Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: retox - 10.09.2020, 15:49:26

Otsikko: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 10.09.2020, 15:49:26
Ajattelin perustaa projekti topikin tästä nykyisestä käyttöautosta.
Pari kuvaa alkuun kun ne kertoo enempi.
(https://ibb.co/YfcNQDh)
(https://i.ibb.co/JrvctxH/IMG-20200611-124209.jpg)

Tämä kaunis yksilö on varustettu b230f moottorilla ja m47 laatikolla ja mittarissa reilu 500tkm. Moottori alunperin b200f mutta joskus vaihettu.

Tuollainen eatonin m65 löytyisi halvalla niin sitä tässä mielessäni pyörittelin miten se sinne istuisi  :idiot2:

Pitää tehdä listaa mitä kaikkea tarvitsisi, neuvoja ja mielipiteitä saa antaa.
Kokemusta ei suuremmin ole, yksi v8 volvo tuli istutettua joskus ja deeku viritettyä epäonnistuneesti.

Jospa tästä keskustelua saisi aikaan.
E85 polttoaineella jatketaan.

TO DO LIST
-Remmiahtimen sullominen jonnekkin konehuoneeseen.
-kiertokanget, kiinan h?
-Kiinan kuulerin sullominen keulalleVw cooleri tuli.
-Ahtoputket.
-Kytkin. Auki vielä
-Laajakaista
-M90 tai vastaava vaihdelaatikko.
-Lukkoperä.
-Pysyäkkö vakio f imusarjassa vai mitä tilalle?
-Suuttimien valinta. Etanolilla mennää ei mennäkkään. Deka 668cc mielessä.

-lh boxin vaihto uudempaan.
-bypass/dump venttiilin valitseminen.
-Peltipakosarja ja 2,5" putkisto, vai laitetaanko samaan vaivaan eteen ylös mallinen :P
-Nahka jakkarat.

Joensuussa aherretaan.

Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 12.09.2020, 22:37:54
(https://i.ibb.co/y049QP9/IMG-20200912-215305.jpg)

Onkohan se ihan älyvapaata asentaa tuohon pakosarjan päälle? Kauhia puuha saada se toiselle puolelle :idiot2:

Toiselle puolelle laittaminen vaatii ohjaustehostimen pumpun siirron ja tai huohotuspömpelin teurastuksen
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 13.09.2020, 20:20:43
Näkyykö kuvat?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: anssi68 - 13.09.2020, 20:49:39
Näkyykö kuvat?

Noup..
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 14.09.2020, 13:05:48
nähtävästi dropboxin kanssa ei tulla yhteistyöhön. koitan etsiä toisen kuvapalvelimen

EDIT. Suuren internet taistelun jälkeen tämänkin öljynäppi sai 700 eri linkin ja satojen eri palvelimien vaihdon kautta kuvat tänne.  :juhau:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Joukor - 14.09.2020, 15:09:11
Kyllä nuo pari kuvaa nyt näkyvät. Olisko ongelma poistunut ?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 16.09.2020, 12:11:31
Mistäs niitä lastuja sai vai kuka niitä teki? :nälkä:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: hukka - 16.09.2020, 12:42:31
Mistäs niitä lastuja sai vai kuka niitä teki? :nälkä:

Lh 2.4 lastuja tekee nimimerkki Toni.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: TVS - 16.09.2020, 13:23:50
Riippuen koneen hyötysuhteesta, voi tuo tehotavote olla suuttimille hitusen riskialueella. 630cc on matalaruttusella kellarilla turbon kera loppu ennen 300hp, olikohan 267hp missä näkyi DC100 ekan kerran, mutta sillon oli kyllä afr lähinnä 11 bensan afr mitattuna. Mutta näin tiedoksi että jollei muuta niin ottaa vaikka 668 suuttimet. Dekat on myös siitä kivat, että ne vastaa viiveiltään aika liki noita orggiksia, ja tämä on melko tärkeä asia jos orggis ruiskua käytät, EV14 on saatu kyllä toimimaan mutta edellyttää enempi konstailua ja kylmärikastusasiat ei ole niin yksinkertasia. Toki todettava on, että etskulla jokatapauksessa kylmänä ekat parkikselta lähtemiset voi veto olla tyhjäkäynnin tuntumassa ohuenlaista, tai sitten en vaan osaa  :2funny:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 16.09.2020, 14:10:36
Riippuen koneen hyötysuhteesta, voi tuo tehotavote olla suuttimille hitusen riskialueella. 630cc on matalaruttusella kellarilla turbon kera loppu ennen 300hp, olikohan 267hp missä näkyi DC100 ekan kerran, mutta sillon oli kyllä afr lähinnä 11 bensan afr mitattuna. Mutta näin tiedoksi että jollei muuta niin ottaa vaikka 668 suuttimet. Dekat on myös siitä kivat, että ne vastaa viiveiltään aika liki noita orggiksia, ja tämä on melko tärkeä asia jos orggis ruiskua käytät, EV14 on saatu kyllä toimimaan mutta edellyttää enempi konstailua ja kylmärikastusasiat ei ole niin yksinkertasia. Toki todettava on, että etskulla jokatapauksessa kylmänä ekat parkikselta lähtemiset voi veto olla tyhjäkäynnin tuntumassa ohuenlaista, tai sitten en vaan osaa  :2funny:
Eli 668 dekat olis suht kivuttomat näin alkuun :D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: TVS - 16.09.2020, 14:33:22
Eli 668 dekat olis suht kivuttomat näin alkuun :D
Niitä moni käyttää ja ne on kivan helpot säätää ja toimivat varsin vähällä säädöllä vrt EV14. Ja dekoilla on testattu että noin -15 asti vehkeet saa etskulla käyntiin ilman varsinaista tuskaa, mutta tässä on aina se riesa että yksilöitä nää on kokoonpanoina niin huono mitään luvata. Lähtökohtaisesti uskallan sanoa, että varmasti jotain "epänormaalia" ilmiötä kylmällä huomaat vakio-ohjauksella, ottaisi ihan perusteettoman määrän kylmästartteja ja säätötyötä jos haluais oikeesti hyvän. En oo omaan enkä emännän autoon jaksanut nähdä moista vaivaa, vallankin kun kylmällä se on ihan tervettä muutenkin antaa minuutin tai kovasti kylmällä pari käydä lonksottaa paikollaan...
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 16.09.2020, 17:22:58
Niitä moni käyttää ja ne on kivan helpot säätää ja toimivat varsin vähällä säädöllä vrt EV14. Ja dekoilla on testattu että noin -15 asti vehkeet saa etskulla käyntiin ilman varsinaista tuskaa, mutta tässä on aina se riesa että yksilöitä nää on kokoonpanoina niin huono mitään luvata. Lähtökohtaisesti uskallan sanoa, että varmasti jotain "epänormaalia" ilmiötä kylmällä huomaat vakio-ohjauksella, ottaisi ihan perusteettoman määrän kylmästartteja ja säätötyötä jos haluais oikeesti hyvän. En oo omaan enkä emännän autoon jaksanut nähdä moista vaivaa, vallankin kun kylmällä se on ihan tervettä muutenkin antaa minuutin tai kovasti kylmällä pari käydä lonksottaa paikollaan...
Voisihan tuon talven tietysti ajella bensalla ja miedoilla paineilla(onhan ne toki muutenkin) Onko nämä sitten bensalle liian isot säädettäväks?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: TVS - 16.09.2020, 23:07:51
Voisihan tuon talven tietysti ajella bensalla ja miedoilla paineilla(onhan ne toki muutenkin) Onko nämä sitten bensalle liian isot säädettäväks?
870cc oon ainakin saanu bensalla vielä toimimaan sillai ettei ulkopuolinen tiedä mitään. Se kyllä lie aika rajoillakin, näin näppituntumana  ???
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 17.09.2020, 12:07:10
Kampiakselille tarvinee etsiä kestävämpi rataspyörä ja koittaa teetättää alumiinista hihnapyörä remmille.
E: Koneistamo hakusessa. Täytys tehrä uus hihnapyörä kampuralla että sais myös remmiahtimen pyörimään. Ampuuko itseään jalkaan jossei ole dampperi kumia? :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 18.09.2020, 14:53:12
Pesin pohjan nosturilla ja mitään kriittistä ei näkynyt.

Kartturin puolen moottoritukikumi on kabut.
Hain molemmat kumet ja laatikolle kans ja vaihoin pois.
Samalla otin pyöränlaakerin ja alapallon kun olivat väljissään. Koittaa keretä vaihtaa jossain välissä (https://i.ibb.co/xMNXvqf/Snapchat-1620541319.jpg)

Nähtävästi jähäriä tulee öljyn sekaan, nostettava kansi pois.
(https://i.ibb.co/JCWpy2K/IMG-20200918-124035.jpg)
Tekis mieli vähä päivittää sitä samalla. Tai sitten vaan ostas 531 tilalle.
Volvo kun toimittaa käyttöauton virkaa niin ei kärsi viikonloppua pitempää seisottaa.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 22.09.2020, 13:45:04
Pohdiskelua.
Jos ajatellaan että pidettäisiin volvo käyttöautona, niin olisiko silloin d,v,vx ymm nokka järkevin? Meneekö k ja h liian rajuiksi?

Suuttimia en vielä ole päättänyt, varmaan 668 tai pykälän pienemmät. Onko tuollaselle remmille pakollinen/järkevää vaihtaa 012 immua?

Mistä saisi helpoiten tilattua jäykemmät venttiilijouset?
Riittäisikö jatkossa 531 kansi vakiona vai vaatiiko sekin koneistus reissun?

Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 24.09.2020, 20:44:51
Vaihdoin alapallon ja laakereihin vaihdoin rasvat. Tehostettu ohjaustehostin lähtee kävelemään vuotonsa vuoksi sekä on remmiahtimen edessä.
Ensiviikolla pitäs käydä katsastamassa, mutta lyhyemmät iskarit edestä vielä puuttuu.

Mistä sais nopeiten ja järkevimmin lyhyemmät iskarit? :2funny:

Kanteen en vielä ole koskenut. Täytyisi etsiä joensuusta joku hyvä seppä kuka sitä osaisi nakerrella.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: [Max] - 24.09.2020, 21:24:52
Mille paineelle sulla oli ajatus tämä välittää?
Tuleeko ohitusläppää/bypassia maantie ajoa ajatellen? Nousee meinaan maantiellä imulämmöt sellaisiin lukemiin ettei tahdo elektroniikkaa uskoa.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 25.09.2020, 11:17:17
Mille paineelle sulla oli ajatus tämä välittää?
Tuleeko ohitusläppää/bypassia maantie ajoa ajatellen? Nousee meinaan maantiellä imulämmöt sellaisiin lukemiin ettei tahdo elektroniikkaa uskoa.
0.5-1.0bar välille pitäis tulla. 2:1 suhteella. Eli remmin pitäs pyöriä max 14krpm.
Alustavasti ajattelin dumpin laittaa rääkymään mutta yleensä nämä ajatukset tuppaa muuttumaan.
Joku ohitusläppä tyylinen pitäis suunnitella, muttei vielä oo tullu netissä hyvää ideaa vastaan :buck2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Makru - 25.09.2020, 17:00:09
0.5-1.0bar välille pitäis tulla. 2:1 suhteella. Eli remmin pitäs pyöriä max 14krpm.
Alustavasti ajattelin dumpin laittaa rääkymään mutta yleensä nämä ajatukset tuppaa muuttumaan.
Joku ohitusläppä tyylinen pitäis suunnitella, muttei vielä oo tullu netissä hyvää ideaa vastaan :buck2:

Epäilen kyllä että saat noin korkeeksi ahtopaineen. Ja onko siitä oikein enää hyötyä. Mulla on eaton m112 ja tuottaa noin 1bar ahtopainetta ennen kuin holsetti tulee mukaan. Välitys 1:1,6
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 25.09.2020, 18:31:50
Epäilen kyllä että saat noin korkeeksi ahtopaineen. Ja onko siitä oikein enää hyötyä. Mulla on eaton m112 ja tuottaa noin 1bar ahtopainetta ennen kuin holsetti tulee mukaan. Välitys 1:1,6
Saatat olla oikeassa. Kaikki mikä ei ole alipainetta on tervetullutta. Eikä tässä nyt paikat tehoja kestäkkään toistaseks.
Löytyykö sulla kuvia toteutuksesta?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 26.09.2020, 18:25:37
Kävin hakemassa TAAS 240 käyttäjältä  osasia. Tälläkertaa mukaan tarttui panhard tanko, hammastanko, 530 kansi ja k nokka-akseli.
Kiitokset vierainvaraisuudesta. :)
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 30.09.2020, 00:29:20
Kantta työstetty. Haettuun kanteen joutui tekemään imu ja pakosarjoihin uudet pinnapultit kun suurin osa puuttui tai oli korvattu pehmeillä pinnapulteilla.
Imusarjan pinnapultit lähti suurin osa lämmittämällä tai hitsaamalla muttereita ja väkivallalla.  :)
(https://i.ibb.co/99bdQhk/IMG-20200929-213254.jpg)
Nykyset tein kovasta kierretangosta. Sitä ennen kävin kierretapilla läpi kaikki ja laitoin liiman kanssa kiinni.
(https://i.ibb.co/zP939xC/IMG-20200929-084516.jpg)
Nuo painimen välikappaleet olivat haurastuneet taikka murentuneet, voiko ne skipata kokonaan kun muistan joskus sellaista lukeneeni? Jos ei, niin mistä sellaiset sitten saisi? Hakua koitin, mutten saanut selvyyttä asiaan.
Huomenna täytyy käydä hakemassa biltemasta venttiilijousenpuristin niin pääsee käyttämään tuon kannen osissa.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Makru - 30.09.2020, 08:44:33
Saatat olla oikeassa. Kaikki mikä ei ole alipainetta on tervetullutta. Eikä tässä nyt paikat tehoja kestäkkään toistaseks.
Löytyykö sulla kuvia toteutuksesta?

Näköjään kaikki kuvat asennuksesta näyttää kadonneen tuolta projektipäiväkirjasta. Enpä sitä oo näköjään pariin vuoteen päivitellykkään  ::)
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 01.10.2020, 10:01:17
Osat putsattu ja kansi paikoillaan.
Vuotaa pakokaasua pakosarjan alta, sieltä minne on patentoitu kierteet ja laitettu pultit. Pitää pakosarja käyttää irti ja kikkailla ne jollain pitämään.
Sytty heittää, pitää vielä jakopää käyttää auki.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 01.10.2020, 19:30:10
Kone ykk. Pyörijä osoittaa ykköselle. Jouduin  nostamaan ja kääntämään jakajaa että täsmäs jakopään merkkien kanssa.

Lähtee vähä heikosti käyntiin, tyhjäkäynti huonoa. Kierrokset ottaa huonosti. Ajotuslamppu väläyttää kun merkki on 180 pielessä. Pystyykö sytytys olla nyt 180 pielessä?

E: ainakin venavälykset on liian tiukat.

E2: eli välykset yhdessä 0.15, yks 0.05 ja loput 0 :buck2: mikä lie kun eikö nämä kirjainnokat pitäny passata iliman säätöä :D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 01.10.2020, 19:57:55
Ai niin. Kone pyöritetty lämpimäksi ja vaihdettu öljyt ja suodatin. Vielä näyttää kerryttävän ainakin korkkiin kermaa
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 02.10.2020, 18:54:38
Venttiili välyksiä ihmetelly.
(https://i.ibb.co/9r3jqN5/IMG-20201002-185116.jpg)

Nuissa missä on ollu nolla. Olisko järkeä ottaa vaikka vitosen tai kympin ylimääräsellä välyksellä? Vai juoksenko ja kokeilen?  ;D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Huikkoster - 02.10.2020, 19:59:30
Onko sulla ne uudet vaimenninkumit laitettu venttiilien päihin kun kyselit.

Jos on niin mittaa ja säädä ilman niitä. Laita säädön jälkeen paikalleen.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 02.10.2020, 21:40:00
Onko sulla ne uudet vaimenninkumit laitettu venttiilien päihin kun kyselit.

Jos on niin mittaa ja säädä ilman niitä. Laita säädön jälkeen paikalleen.
Ei ole ollenkaan paikoillaan.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 09.10.2020, 20:55:56
Viikon loma pidätti hommaa vähän jäissä.

Viikonlopun suunnitelmissa olis vaihtaa hammastanko ja hitsailla remmiahtimelle paikka ja suunnitella ahtoputkistoa.
Pyöriville etujousille pitäis jotain järkevää keksiä.
Venttiilivälykset säädetty 0.35-0.40 välille.

Pakosarjan alta vuotaa niistä tee se itse miehen kierteistä. Täytyy pakosarja käyttää irti ja keksiä joku parempi patentti kun alkuperäiset tulppaukset ei enää käy. :nohnoh
Taitaa sekottaa lahjakkaasti lhn toimintaa :D

Peltipakosarjaa tässä mietiskellyt, 4-2-1 tulee mutta onkohan se tehojen kannalta nyt ensimäisten joukossa ostoslistassa :buck2:

En ole kerinnyt vieläkään perehtyä millasta läppäsysteemiä sinne kehittelis.

Suuret kiitokset taas kerholaisille avusta :)

Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 10.10.2020, 20:47:36
Pakovuodot tukittu ja hammastanko vaihdettu uusien nivelien ja kumien kanssa. 

Ahtimen sovitus jäi tältä päivää kun nosturin lukot aiheutti monen tunnin episodin.

Tyhmäkäyntillä ja kierroksilla seokset pyörii 14.7-15.0 välillä. Täytynee hakea 98 bensaa ja kokeilla temppuileeko tuo eflexfuel jostain syystä. Starttauksia vaatii sen 3 kappaletta ja vetoja ei ole mahottomasti :idiot2:

E: Joko yhdellä isolla pässillä tai jollain pienellä kaasuläpällä mahdollisesti vapaa kierrätys ahtimelta. Imusarjalta ohjaus. Todennäkösesti kierrätys heti ahtimen jälkeen takaisin imupuolelle. Immu painepuolelle.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Panssarivaunu - 11.10.2020, 12:02:29
moi:D tekemällä oppii, venttiilien säädöt. on tullut tehtyä.. ei mikään nokka ole koskaan mennyt suoraan paikalleen

Tuliko tehostettu ohjaus kuitenkin`?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 11.10.2020, 16:57:41
moi:D tekemällä oppii, venttiilien säädöt. on tullut tehtyä.. ei mikään nokka ole koskaan mennyt suoraan paikalleen

Tuliko tehostettu ohjaus kuitenkin`?
Tehostamaton cam meni paikoilleen.  Ahdin ei mahtuisi millään jos pumppu olisi paikoillaan.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 12.10.2020, 18:17:23
Oisko kellää vahvistusta passais nää lyhyempien jousien kanssa ihan niinko bolt on? :D https://m.motonet.fi/fi/tuote/664001?ajoneuvo=21&vuosimalli=1976

E: Tilasin jotkut orkkis iskarit ja näytän sorvia niille. Koitetaan niillä edetä.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 16.10.2020, 21:07:57
Hitsailin kasaan remmin telinettä.  Saatan tehdä vielä paksummasta uuden. (https://i.ibb.co/dtxGgZ8/IMG-20201016-182238.jpg)
(https://i.ibb.co/XDXHNm5/IMG-20201016-200024.jpg)
(https://i.ibb.co/CzSpcRm/IMG-20201016-200006.jpg)
Iskarit tuli vasta tänään, vein ne suoraan sorvarille. Lupaili alkuviikolle valmiiks.

Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 18.10.2020, 21:10:18
Tänään turailin tuota isoa bilteman cooleria mutta hylkäsin sen kummiskin(https://i.ibb.co/rF9T066/Snapchat-170325657.jpg)

Kaverilta löytyi sitten volkkarin cooleri joka mahtuu nätisti tuonne. Pienihän seon mutta katotaan sitten jos isommalle tarve  :2funny:(https://i.ibb.co/P1v9F50/IMG-20201018-183719.jpg)

Melko nätisti saa putket menemään.
(https://i.ibb.co/LY5nHw3/IMG-20201018-182422.jpg)
(https://i.ibb.co/1dnNstm/IMG-20201018-183359.jpg)

Ajatus olisi maalata kaikki mustiksi.
(https://i.ibb.co/HgGHNjy/IMG-20201018-191441.jpg)

Suunnitelin jos siirtäisi akun konttiin ja laittaisi uudemmasta volvosta ilmansuodatinkotelon tilalle. En nyt muista missä se sijaitsi kuskinpuolella. Täytyy googlailla :D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 22.10.2020, 23:21:54
Alumiininen kampiakselin hihnapyörä saapui,  kiikutin sen ja ahtimen koneistamolle. Jonkinlaiset suunnitelmat keksittiin hihnapyörille, nappasin samalla iskarit kainaloon.
Viikonloppuna jos vaihtais iskarit ja kahtois muutenkin leima valmiiks niin saa sitten tarjota leimalle.  ;D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 24.10.2020, 13:19:13
Kylmänä afr pyörii 14-15 nurkilla, kiihdytyksissä saattaa mennä 13 paikkeille. Nyt kuumana putos 10 luokkaan tyhjäkäynnillä, ei aikasemmin pudonnut 10 paikkeille. Jarrua pumpatessa afr nousee ja meinaa sammua. Täytynee etsiä vikaa.

Jarrutehostimen ja imusarjan välisen putken puristamalla afr muuttuu 13-12.
Imasin kyllä imusarjasta päin ja tuntu pitävän alipaineen.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 25.10.2020, 18:42:54
Kansirempan jälkeen käytin koneen lämpimäksi ja vaihdoin öljyt. Ja sen jälkeen vielä kerran.
Tänään kippasin abaut litran polttoöljyä sekaan ja pyörittelin.
Kuva ulostulleista öljyistä
(https://i.ibb.co/6WKYrWn/IMG-20201025-170428.jpg)
Laitoin uudet öljyt ja käytin lämpimäksi.

Kuvassa vasemmalla ulostulleet ja oikealla käyttämätön.(https://i.ibb.co/vsyR0zP/IMG-20201025-180031.jpg)
(https://i.ibb.co/RHX5mm7/IMG-20201025-180028.jpg)

Taas uudet ja lämpimäksi.
Vasen aikasemmat ja oikealla nyt lämpimäks käytetyt.(https://i.ibb.co/3YZxTmZ/IMG-20201025-183047.jpg)
(https://i.ibb.co/dBkMVzM/IMG-20201025-183044.jpg)

Voiko jostain muualta päästä jäähytysnestettä öljyjen sekaan? :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Huikkoster - 25.10.2020, 21:39:38
Onko öljynsuodattimen alla öljynjäähdytintä? Siellä ainakin kulkee vesi ja öljy.

Jos tuollaista litkua on kauankin pyörinyt koneessa niin alakerran laakereita voisi olla hyvä vilkaista (tai ei ainakaan masentua jos joskus alkaa koliseen). Vesi on huono voiteluaine :-\
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 25.10.2020, 22:37:58
Onko öljynsuodattimen alla öljynjäähdytintä? Siellä ainakin kulkee vesi ja öljy.

Jos tuollaista litkua on kauankin pyörinyt koneessa niin alakerran laakereita voisi olla hyvä vilkaista (tai ei ainakaan masentua jos joskus alkaa koliseen). Vesi on huono voiteluaine :-\
Ei ole. Ja joo tietoinen siitäkin. H profiilit tähän oli tulossakin. Saisi tuon vaivan vain ensin selvitettyä.
Eikös näissä yleensä mene öljyt veden sekaan kun öljynpaine kovempi :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 29.10.2020, 23:33:02
Kansi kävi plaanattavana, kampuran pyöränkin sai sorvarilta.

Taakse tuli uudet käsijarrukengät, jarrupalat, jarrulevyt ja jarrusatula, toinen oli jo uus. Etupään teinki jo kesällä.
Katsuri kehu kuntoa :P

Biltemasta täytynee hakea uus flektin anturi, kun ei tunnu kytkevän päälle.

Paikallinen turbo paja suositteli vw 1.8t bypasseja kokeilla. Jäin vaa miettimään laittaako niitä yhen vai kaks :D

Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Makru - 30.10.2020, 12:58:05
Kansi kävi plaanattavana, kampuran pyöränkin sai sorvarilta.

Taakse tuli uudet käsijarrukengät, jarrupalat, jarrulevyt ja jarrusatula, toinen oli jo uus. Etupään teinki jo kesällä.
Katsuri kehu kuntoa :P

Biltemasta täytynee hakea uus flektin anturi, kun ei tunnu kytkevän päälle.

Paikallinen turbo paja suositteli vw 1.8t bypasseja kokeilla. Jäin vaa miettimään laittaako niitä yhen vai kaks :D

Suosittelen kyllä sellaista bypassia mihin saa vaihdettua juosen ja on esijännityksen säätö.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: TVS - 30.10.2020, 22:58:43
Laita kaks, kumpaa sorttia laitatkin. Vaik pikkusen eri vahvusilla jousilla vois tulla oikein jouhea kaasuvaste?  ???
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 02.11.2020, 11:39:57
Ekaa kertaa nyt pyöritetty ahdinta. Joku vw kiristin tuohon tulee vetopuolelle. Telinekkin sille on mutta videolla se ei ole paikoillaan.

Akun siirsin konttiin ja sen tilalle tuli kakkoskoppasen golfin ilmanputsarikotelo  ;D Todennäkösesti vielä vaihtuu jostain volvosta kuhan semmoisen löydän.

Ahtoputket on osittain vielä tekemättä.

To Do listalla seuraavana;
-Ahtoputket loppuun.
-LH boxin numeron selvitys ja todennäkösesti uudenmallisen metsästys.
-Karvahatusta vedetyt kartat.
-Kannen ja tiivisteen vaihto part 2.
-Joku seksikäs ahtopaine mittari.
-Bypass. Tänään käyn hakee jonkun forgen edukkaasti. Todennäkösesti tähän joudutaan vielä palaamaan.

Lopuksi kaverin kuvaama erittäin laadukas video :idiot2:
https://youtu.be/xGvrDYRjEAE
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: R70AWD - 02.11.2020, 13:20:55
Kiinnostava projekti, remmin valitus on aina seksikästä, voittaa turbon suhinat mennen tullen. Turboilla on omat hyvät puolensa, mutta kaasuun reagointi ja se vääntö on uskomaton remmin kanssa, siihen tunteeseen ei pääse millään muulla :)

Joskus oli myös punanen 240 B19A voimakoneella. Siihen oli ajatuksena vaihtaa B23ET turbokone jostain 760 turbosta. Turbon tilalle olisi vaihdettu remmiahdin, mutta se jäi vaan haaveeksi silloin ja autokin vaihtui 740 turboon. Remmiahdin on toteutunut sittemmin harrastejenkin kanssa ja on nykyään hyllyssä odottamassa uutta inspiraatiota  ::)
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 03.11.2020, 21:47:24
https://youtu.be/_wyj6uAwzKM

Ahtoputkistoa tänään värkkäilty. Imuputki pitää toteuttaa huomenna.
Menin lyhentämään bypassin jousta kunnei muka pelannu :uglystupid2: mutta vika oli letkussa.  :2funny:

Ahtoputkisto toteutettiin suurimmaksi osaksi työajalla, työharjoittelija sai toteuttaa itseään hitsaajan roolissa. :)
Homma oli sinänsä aika raskasta kun ainuat työkalut oli pikku rälläkkä, metrimitta ja hitsikone.

Vedet oli kadonnut koneesta, toivottavasti plaanatulla kannella ja uudella tiivisteellä vika korjaantuu.

Eatoni valuttaa öljyä pikkusen, onko näihin kukaan perehtynyt sen enempää? :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 05.11.2020, 21:02:09
Öljyvuoto ehjätty. Imuputki tuli kasattua, muutamat klemmarit pitää vielä hakea. Sähkötyöt pitäs keretä tehdä, enimmäkseen siistiä tuota rytökasaa.
Bypassille hakea kuhtuullisempi kumiputki.
(https://i.ibb.co/5GBx2Hq/IMG-20201105-173350.jpg)
(https://i.ibb.co/g4cj34H/IMG-20201105-173338.jpg)

Kansi on vieläkin vaihtamatta, viikonloppukin näyttää pelottavan kiireiseltä.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Panssarivaunu - 07.11.2020, 11:29:38
Hyvältä kuullostaa, siistiltä asennukselta näyttää  P> Niin sitä jäähdytysneste vuotoa ei oo vielä löytyny?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 07.11.2020, 12:14:14
Hyvältä kuullostaa, siistiltä asennukselta näyttää  P> Niin sitä jäähdytysneste vuotoa ei oo vielä löytyny?
Kiitoksia.
Nesteet löytyy alakerrasta. Tänään vaihtuu kansi ja pahvi jälleen.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 09.11.2020, 16:05:25
Plaanattu kansi vaihdettu. Tiivisteessä ei viitteitä vuotamiseen. En vieläkään ole vakuuttunu öljyistä. Täytynee öljyt vielä kerran vaihtaa ja sittenhän sen näkee valkeneeko vielä.
Kai seon seuraavaksi lohko vaihdettava.  :idiot2:

Onko mitään intoa metsästää 350-400cc suuttimet volvosta vai suoraan nuo 668 dekat?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: Panssarivaunu - 10.11.2020, 19:16:52
Lohkoa mietin minäkin, mutta aika paska homma jos siinä vika  >:(
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 10.11.2020, 20:58:15
Lohkoa mietin minäkin, mutta aika paska homma jos siinä vika  >:(
En tällä elämän tuurilla yhtään yllättyisi  ;D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 14.11.2020, 20:27:19
Löytyykö keltään tietoja T4 suuttimista? T5 suuttimet värien perusteella tiedossa. Mutta T4 suuttimet olisi saatavilla ja kys numero sarjoilla ei tietoja löytynyt :idiot2:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 15.11.2020, 22:32:34
Thyyninki ahtopainemittarin asensin.
Putsasin huohotus pömpelin, näyttäs onnistuvan ilman imusarjan irrotusta :D
Paljon tuli paskaa kun aikansa liuotteli ja koputteli. Samalla huomasin että olin jättänyt imusarjaan kiinni sen pikkuletkun mikä tulee huohotuspömpelistä. Ahtopaineetkin löytyi, yllätys yllätys karkaa jäätävän laihalle joten en sen enempää rankassu. :D
 Vemsin laajakaista mykistyi, välillä käy virroissaan, täytynee kopauttaa pajavasaralla notta mikä sillä on.

