RallyBaron  Samppasport

V70 2008 pienten ja vähän isompienkin vikojen kanssa sotiminen

  • 24 Vastauksia
  • 5534 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Pihasta löytyy otsikonmukainen 2.5t manuaali "Volga", josta löytyy muutamia ominaisuuksia, jotka meinaavat ärsyttää melkoisesti.

Ensimmäisenä kysymisen kohteena olisi sivupeilien heiluminen.
Eli apparin puolen sivupeili "kokonaisuutena" heiluu rasittavan paljon, kuten myös kuskin puoli, muttei aivan niin pahasti.
Olen koittanut pohtia pääni puhki, miten ihmeessä peili saadaan kiristettyä. Nappasin peilin värillisen kuvun pois ja kurkistelin sisään, mutta en tullut siitä sen viisaammaksi. Peilit ovat siis sähköisesti kääntyvät ja kohdasta, mistä oletin löytäväni kiristettävän ruuvin tai vastaavaa, löytyikin vain metallinen"holkki", jossa kiinni moottori ja jonka läpi kulkee peilin johdotus. Ajattelin kurkata myös alapuolelta ja yhden hajonneen kannakkeen saattelemana sain alapuolen muovinkin auki. Täältäkään suunnalta ei löytynyt mitään järkevää - sama holkki alapuolelta, eikä mitään potentiaalisesti kiristettävää.
Eli onko tilanne nyt se, että koko peili pitää "räjäyttää auki", jotta saan moottorin mäkeen ja tarkasteltua holkkirakennetta jotenkin lähempää? Oletan ulkosivulla olevan jokin jousen kaltainen rakenne, mutta saako sitäkään kiristettyä mitenkään? Ensiapuna kiskaisen varmaankin teipinpalaa tai vastaavaa peilin ja peilin kannattimen väliin ja ns. kiilaan peilin vähemmän heiluvaan asentoon.

Toinen itseäni askarruttava asia on lievä nyintä. Yleensä ominaisuus ilmenee maltillisilla nopeuksilla, esimerkiksi 4:s vaihteella ja n. 50 km/h nopeuksissa - tasakaasulla ajettaessa ilmenee kevyttä nyintää. Sama homma välillä kun esimerkiksi motarille laskettelee lusikka lattiassa ja pienillä vaihteilla. Todennäköisesti kyseessä on sytytyspuolella häikkää.
Kiskaisenko uudet tulpat sisään ja lähden siitä liikkeelle, vai tulisiko muita ehdotuksia? En tiedä liittyykö samaan oireyhtymään, mutta kylmän koneen ns. "ryypyttäessä" kierrosluku meinaa hieman heijata. Oletan tavoitteen olevan 1500 rpm, mutta kiekat seilaavat noin 1400-1550 väliä.

Sitten kolmas murheenkryyni. Ehkä peilien heilumisen kanssa ärsyttävyydeltään samaa luokkaa - pärinä. Pärinä/resonointi/särinä on pesiytynyt kahteen eri paikkaan. Maltillisempi ääntelijä on kuskin ovi, jota hieman "taittamalla" ääni rauhoittuu ja saattaa jopa kadota. Ääni ei tosiaan ole kovin paha, mutta kuitenkin huomattava, kuulostaa ehkä hieman metalliselta, olisiko jokin kannatin löysällä? Lähinnä siksi kyselen, koska voisi olettaa, että ovien ääntely on aika tyypillistä (muutkin ovat ehkä taistelleet saman asian kanssa), mutta potentiaalisen pärinän aiheuttajan löytäminen voi olla melko tuskainen tie.
Huomattavasti turhauttavampi pärisijä on kojelauta. Itsekseen ajellessa olen päässyt motarinopeuksissa nauttimaan tästä, noin 2000-2700 rpm välillä kuuluvasti sulosoinnusta. Äänen sijainti ei ole kovin varma, mutta jostain kojelaudan keskisäleikön "huudeilta se tulee". Tyypillistä on se, että ääni kuuluu aika tarkalleen vain silloin kun kierroksia on yli 2000 ja "veto päällä". Auton lämmityslaitteen puhallin vetelee viimeisiään, joten sekin pitää omaa "soundiansa" ja vaihto on hyvin lähitulevaisuudessa edessä. Uusi osa tilattu ja kohta pitää purkaa puoli autoa vaihtotyön yhteydessä, joten jos jotain tyypillistä "kiristettävää" löytyy kojelaudan alapuolelta, niin tässä yhteydessä se olisi helppo duunata. Ehdotuksia?
Psst. Jos joltakulta löytyy puhaltimen vaihtamiseen tarvittavaa työkalua, saa tarjota, maksan korvausta :)

Viimeisimpänä ja vähäisimpänä. Kuskin turvavyö. Se meinaa jumittaa vedettäessä. Onko asialle järkeä edes yrittää tehdä jotain?

Tällainen avautumistuokio näin iltaa vasten, ei siis varsinaisesti suuria haasteita tai vikoja, mutta rasittavia sellaisia. Perhepanssarivaunun käyttö olisi huomattavasti mukavampaa ilman näitä.
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja pahoittelut, jos ulosanti on hieman epäselvää. Pistetään diabeetikon vanhemman monen perättäisen yön "yöunien" piikkiin.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2019, 22:51:09 kirjoittanut Haro »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Kokeile onko peililasit kiinni taustalevyssä. Mulla heilui ja lähti kevyesti nyppäisemällä irti.

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2065
    • jonze_photos
Heiluuko peilit samalla tavalla kuin tässä toisen topicin autossa?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=107001.msg1061416561#msg1061416561
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Valitettavasti peilien heilunta ei ole kummankaan tyyppistä. Siis ns. nivelen päässä oleva peili "kokonaisuutena" heiluu. Eli lasit ovat paikoillaan, kuten pitääkin ja heilunta vastaa enemmänkin tämän tyyppistä: https://www.youtube.com/watch?v=NWpowycJn8w. Toki oma vatkaus ei ole noin pahaa, ehkä neljäsosa tuosta liikkeestä.

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Hahaa!
Olinkin väärässä. Peililasit ovatkin osittain irti. Yläreunasta kokeilin aiemmin, mutta nyt alareunasta kokeillessa löytyikin väljyyttää. Kiskaisen Cascon Xtremefixit huomenna väliin ja katsotaan, paljonko helpottaa. Tuolla liimalla pääsisi kyllä myös peilien kaikesta heilunnasta eroon. Pysyvästi. Toki niin pysyvästi, että jatkossa ei tarvitsisikaan tehdä peileille enää mitään.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Minulla on saman ikäinen V70 ja samat ongelmat, tosin eri moottorilla, joten jos sallit lainaan tätä ketjua :D Eli mulla kans peilit väpättää ja apparin peilin lasi lähti myös irti liimauksistaan, no liimataan takaisin, no problem.

Eli tässä on PSA:n 2.0 diiseli, eniten mietityttää tuo 3 vaihteella 50km/h kohdalla tapahtuva nykiminen, jos ajaa nelosella samaa nopeutta, pienemmillä kiekoilla, ei nyi. Eli onko suutinvikaa vai mikä mahtaa olla.. kuitenkin tuota nopeutta tulee aika useasti kaupungissa ajettua.

Poissa volvo v70 legend

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi xc60 vm2010 ja s80 vm2008
Minulla myös tekee tuota nykimistä välillä 3 ajaessa 50kmh mutta nelosella ei. Taitaa olla vain ominaisuus ,itse vaihdan neloselle jos rupeaa nypyttämään.
Moottori siis myös 2.0d psa.

Poissa Pastori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Onko tietäjillä heittää lisää infoa aiheesta, joku mutu että egr tms takkuilee?

Poissa tepa3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Olisko se pieni nykiminen joku tyyppivika?Samat oireet tääläkin,mutta ei niin pahasti häiritse kun ei ole pahentunut.

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Liimailin peilit tuossa taannoin ja hyvin pysyneet. Pahin heiluminenkin katosi.
Nykimiseen ei ole tullut lisätietoa, selvitellään asiaa.

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa kytkimen polkimen pohdinta. Eli kytkinpoljin ei palaudu ihan yläasentoon, vaan esimerkiksi varpaankärjellä nostettavissa noin sentin verran. Aiheuttaa muun muassa ongelmia vakionopeudensäätimen käytössä.
Auttaisiko kyseiseen vikaan kytkimen ilmaus, vai onko kytkimen pääsylinterin tms vaihto edessä?
Autoon vaihdettiin kytkinpaketti kaksoismassalla viime viikolla ja vika oli jo ennen tätä.

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Nostellaan aihetta ja kysellään kytkimestä edelleen.

Katsastin jarrunesteet ja jopa hieman likaisen oloista oli neste. Viittaisiko antautuvaan pääsylinteriin?

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Kytkimen vika selvisi.

Ilmailin takaperin ja sekään ei auttanut. Olin jo kerinnyt varaamaan ajan kytkimen pääsylinterin vaihtoon ja varautunut maksaman itseni kipeäksi.
Menin sitten viimeistä kertaa ronklaamaan itse kytkinpoljinta. K*rpä otsassa renkslasin sitä edestaas ja rupesin katsomaan kahta rasvaisen oloista tappia polkimessa ja rungossa. Siinä vaiheessa rupesi hälytyskellot soimaan - mitäs helvettiä. Olin kuullut paristakin eri lähteestä, että varsinaista palautusjousta ei kytkimessä ole. Mutta kukaan ei tajunnut mainita, että onhan siinä sellainen jousi, joka ilmeisesti välyksen poistaa. Tämän jousen oli sitten joku mennyt autosta poistamaan.
En osannut olettaa kyseisessä osassa olevan ongelmaa, sillä en ole vieläkään tätä jousta edes nähnyt, paitsi kuvissa.
Tämän tajuttuani en tiennyt enää itkeäkö vai nauraakko, niin monta kymmentä tuntia kyseisen kytkinpolkimen kanssa tapellut ja sitä kironnut. Lopulta syyllinen oli niinkin yksinkertainen kuin kadonnut jousiasetelma. Huhhuijaa.

Ei muuta kuin huoltoa perumaan ja tätä helvetin jousta metsästämään.

Poissa Revolver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
  • www.vrcf.fi
Mahtaisikohan tästä ketjusta olla jotain apua kojelaudan särinäongelmaan:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5299.0
XC70 D4 AWD Classic 2016

Poissa Haro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Auton kanssa taas muutama tuhat kilometriä takana sitten viime viestien.
Matkan varrella vaihdettu muun muassa pyöränlaakeria, eteen levyt ja palat, sekä takajarrun mystistä vinkumista selvitetty. Omistamisen iloa.

Takajarrun kitinän aihettu niinkin kummallinen vika, kuin jarrupalojen "messinkilätkän", se moneen kulmaan pokattu pellinpala, pieni hajoaminen. Eli oikeassa kohdassa paikallaan pitävävistä korvakkeista toinen oli kadonnut jonnekin matkan varrelle, mistä syystä auto piti suhteellinen v-mäistä kitinää. Koko ajan.
Vika korjaantui pikaliimalla ja maalipurkin kannesta varovasti veistetyllä korvikekorvalla (pitää taas hakea moponetistä roinaa, missä yhteydessä uudet lätkät taakse.

Jonkin verran tullut taas rohinoita, natinoita ja nitinöitä kuunneltua. Iski melkoinen stressi eräästä "uudesta" soundista. Eli vaihtaessa vaihteita tasaisella ja rauhassa, erityisesti 2-3 ja 3-4 välit aiheuttavat kevyen rohinan laatikon päästä. Kuulee kun kytkin irroittaa ja kytkee rattaita pienen rohinan saattelemana. Autoon on tosiaan tehty kytkinremontti ja siinä yhteydessä kaksoismassakin uusittu. Toinen hetki, milloin Volga pitää kummallista elämöinnin ääntä on se, kun ajaa kotipihaa kohden, yleensä 2:sella ja 30 vauhtia. Eriyisesti yhdessä ylämäessä kuuluu moottorin suunnalta selvää rohinaa ja tänään "soundi" jäi jopa hieman päälle mäen jälkeen.
Kysymys kuuluukin, kuinka monen sadan viosta mahtaa olla kyse?
Autoa kun on vasta reilulla 3000 eurolla laitettu tässä viimeisen vuoden aikana, niin olisi kiva päästä maksamaan lisää  ::)

Poissa Vargur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Itsellä taustapeili alkaa sirisemään ajoittain, korjaantuu kun puristaa muovikuoria vähän yhteen.
Autona V70 D3 mk3 vm.-11

 

KL-varaosat  Race.fi