Proturbo  Autodiagnoosi

DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon

  • 10 Vastauksia
  • 11004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
kyseessä V70, 2.0D, vm.08, 255tkm mittarissa.

Auto ilmoittelee välillä/ajoittain/usein "DSTC vaatii huollon", "moottorijärjestelmä vaatii huollon". Tämä on aivan satunnaista siinä mielessä että joskus vika on päällä joka päivä, joskus joka toinen päivä, välillä saattaa olla parikin viikkoa poissa.
Yhtä lailla, joskus auton uudelleenkäynnistys poistaa vian, eikä se tule enää hetkeen takaisin. Joskus vika poistuu uudelleenkäynnistyksessä ja tulee hetken päästä. Joskus vika ei sitten poistu millään päivään...jopa pariin. Jos autoa käynnistää useamman kerran peräkkäin vian poistamiseksi, sitten saattaa moottorin vikavalo syttyä. Joskus kun vikavalo syttyy saattaa tuo "DSTC vaatii huollon", "moottorijärjestelmä vaatii huollon" olla päällä tai sitten vain vikavalo palaa ilman tuota ilmoitusta.

Kun vika on poissa, niin vikakoodeja ei näytä jääneen muistiin. Vian ollessa päällä on hieman satunnaisesti P0204 tai P0103, useimmiten B2AAA ja sitten vielä joskus joku muu.

Kovalla pakkasella tuo ei vaivannut, mutta miedommilla ja kosteammilla ilmoilla kyllä. Yleensä vika tulee päälle (jos on siis tullakseen) joko 100m-1km ajon jälkeen tai sitten myöhemmin 30-60min ajon jälkeen yleensä liikennevaloihin tullessa tai höllatessä kaasua esim mottoritien rampissa.

Onko kellään ollut vastaavaa ta onko ideoita?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #1 : 26.03.2018, 11:17:08 »
Puhdista nelospytyn suuttimen liitin. Samalla hyvä putsata muutkin. Erityisesti nelosen liitin usein(vitoskoneissa) on aivan pölyinen sisältä, eikä suutin välttämättä toimi sen takia kunnolla jos ollenkaan. Se taas heijastuu ajonvakautukseen ja automaateissa laatikon toimintaan. Puhdistus ja kontaktien taivutus pienellä piikillä korjaa tilanteen.

Epäilisin, että pöly tulee liittimen ja suuttimen pintojen hieraantuessa yhteen koneen värinästä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2018, 11:19:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #2 : 26.03.2018, 15:56:40 »
Ok, kiitos vinkeistä.

Tosin kyseessä on neloskone (2.0D) ja manuaali, mutta lienee kuitenkin kokeilemisen arvoinen juttu.


Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #3 : 26.03.2018, 16:43:30 »
Nyt taas ajelin kotiin töistä ja n. 3 km jälkeen pysähdyin liikennevaloihin ja taas "DSTC vaatii huollon". Kokeilin startata uudelleen, mutta vika ei kadonut.
Luin Torque ohjelmalla viakoodit: P0204, B0900, B18aa. Tuo P0204 tosiaan viitannee nelospytyn suuttimen suuntaan, mutta mitä nuo Bxxxx koodit ovat ?

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #4 : 27.03.2018, 19:34:04 »
Tyhmä kysymys: mistä päin sylinterien numerointi aloitetaan?

Eli jakopäätä lähinnä oleva suuttimen liitin (eikö tämä ole 1:nen vai onko 4:nen) oli selvästi likainen. Putsasin sen jä ruiskutin kontaktispräytä vielä lisäksi. Muut kolme liitintä olivat puhtaita, mutta suihkaisin tuota spraytä kuitenkin varmuudeksi.
Kaikki johdot, mitä nyt päällepäin näkee, näyttivät ehjiltä.

Katsellaan siis miten tilanne kehittyy puhdistuksen jälkeen

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #5 : 28.03.2018, 17:03:38 »
Niinhän nelonen taitaa olla jakopään puolella kuten ranskalaisissa koneissa on tapana.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #6 : 28.03.2018, 19:23:27 »
jos näin on sylinterijärjestys, niin sittenhän tässä vois oikeasti olla toivoakin. Tuo jakopään puoleinen liitin oli niin likainen että voisi hyvin aiheuttaa ajoittaisia katkoksia. Tänään ei ole vikakaan tullut päälle...koputetaan puuta !

Poissa hjpl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #7 : 29.03.2018, 20:15:08 »
No niin, vika paukahti taas päälle liikennevaloista lähdettäessä....
Katselin nyt hieman uudelleen vikakoodeja vian tultua päälle ja sitten uudelleen startattuani auton (ilman että "DSTC vaatiin huollon" ilmoitus olisi aktiivisena). TÄytyy seurailla tilannetta mutta nyt näyttää tältä:

"DSTC vaatiin huollon" sytyttyä:
Aktiiviset koodit: B0900, B18AA, P0204, Pending: B09AA, B2AAA, P0104

Sammutettuani ja uudelleen käynnistettyäni ("DSTC vaatiin huollon" EI PALA):
Aktiiviset koodit: B2AAA, Pending: B09AA, P0104

EDIT: seuraavassa ajossa ("DSTC vaatiin huollon" EI PALA):
Aktiiviset koodit: B2AAA, B09AA, P0104, Pending: P00AA 
« Viimeksi muokattu: 29.03.2018, 21:58:15 kirjoittanut hjpl »

Poissa Ken Tassa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #8 : 18.05.2019, 10:15:42 »
Itselläni "DSTC vaatii huollon”- ilmoitus tuli esiin liian usein. Syyksi paljastui OBD-palikka, jonka kautta näin moottorin tietoja ajon aikana.
Tajusin sen, kun laitoin palikan taas paikoilleen huollon jälkeen. Heti samana päivänä ko ilmoitus tuli. Huollosta auton palattua, ei ilmoitusta tullut. Luulin jo että päivitykset olisivat korjanneet tilanteen. Mutta ei… kyllä v***tti.

Nyt olen ajanut puolisen vuotta ilman OBD-palikkaa, eikä vikaa ole ilmennyt. Palikka on muutama vuosi sitten tilattu tämä

https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/3178-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija.html
V70 D5 -10

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #9 : 18.05.2019, 12:10:24 »
Itselläni "DSTC vaatii huollon”- ilmoitus tuli esiin liian usein. Syyksi paljastui OBD-palikka, jonka kautta näin moottorin tietoja ajon aikana.
Tajusin sen, kun laitoin palikan taas paikoilleen huollon jälkeen. Heti samana päivänä ko ilmoitus tuli. Huollosta auton palattua, ei ilmoitusta tullut. Luulin jo että päivitykset olisivat korjanneet tilanteen. Mutta ei… kyllä v***tti.

Nyt olen ajanut puolisen vuotta ilman OBD-palikkaa, eikä vikaa ole ilmennyt. Palikka on muutama vuosi sitten tilattu tämä

https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/3178-elm327-bluetooth-vikakoodinlukija.html
Mulla toi sama kalikka tekee sen että pois ottamisen jälkeen muutaman päivän sisällä ilmoittaa määräaikaishuollon tarpeesta  :2funny: :2funny: voi helevetti mitä vehkeitä

Poissa Kugelström

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: DSTC vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon
« Vastaus #10 : 20.05.2021, 22:35:57 »
Herätelläänhän vanhaa lankaa henkiin ja rustaillaan siinä samalla ensimmäinen viesti tälle foorumille!

Itsellä tänään töistä lähtiessä lävähti V70:een (2012 1.6D DrivE man 290tkm) käynnistettäessä vikailmoitukset "DSTC vaatii huollon" ja "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Kone käy kolmella pytyllä ja jo kakkosvaihteella vähän kierroksia antaessa alkaa täristää sen verran että uskalsin ajella vain kadulta halliin diagnosoitavaksi. Ensimmäisellä vikakoodinlukukierroksella antoi koodit

P126100 Cylinder 1 High To Low Side Short.
P229100 Injector Control Pressure Too Low. Engine Cranking.
P02D300 Cylinder 4 Fuel Injector Offset Learning at Max Limit
P02CD00 Cylinder 1 Fuel Injector Offset Learning at Max Limit

Nämä nollattiin, ei muutoksia käynnissä ja samat herjat taulussa. Luin koodit uudestaan ja sen jälkeen ainoa moottoripuolen koodi P126100 sekä tämän lisäksi 17 erilaista sähköjärjestelmiin liittyvää koodia (rekkarivaloista lähtien) vaikka sähköt, valot jne. tuntuvat toimivan normaalisti. Irroiteltiin kaverin kanssa suuttimien liittimet ja katsottiin läpi, ei näkynyt mitään poikkeavaa. Samalla tarkastettu silmämääräisestä 1. suuttimelle menevät johdot ja heiluteltu ECM:ltä lähtevää johtokimppua kosketushäiriön "toivossa". Edelleen samat koodit ja herjat.

Onko kellään tullut eteen samanlaista tilannetta? Täällä Oulun seudulla on ollut viime yönä tosi kovat sateet ja autokin viettänyt kunnon sadepäiväajon jälkeen yön ulkona. Vrcf:stä en haulla täysin samanlaista ongelmaa löytänyt, useammankin vikavalo(je)n syttymisen ilman käyntihäiriöitä, googlaamalla löytää kyllä muiden PSA-koneellisten tarinoita moottoritilaan valuvasta vedestä joka sitten yhdessä kuluneiden johtojen kanssa mitä erilaisimpia vikakoodeja/oireita eri merkeillä. Tietenkin kyse voi olla myös rikki menneestä suuttimesta mutta tuntuu oudolta, että ensimmäisellä lukukerralla näyttäisi 1. ja 4. -suuttimia ja toisesta lukukerrasta eteenpäin pelkkää ykköstä, etenkin kun kone ei ole oireillut millään tavalla tai havaittu muutakaan poikkeavaa käytöstä...
2012 V70 1.6D DrivE

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy