Tänään otin vielä erän tuon vanhan puhaltimen kanssa. Pölyä (hiili, kupari, katu yms.) oli jonkin verran. Puhaltelin paineilmalla pois. Pyörittelin, heiluttelin, ravistelin ja vemputtelin joka suuntaan. Jossakin kohdassa sain pyörimisen tuntumaan hieman raskaalta, mutta jumiin en sitä moottoria saanut. Tiedä sitten mikä sitä vaivaa...
Sitä jäin pohtimaan, että miten tuo esivastus toimii? Perinteinen se ei oikein voi olla, sillä moottorin jumittaessa savun kait pitäisi nousta jostakin. Tai vaihtoehtoisesti moottorin lämpötila nousee, joka voisi tietenkin pahentaa jumia. Onko tuossa joku pulssinleveyssäätö vai miten kierrosluvun säätö toimii?
Ennen muinoin, kun puhaltimessa oli kolme nopeutta, suurin nopeus toteutettiin suoralla virralla akulta ja kaksi hitaampaa nopeutta parilla erikokoisella vastuksella, joita kytkettiin sarjaan moottorin kanssa.