Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

  • 87 Vastauksia
  • 9235 Lukukerrat

Vauxi ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« : 19.07.2023, 15:04:02 »
960 II tilalle oli saatava hyvissä ajoin ennen talvea toinen talvi/käyttöauto kun kesäautoina toimivat Englannissa valmistetut autot. Niinpä pitkän ja hartaan puntaroinnin myötä kävin tölläämässä autoliikkeessä nelivetoista 3.2l kuutoskoneella olevaa s80 iä. 2. korista. Kolmas tölläyksessä oleva jäikin sitten matkaan. Koeajon yhteydessä luvan kera suoritettu vikakoodien luku näytti myös aika hyvää mut ei täydellistä. Tästä huolimatta otin auton mukaan. Huoltokirjakin näytti joka vuodelle noin vuoden välein käytyä vuosihuoltoa merkillä. Mikään ei tunnu olevan myöskään rikki rikki. Outoa vaan ajella autolla minkä varustelista ei ole ruksittu täyteen. Tänään myös selvisi että kuutos moottoria on saanut näköjään myös Momentum varustetasoon ja sen huomaa.

Ensimmäisen viikon aikana ajelin autolla ajoittain ja se tuntui ajoittain normaalilta ja ajoittain epämääräiseltä moottorin suhteen. Ostettaessa vikakoodi moottorissa oli kiskon painetunnistimen epämääräisestä signaalista ja kiskonpaineesta. Viikon ajelun jälkeen otin yhtenä iltana tämän syyniin ja vida kiinni autossa kävin ajelemassa sivuteillä ja hetihän sen näki että painetieto menee ihan miten sattuu. Tässäkun on kuitenkin pwm ohjattu bensapumppu. Joten paine vaihteleekin hivenen.
No tässä paine huiteli ihan miten sattuu mukamas 10 barin ja 3.5 barin väliä. Otin kylmälle asemalle parkkiin ja koneen käydessä kävin johtosarjaa läpi ja liitintä läpi. Aina kun työnsin anturia itsessään, heitti arvo ihan mihin sattuu. Varmistin vielä erikseen että se on anturi eikä liitin tai sen pinnit mitkä räkii. Vain anturia työntäessä arvot heitteli.
No seuraavana aamuna heti soitin varaosatoimittajalle että saako anturia. Sai boschina,sen kun laitoin kii ja nollasin moottorista sopeutumat alkoi kaasupolkimen vaste olemaan oikean suuntainen. Paineet ovat myös pysyneet kunnossa.

Maalipinnassa on kiveniskemää tms 3 paikkaa etenkin ja raekuurovikaa. Kuurovialle en aio tehdä heti yhtään mitään jos ees teen mitää. Aika näyttää tämän. Maalarituttu sipasi tinnerillä edellisen omistajan pensselisutasut siistimmäksi ja kävin ostamassa kynsilakkapullossa pinnasta laitteella mitattua sävyä. Töpöttelen itse paikkoihin väriä ja lakkaa jonka jälkeen työnnän auton puleerattavaksi ja pinnoitettavaksi.

Merkkihuollosta huolimatta huolto-ohjelmaahan ei kuulu ohjaustehostimen öljyn vaihto. Korkin alla oli vanhalle haisevaa nyt jo keltasta öljyä. Avasin tangosta putkia pitävän pultin ja tyhjensin tangon sekä säiliön ja linjat irroitettua putkea hyväksi käyttäen. Pesin myös säiliön. Pikkaisen alle 1l chf 202 jälkeen säiliössä on vihreää öljyä.

Vaihteistoöljyjä on vaihdettu näiden vuosien aikana kahdesti ja se toimiikin aika hyvin ollakseen tf80-sc. Teen siihen kyllä siitä huolimatta öljynvaihdon huuhtelemalla pesuaineen ja hoitoaineen kera. Luonnollisesti sopeutumat nollaten.

Haldex öljyn vaihdosta ei ole mitään erillistä mainintaa kirjassa joten ne vaihtuu ennen talvea ja putsaan pumpun samalla. Samalla myös takaperän öljy ja jos kulmavaihteen liemi näyttää wanhalle niin myös sekin. Nelivedon testasin heti ekana työpäivänä nosturilla. Muuten olisin soittanut liikkeeseen että mitäs nyt.

Vielä tehtävää on vikakoodien perusteella katkos lisäjarruvalossa ja takapenkin lämmityksessä viesti puuttuu. Lämmityksestä en tiedä toimiiko enkä välttämättä niin välitä toimiikokaan. Takapenkiltä kun ei ajeta. Lisäjarruvalo palaa kyllä joka kerta kun pedaalia olen hallissa painanut. Liekkö huonoa osaa valaisimessa kun led rivihän se on. Ajovalojen muovit pitää "yllättäen" hierasta kirkkaiksi. Tai jopa vaihdattaa osaavalla uudet linssimuovit. Yllättäen näitä perus xenon valoumpioita ei ole saatavana. Marmorilta en ole vielä kysynyt.

Saa nähä mitä minulle ensimmäinen näin moderni auto tuo tullessaan. En takavedollakaan jäänyt koskaan pahasti jumiin ja nyt nelivedolla sitä saa jo yrittää.  :D

« Viimeksi muokattu: 21.03.2024, 20:00:48 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #1 : 19.07.2023, 19:44:44 »
Siitä se alkaa kun uudempaan siirtyy..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #2 : 19.07.2023, 22:20:04 »
Kyllähän se ihan sun näköiseltä pappa-autolta näytti.


Saa nähä mitä minulle ensimmäinen näin moderni auto tuo tullessaan. En takavedollakaan jäänyt koskaan pahasti jumiin ja nyt nelivedolla sitä saa jo yrittää.  :D
Nelikolla yrittää ja jää pahempaan paikkaan jumiin!
Siitä se alkaa kun uudempaan siirtyy..
Kohta sillä on varmaan joku poulstaarin sähkövatkain, jos tätä tahtia autoja päivittelee!  :o *karkuun->
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #3 : 19.07.2023, 22:35:15 »
Nelikolla yrittää ja jää pahempaan paikkaan jumiin!Kohta sillä on varmaan joku poulstaarin sähkövatkain, jos tätä tahtia autoja päivittelee!  :o *karkuun->
Poulstaar. Paalutähti. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #4 : 19.07.2023, 22:46:31 »
Kyllähän se ihan sun näköiseltä pappa-autolta näytti.
Nelikolla yrittää ja jää pahempaan paikkaan jumiin!Kohta sillä on varmaan joku poulstaarin sähkövatkain, jos tätä tahtia autoja päivittelee!  :o *karkuun->

Sedan setä...

Elä huolehdi. Ei mulle inisijöitä ole tulossa. Onneksi päivitystahti on hidas autojen suhteen.
S80 -07

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 399
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #5 : 20.07.2023, 15:05:59 »
Hienoa saada lisää näitä "uudempia" sedaneita tänne showroomin puolelle.  8)

Mielenkiinnolla odottelen millainen taival teillä tulee olemaan.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #6 : 20.07.2023, 21:16:24 »
Tuijotin alkuperäistä huolto-ohjelmaa. Laturin vetorenkaalle ilmoitetetaan vaihtoiäksi 8v tai 240tkm. Mutta enintään 15v. No 240 eioo täys mutta 15 on nyt. Eikä tämänkään vaihdosta ole merkintää. Skandixilla osat eivät ole mirhamia. Täytyy tehdä tuo tossa syssymmällä tms. Ettei vaan repeä pakkasella ja sitten odotellaan pari viikkoa osaa. Imarin 6 tiivistettä + vetorengas posteineen joku noin 130e.
S80 -07

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #7 : 27.07.2023, 15:49:49 »
Kyllästyin totaalisesti orkkis nahkaratin järjettömään liukkauteen mattaudestaan huolimatta. Ostin tilalle käytetyn orkkis puuratin johon siirsin napit nahkaisesta. Ny ei liu-u käsi ei ja on heti parempi puurattiin tottuneelle silmälle. Metalliset listat sisällä ovat vaihtolistalla puisiin. Tilasin just skandixilta vetorenkaan, tankin korkin ja kuskin peilinvilkun.

Hyvin vaaleaksi paistuneeseen tuulilasin alusmuoviin levitin pinnoitetta. Muovi imi pikimustaa vettä olevaa pinnoitetta kuin sieni. Vaalein kohta jäi hivenen laikukkaaksi. Ohje sanoi että kerrostamalla kolmesti tulee kiiltävä. Kerrostin märkää märälle ainakin kolmesti ja kuivan päälle kahdesti. Entiedä olisiko kannattanut ajaa muovi kautaaltaan karhunkielellä läpi mataksi ensiksi. Ero on kuitenkin nyt jo aivan älytön. Tuulilasin reunalistat ja se ohut alalista mihin tämä muovi tökätään kaipaavat myös saman käsittelyn. Tästä tuff & shinestä on kokemusta keston suhteen kesäauton ikkunatiivisteissä. Siinä kestää uv grillausta joku 2 vuotta helposti. Joten eiköhän tuo pysy sen vuoden puolitoista lumisadetta ja suolamössöä.

Alkoi kyllästyttää aina aktiivinen peruutustutkajärjestelmä. Tässähän on myös etututkat. Seison liikennevalossa niin jonkun tullessa lähelle taakse odottamaan niin tää pöljäke piipitteli. Luulin aluksi että onko joku tunnistin rikki. Kattelin Vida lla että mikä anturi näyttäisi höpöjä eikä mikään niin tehnyt. Onneksi löysin että tutkajärjestelmän saa ohjelmoitua rajoitettuun tilaan. Rajoitetussa tilassa tutkat ovat päällä startista kunnes auto ekankerran liikkuu yli 15kmh. Tämän yli tutkat ovat off kunnes kytkee pakin tai painaa napista. Nyt ei enää piipittele liikennevaloissa tai kadunvarsiparkkipaikokkojen vieressä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2023, 08:32:03 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #8 : 03.08.2023, 11:36:17 »
Eilen illalla tuli Skandixin lähetys. Tietenkin siitä puttui imusarjan tiivisteet. Onneksi ei taaskaan osien asennuksella ole kiire. Laitoin heti ystävälliseen sävyyn kysymystä että jäikö tiivisteet 6 kpl puuttumaan vai jälkkärissä. Äsken vastasivat että tiiviste lähetetään kolmen työpäivän kuluessa. Toivon todella että sieltä tulee kuusi kappaletta niitä tiivisteitä eikä yksi. Ei myöskään mitään pahoitteluita että oli heidän moga. Ennenkin kyseinen firma on sekoillut senverta että pidän firmaa Seppo Rädyn haastattelussa mainitseman maan tasoiseksi.

Eilen haettiin Volvo pinnoituksesta. Kiiltää kuin mikäkin. Passaa nyt ajella. Mukaan tuli myös kannu Meguiarsin pinkkiä kinnastus pesuainetta. Myllytys, pinnoitus ja mustien muovien pinnoitus.
S80 -07

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #9 : 03.08.2023, 13:05:35 »
Paras yhteneväisyys mulla tilauksessa oli kun tilasin skruvatilta koko putkiston turbolta taakse asti ja kaikki tiivisteet ja kumit.
Tuli turbon ja katin välinen tiiviste niinkuin piti mutta oli ulkonäöstä päätellen jostain 70-80 luvun japsista.
Kolme pultinreikää ja kaks putken aukkoo. Semmonen tuon näkönen.

En saanu sitä sopiin ja tilaus oli kyllä oikein. :)

Ps. Yks tiiviste sieltä sulle tulee  :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #10 : 08.08.2023, 19:47:23 »
No nyt Skandixin sivuilla on että imarin tarvike tiiviste toistaiseksi loppu ja orkkista tulisi viikon toimitusajalla. Eikä sieltä ole kuulunut yhtään mitään. Kattelin että mötiksessä olisi ihan hyllyssä tilkettä. Täytyy laittaa spostia saksaan että jos eio tiivisteitä lähetetty niin unohtakee ja että haen paikalliselta. Ei näin. Ikävintä on vielä että kyseisestä putiikista pitää näköjään jatkossakin tilaa vaikka ja mitä tähänkin autoon. Vielä kun aattelin että yksi kriteeri 960 luopumiseen oli että varaosia pitäisi saada ihan Suomesta...

Ostin Philipsin ja sitten myös Color Maticin ajovalojen kiillotus-sarjat. Molemmat lyhdyt kun olivat aikalailla maitoiset yläpuolelta siitä taitoksen kohdalta. Suurin ero noiden kahden valmistajan seteissä oli että ColorMaticin sarjassa kaikki töhnä on spraytä ja lakka on 2k kamaa kun taas Philipsissä rätillä levitettävää. Miinuksena 2k on aina että käyttö on kertalaaki. Menee siis hukkaan ihan hitosti. Onneksi lakkaa saa lisää kaupasta ja muut aineet riittävät helposti kuuteen umpioon. Philipsin liemet riittävät hyvin kahteen umpioon.
Molemmissa hiekkapaperia on vain nimeksi joten keskenkaiken hain muutamat arkit paperia ja sit alkoi sujua. Lopputulos molemmilla seteillä aikalailla sama. Eniten vaikuttaa hiojan jaksaminen ja lähtökohta. Jokatapauksessa lopputulos on paljon parempi kuin mitä oli ja UV kestoerot jää nähtäväksi. Sarjoilla oli kuitenkin kolminkertainen hintaero.

Niin ja tuulilasin alusmuovi on alkanut nyt jo vaaleentua rajusti. Ei tainnut imeytyä pinnoite sitten yhtään. Haettava hiomatyynyä tai karhunkieltä tms ja hinkattava koko muovi sillä läpi mataksi ja vedettävä pinnoite sitten.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2023, 20:38:08 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #11 : 10.08.2023, 11:14:47 »
Päivästä 0 asti vaivannut moottorin nyhtäminen alkoi vaivaa päätä senverta että asialle piti tehdä jotain. Nyhtäminen tapahtui vain ja ainoastaan tilanteessa kun moottorijarru on täysillä ilman syötön eli polttoaineen katkaisua. Tämä tapahtuu noin 50-60kmh hyvin loivassa alamäessä tai suoralla kaasu nostettaessa. Tämän alueen ulkopuolella on syötönkatkaisu päällä jolloin vika ei esiinny. Sanottakoon vielä nyhtämisen voimakkuudesta että 90% ajajista ei sitä välttämättä huomaisi ollenkaan tai tilannetta ei tapahtuisi kovinkaan usein. Meitä muita se ottaa kuulaan hyvin nopeasti.

No, otin Vidalla taas mitta-arvoja tauluun alkaen ilmamassasta, kaasuläpästä, long ja short trimmeistä aina 2.lambdojen signaalijännitteisiin ja lähin jarruttelemaan moottorilla. Jostain syystä Vida ei näytä long term trim 2 sta ollenkaan. Siitä huolimatta ongelmatilanteessa kaikki muut arvot olivat alueellaan paitsi 2.lambdojen jännitteet. Okei, shortit olivat mitäsattuu samassa tilanteessa. Mutta ennenkaikkea jännite-ero pankin 1 ja pankin 2 välissä oli niin raju että jotain vikaa on selvästi. Pohdin että kun tiedetään että seokset pankkien kesken on muualla oikein hyvät(trim alle +-5%) kautta linjan niin imuvuotoa tai viallista massamittaria kummempaa ei voi olla kyseessä. Likainen ehkä, mutta ei risa. Tuumin että ainoa mahdollisuus voisi olla vuotavia ja risoja suuttimia. Mitkä olisivat vain niin vähän huonot että todella pienillä suuttimen avautumilla oireet tulisi esiin. Muuta syytä en keksinyt että miksi vain sylinterit 1-3 oli seos(2.lambdajännite) aivan pielessä verrattuna 4-6.

Kun kesälomaakin oli jäljellä vielä viikko ja oli toinen auto käytettävissä niin riipaisin parkkiksella suuttimet irti. Ohje sanoo että moottorin korvake irroitettava. No saa kiskon irroitettua ja asennettuakkin ilman korvan poistoa. Se pitää vaan ns muljauttaa sieltä välistä. Voimaa ei tarvitse mutta kuitenkin.
Suuttimet Finjectorille ja niissähän oli ihan vikaakin. Ehjätyt sumut kiinni ja avot. Vika on poistunut. 8) Nyt on seos pankkien kesken keskenään täsmälleen sama ongelmatilanteessa. Trimmit huitelee ylös liikaakin, mutta sillä saa seoksen toivotuksi eikä nyi. Menee aikansa että long term trim kääntyy riittäväksi tuolla alueella jolloin short palaa takas uomiinsa.

Eilen hain sanding padia kahta eri karkeutta ja otin alusmuovin ja kaikki kannet taas kerran parvekkeelle. Toimi todella hyvin tuo karheampi punainen karhunkieli vesihiontana. Sai muoveja silläkin hankailla ihan reilusti. Mutta tolla yhdistelmällä hiontavesi ämpärissä vaihtoi värin mustaksi hyvin nopeasti ja vaaleentumat katosivat samalla. Levitin kaksi kerrosta tuf&shineä hionnan jälkeen ja nyt näyttäisi aika hyvältä. Koitin akkuluukkuihin sonaxin plastic restoreria. Näkee mikä ero. Todella vaikea liemi levittää tuo tuff&shine tälläseen isoon alueeseen. Silmä valehtelee kovasti että mikä kohta muka imee ainetta tai missä et mukamas ole käynyt sienellä toistamiseen. Vedin kaksi kerrosta että ei ala kiiltämään hirveästi.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2023, 09:15:03 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #12 : 19.08.2023, 14:33:12 »
Niin vaan Skandix toimitti kuin toimittikin 6kpl imusarjan tiivisteitä. Tänää painuin sitten aamusta nosturille värkkäilemään. Reilun kahden tunnin päästä oli kone taas käynnissä vaihdettuani laturin vetorenkaan ja imusarjan tiivisteet. Pesin samalla kaasuläpän kun se oli imusarjan mukana lattialla. Apulainen kiristi sillävälin kuskin peilin vilkun tiukemmaksi peiliin ja huomasi että kyseisen peilin lasi oli irtoamassa. Liimattiin se mönjällä takas siksi aikaa että saa ostettua uuden peilin lasin. En ollut ennen vetorengasta vaihtanut Volvon koneeseen mutta Vaggilaiseen kyllä. Huomattavasti helpompi homma tässä kuin niissä.

Ikäväkyllä moottorijarru nyhtäminen jatkuu. Nykiminen oli poissa sen aikaa kun adaptaatiot oli käynnissä niiden nollaamisien jälkeen. Paneuduttava jossainkohdin lisää tähän. Huomasin myös nosturilla että taitaapi vaihteiston peltikansi itkee tiivistesaumastaan. Eli ennenq huuhtelen öljyt siihen niin vaihdettava kannen tiiviste.

Sonaxin Plastic restorer ei toiminut ollenkaan akkukotelon kannessa vaan oli jo vaaleentunut takaisin. Pinnoitettiin se nyt samalla sitten.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2023, 20:13:57 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Paikalla Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #13 : 09.09.2023, 17:12:36 »
Tulihan huollettua S ää.  :o
Päivä alkoi kello seitsemän nurkilla kun vaahdotin auton jonka jälkeen kinnastin kevyesti.
Aloitettiin jumppaaminen vaihtamalla moottoriöljyt ja suodatin. Olin ajanut ennen öljynvaihtoa RVS ensimmäisen kerran ja nyt kaadettiin tuoreeseen öljyyn toinen kerta.
Aiemmin skriivaamani askiöljyn itku paljastuikin väriltään mustaksi ruskeassa massassa eli moottoriöljyksi. Sitä oli jonkinverran askin päällä. Mutta itse moottori vaikutti suhteellisen kuivalta. Eikä määrä ollut lisääntynyt vaihteiston alla myöskään viime pyyhkäsystä. Pesin öljyt pois askin päältä ja moottorin päästä. Täytyy seurailla että itkeekö alipainepumppu vai mikä. Huuhteluvaihdettiin öljyt vaihteistoon pesuaineen ja hoitoaineen kera. Sekä tietty nollasin öljynvaihdon vaihteistosta. Täytyy käydä ajelemassa tämä pitkä ja haasteellinen täysi sopeutuma joku ilta.
Huomasin ja puhelimella varmistin että ei pysty kulmavaihteen öljyjä vaihtamaan tähän purkamatta kulmavaihdetta pois ja kääntämällä kyljelleen tms. Ei ole sellasta pilliä mikä mahtuisi täyttöpropun reiän edessä olevasta metallseinästä sisään. Proppu on kardaanin suuntaisesti eikä vetarin suuntaisesti kuten vanhemmissa. Tasattiin vaan öljymäärä maksimiin.

Siirryin haldexin pariin. Riipasin kardaanin keskituen alas ja merkattuani vakionopeusnivelen otin sen irti haldexista. Merkkasin mutterin asennon ja paukautin pyssyllä sen irti. Virittelin ulosvedintä siihen suoraan kun ajattelin että ne on aina lujassa. No ei ollut. Sormin lähti tulee ulos. Löröttelin kaikki öljyt pois ja pesin suodatin poteron ja pumpun poteron bräkyllä. Sekä pumpun suodattimen ja pumpun itsessään. Mutaa ei ollut havaittavissa juurikaan missään. Eli vaikka huoltokirjassa ei ollut merkintää vaihdosta koskaan, on siellä käyty. Suodattimen kansi oli täsmälleen yhtä hapan kuin haldex itessään. Pumppu ei ollut edes lujassa kiinni.
Peräöljyt olivat väristä päätellen alkuperäiset eli mustaksi ajetut. Työnnettiin sinne tuoreet öljyt ja RVS myös sekaan. Että jos tästä ei menisi niin hereesti pinjonin laakeri kuin tehokkaammista tuppaa menemään. Paino sanalla jos.
Defan puskurijohdon olin mitannut aiemmin että se vuotaa maihin. Joten se vaihdettiin myös.

Jarrunesteiden vaihdon kohdalla meinasi jännänkakka kurkistaa kun jämähtäneet takajarrusatuloiden ilmaruuvit lähti induktiolla hehkuttamalla irti ja ne tuli ulos kierteiden kanssa. Onneksi ilmaruuvin materiaali itessään on pehmeämpää kuin satulan valukama. Ruuvit olivat hajottaneet vain omat kierteensä. Kierretappi meni hienosti molempiin satuloihin. Fiuuuu -sano. Uudet ilmaruuvit jotka ovat samalla sentään 11mm kantaiset, löysivät tiensä satuloihin. Entiedä onko tähän vaihdettu jarrunesteitä taakse milloin viimeeksi. No nyt on.

Sitten se ehkäpä kaikista jännittävin vaihde. Hakkeriohjelmalla koodasin nyt ainavaan enemmän sekoilevan BLIS turhakkeen pois autosta. Nyt ei napissa pala valo eikä peilikolmiot vilkuttele koskaan. Ainoa haittapuli tästä on että CMM eli ilmastointi moduulissa on pysyvä koodi järjestelmässä olevasta ylimääräisestä napista.
Samalla muutin huoltovälin 10tkm/12kk. Kävin vidalla tarkistamassa niin kyllä, sama huoltoväli löytyy myös siitä nyt.

Kotimatkalla maaseudun kautta pomppas nyt toistamiseen koko omistusaikana mittaristoon viesti että cruise pois päältä eikä sitä saa päälle. Molemmilla kerroilla oli että etututkan sisäinen virhe. Täytyy selvitellä sen sielunelämää että onko se korjattavissa vai vaan vahdettavissa oleva epoksi möhkäle. Vai pitääkö se kalibroida kun ratin asento on nyt eri.

Samalla kertaa käänsin vinossa olevan ratin suoraksi. Nyt auto kulkee yhtäsuoraan kuin ennenkin mutta rattikin on suorassa. Vasen peilin lasi vaihtui samalla rytinällä.


Päivä päättyi vähän ennen viittä.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2023, 17:32:38 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #14 : 09.09.2023, 17:21:05 »
Ässä saanut rakkautta osakseen nyt taas kelpaa  :3/4 jättää sen:
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Futurez  Kulkukoira