Futurez  Kulkukoira

V70 2012 lämmityslaitteen puhallin

  • 156 Vastauksia
  • 51633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #150 : 02.02.2024, 21:29:25 »
Tänäänpä vaihtelin puhaltimen. Heleppo homma! Ei tarvinnut mittaristoa irrottaa, puhallin lähti apparin jalkotilassa työkalulla kääntämällä irti ja uusi tilalle samalla tavalla. Eikä se mitenkään tiukasti ollut. Johdossa on varaa, sen saa irrotettua samalla kun puhallin irtoaa.

Sisäkierron läppähässäkän ruuvit on nettikirjoitusten ja videoitten mukaan näkymättömissä. Ja höpönlöpön, kaikki on näkyvissä ja helppo irrottaa.

Ei siis tosiaankaan ole mikään vaikea projekti, mitä täällä ja monella palstalla manataan.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #151 : 02.02.2024, 21:48:51 »
Joillekin kaikki on vaikeaa toisille ei, hyvä että onnistui. Noita kun vaihtanut niin toisissa kyllä istuu tukevasti kiinni että välillä joutuu työkalujakin oikomaan  ::)

Poissa InscriptionJussi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #152 : 02.02.2024, 22:01:12 »
No nyt tuli vaihdettua 2012 vuotiseen V/XC70 mallin Volvoon sisätilan puhallinmoottori ja loppui kitinä. Muutoin meni aikalailla tuon Volvoswedenin Youtube-ohjeen mukaan, mutta oleellinen ero oli tosiaan tässä faceliftissä, että mittariston takana oleva ilmastointikanava on videosta poiketen yhtenäinen, eikä sitä kautta saa tehdyksi tilaa samalla lailla moottorille pääsemiseksi. Merkkikorjaamolta siis kertoivat että työohjeen mukaan pitäisi tästä mallista purkaa kojelauta pois, kuten kuulemma joissain XC60 edellytetään myös.

Sain kuitenkin ratkaisevan vihjeen merkin omamekaanikolta että ovat onnistuneet irrottamaan lämppärin pistokkeen ja lukitusklipsin kuskin puolelta alakautta, koko kojelautaa purkamatta.

Seuraavaksi siis kaasupoljin irti kolmella mutterilla ja töpseli pois. Myös se pieni liimattu eristematon pala pois siitä lämmityslaitekompleksin kyljestä. Sitten selälleen maaten sinne kuskin jalkotilaan ja alkaa ujuttamaan vasenta kättä sieltä kaasupolkimen aukosta ylöspäin. Ja viimein kun alkaa tuntua että käsi on jumissa, vähän siellä esivastuksen yläpuolella alkaa tuntumaan läppärin moottorin perä tunnustelemalla.

Sieltä pääsee sitten ottamaan ja kytkemään sen pistokkeen, sekä painamaan sormella korin puolen lukitusklipsiä irroitusvaiheessa alaspäin. Omat sormeni eivät ylettyneet tunnustelemaan onko siellä se "katkenneen klipsin varmistuspultti" paikallaan, mutta pienellä peilillä sen pystyi varmistamaan ettei ollut.

Tällä menetelmällä ei tarvitse alkaa purkaa mittariston takaa mitään putkia tai toppauksia pois.

Koska uusi puhallin loksahti sen verran helposti paikoilleen pyöräyttäessä, verrattuna vanhan moottorin irroituksessa tarvittavaan voimaan, päätin varmistaa vielä endoskoopilla sieltä mittariston takaa ilmakanavien välistä, että kaikki hahlot ja lukitusklipsi ovat varmasti kunnolla paikallaan.

Moottorina käytin täysin alkuperäistä vastaavaa Behrin moottoria "AB 120 000P" / "8EW 351 040-461". Mahlen premium line. Hinta paikallisessa autovaraosaliikkeessä 275 eur. Vain FoMoCo:n merkki oli hiottu pois. Kaikki 18 puhallusnopeutta pelaavat kuten kuuluukin. Jäihän tuossa vielä asennuspalkkaa kun merkkikorjaamo pyysi 700 moottorista ja 800 työstä.

Mutta lopuksi täytyy kyllä todella ihmetellä, mitä on Volvon insinöörillä ollut mielessä sinä päivänä, kun on tuon puhallinmoottorin paikan keksinyt tähän mallisarjaan. :o Kuitenkin sellainen osa joka pitäisi olla ehkä hieman kätevämmin vaihdettavissa, kuten vanhemmissakin Volvoissa.

Myös raitisilmasuodatin on aiemmin Volvoissa ollut ennen moottoria, eikä sen jälkeen kuten tässä, niin onkopa ihme ettei puhallinmoottori kestä 150tkm enempää , kun saa syödä kaiken maantiepölyn ja sonnan... :idiot2:

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #153 : 03.02.2024, 00:40:10 »
ei se sisäilmasuodatin vanhemmissakaan v70 ja s60 ole ennen puhallinta vaan sen jälkeen.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #154 : 03.02.2024, 08:07:59 »
Miksi se pistoke piti irrottaa niin hankalasti, kun johdossa on mittaa ottaa puhallin ensin irti ja sitten liitin?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa volvika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #155 : 03.02.2024, 16:35:24 »
Näkyikös tämä puhallin jotenkin ulkopuolelta siitä pyyhkimen alla olevan muovin alla... Muistelen katselleeni niin (V60). Jos jossain on lyhyemmät johdot, niin kunhan moottoria on saanut vähän irtipäin, saisko pistoketta auki sitä kautta?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 2012 lämmityslaitteen puhallin
« Vastaus #156 : 03.02.2024, 17:34:40 »
Näkyikös tämä puhallin jotenkin ulkopuolelta siitä pyyhkimen alla olevan muovin alla... Muistelen katselleeni niin (V60). Jos jossain on lyhyemmät johdot, niin kunhan moottoria on saanut vähän irtipäin, saisko pistoketta auki sitä kautta?

Kuten on jo aiemmin mainittu, puhallin pyöräytetään irti ja vedetään hieman ulospäin. Toisella kädellä pidetään puhallinta ja toisella kädellä sopii ottamaan liittimen irti.

Ei tarvitse tuulilasin alamuoveja irrotella. Toki näkyy se sieltä, mutta mitään konkreettista hyötyä irrotuksen suhteen ei ole sieltä tirkistellä
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Kulkukoira  Proturbo