Ateho  Elekma

V40 -02 1.9td lämpöongelma

  • 11 Vastauksia
  • 2375 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V40 -02 1.9td lämpöongelma
« : 10.11.2019, 15:36:07 »
Elikkäs auto alkoi tehdä sellaista että noin 10-15min ajon jälkeen alkaa puhaltaa kylmää sisälle vaikka lämmöt täysillä. Sen jälkeen moottorin lämmöt nousevat. On yritetty ilmata jäähdytysjärjestelmää, vaihdettu termostaatti ja lämpöanturi sekä egr puhdistettu. Näiden toimenpiteiden jälkeen tyhjäkäynnillä kaikki toimi normaalisti ja sisälle tuli lämmintä. Kuitenkin ongelma toistui ajossa. Ongelman ilmentyessä nesteet valuvat paisuntasäiliöstä yli ja ovat kylmiä. Myös flekti pyörii ja joku ilmeisesti egr:ään liittyvä juttu(kuvassa) painuu pohjaan. Kun odottaa hetken flekti pysähtyy ja kuvassa näkyvä juttu ponnahtaa samaan aikaan ylös.

Onko edessä kansiremontti, vesipumpun vaihto vai selviääkö helpommalla?


Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #1 : 10.11.2019, 22:40:45 »
Ettei olisi kannentiiviste palanut tai kansi mennyt halki.

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #2 : 11.11.2019, 03:46:28 »
Lainaus
On yritetty ilmata jäähdytysjärjestelmä
Oisko vielä jääny ilmat systeemiin, miten on yritetty ilmata? Yleensä lähtee ilmat kun kaataa jäähdytinnestettä sisätilan kennolle menevän letkun täyteen nestettä ja sitten letku äkkiä paikoilleen kiinni ja moottori käyntiin.
Onko termari varmasti oikein päin paikoillaan, kuinka kovatöinen homma tossa moottorissa on termari vaihtaa?

Miten tuo egr liittyy jäähdytinjärjestelmään, ei kai sielä kierrä jäähytinneste??

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #3 : 11.11.2019, 21:41:59 »
Tosiaan myös jumissa oleva termostaatti voi tehdä tuollaista. Joissakin autoissa kiertää neste myös EGR-venttiilissä.

Poissa Jusso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #4 : 12.11.2019, 15:30:46 »
Joo enhän mä sitä ollut osannut kunnolla ilmata :-\... Liian uus vehje oon tottunu hiukan vanhempien kanssa työskentelyyn ;D. Egr:än epäilen nopeuttavan ylikuumenemista siten että auto käy lähes pelkällä pakokaasullaan ton ensimmäisen viestin kuvassa näkyvän systeemin ollessa alhaalla. Egr oli muutenkin tarkoituksena pistää umpeen joskus joten teen sen nyt. Sittenkun saan sen valmiiksi niin ilmaan jäähdytysjärjestelmän kunnolla ja jos sen jälkeen paisarissa kuplii niin sitten lähtee kansi auki!

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #5 : 13.11.2019, 03:40:45 »
No vanhempiin kalustoihin minäkin oon enempi tottunut, mutta samoja juttuja ne on uudemmissakin.

Miten aiot tukkia egr systeemin?
Niin en tiiä vaikuttaako egr systeemi lämpeämishommiin, minua varoiteltiin että menee kylmäksi kun aloin vanhemmasta esikammio vag dieselistä tukkimaan egr systeemin, en kyllä huomannut siinä lämpeämishommassa mitään eroa tukittuani egr:n.
Mutta ajan saatossa egr systeemi tahtoo tukkia imukanavat, se on se syy miksi se kannattaa poistaa toiminnasta.

Oliko tohon rellun diisseliin termari kuinka hankala vaihtaa? Termari on tossa moottorissa vissiin siinä egr systeemin alapuolella?
Vois itekin kokeilla jos termarin vaihdolla tulis paremmin lämpöä sisälle. Ja sitten kun sais vielä paremmin puhaltamaan ilmaa tuulilasille.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #6 : 13.11.2019, 22:12:21 »
Tietääkseni myös ne 2.5 TDI koneiset 850/V70 yms Volvot menevät talvella vähän kylmiksi, jos EGR poistaa käytöstä.

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #7 : 14.11.2019, 05:24:21 »
Mutta kuten aiemmin todettua minulla ei kolmessa turbottomassa esikammio diesel vaggilaisessa huomannut lämpeämisessä mitään eroa egr:n käytöstä poistamisen jälkeen.
En tiiä mitä sitten turbollisissa tapahtuu.

Poissa Jusso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #8 : 15.11.2019, 17:28:19 »
Oliko tohon rellun diisseliin termari kuinka hankala vaihtaa? Termari on tossa moottorissa vissiin siinä egr systeemin alapuolella?
Vois itekin kokeilla jos termarin vaihdolla tulis paremmin lämpöä sisälle. Ja sitten kun sais vielä paremmin puhaltamaan ilmaa tuulilasille.
Termari löytyi ainakin omassa ihan siitä ylävesiletkun päästä. On helppo vaihtaa kun ottaa vaan sen moottorin nostolenkin ensin irti pois tieltä. Ja egr tulppauksen hoidin jostain lontoon kieliseltä foorumilta löytyneellä kikalla että pyöräyttää sitä venttiiliä 180 astetta. Ja tietysti sen läppä systeemin alipaine letku tukkoon. Nyt vaikuttaisi toimivan. Pidempi koeajo vielä suorittamatta.

Poissa Jusso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #9 : 17.11.2019, 21:15:12 »
Joo yli 100km ajettu ilman ongelmia. Eipä ainakaan vielä tarvi kansiremppaa alkaa tekeen.

Poissa Volovo40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #10 : 19.11.2019, 00:02:16 »
Vaikuttiko sulla Jusso tuo termarin vaihto sisältä lämpeämiseen?
Tosin nyt ei oo täälläpäin ollu niin paljon pakkasta kuin mitä oli aiemmin. Minun diesel v40 moottorin lämpömittari nousee suht nopeasti ja mittarin neula pysyy hyvin puolivälissä mutta sisällä ei pakkasella kunnolla lämpöä riitä niin mietin että oiskohan termarin vaihdosta mitään apua.
Vähän jotenkin tuntuu volvo kylmemmältä kuin viime talvena.

Tosin puhalluksessakin on vikaa, ei puhalla kunnolla tuulilasille ja puhallin välillä humpaa.

Poissa Jusso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 -02 1.9td lämpöongelma
« Vastaus #11 : 20.11.2019, 12:55:28 »
Vaikuttiko sulla Jusso tuo termarin vaihto sisältä lämpeämiseen?
Tosin nyt ei oo täälläpäin ollu niin paljon pakkasta kuin mitä oli aiemmin. Minun diesel v40 moottorin lämpömittari nousee suht nopeasti ja mittarin neula pysyy hyvin puolivälissä mutta sisällä ei pakkasella kunnolla lämpöä riitä niin mietin että oiskohan termarin vaihdosta mitään apua.
Vähän jotenkin tuntuu volvo kylmemmältä kuin viime talvena.

Tosin puhalluksessakin on vikaa, ei puhalla kunnolla tuulilasille ja puhallin välillä humpaa.
Ei ainakaan niin isoa eroa tullut että olisin erityisemmin huomannut ja tein samalla EGR tulppauksen joten sekin kai vaikuttaa jotenkin. Moottorin lämmöt ainakin nousevat nykyään ehkä hiukan hitaammin todennäköisesti tulpatusta EGR:stä johtuen. Sisälle tulee aluksi hiukan haaleaa vaikka moottorin lämmöt normaalit mutta sitten jos ajaa pidempään niin tulee kyllä ihan kunnolla kuumaa. Olisikohan sulla lämppärin kenno tukossa? Ja toi puhaltimen humppaus vissiin joku tyyppivika mullakin tekee samaa. Toivottavasti osasin vastata niin että tästä on sulle jotain hyötyä

 

Ateho  Elekma