Autoracing  KL-varaosat

V70 2012 lämmityslaitteen puhallin

  • 156 Vastauksia
  • 52020 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #135 : 07.02.2022, 11:45:12 »
Yksi kokemus lisää ketjuun; vaihtelin juuri puhallinmoottorin otsikon autoa samanikäiseen S60:een ja näitäkin keskusteluja tuli ennakkoon kahlattua.

Sammui yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroituksia tai ääniä muutama viikko sitten kun iski tottakai hikisimmät nollakelit. Sain kuitenkin hätädiagnoosina kierretangon pätkällä tökättyä takaisin liikkeelle läppäkotelon läpi (säätövastus vikalistalta pois sulkien, arvelin olleen jäässä) ja pyörikin taas pari viikkoa hienosti, kunnes inahti jälleen ja olikin sitten jo tosi nahkea pyörimään.

60-sarjalaisessa ei tosiaan ole juuri hyötyä irroitella mittaristoa, aika mahdotonta saada näkymää puhaltimen klipsille jollei onnistu jollakin ohuella tangolla kiemurtelemaan tai sahailemaan tietään auki. Sain itse irroitettua moottorin erikoistyökalun avulla ilman lukitusklipsin painamistakin - mikä sinällään tuntui hieman pelottavalta kun on kokemuksia lueskellut, mutta takaisin asentaessa tuntui kuitenkin napsahtavan jämäkästi paikoilleen - toivotaan että pysyykin.  :juhau: Oisin ehkä halunnut lisätä sinne takapuolelta sen "sinettiruuvin" mielenrauhaksi kerta semmoiselle (tässä tapauksessa käyttämätön) paikka on. Tehdasvalmisteisenkin asennustyökalun kynnet hieman taipuivat hommassa, eli istuu kyllä suhteellisen tiukassa. Repsikan lattiamattoa saati penkkiä en nähnyt tarpeelliseksi irrottaa, ei ollut minkään tiellä suuremmalti (ainakaan siis S60:ssä).

Erikoistyökaluun 60-80e sijoittaminen (tai sen itse nikkarointi, jos maksaa vaivaa...) on aivan pakollinen tässä projektissa, ja lopulta aika pieni kustannus siihen nähden kuinka paljon helpottaa hommaa kun moottorin saa istutettua siihen napakasti ja sihdattua urilleen. Ei sikäli ylitsepääsemättömän vaikea homma mutta työläs/epäergonominen toki (olettaen että puhallin irtoaa/lukittuu kohtuullisesti), reilu 3 tuntia varsinaista rauhallista tekemistä meni itsellä (sisältäen tuikiturhan mittariston irrottelun ja sen taustan pähkäilyn). Vaivalloisuuteen nähden olisi ehkä viisainta ollut hankkia suoraan alkuperäislaatuinen/OE puhallin, mutta Motonetin kohtuuhintainen tarvike meni paikoilleen ja hyvinhän tuo tuntuu hönkäävän.  :)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2022, 11:48:33 kirjoittanut von Berg »
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #136 : 09.02.2022, 19:17:30 »
Mitä kautta 60-sarjalaisessa johdon irroitus puhaltimesta meni?

Aiemminkin oon tuota täällä ihmetellyt.. ja mulla puhallin äännellyt jo 30tkm..

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #137 : 10.02.2022, 00:33:28 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #138 : 10.02.2022, 08:51:16 »
https://youtu.be/7h-mwJDF0WY
Melkoinen teurastus. Paljon vähemmällä pääsee, kun ottaa ehjänä asennustyökalun avulla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #139 : 10.02.2022, 09:08:06 »
Mitä kautta 60-sarjalaisessa johdon irroitus puhaltimesta meni?

Aiemminkin oon tuota täällä ihmetellyt.. ja mulla puhallin äännellyt jo 30tkm..

Piuhassa on vaaksan verran löysää että liittimen saa irroiteltua kun moottori on kotelosta ulkona, ja saa jätettyä ihan hyvin hollille roikkumaan kun on tarkkana. Liittimen puolesta siis ei ole tarvetta päästä takapuolelle käsiksi.
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa von Berg

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #140 : 10.02.2022, 09:19:31 »
Melkoinen teurastus. Paljon vähemmällä pääsee, kun ottaa ehjänä asennustyökalun avulla.

Näin on. Näitä patenttivideoita tuli kateltua myös ennen operaatiota, josko välttyisi työkalun hankinnalta. Videossa ei näytetä, miten uuden asennus käy ilman työkalua (tai vastaavaa ratkaisua) - itse koin sen vaiheen hankalammaksi kuin irroittamisen. Ilman työkalua hyvin vaikea sihdata puhallinta paikoilleen ja varmistua että on tosissaan urissaan - moottori kun muutenkin "kelluu" kumien varassa kehyksessään. Videossa toki kyse kynnen vapauttamisesta ennemminkin, mutta silti en lähtisi tuohon...

Aika on rahaa ainakin minulle ja auto jatkuvassa käytössä, niin en pidä työkalun hankintaa kauheen huonona sijoituksena, huomattavasti mukavampi vaihtoehto kuin se että romut jää levälleen kun tuleekin takapakki. Tapoja tietysti monia, eikä vain yhtä oikeaa.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2022, 09:22:04 kirjoittanut von Berg »
945 Turbo Classic -98 | V90 D4 Polestar R-Design -18 | Yamaha XV535 -89
(Ex: S60 D5 -12, S60 T5 -03, C70 T5 -99, 240 GL -87)

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #141 : 03.02.2023, 21:04:43 »
Mikähän tuon Lantikan (MAHLE Behr Premium Line AB 116 000P) ja Volvon (MAHLE Behr Premium Line AB 120 000P) puhaltimien ero on, paitsi hinta 100,- vs 300,- ?

Mahlen sivutkaan eivät niin kovin tarkasti kerro. AB120:n yhteydessä on maininta 'autoihin joissa on ilmastointi'.

Lähipajalta kyselin vaihtoa. Arvelivat töitä menevän 3h, mutta eivät suoralta kädeltä osanneet sanoa hintaa itse osalle.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #142 : 04.02.2023, 10:37:43 »
Mikähän tuon Lantikan (MAHLE Behr Premium Line AB 116 000P) ja Volvon (MAHLE Behr Premium Line AB 120 000P) puhaltimien ero on, paitsi hinta 100,- vs 300,- ?

Mahlen sivutkaan eivät niin kovin tarkasti kerro. AB120:n yhteydessä on maininta 'autoihin joissa on ilmastointi'.

Lähipajalta kyselin vaihtoa. Arvelivat töitä menevän 3h, mutta eivät suoralta kädeltä osanneet sanoa hintaa itse osalle.
Ei niissä ole muuta eroa kuin hinta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 400
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #143 : 04.02.2023, 14:47:30 »
Ei niissä ole muuta eroa kuin hinta.
Ihmetyttää vaan, miksi Mahle tekee samaa tuotetta kahdella eri numerolla?? Tuotalogistisesti tuollainen harvoin on järkevää valmistajalle, tukkurille, eikä jälleenmyyjälle  :idiot2:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #144 : 04.02.2023, 15:09:42 »
Onko 100 varmaa ettei ole mitään eroja? Joskus muistan lukeeni että jollain tarvikepuhaltimella olisi puhallusnopeudet ollut Volvossa erilaiset.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #145 : 04.02.2023, 16:03:56 »
Onko 100 varmaa ettei ole mitään eroja? Joskus muistan lukeeni että jollain tarvikepuhaltimella olisi puhallusnopeudet ollut Volvossa erilaiset.

Tämä. Tuskin on sama kampe kyseessä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #146 : 04.02.2023, 19:56:36 »
Onko 100 varmaa ettei ole mitään eroja? Joskus muistan lukeeni että jollain tarvikepuhaltimella olisi puhallusnopeudet ollut Volvossa erilaiset.
Speksien mukaan ainoa ero on paino ja lantikan flööni on 10 grammaa raskaampi (1712 g vs. 1722 g). Olisko sitten joku prikka enemmän toisessa, tiedä häntä. Sopivat kuitenkin ristiin ja moni tarvike myydäänkin molempiin autoihin samalla numerolla.

Mahlen potkuri on kuitenkin alkuperäislaatua, joten kyllä se puhkuu riittävästi. Tuo heikompi puhallusnopeus liittyi Alvadista hankkimaani kiinalaiseen tarvikepotkuriin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #147 : 19.02.2023, 20:42:57 »
Nissensiltä löytyy tähän sopiva, mutta vääränkätisellä siivellä oleva puhallin. Ai mistäkö tiedän ::)
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa InscriptionJussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #148 : 29.01.2024, 21:06:59 »
No niin. Aamulla vaihdettu  2012 volvooni puhaltimen moottori. Aikaa meni meni korjaajalta vähän reilu kolme tuntia. Ei ollut ennen vaihtanut tähän kolmoskoppaan moottoria. Jatkossa vaihto menisi korjaajan arvion mukaan noin 2.5 tunnissa tai vähän nopeammin, kun tietää mitä tekee. Mainittakoon myös, että monen käyttämään Volvoswedenin videoon verrattuna tässä 2012 facelift-mallissa ei tarvitse irroittaa mittariston takana olevaan lämmittimen muoviputkea. Se on yhtenäinen putki ja vanhemmissa malleissa se on kaksiosainen, joka on helppo irrottaa. Myöskään apukuskin penkkiä ei ole tarpeen irrottaa, kuten videossa tehdään. Tässä vähän vinkkejä muille.


Kerrotko vielä miten pääsitte käsiksi puhallin moottorin sähköpistokkeeseen ja lukitusklipsiin. Aloin vaihtamaan moottoria tuon volvoswedenin ohjeen mukaan, mutta homma tökkäsi siihen yhdestä palasta tehtyyn ilmakanavaan joka on mittariston takana. Putkea ei siis saa pois että pääsisi käsiksi tai näkemään puhallin moottorin perän.

Merkkikorjaamolta kertoivat että tässä 2012 vuosimallin V70 ohjeen mukaan pitää purkaa koko kojelauta!

Vinkkejä siis mieluusti kuulisin jos joku on onnistunut tuon pistokkeen ja klipsin irrottamaan ilman koko kojelaudan purkamista, jos mahdollista.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #149 : 29.01.2024, 21:35:56 »
Kerrotko vielä miten pääsitte käsiksi puhallin moottorin sähköpistokkeeseen ja lukitusklipsiin. Aloin vaihtamaan moottoria tuon volvoswedenin ohjeen mukaan, mutta homma tökkäsi siihen yhdestä palasta tehtyyn ilmakanavaan joka on mittariston takana. Putkea ei siis saa pois että pääsisi käsiksi tai näkemään puhallin moottorin perän.

Merkkikorjaamolta kertoivat että tässä 2012 vuosimallin V70 ohjeen mukaan pitää purkaa koko kojelauta!

Vinkkejä siis mieluusti kuulisin jos joku on onnistunut tuon pistokkeen ja klipsin irrottamaan ilman koko kojelaudan purkamista, jos mahdollista.

Minulla tämä sama savotta edessä, josko jo ensi viikonloppuna teen.

Sen verran maastontiedustelua kojelaudan syvyyksiin tein, että mittariston takana on tosiaan tuo yhtenäinen putki, ja sen saa irti. Se on kiinnitetty ratin vasemmalle puolelle ilmasuuttimeen yhdellä ruuvilla, saa avattua vaikka torx kärjellä. Keskeltä ylhäältä myös yhdellä ruuvilla, sitä ei saa auki joten päätin katkaista korvakkeen siitä. Keskelle kojelautaa se on vain painettu sisäkkäin keskisuuttimeen.

Nyt putken voi nostaa pois ja sopii tulemaan mittariston reijästä, kun hieman varovasti putkea taittaa. Vielä hieman joutuu superloneja/vaahtomuoveja repimään, jotta saa puhaltimen klipsin näkyviin.

Pitkä lattarauta, suipoksi smirglattuna taistelutoverille ja sillä vääntämään klipsiä, samalla kun itse tetsaa apparin jalkotilassa aseena irrotustyökalu. Töpseliä ei taida irti saada, joten luotan että johdossa on mittaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

RallyBaron  Samppasport