Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: kosunen - 30.01.2011, 20:46:28
-
Sellaista kysyisin jos jollekkin on vastaavaa sattunu.Koneena on tuo b200f turbolla. Elikkä kovilla kierroksilla ja vedätyksessä huohottaa ihan pirusti öljyä mutta tyhjäkäynnillä huohottaa normaalisti ja muutenkin kone toimii normaalisti. Tänään jäällä ajaessa alkoi vuotamaan öljyä öljynsuodattimen luota. Tulee sen verran ettei kehtaa jäällä kovin paljon kurvailla. Tuo viimeisin vuoto voi tulla suodattimen jalasta,en katsonut tarkemmin mutta sieltä tiputti tyhjäkäynnilläkin. Ennen kaikkea tuo kierroksilla huohotus mietityttää kun öljyää koneen kyljen kauttaaltaan. Vähän aikaa sitten oli kansi irti ja tarkistin sylinterit eikä siellä pahaa kulumaa ollut,normaali 200tkm ajetun koneen kulumat. Onko nyt niin että männänrenkaista joku on juminu kiinni tai kokonaan poikki?
-
Ootko huohotinlaatikon putsannut? Pakkasilla voi tehdä tenää sen takia..
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/IMG_0464.jpg
Kuvassa oleva musta pönttö, siitä lähtee imusarjaan letkut tähän tyyliin
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg
Puhdista nuo nyt alkuun ja ota se tukkeutunut sihti pois tuosta liitoksesta. Siitä suodattimen jalasta tuleva tihkuaminen kyllä kannattaa korjata jos kerta siitä tihuttaa pahasti ja tarkistaa muutenkin stefat ym.
-
Ei ole kauan kun tarkistin tuon mustan laatikon kun vuoti sen alta öljyä ja ei se kovin paskanen ollu,mutta tuo sihti jäi paikalleen.
-
Mitähän tuo tyhjäkäynnin "normaali huohotus" meinaa? Jos kone on kunnossa niin huohotusta ei tapahdu käytännössä ollenkaan ja öljykorkin avaamalla tuntee imun.
-
Noh minkäslainen tuon imun pitäs olla? Siis tyhjäkäynnillä letkun päästä ei tule mitään. Tuolla jostain luin että turbokoneissa huohotusta tapahtuu enemmän yläkierroksilla kuin vapari koneissa mutta ei kai sen nyt noin paljon pidä sitä työntää. Huohotin letku on laitettu litran öljypönttöön nii pönttö on ulkopuoleltakin ihan öljyssä kun käy muutaman kierroksen vetämässä lämä tiskissä.
-
No nyt on puristuspaineet mitattu ja joka pytyssä oli sama 10. Öljyvuoto suodatinjalasta löytynyt,tuohon on laitettu semmonen haarotin suodattimen alle mistä lähtee turbolle öljyn kierto,niin sieltä nipasta näyttää vuotavan.
-
Noh minkäslainen tuon imun pitäs olla? Siis tyhjäkäynnillä letkun päästä ei tule mitään.
Juuri näin, siinä ja siinä onko mitään imua mutta ehjässä koneessa ei puhallusta saa olla tyhjäkäynnillä ainakaan. :)
-
Ei puhalla tyhjäkäynnillä korkista. Onko se huohotinpömpelin toiminta nyt tähän syyllinen,kun ei se nyt noin saa huohottaa kierroksilla. Kaverin subarussa ei huohotusta tapahdu juuri kovillakaan kierroksilla.
-
Ei puhalla tyhjäkäynnillä korkista. Onko se huohotinpömpelin toiminta nyt tähän syyllinen,kun ei se nyt noin saa huohottaa kierroksilla. Kaverin subarussa ei huohotusta tapahdu juuri kovillakaan kierroksilla.
Eihän se huohotus siitä pöntöstä lisäänny ??? Oireileeko sen sihdin poiston jälkeen vielä öljyvuotoina?
-
Täytyy palata asiaan jahka pääsen taas auton luokse,kun nyt siellä on se sihti paikallaan,niin nakata se sieltä menemään. Mielenkiintoinen homma ku puristukset on kohallaan ja muutenkin tuntuu kone toimivan moitteetta,ei nosta lämpöjä ja muutenkin tuntuu tehot olevan tallessa.
-
Tuli sellanen asia mieleen että pitäiskö tuo imusarjalta huohotinlaatikkoon menevä pieni letku(osa8) tulpata,kun nyt se isompi letku(osa 9) menee nyt suoraan ulkoilmaan? Jokin alipaine kai sitä pientä letkua pitkin menee? Tällä asialla ei liene kuitenkaan vaikutusta itse huohotukseen.
-
Tuli sellanen asia mieleen että pitäiskö tuo imusarjalta huohotinlaatikkoon menevä pieni letku(osa8) tulpata,kun nyt se isompi letku(osa 9) menee nyt suoraan ulkoilmaan? Jokin alipaine kai sitä pientä letkua pitkin menee? Tällä asialla ei liene kuitenkaan vaikutusta itse huohotukseen.
Siis sulla menee se iso letku jonnekin erilliseen säiliöön?
Kyllä ne molemmat imusarjaan menevät iso ja pieni letku pitää tulpata.
-
Siis sulla menee se iso letku jonnekin erilliseen säiliöön?
Kyllä ne molemmat imusarjaan menevät iso ja pieni letku pitää tulpata.
Siis tarkotin niitä letkuja mitkä menee liekkilukolle.Se ohut letku,mikä menee imusarjaan ja sitten se paksumpi letku,on kai menny aikoinaan ilmanputsarin putkeen. Niin se menee nyt litran öljypönttöön. Eikös se ole huohotin letku? Pitäis ottaa kuva nii olis helpompi selittää.
-
Siis tarkotin niitä letkuja mitkä menee liekkilukolle.Se ohut letku,mikä menee imusarjaan ja sitten se paksumpi letku,on kai menny aikoinaan ilmanputsarin putkeen. Niin se menee nyt litran öljypönttöön. Eikös se ole huohotin letku? Pitäis ottaa kuva nii olis helpompi selittää.
Juujuu, tulppaa molemmat!
-
No tuota mistäs tämä mööpeli sitten huohottaa,jos molemmat pillit tulpataan.?
-
No tuota mistäs tämä mööpeli sitten huohottaa,jos molemmat pillit tulpataan.?
Ei kun imusarjan päästä tulppaat, huohottimen päästä ei lähdekään kuin yksi letku mikä haarautuu sitten kahdeksi, jotka menevät imusarjaan. Imusarjaan tulpat ja huohottimelta letku sinne sun säiliöön. Got it? :)
(http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/crank.jpg)
8 ja 9 minne menevätkään, tulppaa ne nipat. Jätät siis pelkän tuon numeron 6 ja jatkat siitä letkulla säiliöön
-
Noniin nyt alko lyyti kirjottamaan:) Mulla menee tuo nro9 huohottimen letkuna säiliöön.Eli heivataan mäkeen tuo liekkilukko systeemi,mitä turbovehkeessä ei pitäsi ollakkaan. Jotenki alkaa tuntumaan että nyt vois alkaa huohotus toimimaan kunnolla tässä mun pirssissä,kun nyt näyttäs että on tirskunu öljyä tuon huohtinlaatikon välistä ja startti on ihan öljynen.
-
muka turbo vehkeissä ole tuota pömpeliä? Tarkoitin että laita sinne pulloon suoraan tuosta pömpelistä eli numero 6 tavalla. Siten saat toisen letkun ja sihdin pois.
-
No onhan se huohotinlaatikko turbovehkeissäkin,mut puhuin nyt liekkilukosta. Kaikki on tuolla vanhoilla foorumeilla ollu sitä mieltä että se sihti sieltä liekkilukosta poijes turbovehkeissä.
-
Sihti pois turbo tai vapari tai ainakin hyvä puhdistus tottakai, tarkoitin että korvaisit tuon koko letkun mikä pöntöltä lähtee omalla letkulla.
-
Näinpä ajattelin tehdä ja jos vielä tuon huohotin pömpelin putsais kunnolla :). Jospa ne mehut alkas sitten kestämään siellä missä pitää.
-
Nyt toimii huohotus hommat ja toinen turbokin tuli vaihettua ku entinen oli nii väljä että laski öljyä läpi. Hyvin tuntuu pelittävän kun vw golf vr6 vaan jää toiseks :) hyvin tuntuu olevan menoja.
-
Nyt toimii huohotus hommat ja toinen turbokin tuli vaihettua ku entinen oli nii väljä että laski öljyä läpi. Hyvin tuntuu pelittävän kun vw golf vr6 vaan jää toiseks :) hyvin tuntuu olevan menoja.
Hyvä hyvä, pönpelin putsauksella ilmeisesti liukeni? Ai että kun turbosian kyytiin pääsisi jääradalle ;D
-
Sen putsauksella ja liekkilukosta sihti poies :) Yllättävää miten hyvä auto on ajaa,etupäähän laitettiin vielä jousien väliin sellaset kumit,vielä jos kehtais takapäähän laittaa toiset lehdet nii ei kiikkuisi ihan niin paljon. lähtee jopa nelosella vielä vääntämään.Hyvältä tuntuu hätistellä golffia ja 325 sprintti bemaria ;) Ensi kesänä olis tarkotus ettiä tollanen samanlainen sianpää varaosia ajatellen ja moottorin laittaisi viimesen päälle.
-
Huolettomia ratapäiviä ollu nyt remonttien suhteen,mutta ainahan sitä jotain pientä,niin myös tälläkertaa. Mietityttää tuo öljyvuoto tuolta startin puolelta,siinäänsä ei ajoon vaikuta mutta ikävää kun tiputtaa jäälle sitä jonkun verran.Vuotokohtaa on todella hankala paikantaa mutta koneen kyljet on kuivat,ainoastaan öljypohja on märkä väärältä puolelta :) ja myös etupalkki koneen alla. Vasta vaihdoin uuden öljypohjan tiivisteen ja pultit tänään tarkistin että jos olis ollu löysällä muttei ollu. Ei kai siinä muuta,kun kovaa ajoa ja heittää aina pahvi alle kun tulee parkkiin:) ihmetyttää kun öljyä koneesta ei häviä. Täytyy tuossa myös vaihtaa viikolla sianpäähän uudet jarrupalat kun toisella puolella on rauta rautaa vasten. Sitten sellainen juttu oli tässä joku aika sitten kun ihmeteltiin mistä tulee kumin käryä,no vikaan sen kummemin huomiota kiinnittämättä ajeltiin vaan ja nyt lauantaina sit puhkes piikkirenkas eestä niin siitähän se käry oli tullu kun kumin reuna oli ottanu jousilautaseen kiinni.Oli vähän isompi ura syöpyny renkaaseen,renkaathan tässä on 16 tuuman piikkirenkaat ja levityspalat vanteen välissä ettei ota kumi jousilautaseen kiinni. Taitaa olla laakeri löysällä tai sitten niin kulunu että rengas on päässy kääntymään ja hankaamaan. Eipä tuo uus laakeri niin kallis ole että vaihtaa senkin. Jännä kun renkaasta ottaa kiinni nii ei siinä isoa klappia tunnu mutteipä se napa tarvi paljon löysällä olla.
-
Tarkistas öljytikun juuri ja kannen takapään tulppa
-
Täytyypäs tsiigailla, mut kannen takapää ei ainakaan ole märkä. Taitaa tuo ilmavirta levittää öljyn aika tehokkaasti. Jännä kun startti oli kans kostea muttei se öjy tule ainakaan siitä huohtinkotelon välistä nyt kun tiivistin sen ihan kunnolla,se on kuiva.