kiinni JAKK_Pako alkaa aueta EAKK_Pako menee kiinni JYKK_Duration (EI OIKEA)_
127.5606527.5267.5/272.5
2
32562.562.525267.5/267.5
42562.56025267.5/265
« Viimeksi muokattu: 31.03.2011, 15:47:48 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Huomasin että hiotusta nokasta kun siirtyi vastaavaan vakioympyrällä oleviin (capit pois) pääsi rallatuksista eroon.

Näitä säätöpaloja etsiessä sattui silmään arwidsonin kataloogi:
http://www.arw.fi/hinnasto_rus/luettelot/Moottoriosat_01_30_FIN.pdf

Osanro: 13330-koko (esim. 13330-345= 3.45mm paksu).

Tuolla on noita eri paksuisia säätöpaloja. volvolle luvataan vain 3.35-4.50mm paksuja paloja, mutta fiatille kaikki koot 2.85mm-5.15mm. Tuosta kun äkkiä lasken lash capit ja säätöpalat yhteen säätyisi ainakin omat venttiilit noilla paksuimmilla paloilla. Ohueiden säätöpalojen ongelma on aika ilmeinen. Nokka voi osua painimeen, mutta miten käy noiden paksujen (4.55-5.15mm) kanssa?
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011, 06:54:48 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Kokeile pienentää sitä ajoitusta johonkin 30-25 asteeseen, pitäisi taas ruveta kulkemaan...

Mitä se seosmittari näyttää kun painat kaasun pohjaan vaikka 3000 rpm kohdalla? Seoksen pitää olla 12,5-13, jos lahemmalla kuten esim 14 niin laihaseos aiheuttaa sen nakutuksen. Tai sitten sytkäennakot ovat jotenkin aikaisella...
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011, 01:07:36 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Kokeile pienentää sitä ajoitusta johonkin 30-25 asteeseen, pitäisi taas ruveta kulkemaan...

Mitä se seosmittari näyttää kun painat kaasun pohjaan vaikka 3000 rpm kohdalla? Seoksen pitää olla 12,5-13, jos lahemmalla kuten esim 14 niin laihaseos aiheuttaa sen nakutuksen. Tai sitten sytkäennakot ovat jotenkin aikaisella...

Nokka on nyt ajoitettu lähelle tuota 30-25 asteen haarukkaa (22.5 astetta +-5 astetta). Loput tuolla nokkapyörällä ja sekuntikellolla kuten neuvoit.

Pytty_   Imu alkaa aueta EYKK_   Imu menee kiinni JAKK_   Pako alkaa aueta EAKK_   Pako menee kiinni JYKK_   Duration (EI OIKEA)_

Mittailin heittokellolla noite eri nousuja ja asteita ja tällaista sain laskettua:

Pytty_ Imu 1.27mm auki EYKK_ Imu vielä 1.27mm auki JAKK_ Pako auki 1.27mm EAKK_ Pako vielä 1.27mm auki JYKK_ Imu auki 3mm EYKK_ Duration (1.27-1.27mm)_
17.550401010272.5/271

Tänään joskus illemmalla saan tuon venttiilikoneiston läjään ja pääsen taas kokeilemaan mitä se lambda näyttää ja nakuttaako vielä. Nyt, kun nokka on ollut AINA ja ihan koko ajan päin seiniä, pitäisi tuon moottorin toimia mekaanisesti niin hyvin kuin se vain voi toimia. Kiusasin myös taas noita nettilaskureita ja sain sellaisia arvoja, että omasta mielestä jako alkaisi olla kunnossa. No, toivossa on hyvä elää :).
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011, 08:11:15 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Mitä se seosmittari näyttää kun painat kaasun pohjaan vaikka 3000 rpm kohdalla? Seoksen pitää olla 12,5-13, jos lahemmalla kuten esim 14 niin laihaseos aiheuttaa sen nakutuksen. Tai sitten sytkäennakot ovat jotenkin aikaisella...

Noniin, nyt mentiin etiäpäin. Venat säädetty, pieniennakkoiset sytytyskartat sisällä, ECU:ssa FB:n bensakartta ja nakuluurit toiminnassa.

Pärämps auto käyntiin ja tyhjäkäynti oli pykälän verran parempi kuin aiemmin. Hetken annoin tasaantua ja pikku ajolle.

Kylmäkäynnistyksessä kone melkein tukehtuu bensaan AFR 10-11:1.
Normaali pintakaasu- ja muutenkin kevyessä ajossa AFR on edelleen molemmin puolin 14.7:1.
Moottoritiellä lappulattiaan ja AFR putoaa 15.x:1 kunnes hetken päästä ilmeisesti LH hoksaa syöttää lisää bensaa. Kaasua pois ja yhtäkkiä AFR onkin 11:1.
Moottoritiellä kaasu kokonaan pois ja AFR pomppaa 20:1 (eli tuo lambaada taitaa toimia ihan oikein). Auto on automaatti ja pienissä nopeuksissa bensansyöttöä ei katkaista.

Sitten se nakutus? Letku on kannessa pakosarjan yläpuolella ja kantta vastan ja ehkä edelleen nakuttelee? Nyt on jo paha sanoa, mutta ilmeisesti tuossa "lappu lattiaan" vaiheessa seos on niin laihaa, että näpsäyttää muutaman kerran? Jotain pidempiäkin rapina jaksoja kuuluu, mutta ovat niin tasaista rapinaa, etten osaa sanoa? Muu humina ja mölinä peittää suht hyvin tuon jo alleen.

Tästä eteenpäin aihe taitaa kuulua enemmän "Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus" -alakategoriaan. Pitäisikö avata kokonaan uusi ketju sinne vaiko jatkaa tuohon Ostrich emulointi -ketjuun?

---
Vai onko tuo hidas reagointi jotain bensansyöttöongelmia? Putket ja letkut vaihtoon ja uusi ruiskupumppu sinne penkin alle? Takaiskuventtiilissä on varmasti jotain häikkää, kun paineet karkaa lähes saman tien kun sammuttaa virrta, mutta voihan se koko pumppukin vedellä viimeisiään?

---
Tässä muutama kuva, niin on helpompi hahmottaa:
Luurit


Nakuluurien putki pakosarjan päällä


Yleisilmettä
« Viimeksi muokattu: 01.04.2011, 13:03:08 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Eikö tästä kannattais tehdä jo projektipäiväkirja ja siirtää nää jutut sinne ?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Eikö tästä kannattais tehdä jo projektipäiväkirja ja siirtää nää jutut sinne ?

Ehkä se voisi olla fiksua. Mihin nuo kuvat kannattaisi uppia, kun tuntuu että ne putoavat aika nopeasti noilta servereiltä pois?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Ehkä se voisi olla fiksua. Mihin nuo kuvat kannattaisi uppia, kun tuntuu että ne putoavat aika nopeasti noilta servereiltä pois?
Esim.

http://photobucket.com/
http://www.kuvat.fi/
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Futurez  Kulkukoira