Moi,
Saisiko täältä apuja?
VOLVO XC60 - 2016 - D4 AWD
120k huolto tehty 8.4 jossa vaihdettiin/huuhdeltiin vaihteistoöljyt. (~2000 kilometriä jo ajettu huollon jälkeen ok.)
Kesärenkaat vaihdettu alle n. 250km siitä kun vikakoodit syttyivät.
Renkaan ilmanpaineet tarkastettu (kaikissa 2.7) ja kalibrointi näyttää vihreää valoa kaikille pyörille.
Tilanne alkoi näillä hälytyksillä näytössä to 16.5 kun auton käynnisti: (ei ajon aikana)
Vaihteiston hälytys meni pois muutamalla uudelleenkäynnistyksellä ja pystyin suth. normaalisti ajamaan hetken.
Vaihteiston hälytys kuitenkin aktivoitui vähän ajon aikana (auto nytkähti) ja tämän jälkeen isoilla vaihteille vaihtaminen ei enää onnistunut eikä tilanne korjaantunut uudelleenkäynnistyksellä.
Pystyy ajamaan max. 65km/h / 3000 kierrosta ja vaihteet toimii erittäin kankeasti.
Vikakoodit luettu pe 17.5 SAH:lla:
BCM-U040168 – Kelpaamatonta dataa vastaanotettu moottorinohjausyksiköstä – Algoritmiperustaiset viat – Tapahtumatiedot – Vikakoodi on havaittu passiiviseksi.
CVM-U041568 - Kelpaamatonta dataa vastaanotettu jarrujen ohjausyksiköstä - Algoritmiperustaiset viat – Tapahtumatiedot – Vikakoodi on havaittu passiiviseksi.
DEM-U040168 Virheellinen tieto ECM/PCM ohjausyksiköstä A - Algoritmiperustaiset viat – Tapahtumatiedot – Vikakoodi on havaittu passiiviseksi.
TCM-P097300 Vaihtamissolenoidin A ohjauspiiri matala – Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi.
Jatkuva vika eli nollaus ei auttanut.
Näytössä:
Rengaspainejärjestelmä tarvitsee huollon
ESC tarvitsee huollon
Vaihteisto tarvitsee huollon
City Safety tarvitsee huollon
Moottorin vikavalo palaa myös ja näin ollen myös "limp home" ” toiminto aktiivisena eli ei anna kuin kolmosvaihteen maksimissaan käyttöön.
Sitä mietin miten nämä ylläolevat näytön hälytykset ja vikakoodit liittyy toisiinsa eli mikä se varsinainen vikaantunut komponentti tosiasiassa on?
Google haulla aktiivisen vikakoodin osalta tulee tietoa, mutta ei yhtä selkeää ratkaisua esim.
https://www.yourmechanic.com/article/-p0973-obd-ii-trouble-code-shift-solenoid-a-control-circuit-low-by-brady-klopferJa myös passiivisiin löytyy selityksiä.
Akkua latailin mutta ei lataa ihan täyteen, mutta jännite OK (12.2V/14.5V) yleismittarilla mitattuna.
Onko ehdotuksia? Johtosarjan tutkimista? Vikaa jossain antureissa? tms.