Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2015 D4 Sisäkennon lorina

  • 18 Vastauksia
  • 4765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« : 29.03.2019, 18:21:20 »
Käynnistyksen jälkeen ensimmäisen kerran kaasua painaessa lämppärin kennosta kuuluu selvää lorinaa. Se ei ole jatkuvaa, vaan selvästi kyse on siitä että joku ilmalukko kulkee kennon läpi, jonka jälkeen hiljenee. Normaalia tämä ei kuitenkaan liene, vaikea sanoa miten kauan ääntä on tullut, kun talvikeleillä on webastoa tullut käyteltyä ahkerasti. Voiko tuo johtua käytännössä mistään muusta kuin kansipahvista? Voiko jossain olla vuoto, jonka kautta systeemiin pääsee ilmaa, muttei vuoda ulospäin nestettä?

Autoon on vaihdettu vesipumppu noin 8tkm sitten merkkihuollossa. Nestettä ei häviä ja neste myös näyttää puhtaalta. Lämmintä tulee sisälle hyvin tarvittaessa. Talvella tosin kiinnitin jossain vaiheessa huomiota siihen, että paisarin pinta painui melko reilusti ajon aikana. Eli jos paisarin korkin käytti auki ja täytti säiliön maksimiin, saattoi se ajon jälkeen olla selvästi alle puolivälin. Painetta ei kuitenkaan ollut sillä tavalla hurjasti, että esim. ylävesiletku olisi ollut kivikovana. Korkin aukaisulla taso palautui ennalleen. Laitoin nyt webaston automaattikäytön pois päältä ja tarkkailen vähän tuotakin, koska ainakin vanhemmissa Ardic-vehkeissä se on välillä aiheuttanut tuollaista ilmiötä.

Tämä on siis VEA-moottorillinen D4 jossa webasto.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2019, 06:38:50 kirjoittanut paavomp »

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #1 : 02.04.2019, 21:55:46 »
Ei ole nähtävästi kovin yleinen vaiva. Sen verran olen saanut selville, että kun otin webaston automaattikäytön pois päältä ja olen muutenkin ollut käyttämättä webastoa, on paisarin taso pysynyt paikallaan, eli nyt nestepinta ei enää alene kuumalla moottorilla. Paine systeemissä on ihan normaali, eli uskaltaa huoletta avata korkin kuumastakin moottorista. Tuohon lorinaan tosin asialla ei ollut mitään vaikutusta.

Toissa aamuna laitoin auton tulille pikku pakkasessa ja kuuntelin hetken tyhjäkäynnillä, jonka jälkeen siirryin skrabaaman ikkunoita. Auto kävi siis tyhjäkäyntiä hyvinkin 1-2 minuuttia. Sitten kun lähdin liikkeelle ja painoin kaasua, kuului taas tuttu lorina kennosta. Eli siis nähtävästi tyhjäkäynnillä systeemissä vesi ei vielä kierrä niin hyvin, että ilmalukko lähtisi liikkeelle.

Ei kai tässä muu auta kun tiedustella asiaa huollosta. Vähän vaan hirvittää jo etukäteen kuinka kalliiksi tämä tulee, vaikka kyseessä ei kansi olisikaan. Mahdollisia vikapaikkoja kun taitaa olla aika monta.

Poissa Samikainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #2 : 03.04.2019, 20:11:03 »
Ei tyhjäkäynnillä vielä lähde sen takia että vesipumppu pyörii hitaanpaa.

Itsellä samaa vaivaa, ilman tuota lorinaa. Paisariin kerää painetta. Webastolla ei vaikutusta itsellä. Nestettä ei 2kk seurantajaksolla ole kadonnut tippaakaan, kuumana kyllä laskee paisarin neste melkein 10cm, jopa niin että välillä valittaa liian alhaisesta tasosta.

Korkin avatessa neste palaa oikeaan tasoon.

Poissa Samikainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #3 : 03.04.2019, 20:12:29 »
Jos kansi on halki niin odotellaan millon isommat vaivat

Poissa mujunen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #4 : 06.04.2019, 09:45:38 »
Talvella tosin kiinnitin jossain vaiheessa huomiota siihen, että paisarin pinta painui melko reilusti ajon aikana. Eli jos paisarin korkin käytti auki ja täytti säiliön maksimiin, saattoi se ajon jälkeen olla selvästi alle puolivälin..

Täsmälleen samalla tavalla käyttäytyi oma V70 D3 2011 tosin on vielä viisipyttyisellä koneella. Lisäksi paisuntasäiliössä näkyi ilmakuplia kun antoi vähän kierroksia koneelle. Kannentiivisteen vaihdolla tuli tuo kuntoon.

Omaan korvaan kuulostaa kannentiiviste- tai kansivialta.
 


Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #5 : 16.04.2019, 12:09:18 »


Omaan korvaan kuulostaa kannentiiviste- tai kansivialta.

Kyllä se taitaa tämä olla. Tänään aamulla oli 13h seisonnan jälkeeen paisuntäsiliössä vielä täysi paine, ja korkin avaamisen jälkeen nestepinta nousi minimistä maksimiin. Eilen tosin käytin pitkästä aikaa Webastoa, joten pitää vielä se sulkea varmuudella pois.


Poissa Samikainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #6 : 16.04.2019, 18:32:34 »
Alan itse kääntyy nyt kyllä webaston suuntaan. Nyt kelien lämmetessä ja webaston käytön loputtua täysin vaiva on kadonnut, painetta ei tule enää nimeksikään

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #7 : 16.04.2019, 19:31:45 »
Keväisin kun käyttää webastoa, tuollaista ilmenee muissakin volvoissa. Ei vika vaan ominaisuus. ei vaikuta mihinkään, paitsi jos alkaa ärsyttämään. Tieto luo tuskaa :)

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #8 : 30.04.2019, 21:01:42 »
Merkkihuollon diagnoosi on kannentiivisteen vuoto. Arvio perustui ilmeisesti pelkästään siihen, että paisarissa oli selvästi liikaa painetta ja korkin aukaisulla paisarin pinta nousi alle minimitasosta aivan täyteen. Ei kuulemma muistanut yhtään kansivikaista VEA konetta, mutta tässä nyt nähtävästi on sellainen. Arvio kannen irrotuksesta ja kasaamisesta 2,2-2,3t€. Se mikä tuossa nyt eniten pelottaa on se, että jos noita kansi/tiivistevikoja ei kerran ole juurikaan ollut, onko lopputulema sitten se että vika ei edes ole tiivisteessä, vaan esim. joku halkeama jossakin.


Ei kai auta kun maksaa ja toivoa parasta. Vielä liian kallis auto Kuusakoskelle ajettavaksi  :idiot2: Mittarissa on 205tkm.




« Viimeksi muokattu: 30.04.2019, 21:03:57 kirjoittanut paavomp »

Poissa zimppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #9 : 30.04.2019, 23:30:41 »
Eikö vaiva ole loppunut nyt kesäkeleillä ollenkaan? Jos laitat kuntoon niin mielenkiintoista kuulla miten oikeasti kävi asian kanssa!

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #10 : 01.05.2019, 12:04:25 »
Eikö vaiva ole loppunut nyt kesäkeleillä ollenkaan? Jos laitat kuntoon niin mielenkiintoista kuulla miten oikeasti kävi asian kanssa!

Ei kesäkeleillä ole juuri vaikutusta. Painetta kertyy sen verran hitaasti, että noin 130 kilometrin päiväajoilla varmaan 3-4 päivää pinnantaso paisarissa pysyy vielä haarukassa, mutta viikon kohdalla alkoi jo herjaamana joka päivä. Nyt kun auto meni diagnoosiin, oli paisarissa ne viikon paineet.

Lähinnä tässä nyt itse pohdituttaa, että mitä kaikkea pitäisi nyt älytä kysyä korjaamolta. Hinta-arvio oli kuulemma joku Volvon valmiiksi paketoitu kustannusarvio(2100€) lisättynä tiivistepintojen puhdistukseen ja vuotokohdan paikannukseen tarvittavat työt. Kun en ole mekaanikko, en tiedä mitä kaikkea siinä sitten pitäisi tehdä kun kansi irrotetaan, ja sisältääkö tuo nyt sitten kaiken olennaisen..

Olen nyt vähän kahden vaiheilla teetänkö työn Volvolla vai jossain muualla. Varmaan voisi säästää pitkän pennin teettämällä muualla, varsinkin kun näyttää nyt siltä että työ tehdään ohjeiden perusteella eikä perustuen vankkaan kokemukseen tämän moottorin kansiremonteista.. No ehkä Volvolla on se etu, että todennäköisemmin prosessia ei hajoteta mitään muuta.

E: Tarina on nyt sen verran yksityiskohtainen, että jos Volvo-mekaanikko lukee palstaa niin taatusti tunnistaa tapauksen.. Mutta aion raportoida miten tässä käy, koska sehän juuri näiden foorumeiden tarkoitus on. Jollekin toiselle arvokasta hintatietoa ja kokemuksia.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2019, 12:06:49 kirjoittanut paavomp »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #11 : 01.05.2019, 12:59:53 »
Perinteinen mekaaninen moottorivika. Mahdollinen sellainen. Minä saattaisin sinun tapauksessa viedä johonkin tunnetusti hyvään, Volvot tuntevaan monimerkkikorjaamoon. Ei pelkästään rahan vuoksi vaan sen takia että varmasti tulee kuntoon. Merkkihuollossa asioidessa on koko ajan se fiilis että kiire on ja orjallisesti seurataan työohjeita ja vianetsintä ohjeita. Sitten pahimmassa tapauksessa lopputulema on että kannentiiviste vaihdettu ja lorina jatkuu.

Eikö ole analysoitu pakokaasujäämiä? Niillähän pitäis olla se värkki joka asetetaan paisarin korkin tilalle ja se haistaa mahdolliset kaasut. Aiemmassa Volvossa muistini mukaan nestepinta nousi liki aina kun paisarin korkin avasin. Kaasujäämät mitattiin ja niitä ei ollut. Tuttava ohjeisti että ”älä räplää sitä korkkia jos nestemäärä pysyy oikeana”.

Ihan sellainenkin kävi mielessä että oisko järjestelmä vain huonosti ilmattu/ilmaantunut kun kerran vesipumppu vaihdettu. Parkeeraa auto niin että keula sojottaa ylös ja koeta kevyesti puristella letkuja ja niin pois päin.

En ryhtyis parin tonnin kansiremonttiin ilman kunnollista selvitystä.

Edit: Paljonpuhuvaa että tiivistepintojen puhdistus on lisätyö :) Tehtaan kokoonpano-ohjeillako ne näitä korjaa..
« Viimeksi muokattu: 01.05.2019, 13:05:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #12 : 01.05.2019, 14:09:28 »
Ruotsalaisten jagrullar.se sivuilla on myös ollut kirjoituksia alkupään VEA-moottoreiden sylinteriseinämien halkeamisista. Sitten ei enää reilulla parilla tonnilla pärjätäkään. Toivottavasti topikin aloittaja pääsee mahdollisimman halvalla rempalla.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #13 : 01.05.2019, 20:41:10 »
Ruotsalaisten jagrullar.se sivuilla on myös ollut kirjoituksia alkupään VEA-moottoreiden sylinteriseinämien halkeamisista. Sitten ei enää reilulla parilla tonnilla pärjätäkään. Toivottavasti topikin aloittaja pääsee mahdollisimman halvalla rempalla.

Niin, tässä kaksi tapausta, joissa täysin sama oire paisarin kanssa kuin minulla: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=130509

Hauskaahan tässä on, että pääsin autolla 7 kuukautta ja 20tkm. Näköjään purkuautojen moottoreita saa saksasta johonkin 3 tonniin, mutta varmaan useampi päivä menee työtä, jos joutuu vielä siirtämään kaikki apulaitteet jne.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2019, 21:01:18 kirjoittanut paavomp »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2015 D4 Sisäkennon lorina
« Vastaus #14 : 01.05.2019, 21:59:38 »
Jos niin onnettomasti kävisi että kansi tai lohko niin kannattaa kysyä valmistajalta vastaantuloa. Eihän se maksa kuin vaivan. Paljonko autolla ajettu?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy