Ateho  Elekma

Ardic 091 ei käynnisty

  • 291 Vastauksia
  • 202844 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 850 Ardic 091-B ei käynnisty enää
« Vastaus #105 : 03.02.2013, 21:22:46 »
elikkäs sain tuon lämmittimen lopulta asennettua ja sitten koitti se suuri hetki kun painoin suorakäynnistyksen nappia ja näin kävi (muistaakseni ja ääni on aika melkoinen kun olet itse sen alla :D eli tuo järjestys on MuTu):
1:sisätilanpuhallin ja vesipumppu lähtivät päälle
2: bensapumppu alkoi naksuttamaan ja bensaa ilmestyi suodattimeen
3: paloilmapuhallin lähti päälle
mutta puhallin ei käynnistynytkään. tässä mallissa ardic yrittää käynnistää itsensä kahdesti peräjälkeen ennen kuin luovuttaa.
no tämä sama kuvio sitten jatkui kunnes neljännen painalluksen jälkimmäisellä sytytysyrityksellä (ts. 8 sytytysyritys) poltin otti ja lähti puhkumaan iloisesti ja tässä vaiheessa olinkin jo melko iloinen onnistumisesta kunnes poltin sitten alkoi "yskimään" ja sitten sammui. tämän jälkeen nyt kun poltinta koittaa käynnistää niin pelkästään paloilmapuhallin pyörähtää n. ½ sekunttia ja muuta ei tapahdu...
Eli mikä sillä on nyt hätänä ?
vettä ei ollut ehkä aivan tarpeeksi joten ensin kierrätin pakkovirralla vesipumppua ja nyt siellä on sitä vettä. sitten kokeilin sitä ylikuumenemisvaroketta ja edes pienellä räikkäsatsin jatkovarrella en saanut mitään painettua eli ilmeisesti ylikuumenemissuoja ei lauennut. sitten kokeilin myös pakkovirralla bensapumpun ja sen ilmastointipaneelin herätteen ja molemmat toimivat. otin myös "ohjuksen" päätykannen irti ja katsoin että kaikki oli paikoillaan. otin myös tulpan irti joka näytti myös olevan ok. myös johtoliittimet olivat siinä ohjainyksikössä olivat paikoillaan. ja bensapumpun testaamisen jälkeen palopesässä haisi bensa eli suutinkin on auki. ja otin myös palovahdin irti ja linssi oli aivan kirkas.

nyt on mun pakko nostaa kädet pystyyn sillä en oikein tiedä enää että mikä sille tuli  :'( miksi bensapumppu ja vesipumppu eivät lähde päälle ??? menikö se ohjainyksikkö rikki vai onko se paloilmapuhallin lopussa kun pitäishän sen nyt ainakin yrittää...
jaa antaa vinkkiä ja neuvoa

-JoonasH
otetaan pojat komento takasi  :D nyt vadista luettuani tajusin että sillä mun näpräilyllä ei ollut mitään tekemistä ylikuumenemissuojan "nollaamisen" kanssa  :2funny: reikä oli ihan oikea mutta jos tällä kertaa ottaisin sen kumisuojan veke ja ihan oikiasti nollaisin sen ylikuumenemissuojan niin ardic lähtisi taas käyntiin  :D eli pikku homma mutta ai sitä turhan työn määrää mitä tuli tehtyä  :2funny:

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #106 : 22.11.2013, 07:37:57 »
Kiertovesipumppu surraa ja paloilmapuhallin pörähtää sen mitä pitääkin ja hehkutulppa hehkuu, ainakin uskon näin koska sormella "mutteriosasta" koettaen oli lämmin asap.  ;D 

pumppu ei sano edes klonk suoralla virralla.
Kokeile vilkkurelettä 9€,minulla toimi prun hienosti kun testattiin turbolaatorin vaihdon jälkeen (pannu tietysti penkissä)
Suorasähkö tulppaan (maadottaa rungon kautta)..vilkkureleen kautta polttoine pumppuun..ja virta itse koneelle,kun syttyy niin johto tulpasta irti
ja nauttimaan omasta saavutuksesta,alussa varmaan savutta jos saa liikaa polttoainetta mutta se palaa ajanmyötä..PS..älä käytä kauaa kuivana--testi vaan että ei kennot hajoa

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #107 : 22.11.2013, 13:15:10 »
Kokeile vilkkurelettä 9€,minulla toimi prun hienosti kun testattiin turbolaatorin vaihdon jälkeen (pannu tietysti penkissä)
Suorasähkö tulppaan (maadottaa rungon kautta)..vilkkureleen kautta polttoine pumppuun..ja virta itse koneelle,kun syttyy niin johto tulpasta irti
ja nauttimaan omasta saavutuksesta,alussa varmaan savutta jos saa liikaa polttoainetta mutta se palaa ajanmyötä..PS..älä käytä kauaa kuivana--testi vaan että ei kennot hajoa
Jos katsoit, niin pvm on 3vuoden takaa, ardic laitettu jo kiertoon.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #108 : 11.01.2014, 11:45:16 »
Moro vaan!!

Viikolla asenneltiin 091-B tuohon 940:seen. Ja nyt kun sitten sitä lämmitintä pakkasten takia tarvitseis niin höhöö..., vesipumppu vuotaa ihan norona.. Vesipumppu on käsittääkseni alkuperäinen, 16mm letkulähdöillä... Kysymys kuuluu: Saako alkuperäistä vesipumppua vielä, hinta? Tarvikepumpun laitoin edelliseen autoon mutta siinä pumpussa letkulähdöt oli 19mm:set.., jos laitan tarvikepumpun niin venyykö 16mm:n letku 19mm:siin letkulähtöihin millään lailla? Tarvikepumpun löysin 16mm:n lähdöillä (ovat muuten aika harvinaisia) mutta tehneekö mitään:
http://www.nettiosa.com/kiertovesipumppu_16_mm

Onko mahdollista että tuo vuotava kiertovesipumppu aiheuttaaa sen että lämmitin sammuu melko heti kun nestettä alkaa vuotamaan pumpun alta --> vetää ilmoja tjsp..  Lähtee tosiaan pöhisemään mutta pöhisee hetken ja sammuttaa itsensä kun nestettä alkaa tulemaan yhtenä norona...
« Viimeksi muokattu: 12.01.2014, 14:36:16 kirjoittanut MK-73 »
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

s73

  • Vieras
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #109 : 12.01.2014, 20:03:14 »
Omasta vuoti pumppu samalla tavoin ja pumppu oli hirttänyt kiinni, sammui lämpöjen noustessaan liian korkeaksi.
Aikoinaan sai sitä pumppua siniseltä hintaan 240e. Tämän hetkisestä tilanteesta ei ole tietoa. ???

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #110 : 12.01.2014, 20:07:14 »
fixusliikkeestä ostin boshin pumpun viime talvena hintaan 60e ja on toiminut täysin ja meni heittämällä paikalleen ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #111 : 12.01.2014, 21:46:38 »
Lainaus
Omasta vuoti pumppu samalla tavoin ja pumppu oli hirttänyt kiinni, sammui lämpöjen noustessaan liian korkeaksi.

Mikähän aiheuttaa sen että lämmitin käy n.2-3min käynnistyksen jälkeen jonka jälkeen heittää vapaalle 1-2minuutiksi., sitten kun herää siitä niin kävi 26min ilman ongelmia.. lämpöhanan letku todella kuuma ennen sammumista... sitten kun syttyi uudelleen niin ko.letku ei ollut todellakaan niin kuuma kun ennen sammumistaan. Vesipumppu merkiltään JONHSON PUMP., tuotto/kierrätys 750L/min.

Lainaus
fixusliikkeestä ostin boshin pumpun viime talvena hintaan 60e ja on toiminut täysin ja meni heittämällä paikalleen

Niin minäkin ostin vajaa vuosi sitten tarvike pumpun hintaan 40e... mutta kun noissa on se ongelma että hyvin monissa letkulähdöt 19mm:siä ja esim tuossa nykyisessä autossani letkut 16mm:siä.. jos tuo 16mm:nen letku venyy 19mm:seen letkulähtöön niin ostan heti varaosaliikkeen tarvikepumpun... mutta VENYYKÖ LETKUT 3mm:ä?  ???
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #112 : 13.01.2014, 01:21:26 »
Ei mun autossa venyneet. Mulla on ainekin yks kappale ehjiä orggispumppuja, paisko YV jos purkuosa kiinnostaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #113 : 13.01.2014, 08:07:18 »
Mikähän aiheuttaa sen että lämmitin käy n.2-3min käynnistyksen jälkeen jonka jälkeen heittää vapaalle 1-2minuutiksi., sitten kun herää siitä niin kävi 26min ilman ongelmia.. lämpöhanan letku todella kuuma ennen sammumista... sitten kun syttyi uudelleen niin ko.letku ei ollut todellakaan niin kuuma kun ennen sammumistaan. Vesipumppu merkiltään JONHSON PUMP., tuotto/kierrätys 750L/min.

Niin minäkin ostin vajaa vuosi sitten tarvike pumpun hintaan 40e... mutta kun noissa on se ongelma että hyvin monissa letkulähdöt 19mm:siä ja esim tuossa nykyisessä autossani letkut 16mm:siä.. jos tuo 16mm:nen letku venyy 19mm:seen letkulähtöön niin ostan heti varaosaliikkeen tarvikepumpun... mutta VENYYKÖ LETKUT 3mm:ä?  ???
mulla veny,tiukka oli mutta rasvan kanssa meni ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

s73

  • Vieras
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #114 : 13.01.2014, 11:17:26 »
Mikähän aiheuttaa sen että lämmitin käy n.2-3min käynnistyksen jälkeen jonka jälkeen heittää vapaalle 1-2minuutiksi., sitten kun herää siitä niin kävi 26min ilman ongelmia.. lämpöhanan letku todella kuuma ennen sammumista... sitten kun syttyi uudelleen niin ko.letku ei ollut todellakaan niin kuuma kun ennen sammumistaan. Vesipumppu merkiltään JONHSON PUMP., tuotto/kierrätys 750L/min.

Alussa parin minuutin hiljaisuus on normaalia.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #115 : 13.01.2014, 11:42:32 »
Alussa parin minuutin hiljaisuus on normaalia.

Edellisen auton lämmitin ei kyllä noin käyttäytynyt... toiminta autoni lämmittimessä on seuraavanlainen: Liekin kuvasta lämmitin päälle jolloin sisäpuhallin ja kiertovesipumppu alkaa surista. Menee jonkun aikaa jonka jälkeen alkaa bensapumppu naksumaan., sitten hetken päästä syttyy lämmitin vohisemaan. Vohinaa kestää 2-3min jonka jälkeen lämmitin sammuu ja myös bensapumppu hiljenee, vesipumppu ja sisäpuhallin jatkaa toimintaa. Hiljaisuutta kestää 1-2min jonka jälkeen bensapumppu aloittaa uudelleen naksutuksen ja lämmitin syttyy uudelleen., tämän jälkeen lämmitin jää vohisemaan niin pitkäksi aikaa kunnes ns.aika tulee täyteen tai liekin kuvasta sammutetaan... Sen huomasin että ennen ekaa sammumista lämpöhanalle menevä letku kuumeni todella paljon.. Uudelleen syttymisen jälkeen ko.letku ei lämmennyt lähellekkään niin paljoa kun parin ensimmäisen minuutin aikana..  :idiot2:
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

s73

  • Vieras
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #116 : 13.01.2014, 16:20:54 »
Edellisen auton lämmitin ei kyllä noin käyttäytynyt... toiminta autoni lämmittimessä on seuraavanlainen: Liekin kuvasta lämmitin päälle jolloin sisäpuhallin ja kiertovesipumppu alkaa surista. Menee jonkun aikaa jonka jälkeen alkaa bensapumppu naksumaan., sitten hetken päästä syttyy lämmitin vohisemaan. Vohinaa kestää 2-3min jonka jälkeen lämmitin sammuu ja myös bensapumppu hiljenee, vesipumppu ja sisäpuhallin jatkaa toimintaa. Hiljaisuutta kestää 1-2min jonka jälkeen bensapumppu aloittaa uudelleen naksutuksen ja lämmitin syttyy uudelleen., tämän jälkeen lämmitin jää vohisemaan niin pitkäksi aikaa kunnes ns.aika tulee täyteen tai liekin kuvasta sammutetaan... Sen huomasin että ennen ekaa sammumista lämpöhanalle menevä letku kuumeni todella paljon.. Uudelleen syttymisen jälkeen ko.letku ei lämmennyt lähellekkään niin paljoa kun parin ensimmäisen minuutin aikana..  :idiot2:
onhan hana täysin auki kun käytät lämmitintä? en ole letkuja kokeillut miten ne lämpenee.
Lämmittimeni on toiminut kuvatulla tavalla kymmenen vuotta, enpä huolestuisi tuosta. :smoke: :smoke:
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014, 16:22:46 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #117 : 13.01.2014, 17:05:29 »
onhan hana täysin auki kun käytät lämmitintä? en ole letkuja kokeillut miten ne lämpenee.
Lämmittimeni on toiminut kuvatulla tavalla kymmenen vuotta, enpä huolestuisi tuosta. :smoke: :smoke:

