Autodiagnoosi  Carcom Oy

B20 savuttaa kuumana

  • 35 Vastauksia
  • 4859 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
B20 savuttaa kuumana
« : 11.06.2020, 16:51:44 »
Miksiköhän 142 alkoi savuttamaan (sinistä savua) kuumana, mutta vain kuumana ?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1767
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #1 : 11.06.2020, 17:56:30 »
Öljyä pääsee palotilaan.
Sylinterit kuluneet, männät kuluneet, öljyrengas/aat poikki/jumissa, venttiilivarrenkumit kovettuneet yms...
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #2 : 11.06.2020, 19:19:28 »
Öljyä kyllä täytyy päästä palotilaan, mutta mistä ? Auto on seissyt pitkään, jota ennen tehty koneremontti: uudet männät , laakerit, venttilit, ohjurit jne.Nyt ajettu muutama sata kilometriä. Viime päivinä käytetty konetta muutaman kerran ilman ongelmia. Eikö myös öljyrenkaan katkeaminen aiheuttaisi savutusta myös kylmänä ?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #3 : 12.06.2020, 01:42:51 »
Sanoisin että siellä on venttiilien kumit kovettuneet seisonnasta. Sekä mahdollisesti öljyrenkaat jumiutuneet seisonnan johdosta.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #4 : 12.06.2020, 11:08:54 »
Moottoria on käytetty kuumaksi n. kuukausi sitten, jolloin ei savuttanut. Eikö ohjaimien kumien kovettuminen ja männänrenkaiden jumiutuminen vaikuttaisi savuttamiseen myös kylmänä ? Ainoa toimenpide koneelle joka viime aikoina on tehty, on keinuvipuakselin vaihto. Voisiko ko. toimenpide vaikuttaa kannentiivisteeseen, jolloin öljyä pääsisi 3. sylinteriin kannentiivisteen välistä moottorin lämmettyä ? Niin, ja öljyt on myös vaihdettu.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #5 : 13.06.2020, 21:47:56 »
Huohottimet kunnossa ettei kampikammioon kerry liikaa painetta?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #6 : 13.06.2020, 23:19:20 »
"Liekinsammutin" pesty ja korkin letku irti. Ei tunnu painetta.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #7 : 14.06.2020, 12:48:14 »
Miten on päädytty 3. sylinteriin vikakohteena? Keinuakselilla ei kyllä ole osuutta asiaan kun sehän on vain kannen päällä. Onhan noita kansia halennut, mutta yleensä vaatii reippaan ylikuumenemisen.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #8 : 14.06.2020, 13:38:52 »
Näkyykö tulpissa mitään eroa?

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #9 : 14.06.2020, 16:11:51 »
Kone ei pitäisi olla kuumentunut liikaa, kun on sammutettu savutuksen alettua, eikä silloin ole vielä käyntilämpöinen.
Ei kyllä pitäisi keinuvipuakseliila olla mitään tekemistä asian kanssa, mutta kolmosen kohdalta vipuakseli saa öljynsä.
Ainoastaan ykkösen tulppa vaikutti kuivalta, muut hieman kosteilta. Auto kyllä käy suht. normaalisti, mutta putken täydeltä sinistä savua lämpimänä ?
ps. Huoltokirjassa oli mielenkiintoinen ohje kannenkiristykselle: Lopullinen kiristys suoritetaan keinuvipuakselin kiinnityksen jälkeen. Minulta ei löydy sellaista avainta, jolla sen voisi suorittaa.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #10 : 14.06.2020, 17:36:50 »
Puhutaan varmaankin  JÄLKIKIRISTYKSESTÄ , se onnistuu tällasella avaimella   ,ei tarvi irrottaa keinuvivustoa .



helpottaa van työtä ,lopputulos on sama ,  kannentiiviste on oikein " puristuneena " ,keinuvivusto kiinni tai irti .


Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #11 : 14.06.2020, 18:04:09 »
Joo, oppaan mukaan ensin 40Nm, sitten vivusto kiinni, kiristys 80Nm, koneen käyttö 10min. jäähdytys 30min. lopullinen kiristys 85-95Nm. Toisin sanoen jälkikiristys.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2020, 18:10:47 kirjoittanut Weccu »

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #12 : 14.06.2020, 22:09:44 »
Onko keinuvipuakselin pultit vaihtuneet , niitä on useampaa mittaa , ja jos ovat liian pitkät ... :'(
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #13 : 14.06.2020, 22:47:37 »
Eivät luultavasti vaihtuneet (en ole aivan varma), mutta pultit eivät kiertyneet, sormilla kiertäessä ilman tankoa pohjaan asti, siis kierrettä jäi näkyviin.
Miten liian pitkät pultit vaikuttavat tilanteeseen ?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: B20 savuttaa kuumana
« Vastaus #14 : 14.06.2020, 23:25:40 »
ei se arvuuttelemalla enää parane,sanoisin myös venttiilivarrenkumit kovettuneet /hävinneet  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy