Ateho  Elekma

D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.

  • 14 Vastauksia
  • 16710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa stefa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« : 09.07.2011, 14:30:03 »
Otsikon mukainen ongelma alkasi vaivaamaan muuten kohtuu hyvin pelannutta autoa. Saako tuohon kulmavaihteen ulinaan apuja laakeroinnilla vai meneekö uusiksi koko kulmavaihde?

Poissa vesap

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #1 : 09.07.2011, 16:40:38 »
Oisko sieltä kulmavaihteen holkki kulunut tasaiseksi? Ulina tullee, kun se hankaa akseliin. Erittäin pikaisesti jos saat holkin vaihtoon, voit selvitä sillä. Muuten se syö boorit akselistakin.

Poissa stefa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #2 : 09.07.2011, 21:54:33 »
Neliveto autossa kyllä toimii ihan normaalisti, kulmavaihteesta kardaanille tuleva laippaliitos tuntuu olevan välyksellinen (klappia ylös-alas suunnassa). AWD:n sulakkeen (nro 17 takakontissa) kun otti pois niin ulina loppui.
Tässä oikeastaan kaikki oireet... Mitä veikkaatte/tiedätte viaksi? Kuka korjaa asialliseen hintaan pohjanmaalla?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #3 : 10.07.2011, 09:54:53 »
Neliveto autossa kyllä toimii ihan normaalisti, kulmavaihteesta kardaanille tuleva laippaliitos tuntuu olevan välyksellinen (klappia ylös-alas suunnassa). AWD:n sulakkeen (nro 17 takakontissa) kun otti pois niin ulina loppui.
Tässä oikeastaan kaikki oireet... Mitä veikkaatte/tiedätte viaksi? Kuka korjaa asialliseen hintaan pohjanmaalla?

Sulakkeen irroittaminen vaikuttaa nelivedon voimansiirtolinjassa vasta haldexista taakse päin, kardaaniin on täysin kiinteä yhteys vaihteistosta kulmavaihteen kautta, joten jos sulakkeen irroitamalla loppui ulina, niin ulinan lähde ei ainakaan siellä kulma-vaihteessa ole.

Niitä haldexin hydraulipumppuja on hajoillut sillointällöin, en tiedä miten ne sitten oirii kun ovat menossa rikki, kun pääsääntöisesti itselle tulee vastaan niitä, jotka ei toimi enää ollenkaan.
Taisi tässä taannoin olla keskustelu, jossa korjaamolla oli todettu koko haldexin olevan rikki ja jos nyt en ihan väärässä ole, niin sieltäkin kuului ulinaa...
Siihen keskusteluun ei ole tainnut vielä loppuratkaisua tulla.

Eipäs, kun siellä oli takapää kokonana pois vedosta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6194.0
« Viimeksi muokattu: 10.07.2011, 09:56:40 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa stefa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #4 : 10.07.2011, 10:06:34 »
Kulmavaihteen kohdalta se ääni selvästi kuuluu. Katoin kulmavaihteen öljymäärän ja se oli noin sentin alle normaalin. Ihan perus pinionlaakeri ulinalta tuo ääni kuullostaa ja nimenomaan kulmavaihteen kohdalta.
Kun sulakkeen 17 ottaa irti niin eikös se kulmavaihteelta lähtevä kardaani pyöri ilman vastusta (haldex painetta ei tule)ja siksi ei ulina tulisi??

Poissa stefa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #5 : 10.07.2011, 18:38:53 »
Osaako joku tietäjä sanoa että mistä kaikista malleista/vuosimalleista tuo kulmavaihde sopii otsikon mukaiseen autoon, jos vaikka ehjän purkuosan löytäisi?

Poissa stefa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #6 : 04.08.2011, 18:31:42 »
Itse itselleni vastaten: Ainakin -03 XC70 2.5T automaatista sopi kulmavaihde suoraan. Ostin hajottamolta, vaihdoin ja nyt ei kuulu ulinoita. Vanhassa kulmavaihteessa laakerit väljät kardaanille lähtevässä akselissa. Pitää yrittää tehdä laakeri remontti sille vanhalle kulmavaihteelle, jos sen vaikka laittais itelle hyllyyn varaosaksi. onko kokemuksia vastaavista remonteista?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #7 : 04.08.2011, 18:43:16 »
Sulakkeen irroittaminen vaikuttaa nelivedon voimansiirtolinjassa vasta haldexista taakse päin, kardaaniin on täysin kiinteä yhteys vaihteistosta kulmavaihteen kautta, joten jos sulakkeen irroitamalla loppui ulina, niin ulinan lähde ei ainakaan siellä kulma-vaihteessa ole.

Niitä haldexin hydraulipumppuja on hajoillut sillointällöin, en tiedä miten ne sitten oirii kun ovat menossa rikki, kun pääsääntöisesti itselle tulee vastaan niitä, jotka ei toimi enää ollenkaan.
Taisi tässä taannoin olla keskustelu, jossa korjaamolla oli todettu koko haldexin olevan rikki ja jos nyt en ihan väärässä ole, niin sieltäkin kuului ulinaa...
Siihen keskusteluun ei ole tainnut vielä loppuratkaisua tulla.

Eipäs, kun siellä oli takapää kokonana pois vedosta
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6194.0
R:ään vaihdettiin lämpötila/paine anturi. Samalla vaihdettiin "tuubillinen " uutta öljyä niin ihan
käsittämättömän mustaa oli öljy mikä sieltä ulos saatiin. En tiedä liekkö yhteyttä pumpun särkymisiin tuolla öljyn likaisuudella.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #8 : 27.08.2011, 10:40:19 »
Itse itselleni vastaten: Ainakin -03 XC70 2.5T automaatista sopi kulmavaihde suoraan. Ostin hajottamolta, vaihdoin ja nyt ei kuulu ulinoita. Vanhassa kulmavaihteessa laakerit väljät kardaanille lähtevässä akselissa. Pitää yrittää tehdä laakeri remontti sille vanhalle kulmavaihteelle, jos sen vaikka laittais itelle hyllyyn varaosaksi. onko kokemuksia vastaavista remonteista?

Mulla oli aikoinaan vanhakoppainen AWD josta pistin kulmavaihteen lihoiksi kun tehtiin siihen pääakseli "käsityönä".
Kyllähän se ihan purettavissa oleva kapine on. Laakereihin en koskenut kun olivat niiltäosin kunnossa. Uskoisin niiden olevan kuitenkin ihan millimittaisia/hyllytavaraa. Hammaspyörävälys säädettiin ihan perstuntumalta kun siihen ei mitään ohjeita ollut ja hyvä tuli. Pelaa varmaan edelleen jollain toisella immeisellä.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa matti vaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #9 : 02.09.2011, 15:01:49 »
Itse itselleni vastaten: Ainakin -03 XC70 2.5T automaatista sopi kulmavaihde suoraan. Ostin hajottamolta, vaihdoin ja nyt ei kuulu ulinoita. Vanhassa kulmavaihteessa laakerit väljät kardaanille lähtevässä akselissa. Pitää yrittää tehdä laakeri remontti sille vanhalle kulmavaihteelle, jos sen vaikka laittais itelle hyllyyn varaosaksi. onko kokemuksia vastaavista remonteista?
Jokos oot laakeriremontin tehnyt?
Itellä olisi kanssa tuo laakeri sökö ja sillä kiinnostaa että minkälainen homma tuo on vaihtaa?

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #10 : 21.02.2015, 17:45:03 »
Do Dii... omassa -03 d5 alkoi jostain kuulua omituista kahnitusta ja kun ei oikein muualta syytä löydy niin kai se on tuo jakis... Kellään tietoa noiden jakolaatikoiden yhteen käymisestä? Jos ostai romulta/enklannista yhen ja vaihtais laakerit ennenku nakkais paikalleen.
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #11 : 22.02.2015, 18:34:09 »
Tuli tuossa purettua tuo jakis niin kardaanille lähtevän sisempi laakeri ol tuhannen paskana.... Näitä laakereita varrmaan saa tilattua mut hennoo olla sen verta hintavia et sama laittaa purkaamolta käytetty jakis????? Oisko kellään laakereiden numeroita
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #12 : 23.02.2015, 13:32:36 »
Ehottomasti laakeri on halvempi ku koko laatikko hommata. Ainut että Volvolta et saa laakeria vaan myyvät koko laatikkoa ainoastaan. Laakeri irti ja laakerikauppaan uutta hakemaan tuskin montaa kymppiä maksaa.
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #13 : 23.02.2015, 16:51:29 »
32010XQ X2kpl, st3562-2 1kpl, 32006 1kpl tommoset laakerit siihen näkyisi menevän.... ongelmaksi muodostuu tuo st3562-2 ku sitä ei löydy mistään?

Lisäksi mene stefoja 80,4x65x10, 48x65x8 2kpl, 28x38x7.

Hinta arvio oli eräästä teollisuuteen myyvästä liikkeestä 200-250e....

Täytynee joskus kasata tuo uusilla laakereilla, jos vaan sattuu jostain tuon yhden yhyttämään.

Purkaamolta löytyi 120tkm ajettu jakis 320e... mut mites tuon uusi holkki, kannattaako se liimata molempiin päihin lujalla loctitellä vai pelkästään vaihdelaatikkoon???


Tuon st3562 laakerin mitat on 35x62x18 eli Koyo 32007
« Viimeksi muokattu: 08.03.2015, 11:37:10 kirjoittanut epe »
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

Poissa epe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 AWD -03 jakolaatikon/kulmavaihteen ulina.
« Vastaus #14 : 28.02.2015, 20:27:46 »
Voi Vit** Per**** !!!
Kulmavaihde jonka purkaamolta sain on himpun vanhempaa mallia vissiin ja siinä on hieman eri välitys..... jännästi pukkaa takapäätä edelle ennenku haldex katkaisee vedon...
XC90 T8 -16 & V70 2.5T AWD -03.
Entiset: XC90 d5 -06 OOSSOM RACE / V70 D5 AWD -03
V70 D5 -06 / V70 2.5T AWD -99

 

Carcom Oy  Ateho