(https://i.ibb.co/8NRLDtp/IMG-20201115-184437.jpg)
Kiristin on jostain vag vehkeestä, luultavasti jakopäästä. Seppäilin pultille tellingin, ihan pätevä siitä tuli huomioiden tarpeet mitä käsillä oli ;D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: TomppaT4 - 15.11.2020, 22:43:02
Löytyykö keltään tietoja T4 suuttimista? T5 suuttimet värien perusteella tiedossa. Mutta T4 suuttimet olisi saatavilla ja kys numero sarjoilla ei tietoja löytynyt :idiot2:
T4 suuttimet on ph1 (97-99) 390cc ja ph2 (00-04) 420cc
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 19.11.2020, 10:09:52
Siniset suuttimet T5:sesta haettu.
Levittelin ja kääntelin töiden ohessa etuveto volvon peltivanteet itelle passeleiks. Ei mikään hyvä ratkasu mutta tähän hätään jotain. Koitettava metsästää jotkut aluvanteet vielä talveksi :D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 29.11.2020, 22:43:59
Imusarjasta lähtee pieni letku johonkin pömpeliin mikä sijaitsee kuskin lokarin luona. Google kertoi jotain roll over valvesta. Uskaltaako sen repiä irti ilman suurta katastroofia? ;D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: puliukk0 - 29.11.2020, 23:10:17
Google kertoi jotain roll over valvesta. Uskaltaako sen repiä irti ilman suurta katastroofia? ;D

Roll over valve on ainoa osa mikä estää bensaa virtaamasta huohottimen kautta pihalle. Eli jos ajat nutulleen niin olet bensansaartamana, ÄLÄ poista.
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 06.12.2020, 13:31:02
Volvo pelannu kohtuullisesti ja vetojakin ollut. Päivällä kun ajelin lämpimäks ja annoin runtua vähän rankemmin niin huohotti melko rankasti.
Puhdistetun huohotuspöntön huohotus menee remmiahtimen imupuolelle jonka seurauksena dumppi oli sylkenyt öljyä.

Ylävesiletku oli kuuma mutta alavesiletku ei, joten termari ja vesipumppu menee ensimmäisenä vaihtoon.

Millasia huohotus ratkaisuja näihin on tehty?
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 16.01.2021, 20:07:54
Auto pelannut hyvin.
Huohotusputken väkertelin auton alle.

Kuten joku varmaan huomasi, niin auto ollut myynnissä :D

Onneksi mitään järkevää ei ole tullut niin saanut lasetella rauhassa.
Perä ei enää vedä kahdella niin hyvin kuin aikaisemmin, pitäisi varmaan kurkistaa onko siellä tapahtunut jotain :idiot2:Lukkoahan se kaipaisi  :2funny:
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: retox - 29.03.2021, 11:47:27
Volvo lähti uuteen kotiin. Tilalle hain 960n. Tästä pitänee tehdä showroomiin jossain välissä juttua. PS. Vanteet jäi itselle eikä ne taida käydä tuohon, vink vink ;)

Tämän voi joko poistaa tai jättää vähäksi aikaa, jos uusi omistaja haluaa lukea. Jonkun sortin volvoharrastelija hänkin ;D
Otsikko: Vs: Punanen 240 vinkuleluksi
Kirjoitti: anssi68 - 29.03.2021, 11:53:32
Volvo lähti uuteen kotiin. Tilalle hain 960n. Tästä pitänee tehdä showroomiin jossain välissä juttua. PS. Vanteet jäi itselle eikä ne taida käydä tuohon, vink vink ;)

Tämän voi joko poistaa tai jättää vähäksi aikaa, jos uusi omistaja haluaa lukea. Jonkun sortin volvoharrastelija hänkin ;D

Topic lukkoon, mutta avataan tarvittaessa..