Pihasta löytyy otsikonmukainen 2.5t manuaali "Volga", josta löytyy muutamia ominaisuuksia, jotka meinaavat ärsyttää melkoisesti.
Ensimmäisenä kysymisen kohteena olisi sivupeilien heiluminen.
Eli apparin puolen sivupeili "kokonaisuutena" heiluu rasittavan paljon, kuten myös kuskin puoli, muttei aivan niin pahasti.
Olen koittanut pohtia pääni puhki, miten ihmeessä peili saadaan kiristettyä. Nappasin peilin värillisen kuvun pois ja kurkistelin sisään, mutta en tullut siitä sen viisaammaksi. Peilit ovat siis sähköisesti kääntyvät ja kohdasta, mistä oletin löytäväni kiristettävän ruuvin tai vastaavaa, löytyikin vain metallinen"holkki", jossa kiinni moottori ja jonka läpi kulkee peilin johdotus. Ajattelin kurkata myös alapuolelta ja yhden hajonneen kannakkeen saattelemana sain alapuolen muovinkin auki. Täältäkään suunnalta ei löytynyt mitään järkevää - sama holkki alapuolelta, eikä mitään potentiaalisesti kiristettävää.
Eli onko tilanne nyt se, että koko peili pitää "räjäyttää auki", jotta saan moottorin mäkeen ja tarkasteltua holkkirakennetta jotenkin lähempää? Oletan ulkosivulla olevan jokin jousen kaltainen rakenne, mutta saako sitäkään kiristettyä mitenkään? Ensiapuna kiskaisen varmaankin teipinpalaa tai vastaavaa peilin ja peilin kannattimen väliin ja ns. kiilaan peilin vähemmän heiluvaan asentoon.
Toinen itseäni askarruttava asia on lievä nyintä. Yleensä ominaisuus ilmenee maltillisilla nopeuksilla, esimerkiksi 4:s vaihteella ja n. 50 km/h nopeuksissa - tasakaasulla ajettaessa ilmenee kevyttä nyintää. Sama homma välillä kun esimerkiksi motarille laskettelee lusikka lattiassa ja pienillä vaihteilla. Todennäköisesti kyseessä on sytytyspuolella häikkää.
Kiskaisenko uudet tulpat sisään ja lähden siitä liikkeelle, vai tulisiko muita ehdotuksia? En tiedä liittyykö samaan oireyhtymään, mutta kylmän koneen ns. "ryypyttäessä" kierrosluku meinaa hieman heijata. Oletan tavoitteen olevan 1500 rpm, mutta kiekat seilaavat noin 1400-1550 väliä.
Sitten kolmas murheenkryyni. Ehkä peilien heilumisen kanssa ärsyttävyydeltään samaa luokkaa - pärinä. Pärinä/resonointi/särinä on pesiytynyt kahteen eri paikkaan. Maltillisempi ääntelijä on kuskin ovi, jota hieman "taittamalla" ääni rauhoittuu ja saattaa jopa kadota. Ääni ei tosiaan ole kovin paha, mutta kuitenkin huomattava, kuulostaa ehkä hieman metalliselta, olisiko jokin kannatin löysällä? Lähinnä siksi kyselen, koska voisi olettaa, että ovien ääntely on aika tyypillistä (muutkin ovat ehkä taistelleet saman asian kanssa), mutta potentiaalisen pärinän aiheuttajan löytäminen voi olla melko tuskainen tie.
Huomattavasti turhauttavampi pärisijä on kojelauta. Itsekseen ajellessa olen päässyt motarinopeuksissa nauttimaan tästä, noin 2000-2700 rpm välillä kuuluvasti sulosoinnusta. Äänen sijainti ei ole kovin varma, mutta jostain kojelaudan keskisäleikön "huudeilta se tulee". Tyypillistä on se, että ääni kuuluu aika tarkalleen vain silloin kun kierroksia on yli 2000 ja "veto päällä". Auton lämmityslaitteen puhallin vetelee viimeisiään, joten sekin pitää omaa "soundiansa" ja vaihto on hyvin lähitulevaisuudessa edessä. Uusi osa tilattu ja kohta pitää purkaa puoli autoa vaihtotyön yhteydessä, joten jos jotain tyypillistä "kiristettävää" löytyy kojelaudan alapuolelta, niin tässä yhteydessä se olisi helppo duunata. Ehdotuksia?
Psst. Jos joltakulta löytyy puhaltimen vaihtamiseen tarvittavaa työkalua, saa tarjota, maksan korvausta
Viimeisimpänä ja vähäisimpänä. Kuskin turvavyö. Se meinaa jumittaa vedettäessä. Onko asialle järkeä edes yrittää tehdä jotain?
Tällainen avautumistuokio näin iltaa vasten, ei siis varsinaisesti suuria haasteita tai vikoja, mutta rasittavia sellaisia. Perhepanssarivaunun käyttö olisi huomattavasti mukavampaa ilman näitä.
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja pahoittelut, jos ulosanti on hieman epäselvää. Pistetään diabeetikon vanhemman monen perättäisen yön "yöunien" piikkiin.