Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Turkinpippuri - 14.10.2018, 19:44:48
-
Tervehdys!
Millä öljyillä olette ajaneet TDO4HL ahtimilla isommilla turbiini- ja kompurapyörillä?
Minulla antoi periksi HD painelaakeri periksi huolimatta laakerissa olevista lisäöljykanavista Saksalaisilla 10W60 ''racing'' öljyillä...
Nyt laitoin moottoriin oikeat Jenkkien vaaleansiniset 20W50 racing öljyt mutta on suolainen tuo yli 30€ litrahinta. Nähtäväksi jää riittääkö jenkkiöljyssä paineen kesto pintojen välissä.
Oletteko törmänneet samaan ongelmaan pilleriahtimilla, isoilla pyörillä (22T billet kompura ja 48.1/53mm 9-lapainen high flow turbiini) ja yli 1bar ahdoilla?
Mitä öljyjä olette käyttäneet tuunattujen pilleriahtimienne kanssa?
(https://thumb.ibb.co/kKwa8p/IMG-20181014-191302.jpg) (https://ibb.co/kKwa8p)
(https://thumb.ibb.co/h1cREU/IMG-20181014-191236.jpg) (https://ibb.co/h1cREU)
-
Ettei vain kävis jo tuo 4hl akseli ja laakerointi ylipäätää kevyeksi noin kookkaalle kompurasiivelle?
Jos ei ala kestää niin vaihtoa td05 chra :idiot2:
-
Juu, säteen suuntainen rasitus ei ole vielä ongelma mutta akselin pituussuunnassa tuleva rasitus painelaakerille alkaa olla jo rajoilla. Eikä tilannetta paranna myöskään pilleriahtimille tyypilliset korkeat pakopaineet ennen ahdinta...
Mutta sen takia tässä kyselen muiden kokemuksia että viisastuisin. Jos ei ala painelaakeri kestämään kunnon öljyilläkään, on pienennettävä kompuran halkaisijaa tai siirryttävä ehdottamaasi suuntaan...
-
Keskustelin tuossa myös turboguruni kanssa ja hän kehoitti tekemää nyt käytössä olevan 2,5'' imuputken tilalle 3,0-3,5'' imuputken... Taitaa olla niin, että tuo painelaakerin pettäminen on usean tekijän summa. Halvat ''racing öljyt'', 22T kompura, korkeat pakopaineet ja vielä jopa ahdistava imuputki :) !
-
Tribodyn öljyt sisään ja 3" imuputki vapaavirtaussuodattimelta ahtimelle, nyt on ahdin pyörinyt 1,8bar ahdoilla jo yli 5tkm...