No sitten ei syytä huoleen.. 740:seen turboon kun viime talvena samanlaisen lämmittimen asensin niin se ei kyllä tuolla tavalla käyttäytynyt mutta antaapa asian nyt olla tuolleen... pääasia että auto lämpenee..  :hello:

Lämpöhana on täysin auki., tai siis pyöritetty täysille, tiedä sitten avautuuko hana täysin...   
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #118 : 13.01.2014, 18:21:21 »
Edellisen auton lämmitin ei kyllä noin käyttäytynyt... toiminta autoni lämmittimessä on seuraavanlainen: Liekin kuvasta lämmitin päälle jolloin sisäpuhallin ja kiertovesipumppu alkaa surista. Menee jonkun aikaa jonka jälkeen alkaa bensapumppu naksumaan., sitten hetken päästä syttyy lämmitin vohisemaan. Vohinaa kestää 2-3min jonka jälkeen lämmitin sammuu ja myös bensapumppu hiljenee, vesipumppu ja sisäpuhallin jatkaa toimintaa. Hiljaisuutta kestää 1-2min jonka jälkeen bensapumppu aloittaa uudelleen naksutuksen ja lämmitin syttyy uudelleen., tämän jälkeen lämmitin jää vohisemaan niin pitkäksi aikaa kunnes ns.aika tulee täyteen tai liekin kuvasta sammutetaan... Sen huomasin että ennen ekaa sammumista lämpöhanalle menevä letku kuumeni todella paljon.. Uudelleen syttymisen jälkeen ko.letku ei lämmennyt lähellekkään niin paljoa kun parin ensimmäisen minuutin aikana..  :idiot2:
vaikuttaisi siltä että ardic lämmittää nesteen sinne termostaatin ylärajalle eli 90oC ja sitten odottaisi takaisin alarajaan eli 60oC ja sitten jatkaisi sen lämmityksen loppuun.
eli vaikuttaisi ettei neste kiertäisi aluksi kunnolla... ilmalukko,tukos tms  ??? mutta tuo nyt taas ei kyllä selitä miksi se alkaa sen ensimmäisen tauon jälkeen toimimaan moitteetta  :idiot2:

itsellähän on samainen 091-B tuossa allekirjoituksen ärrässä siellä taka-akselilla ja kyseisen vermeen ilmaaminen oli kyllä melko pirullinen homma, vesiputkistoa kun on varmaan se 5m :D mutta tuossa kun laittaa lämmityksen päälle niin kyllä se kovalla pakkasella puhisee melko pitkään ennen ensimmäistä taukoa eli ei se neste ihan 1-2 minuutissa sitä 90oC saavuta ;)

s73

  • Vieras
Vs: Ardic 091 ei käynnisty
« Vastaus #119 : 13.01.2014, 18:35:51 »
vaikuttaisi siltä että ardic lämmittää nesteen sinne termostaatin ylärajalle eli 90oC ja sitten odottaisi takaisin alarajaan eli 60oC ja sitten jatkaisi sen lämmityksen loppuun.
eli vaikuttaisi ettei neste kiertäisi aluksi kunnolla... ilmalukko,tukos tms  ??? mutta tuo nyt taas ei kyllä selitä miksi se alkaa sen ensimmäisen tauon jälkeen toimimaan moitteetta  :idiot2:

itsellähän on samainen 091-B tuossa allekirjoituksen ärrässä siellä taka-akselilla ja kyseisen vermeen ilmaaminen oli kyllä melko pirullinen homma, vesiputkistoa kun on varmaan se 5m :D mutta tuossa kun laittaa lämmityksen päälle niin kyllä se kovalla pakkasella puhisee melko pitkään ennen ensimmäistä taukoa eli ei se neste ihan 1-2 minuutissa sitä 90oC saavuta ;)
laita ilmausruuvi. Omassa on vakiona tuossa <autossa.  :smoke:

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron