Samppasport  Futurez

Volvo 244 DL -83

  • 10 Vastauksia
  • 4235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Volvo 244 DL -83
« : 23.03.2020, 23:13:55 »
Elikkäs hommasin tuossa 2020 helmikuun lopussa kyseisen 244 Volvon. Tarkoitus olisi saada tuo katsastettua ja sen jälkeen saada siitä paremman näköisen. Auto on viimeksi katsastettu 2011 ja Siirtokilvillä ajoin 170km auton kotia. Mielenkiintoiseksi ajon teki se, että paikanpäällä satoi lunta ja siinä autossa ei toiminut pyyhkijät ??? sekä auton alla oli kesärenkaat (joissa ei ollut paljon pintaa). No hyvinhän sen kotia ajoi, kunhan vaan välillä pysähtyi pyyhkimään tuulilasia :D.

Siinä olisi autosta vähän tietoa:
-Vm: 1983
-Moottori: B19A
-Vaihdelaatikko: M47 (alunperin M45)
-muuta: ohjaustehostin, alunperin mustalla sisustalla jossa ollut punaiset penkit

Mitä tarvitsee vielä leimalle:
-peruutusvalokatkasin? sillä peruutusvalot ei toimi peruutusvalon johdot irti auton alla
-etuputki vaihtaa
-heijastinmen kiinnitys muoviklipsejä ajovalot vaihdettu
-strömbergin säätö :idiot2: strömberin tilalla nykyään Solex Cisac
-venakopan tiiviste
-jarruputki vaihtaa sekä varmaan etupalkki vaihtaa sillä se jarruputkiteline oli ruostunut irti siitä etupalkki ja jarruputki vaihdettu

Siinä kuva auton oston jälkeen kotimatkalla:



Kotia päästyä vaihdoin siihen maskin ja porkkanavilkut sekä poistin autosta tarrat.

Autossa ei toisella puolella takavaloa palanut mikään ja toisessa paloi vain jarru ja vilkku, mutta kuskinpuolen valo alkoi toimimaan kun pyöritti sen sulaketta ja apparinpuolen valo alkoi toimia kun siihen vaihto toisen valon, mikä minulla oli, mutta siinäkin oli häikkää piirilevyssä, jolloin siihen laitettiin rosvoliittimiä lampun johdoista lampun pidikkeelle, jolloin alkoi siinäkin valot toimia.

Joku edellisistä omistajista oli maalannut autoa aivan miten sattuu sekä auton sisälistoja sekä muita piste-osia valkoiseksi.

Pyyhkijät alkoi toimia hiomalla pyyhkijän kiinnityskohtaa, josta se ottaa maihin.

Sitten iskän kanssa oiottiin konepeltiä joka on varmaan ajossa auennut.

Seuraavaksi autoon oli tiedossa puhallinmoottorin vaihto:

Ajon aikana paljastui sellainen asia, että puhallinmoottori piti erittäin kovaa meteliä ja se toimi vaan 3 nopeudella. Puhallinmoottori oli ollut hieman irti jolloin se raapi ja johdot olivat irronneet.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2021, 18:24:44 kirjoittanut Late240 »
Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 vm1983
« Vastaus #1 : 23.03.2020, 23:24:58 »
Näkyykö teillä noi kaikki 13 kuvaa?

EDIT:

kuvat näköjään ei näy muille jos ne ottaa suoraan vaan sieltä google kuvista, johon puhelin varmuuskopio ne....

kohta tulee kuvat

EDIT2: Nyt pitäs näkyä :)
« Viimeksi muokattu: 23.03.2020, 23:56:08 kirjoittanut Late240 »
Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa emppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • "Saa olla aika kova vakio bemari että vetää eelle"
    • Hakamaki Motorsport
Vs: Volvo 244 vm1983
« Vastaus #2 : 25.03.2020, 01:41:03 »
Ennen Strömbergin säätämistä kokeilisin huoltaa kaasuttimen, öljyntarkistus, putsaus yms. Harvoin ne säädöt itsekseen karkaa.
Yleensä niissä on likaa sisässä ja sen jälkeen niitä säädetään/ronkitaan ja sitten vasta putsataan. Tämän jälkeen on säädöt hukassa vaikka muuten olisikin jo kunnossa   ;D
Volvo v90 1997
Volvo 240 "Driftmissile"  1992
Volvo 362 Pickup

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 vm1983
« Vastaus #3 : 25.03.2020, 21:20:32 »
Seuraavaksi autoon vaihtui etuputki. Hyvin osasin jo arvata, että mistä vuotaa edellinen putki, kun joku "ammatti hitsaaja" ollut vauhdissa. Sitten hitsasin yhden volvon etuputken kuntoon ja laitettiin autoon paikalleen.



tossa kohtaa näkyy toi vuotokohta  ;D





« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 12:28:58 kirjoittanut Late240 »
Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 vm1983
« Vastaus #4 : 01.04.2020, 10:21:57 »
Nyt taas tänne päivitystä autosta. Huomasin, että auton syyläri vuotaa, joten vaihdettiin sen toiseen mikä löytyi irrallisena kotona.



samalla maalasin syylärin kiinnitysraudat.



nyt on kasassa



vaihtamalla toisen strömbergin tilalle alkoi volvo käymään paljon paremmin. Sitten käytiin ostamassa autoon parempi konepelti, lokasuoja sekä muuta pienempää osaa. Lisäksi ostin kaverilta volvon sivulistoja sekä ajovaloja.

« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 12:18:42 kirjoittanut Late240 »
Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 244 vm1983
« Vastaus #5 : 01.04.2020, 11:24:51 »
jäänyt joltain vaunumieheltä autoon kiinni vetopeilien tellingit.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 244 vm1983
« Vastaus #6 : 01.04.2020, 11:27:38 »
Ennen Strömbergin säätämistä kokeilisin huoltaa kaasuttimen, öljyntarkistus, putsaus yms. Harvoin ne säädöt itsekseen karkaa.
Yleensä niissä on likaa sisässä ja sen jälkeen niitä säädetään/ronkitaan ja sitten vasta putsataan. Tämän jälkeen on säädöt hukassa vaikka muuten olisikin jo kunnossa   ;D
kyllä ne nimenomaan näissä kaasareissa karkaa kun neula ja suutinputki kuluu,eihän siellä mikään muu kulukkaan,kalvo hajoo jos hajoo.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL -83
« Vastaus #7 : 02.02.2021, 00:04:15 »
Päivitetääs tänne tuon trakt... auton nykyisestä tilanteesta:

Volvo oli seissyt viime keväästä joulukuun loppuun asti tekemättömänä, sillä sitä ei meinannut saada käymään kunnolla. Aluksi auton vikana oli kaasari. Siihen vaihdoin toisen samanlaisen kaasarin jolla se kävi hieman paremmin. Lisäksi huomasin, että moottorin johtosarjasta oli sulannut johdojen eristeet. Sitten vaihdoin siihen jakohihnan, jolloin se alkoi käymään vielä huonommin. Se kasteli kokoajan tulpat ja halusi käydä usein 3 tai 2 pytyllä. Koska jakopää oli laitettu oikein, en kuvitellut siinä olevan vikaa. Moottorin johtosarjan, tulppien, tulpanjohtojen, virranjakajan kannen, puolan, puolan johdon vaihdolla ja kärkien säädöillä enkä eri kaasareilla saanut sitä toimimaan hyvin. Joulukuussa paljastui, että vikana on se että laitoin jakopään oikein  : D. Katsottiin ajoituslampulla, että se sytyttää liian myöhään. En saanut tuosta virranjakajaa irti, sillä se on hyvin jumissa lohkossa. Säätämällä apuakselia yhden hampaan, alkoi tuo toimimaan kunnolla : D.

Viime vuonna tuohon hommasin myös sinisen penkkisarjan sekä muuta sisusta-osaa ja ym hilpettä sekä paremmassa kunnossa olevan konepellin ja lokarin (lokari ei vielä paikallaan). sisustan ulkonäkö parantui merkittävästi sillä se ei enään näytä niin räpelletylle ja kaikki penkit ovat samanlaiset ja näyttää sille, että ne olisi ollut siinä alunperinkin. Myös kaikki edellisen omistajan maalamat sisustan osat on vaihdettu takaisin alkuperäseiksi. Autosta on myös yritetty poistaa maalisumua, jota oli tuossa autossa kaikkialla.




Viime viikonloppuna vaihdoin tuohon etupalkin sekä jarruputken. Samalla huomasin että moottorin tukikumitkin taitaa olla vaihtokunnossa kun toinen niistä oli haljennut jolloin vaihdoin nekin. Seuraavaksi pitää ilmata jarrut, vaihtaa kallistuksenvakaajan kumit, laittaa sinne uusi etuputki, venakopan tiiviste ja laittaa peruutusvalon johdot kiinni














Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL -83
« Vastaus #8 : 02.03.2021, 12:43:53 »
Etupalkin jälkeen tuohon vaihtui pakoputki, peruutusvalon johdot ja takajarrupalat. Myös toista takajarrua piti herkistellä.


2.3.2021
Tänään käytin auton katsastuksessa ja siihen tuli leima ilman huomautuksia :). Edellisen kerran tuo on katsastettu 2011.









« Viimeksi muokattu: 02.03.2021, 12:48:19 kirjoittanut Late240 »
Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL -83
« Vastaus #9 : 17.03.2021, 18:21:46 »
Katsastuksen jälkeen säädin kaasuttimen ja katkojan kärjet niin alkoi toimia paljon paremmin. Viimeviikon torstaina 11.3. vaihdoin tuohon öljyt, suodattimen venakopantiivisteen ja syl. kannen päässä olevan "puolikuu" tulpan kun vuoti siitä ja venakopan välistä öljyä.

Tuohon pitäisi löytää jostain Yazakin mittaristo, sillä ensinnäkin tällä hetkellä tuossa ei ole nopeusmittaria ja matkamittaria toiminnassa kun minulla ei ole vdo:n mittaristoon sopivaa vaijeria, eikä siinä toimi lämpötilamittari kunnolla (Näyttää todella alhaisia lukemia vaikka kone olisi lämmin) eikä polttoainemittari nouse ylös asti kun sen tankkaa täyteen.

Myös huomasin kun tuohon on edellinen omistaja vaihtanut M47:n M45:sen tilalle, että tuossa on 100kmh vauhdissa 3000rpm 5. vaihteella kun minun muissa 240:ssä joissa on M45 on 4. Vaihteella Samat lukemat.
Silloin kun minun Yazakin mittaristo toimi, siinä oli aika suuri mittarivirhe.








Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

Poissa Late240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 DL -83
« Vastaus #10 : 11.04.2021, 22:56:17 »
Seuraavaksi tuohon vaihtui etutolpat minun toisesta 240stä, josta oli rälläköity 2 kierrosta pois. Tuohon on tulossa samankokoiset renkaat taakse kun edessä niin näkee, että pitääkö tuota sitten madaltaa kans takaa.

Lisäksi tuohon pitää vaihtaa apparinpuolen takakaari ja kynnyskoteloa pitää hitsata kun ne on senverta ruostunut.

Ja hommasin tuohon nimim. 240:ltä toimivan yazakin mittariston.









« Viimeksi muokattu: 11.04.2021, 23:03:43 kirjoittanut Late240 »
Volvo 240 1988 B200K
Volvo 244 1983 B19A
Volvo 240 GL 1990 B200F

 

Kulkukoira  Proturbo