Elekma  Autoracing

V60 D3 2016 , stop / start akku

  • 6 Vastauksia
  • 368 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
V60 D3 2016 , stop / start akku
« : 22.04.2024, 10:33:30 »
Volvolla tuo maksaa n satasen, tässä Exiden vastaava :

https://www.mekster.se/exide-exide-start-stop-auxiliary-ek091-9-ah-679413.html?gad_source=1


Kompatibla fordon
VOLVO 31296300
VOLVO BM 31296300

Onko tuon pikkuakun oltava AGM vai EFB ?
kysymys siksi, että auton iso akku ei ole AGM

Auto on  manuaali.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1019
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: V60 D3 2016 , stop / start akku
« Vastaus #1 : 22.04.2024, 11:39:03 »
Ainakin XC70:sen manuskassa lukee näin:

"TÄRKEÄÄ
Vaihdettaessa käynnistysakku Start/Stoptoiminolla
varustetussa autossa pitää
asentaa oikean tyyppinen akku, EFB14
käsivalintaisella vaihteistolla ja AGM15
automaattivaihteistolla varustetussa
autossa.
Vaihdettaessa apuakku pitää asentaa
AGM-tyyppinen akku."

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3 2016 , stop / start akku
« Vastaus #2 : 22.04.2024, 13:06:10 »
Kiitos. Molempiin ( manuaali / automaatti ) siis vaihdetaan AGM start/stop akku
Jotenkin outoa, mutta so  w ..  :-)


« Viimeksi muokattu: 22.04.2024, 13:31:12 kirjoittanut Joukor »

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1019
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: V60 D3 2016 , stop / start akku
« Vastaus #3 : 22.04.2024, 14:43:22 »
Epäilenpä, ettei sillä akun tyypillä nyt niin kovin suurta merkitystä ole, AGM toki saattaa kestää hiukan kauemmin käynnistysakkuna. Tuossa omassakin oli alkuperäinen käynnistysakku EFB-tyyppiä ja sen vaihdoin AGM:ään reilu vuos sitten eikä se ap silloinkaan vielä finaalissa ollut. Apuakkuun ei ole tarvinnut kajota.

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3 2016 , stop / start akku
« Vastaus #4 : 07.05.2024, 11:37:35 »
Vaihdoin akun ja latasin. Ei toimi start / stop edelleenkään. Kuulemma sen isonkin akun pitäisi olla AGM, niin sitten virta riittäisi paremmin ?

Saisikohan tuon start / stop toiminnan pysyvästi pois päältä, esim jonkun johdon irrottamisella ?  Täysin turha toiminto ja se estää radion käytön kun moottori ei ole käynnissä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2701
Vs: V60 D3 2016 , stop / start akku
« Vastaus #5 : 07.05.2024, 14:36:41 »
Sulla on iso akku finaalissa. Sen sähköllä kuunnellaan radiota auto sammuksissa. Nyt virranhallinta pyrkii säästämään sähköä, jotta sitä olisi riittävästi auton käynnistämiseen. Sen akun kuuluisi olla tyypiltään AGM.

Pikkuakkua käytetään ainoastaan starttaushetkellä sähköttämään auton muut järjestelmät paitsi starttimoottori. Näin vältetään alhaisen jännitteen vikailmot monilta auton tietokoneilta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D3 2016 , stop / start akku
« Vastaus #6 : 07.05.2024, 22:16:36 »
Jahhans. Vaihdoin akun 70 ah 25/2 2022. Bilteman takuu on 3 vuotta.
Kuitti onneksi tallessa.

Manuaalissa maininta EFB ja se AGM on automaatissa. Mutta luin aiheesta hieman lisää svenskien saitilta ja kuinka ollakaan S/S ja diesellämppäri tekevät sen, ettei EFB akku vaan jaksa.

Ei pitäis kyllä akun noin nopsaan kuolla ? 

Auto starttaa hyvin.

« Viimeksi muokattu: 07.05.2024, 23:04:13 kirjoittanut Joukor »

 

Proturbo  Autodiagnoosi