Volvo S80 2.0Flexifuel 145hv
(Moottorikoodi B4204S4 = Fordin TBWA??)
Vm. 2009
Mittarissa n. 315 tkm.
Tankissa 3/4 osaa polttoainetta (95 bensiiniä. EI ole tankattu RE85 talvisin)
Kilometrejä tulee arkisin n. 25 km per pvä. Vanhuuttaan syö öljyä 1cm verran mittatikusta n. 5000 km aikana.
Seisoi joulunpyhät pihalla katoksessa jonka jälkeen tuli n. 25km ajoa ja auto pysäköitiin. Pysäköidessä tärähti kovasti katoksessa olevaan rengasuraan. Sen jälkeen ei startannut, ei sitten millään. Startti pyöritti joka kerralla täysissä voimissaan kunnes tyhjensi akun. Akku ladattu ja lähti seuraavana päivänä taas käymään kuin mitään ei olisi ollut. Siitä seuraava päivä ja taas pelkkää pyöritystä eikä edes luvannut käyntiin, kokeiltu jo useammalla eri akulla ja apuvirralla tässä välissä.
Sytytystulppaa pois käyttämällä todettu että kone ei saa polttoainetta, tulppa ja pytty kuiva. Siirrytty tutkimaan polttoainepumppua joka ei ilmeisesti virrat laittamalla äännä ollenkaan (myöhemmin todettu että on erittäin hiljainen, ääni kuuluu vasta kunnolla kun ottaa takapenkin ja sen alla olevan muovilätkän irti).
Sittemmin siirrytty tutkimaan nokka-akselin asentotunnistinta. Koko romussa ei moista ole, tehtaan muovilätkä vain tilalla, siirrytty kampiakselin asentotunnistimelle. Kyseinen tunnistin löydetty apulaitehihnan puolelta, moottorin alalaidasta alimmaisen hihnapyörän luota. Puhdistettu ja mitattu ohjeen mukainen 400 ohm. Laitettu paikoilleen ja tarkistettu ettei johtosarjassa ole hankaumia.
Tässä kovimpien pakkasten jälkeen taas ihan täydellä akulla vikakoodeja etsiessä hörähtikin käymään taas kuin ei mitään olisi ollutkaan. Käy oikein tasaisesti tyhjäkäyntiä mutta jostain syystä raplattaa kierroksia antaessa kuin kävisi vain kolmella pytyllä.
Putkisto ei helise, sylkee mustia roiskeita kierroksia antaessa ja haisee "ruudilta". Sytytyspuolat mitattu, kaikissa sama ohmi lukema ja käynti muuttuu jokaisen kohdalla kun irrottaa. Suuttimet mitattu, jokainen näyttää saman 11.1 ohm. Suuttimien liittimiä irrottamalla käynti muuttuu, paitsi ei niin huomattavasti 4. pytyn suuttimen kohdalla.
Laitettu polttoainejärjestelmän puhdistus/tehonpalautus aine tankin kautta ja raplatus ja tärinä vain pahenee...
Kaasuläppäkotelon päältä mutkittelee suuttimien, antureiden yms. johtosarja joka oli hinkkautunut kyseisen läppäkotelon rungon pulttiin (moottorin suojamuovi painanut) mutta tutkittu ja todettu että pelkässä johtonipun suojakuoressa oli pari naarmua eikä käynti muutu johtonippua heilutellen.
Hyviä neuvoja otetaan vastaan. Koko romu ei nyt edes anna mitään vikakoodeja. Live datan saa luettua, polttoainepumpun kohdalla oli aiemmin merkintä OL, nyt näyttää CL, muuta poikkeamaa ei ole löytynyt enkä noista arvoista mitään ymmärrä.