Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: mista - 30.08.2011, 14:27:21

Otsikko: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: mista - 30.08.2011, 14:27:21
Tähän voisi tietäjät myös kirjoittaa mitä kannattaa tehdä esim minun tapauksessani B5254T koneelle, kun olisi tarkoitus piristää. Volvo V70 T5 mallisesta autosta vaikkei pitäisi olla tuollaista konetta siinä. Vuosimalli 1997. Ahtimena suuren suuri TD04HL-13T..

Isompi ahdin ja h-profiilit on tiedossa. Männät käsittääkseni pitäisi kestää suht pitkälle. Jos nyt ajatellaan tuollaista 300-400hp..
Millaisia suuttimia tuohon tarvisi laittaa 550cc ? vai isommatkin.. 98 oktaanisella mennään.

Pakosarjan mutkiksi tilasin 42mm tavaraa.
Tatech T6 PRO tulee ohjaamaan.

Miten helpoin/paras ottaa moottorin asentieto koneelta.. Sekä kampura, että nokka sekventiaalista varten.

Sytkä? Meneekä perus Boschin hukkakipinäpuola tuolle vai miten nämä 5cyl vehkeet kannattaa tehdä? Kaikk super hipot 034 puolta on hiukan liikaa mun budjetille.

Entä sylintereiden pulssitus pakosarjassa jos jaettu pesä???

Kytkimeksi vissiin menee 707 SRE.. Mitäs levyä tuohon kannattaisi sitten laitella? PO-metallista vauhtipyörä.. Tosin siellä ne taitaa teitää parhaan levynkin siihen sitten.. ?

Nokka-akseliksi on halvinta laittaa glt nokat.. Vaatiiko muita muutoksia vai onko täysin bolt on perus 20v kanteen?

Muutkin tiedot on tervetulleita. Saisi samaan threadiin myös nämä koneet edustettua.

Laatikoksi ajatuksena laittaa Getrag 260-6 ja adapteri kl racingiltä takavetoon.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: J_Lanttola - 30.08.2011, 16:07:16

Sytkä? Meneekä perus Boschin hukkakipinäpuola tuolle vai miten nämä 5cyl vehkeet kannattaa tehdä? Kaikk super hipot 034 puolta on hiukan liikaa mun budjetille.


Kytkimeksi vissiin menee 707 SRE.. Mitäs levyä tuohon kannattaisi sitten laitella? PO-metallista vauhtipyörä.. Tosin siellä ne taitaa teitää parhaan levynkin siihen sitten.. ?


Kaverilla on menossa myös volvon 20-v kone takavetoon, merkkinä hänellä opel :)

Sytkäpuolelle sponssasin tuosta mun b6254 moottorista (peräisin siis 960:stä) suorasytkäpuolat jotka menee ihan heittämällä muistaakseni tohon vitoskoneen kanteen, suoraan tulppien päähän. Eli COP tyyppiset systeemit. Moottoriohjaukseksi tähän siis tulossa mega, Drifting-piireistä joillekin tuttu Ranta-Knuuttila tekee moottoriohjauksen, kuten edellisiin kokoonpanoihinkin, joten mulla ei tämän enempää ole tietoa miten se laitetaan toimimaan. Näitähän alkaa sen verran olla purettuna jo noita kutosia että hyvällä säkällä joltain voisi ylimääräisiäkin puolia löytyä sopivasti.

Vauhtipyöräksi tähän tulossa 850 vaparin kova vauhtipyörä, (johon siis menee 228mm levy) joka sovitettu -618 sre asetelmalle. Pitäisi riittää sintterilevyn kanssa kohtuu pitkälle.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Lankku - 31.08.2011, 00:24:24
Eiköhän helpoin ole triggerikehä vauhtipyörälle ja oma nokka-akselin asentotunnistin. Sytkän luulis saavan toimimaan hyvin 960 puolilla ja sopivilla pääteasteilla. Nokka-akselien suhteen ei ole 20v hydraulinostimellisissa eroja sopivuudessa.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: mista - 03.09.2011, 10:35:17
Mitenkäs noiden kankien pituudet muuten meni? Eli missä oli minkä pituisia.. Kuinkas pitkät tuossa mun koneessa on vai selviääkö vain avaamalla?
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: d6r - 03.09.2011, 13:08:13
http://pukema.com/kanget.htm (http://pukema.com/kanget.htm)

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori)
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: pukema - 06.09.2011, 09:03:58
http://pukema.com/kanget.htm (http://pukema.com/kanget.htm)

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori)
Mitenkäs noiden kankien pituudet muuten meni? Eli missä oli minkä pituisia.. Kuinkas pitkät tuossa mun koneessa on vai selviääkö vain avaamalla?
Kaikissa N-sarjan koneissa samat kanget 1990-1999, 23mm männätappi ja 139,5mm pituus. Varaosanumero 1270483

RN-sarjalaisissa on sitten vaihtelua

S80 vaparikutoset 147mm kanki alusta asti, 1999-. Männäntappi 21mm. Varaosanumero 1270671
T6 1999-2001 139,5mm kanki, 1270483. 2002- eteenpäin 147mm, sama kuin vapareissa 1270671

Vitosissa vapari ja 90mm iskuset matalapaineturbot 2000- kanget 147mm, Varaosanumero 1270671
T5 2000-2001 139,5mm kanki, 1270483. 2002-2004 ilmeisesti 147mm, 1270671. 2005- 143mm "R-kanki", 23mm männäntappi 8630714
R 2003- 143mm "R-kanki" 8630714

S40/V50 RNC vitosia tässä ei nyt ole jne.. Vadiksesta katottu sopivuudet ja numerot, ei ole täydellinen lista. Kuvat ihan ite otettu. Kuvista puuttu ainakin yksi 139,5mm kankimalli jossa yläpää on pyöreä, eikä kulmikas niinkuin kuvissa olevassa N-kangessa.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: ata - 16.04.2012, 20:26:08
Minä vuonna ja mihin malleihin tulee muuttuva nokan ajoitus, sekä voiko tilalle vaihtaa kiinteitä osia?
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Ökkelö - 09.07.2019, 21:17:51
Kysytääs täällä.
Tietääkö kukaan paljon on vakio b5234t5 kannen palotilan koko?
Kannen tiivisteen kanssa?
Nopeuttas omaa rojektia jos ei tarviis käydä mittailemaan ja tekemään levyä sitä varten.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: miro678 - 08.08.2019, 11:51:36
Kysellääs täällä kun liittyy tinakoneisiin ja takavetosiin. Eli onkos porukka käyttäny tota aitoa t6 mottia takavetosissa ja jos on niin millä apulaitetelineellä koska nopeesti kateltuna mulla ei ainakaan istu toi takavetosen teline tohon t6 motin kylkeen, pulttijako eikä pulttien määrä täsmää. Koneenkorvakot istuis pulttijaon puolesta, mutta imusarjan puolella kaksi ylintä reikää on kierteettömät sinänsä ei ongelma mutta pakosarjan puolella yhdessä isompi kierre mikä ei sekään varsinainen ongelma laittaa vaikka isomman pultin.

Mutta siis toi apulaiteteline mietityttää että mitä muut näissä on käyttäny jos tota B6284T mottia on käytetty takavetosissa vai onko tehty pelkist 2,5L koneista?  :-\
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Jode - 08.08.2019, 12:40:38
Kysellääs täällä kun liittyy tinakoneisiin ja takavetosiin. Eli onkos porukka käyttäny tota aitoa t6 mottia takavetosissa ja jos on niin millä apulaitetelineellä koska nopeesti kateltuna mulla ei ainakaan istu toi takavetosen teline tohon t6 motin kylkeen, pulttijako eikä pulttien määrä täsmää. Koneenkorvakot istuis pulttijaon puolesta, mutta imusarjan puolella kaksi ylintä reikää on kierteettömät sinänsä ei ongelma mutta pakosarjan puolella yhdessä isompi kierre mikä ei sekään varsinainen ongelma laittaa vaikka isomman pultin.

Mutta siis toi apulaiteteline mietityttää että mitä muut näissä on käyttäny jos tota B6284T mottia on käytetty takavetosissa vai onko tehty pelkist 2,5L koneista?  :-\

Helpoimmalla selviät kun käytät etuvetoisen apulaitetelinettä ja apulaitteita. Mallikuvia löytyy mm omasta ja HenkkaJ:n projektista. Takavetoisen apulaitetelineen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua sinne, mutta apulaitehihnan linja on silloin vino ja kiristäjälle joutuu tehdä lisätilaa. Tämmöinen yhdistelmä taisi Tuntsalla olla vitoskoneessa.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: miro678 - 08.08.2019, 13:53:12
Helpoimmalla selviät kun käytät etuvetoisen apulaitetelinettä ja apulaitteita. Mallikuvia löytyy mm omasta ja HenkkaJ:n projektista. Takavetoisen apulaitetelineen saa ilmeisesti jotenkin sovitettua sinne, mutta apulaitehihnan linja on silloin vino ja kiristäjälle joutuu tehdä lisätilaa. Tämmöinen yhdistelmä taisi Tuntsalla olla vitoskoneessa.

Etuvetosen omassa tais olla myös tehostimen pumppu kiinteenä telineessä tai ainakin kun vilkasin sitä hyllyssä olevaa. Eli ei tulis erillistä pumppua niinku takavedoissa?
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Jode - 10.08.2019, 12:36:32
Etuvetosen omassa tais olla myös tehostimen pumppu kiinteenä telineessä tai ainakin kun vilkasin sitä hyllyssä olevaa. Eli ei tulis erillistä pumppua niinku takavedoissa?

Siis etuvetoisessa on erillinen säiliö, kun taas takavetoisessa sekä pumppu, että säiliö on samassa paketissa. Se etuvetoisen pumppu on kiinni apulaitetelineessä kolmella tai neljällä pultilla kiinni. Etuvetoisen pumppu menee suoraan takavetoisen auton liittimiin ainakin 960:ssa ja joudut vaan keksimään sille säiliön. itsellä on vinokoneen ohjaustehostimen säiliö.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: miro678 - 10.08.2019, 16:06:18
Siis etuvetoisessa on erillinen säiliö, kun taas takavetoisessa sekä pumppu, että säiliö on samassa paketissa. Se etuvetoisen pumppu on kiinni apulaitetelineessä kolmella tai neljällä pultilla kiinni. Etuvetoisen pumppu menee suoraan takavetoisen auton liittimiin ainakin 960:ssa ja joudut vaan keksimään sille säiliön. itsellä on vinokoneen ohjaustehostimen säiliö.

Joo tuli eilen hypisteltyä tota telinettä kun osia putsailin ja totesin samat asiat. Näin täytynee tehdä.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: miro678 - 12.08.2019, 20:55:16
Ja sitten seuraavaa, ongelmana on termarin koppa. Ei mahdu olemaan apulaitetelineen kanssa.

(https://img.aijaa.com/m/00089/14733300.jpg) (https://aijaa.com/cEgwyG)

Olisko jollain tähän valmiita ratkaisuja? Nyt siis toi etuvedon teline paikallaan.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Juho_ - 12.08.2019, 21:27:42
Siihen käynee uudempi termostaattikotelo.
OEM numero: 31293700

Kl-varaosat:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/termostaattikotelo_taydellinen_b52xx_volvo-p-475973-0

Toinen vaihtoehto on esimerkiks tehdä ite termostaattikotelo ja käyttää Renault/Volvo B14 letkutermostaattia, miten ite tein.
Saa 82C termostaattia ja sitä kuumempaa myös toki.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Lankku - 12.08.2019, 21:40:22
Tai laikkaa apulaitetelineestä tarpeeksi tavaraa pois ja hitsaa/hitsauttaa taustapuolen avoimia kohtia umpeen jos epäilee kestoa. Nostokorvan laikkasin pois ulkonäkösyistä.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245%20GL%20-90/Laitot%202019/2.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: ImportTuning - 20.09.2019, 11:06:39
Jaahas arvon tina 5 moottorien tuntijat, nyt tarvittaisiin tietoa näistä.

S60r B5254T4 suunnitelmissa uusi moottori.

Reseptinä olisi ajatuksena käynyt seuraavaa

B5254T2 lohko joka jo odottamassa, tähän olisi tarkoituksena laittaa kl-racingiltä 143-23-53mm spekseillä olevat h-veivit sekä autoni nykyisestä moottorista männät sekä kampiakseli onko tässä yhtälössä mitään ongelmaa?

Kansi onkin sitten se mielenkiintoinen, onko erilaisia kansia verraten näissä 2,3-2,5 litraisissa RN/R sukupolven moottoreissa, kun olisi tosi paljon helpompaa ostaa ja tehdä kansi valmiiksi ja purkaa sen jälkeen ajokuntoinen auto josta vain nuo männät ja kampiakseli otetaan käyttöön ja lyödä suoraan nippuun? Vai joutuuko purkamaan eka ja sit tekemään välissä vielä kannenkin tuohon?

R moottorissa on ainakin molemmat nokat VVT-systeemillä mutta missä muissa koneissa olisi suoraan vaihtokelpoinen kansi ja onko kanavissa/venttiileissä/nokissa eroa?

Kiitos jo etukäteen jos joku voi jelpata!

Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: JuHaU - 20.09.2019, 11:45:50
Onkos tuossa koneessa 83 mm poraus, jos niin en lähtisi siitä tekemään uutta konetta.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: ImportTuning - 21.09.2019, 08:24:53
Onkos tuossa koneessa 83 mm poraus, jos niin en lähtisi siitä tekemään uutta konetta.
On 83mm poraus mutta tavoitteena ei olekaan mitään älyttömiä ottaa niin on ns. tietoinen riski tuo isompi poraus. Noita 81mm porauksella olevia lohkoja kun ei näytä hirveästi olevan tarjolla tai jos on niin tarjotkaa...kyseessä käyttöauto kuitenkin niin tullaan kuitenkin tukemaan ne yläpäät sieltä sylintereistä ja käyttöalueesta ei tingitä.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Sute - 23.09.2019, 08:45:18
On 83mm poraus mutta tavoitteena ei olekaan mitään älyttömiä ottaa niin on ns. tietoinen riski tuo isompi poraus. Noita 81mm porauksella olevia lohkoja kun ei näytä hirveästi olevan tarjolla tai jos on niin tarjotkaa...kyseessä käyttöauto kuitenkin niin tullaan kuitenkin tukemaan ne yläpäät sieltä sylintereistä ja käyttöalueesta ei tingitä.

Itse olen pitänyt tätä "yläpäiden" tukemista jotenkin omituisena. Lohko kärähtää ihan lämmöstä siitä sylintereiden välistä ja se on mielestäni sylinterin elämistarpeesta johtuen jätetty auki. 5 mukinen 83mm kestää varmaan sen noin 400 hp terveenä vielä pidempään. 4 mukisesta 300-350 hp hajoaa kohtuu varmasti ajan mittaan.

81mm tai dieselin lohko tai sitten Dartonoituna tulee hyvä.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2019, 11:19:31
Missä vaiheessa tuo lämpöongelma ilmenee? Yhdessäkään omassa lohkossa ei ole ollut mitään merkkejä vastaavasta useamman vuoden käytön jälkeen. Käytössä olleet korsetitkin on hyvin umpinaisia verrattuna vaikka Dartonin yläpäihin.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Sute - 23.09.2019, 13:09:09
Missä vaiheessa tuo lämpöongelma ilmenee? Yhdessäkään omassa lohkossa ei ole ollut mitään merkkejä vastaavasta useamman vuoden käytön jälkeen. Käytössä olleet korsetitkin on hyvin umpinaisia verrattuna vaikka Dartonin yläpäihin.

Vaikea sanoa missä vaiheessa, mutta oma kesti 2-3 vuotta ja noita määriä se on muutamilla muilla mennyt neloskoneissa. Onko se sitten lämmöstä vai mistä, mutta pytyn yläreunaan tulee, siitä missä putken taustalla oleva alumiini on ohuimmillaan (eli putkien välissä), halkeama joko isompi tai pienempi.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: ImportTuning - 23.09.2019, 19:13:38
Tehäänpäs niin että jätetään tuo alakerta asia vähemmälle huomiolle eli teen niinkuin haluan ja joku vois kertoo nyt että onko nuo kaikki kannet samanlaisia noissa 5syl turbomoottoreissa vai eikö kukaan muka oikeesti tiedä niistä mitään :-\

Ja tässä tulee tehot jäämään todennäköisesti alle 400hv koska muut vehkeet on sitten virittämiseen
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: Sute - 24.09.2019, 09:56:35
Tehäänpäs niin että jätetään tuo alakerta asia vähemmälle huomiolle eli teen niinkuin haluan ja joku vois kertoo nyt että onko nuo kaikki kannet samanlaisia noissa 5syl turbomoottoreissa vai eikö kukaan muka oikeesti tiedä niistä mitään :-\

Ja tässä tulee tehot jäämään todennäköisesti alle 400hv koska muut vehkeet on sitten virittämiseen

Otat samanlaisen kannen kuin on nykyisessä pelissä. Tuossa teholuokassa pärjäät sillä vallan mainiosti..tai no ehkä venttiilijouset vaihtaisin vähän stydimpiin.
Otsikko: Vs: Yleistä tinakoneen virityksestä..
Kirjoitti: tikkku - 10.10.2019, 20:18:34
Onkos täällä tietoa kannen tiivisteiden sopivuudesta r/rn ristiin?
Ja onko eri paksuisia kun nopeella vilkasulla löytyy tarvike tiivisteitä 1.1-1.6mm paksuna :idiot2: