RallyBaron  Samppasport

Volvo Amazon -70 "Tuomari"

  • 21 Vastauksia
  • 11545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #15 : 27.12.2014, 22:06:01 »
Tänne ei ehdi aina päivittää asioita, mutta remppa jatkuu pala kerrallaan.
http://zenjavolvoamazon.blogspot.fi/

Pamautan tänne projektiosioon ostoilmoituksen penkistä tai istuimen osista:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57706.msg966802#new
Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #16 : 20.01.2015, 11:03:41 »
Moi kohtalotoverit!
2 viikkoa joululomaa, mutta liian vähän aikaa autonlaittoon. Te lapsien hankkimista suunnitelevat nuoret, miettikää kaksi kertaa. Miettikää miltä se tuntuu autostanne, kun se joutuu istumaan yksin pimeässä tallissa odottamassa "oikeaa aikaa tai motivaatiota", samalla kuin te vaihdatte vaippoja tai leikitte kotia. Vastuutonta mobilismia tällainen, sanon minä.


Tässä vaiheessa suunnitelmissa on maalata auto niiltä osin kun se on paikkausten takia tarpeen.  Hyvähän koko kiesi olisi maalata kokonaan kunnolla, mutta se tuntuu olevan tässä vaiheessa liian iso projekti, johtuen lähinnä vanhan maalipinnan epätasaisuuksista. Lisäksi tuulilasi alaosa vuotaa vielä hieman, joten tuulilasin irroitus/vaihto ja vuodon hitsaaminen olisi hyvä ajoittaa samaan projektiin.

Auton maali itsessään on pysynyt paikallaan hyvin, mutta aikaisemmat päällemaalaukset ovat jättäneet pinnan epätasaiseksi. Maalissa näkyvät roskat ja kuopat johtuvat todennäköisesti aikaisempien pihamaalarien likasista maalausvälineistä.

Siksi kysynkin forumilaisten näkemystä asiasta. Jos maalipinnasta haluaa hyvän, niin onko koko auto hiottava pellille asti, jotta uudesta maalipinnasta saisi hyvän? Ja nyt puhutaan hyvästä DIY -harasteauto tasosta, ei mistään 5000e automaalarin rakkaudella tekemästä museoautosta.




Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #17 : 20.01.2015, 14:40:40 »
Itse ei ole tullut koskaan koko autoa maalattua, mutta koska itsellä samat työvaiheet edessä aika paljon nyt tullut perehdyttyä asiaan ja kyseltyä mielipiteitä. Niin molemmat menetelmät kyllä toimii, mutta ainut keino varmistua siitä mitä siellä nykyisen maalipinnan alla on, on hioa pellille asti. Jos pystyy luottamaan siihen, että pohjat on kunnossa ei kannata hioa pellille asti. Mutta huonosti tehty puolensentin pakkeli kerros tai jo alkanut ruostekukkanen, niin ei siinä paljoa uusi maalikerros pidättele. Hyvän tai edes kohtuullisen maalipinnan, joka jotain kestäisikin aikaansaaminen kun vaatii aina hyvät pohjatyöt. Huonoille pohjille ei hyvää maalipintaa saa tai se ei siinä ainakaan kauaa kestä. Jos ei hio pellille asti on myös syytä varmistua, että nykyiset ja edelliset aineet sopii hyvin yhteen, uudet maalit kun sulattavat aina myös aikaisempia maalikerroksia, jolloin ns. keittäminen on mahdollista. Jos jättää vanhoja maalikerroksia alle kannattaisi aluksi kokeilla maaleja jonnekin pienemmälle alueelle, joskus on käynyt niinkin että pohjamaali ei ole vielä reagoinut mitenkään, mutta pintamaalia vedettäessä keittänyt.

Tässä omat johtopäätökset asiasta, joita joku paremmin asiaan perehtynyt voi oikaista, mutta itsellä syntynyt tällainen käsitys.
Kait tämä on sitten lopulta vain valinta kysymys kuinka tekee, molemmissa menetelmissä on hyvät ja huonot puolensa.

Poissa Pas(i)kiainen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #18 : 20.01.2015, 15:29:43 »
Jos pellille vetää niin suurin ongelma on usein se että miten se perunasäkki saadaan suoraksi. Oikeesti, 45 vuotta vanha auto on usein nähnyt vähän kaikenlaista, ja kun se voi näyttää hyvältäkin, mutta sit kun siihen pyyhkäsee uuden kiiltävän maalipinnan, niin voikin todeta kuinka perkeleen kiero se koppa onkaan.

Tarpeeksi kun on malttia ja taitoa niin kyllä sen suoraksi saa mutta ei se helppoa ole.

Poissa jonesv8

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #19 : 20.01.2015, 17:59:12 »
Ei mielellään pellille jos ei ole pakko. Jos aijot maalata niin itse kokeilisin reipasta myllytystä. Tietysti tulee vastaan maalipinnan paksuus kestääkö? Jenkkiläisillä on tapana maalata paksu maalikerros ja sen jälkeen kevyt vesihionta 800-1000 paperilla ja myllytys että saadaan peilikiilto.
En mä Elvistele. Mä teen mitä osaan.

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #20 : 21.01.2015, 11:01:14 »
Maalit pitäisi olla sopivia toisiinsa. Ainakin tähän mennessä päällekkäin menneet vanha ja uusi maalipinta ovat olleet ihan sovinnossa keskenään, eikä maalit ole alkaneet keittämään tai muuten oireilemaan viimeisen 1/2v aikana. *Koputtaa puuta

Mattssoniin on tehty aikaisemmin paikkamaalauksia ja päällemaalaus joskus 90-luvun alussa tai puolessa välissä, mutta pohjat näyttävät olevan yleisesti kunnossa ja suhteellisen suoria. 95% kaikista korjatuista ruostevaurioista näyttää lähteneen peltien sisäpuolelta ja niistä perinteisistä amazonin lahopaikoista, joita hyvätkään pohjatyöt eivät olisi voineet estää.  Ainoat virheet maalipinnassa ovat olleet lähinnä ajan myötä tulleet pienet kiveniskennät ja naarmut sekä päällemaalattuun maalipintaan tarttuneissa roskissa ja tasaisten pintojen pienissä kuopissa. Eri asia onkin sitten, miten hyviä ja vinoja näistä nyt tekemistä pohjista tulee.  ;D

Kunhan kunnon maalaaminen tulee ajankohtaiseksi,  nämä ongelmat saa varmasti tasoitettua juuri pienellä hionnalla ja maalikerroksella, joka täyttää aikaisemmat kuopat.

Kiitos  vastauksista!
Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Poissa Janne H

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: Volvo Amazon -70 "Tuomari"
« Vastaus #21 : 17.06.2015, 14:26:09 »
Kovin aktiivisesti tänne foorumille ei ole tullut kirjoiteltua projektin etenemisestä.

Lyödään tähän kohtaan kuitenkin se suurin virstanpylväs, eli kunnostuksesta päästiin katsastukseen ja aina leimalle asti.  :)

Tuntuu siltä että tämä auto tulee välttelemään vielä pitkään tuota showroomin puolta, koska kokoajan on jotain tekemistä ja laittamista, joten projekti jatkuu.


Tällainen listan tynkä minulla oli kesällä 2013, jota on nnyt päivitelty tehtyjen korjauksien ja uusien ongelmien osalta.

Tekemistä riittää:
  Moottori ym:
- Konehuoneessa turhia maadoitusjohtoja.
- Likainen moottori - pesu.
- Sytytystulppien ja johtojen vaihto.
- Uusi akku.

-Bensapumpun ja moottorin välinen tiiviste vuotaa hieman öljyä. 
- Kuumalla säällä jäähdytysnestettä vuotaa hieman. Mahdollisesti lohkolämmittimen kiinnityksestä
- Jarrutehostajan tienoilta kuuluu kilinää, varsinkin tyhjäkäynnin aikana. Mahdollisesti ilmanpaineosan takaventtiilin, vai mikä piru se nyt olikaan, jousi on irrallaan ja pomppii siellä paineiden tassaanuttua. Ilmeisesti enemmän ominaisuus kuin vika. Pitää selvittää lisää.
-Kytkin on jähmeä ja ottaa alhaalta. Joskus saa ykkösen runnoa päälle ja pakkille laittamisesta ongelmia.
-Mahdollisesti kardaanin etuosa tai vaihteisto pitää kovempaa ääntä n 90kmh vauhdissa. Vauhdin alentaminen tai nostaminen poistaa oudon äänenen. Sama ongelma on ollut jo ostohetkestä lähtien.
-Uusi Lämpömittari moottoriin. Vanha kärähti poikki n 15cm matkalta.

Kori
- Kuskin tuuletusikkuna repsottaa.
- Mangelin kromivanteet ovat jonkin härmän (maali/korrosio?) peitossa, joka pitäisi rapsutella irti.
- Tuulilasin tiiviste vuotaa molemmilta puolilta.   
-Takalasintiivistäminen- Vasen peili irronnut.
- Kuskin lukko rikki.
  Ikkunoiden mekanismi kitisee.
- Ruostetta helmoissa.
- Ruostetta pelkääjän jalkatilassa.
- Ruostetta takakontin pohjassa.
- Takakontin tiiviste vuotaa.
- Bensatankki vuottaa hieman.
- Peruutusvalo ei toimi. (Ilmaisesti näin vanhassa ei ko. valoa tarvita)

- Takaosan johdoissa on paikoitellen enemmän rosvoliittimiä kuin johtoa.
-Takavalojen taustaheijastimien vaihto
-Etulamput eriparia, eli toinen pitää vaihtaa, niin saa yhdenmukaiset valaisimet.
- Takakontin jousi ei toimi. Tai oikeastaan joku edellinen omistaja on leikannut jousimekanismiin liittyvän kiinnikkeen pois. 
-Maalipinnan käsittely/myllytys, jotta uusi ja vanha maali eivät erottuisi niin räikeästi.

Sisustus ja sähköt
- Sisustan valo rikki.
- Kojelaudan valot toimivat huonosti.
- Kaiuttimet irrallaan.
- Mittariston maali rapistunut.
- Takaikkunan lämmittimen jäänteiden irrotus.
- Peruutspeili ruosteessa ja maalit rapisseet. Hionta ja maalaus.
- Valokatkaisin rikki. Kataisimen eriste rikkoitunut niin, että ajovalot palaessa virta maadoittu katkaisijan sisäosiin ja kuumentaa johtoa ja katkaisinta. vaihdettu uuteen
- Ikkunankammesta puuttuu nuppi ja muovinen väliosa.
- Jalkatilan pahvit huonossa kunnossa
  Hansikaslokeron maalaus
- Konepellin irrotuskaapelinvedin rikki
- Kumimatot ovat 1x2 sarjaa, joten pitää vaihtaa.
- Penkkien alla olevat remmit ovat katkenneet. 
- Takakontin maton vaihtaminen (vasta sitten kun hitsaukset ja tankki korjattu)

- Antennin "vedinosa" irrallaan?
- Etupenkeissä on repeämiä ja reikiä, takapenkit moitteettomassa kunnossa.
- Sisustan matot repsottavat. Uudet sisämatot. Kangas löytyy jo.
- Matka- ja trippimittari eivät toimi
-Kartturin puoleisen oven sisäpuolinen kahva on vähän kärsinyt (vaihto)
-Molempien oviaukkojen tiivisteiden vaihtaminen.
-Kattolamppua hajosi taas. Eli se pieni kuula siinä katkaisimen päässä karkasi.


Muut:
- Kaiuttimet on melko nuhaset, mutta toisaalta melko näkymättömät pintakaiuttimet, joten vaihtaminen tuskin heti mielessä.
- Työkalupakin kokoaminen jos ja kun auto jättää tielle.

Päivitetty 16.6.2015


Amazon -70 zenjavolvoamazon.blogspot.com

“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

 

Samppasport  Futurez