Elekma  Autoracing

B5254T Viritys mallisarjan muiden moottorien osilla / osien sopivuus

  • 15 Vastauksia
  • 19415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Kun ei ole vielä tulleet nämä Volvon vitoskoneet kovin tutuiksi niin ajattelin hakea apuja täältä.
Auto siis 850 AWD -96 moottorilla B5254T.

Autowiki sanoo:
B5254T   2435 cm3   142 kW   270 Nm   850 / S70 / V70 / C70   1996–99   Matalapaineturbo
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori

Eli siis mitsun valmistamalla turholla TD04HL-13G  (49129-01360)

Suurin osa viriosapaketeista on moottoreille T5, R ja T5R. mutta T-moottorille nämä eivät ilmeisesti sovellu?
http://www.vivaperformance.com/products/3%22-Performance-Downpipe%2C-850-and-S%7B47%7DV%7B47%7DC70-FWD%7B47%7DAWD.html

Mitkä osat (Imusarja, pakosarja, downpipe, turbo...) estävät noiden osien käytön? Voiko näitä haalia muista moottoreista jotta osat saataisiin sopimaan?

Ilmeisesti puristussuhde ja nokat ovat matalapaineturbossa erilaisia mutta onko se ongelma jos lastu viritetään lopuksi osapakettin sopivaksi?

Onko näistä moottoreiden eroista ja osien sopiivuuksista jossain keskitetysti tietoa?

Tietty helppo ja tyhmä konsti voisi olla että täräyttäisi tilalle jonkun näistä moottoreista mihin tunausleekoja saa kiinni helpommin... Toisaalta kannattaako näitä valmiiksisovitettuja osia edes ylipäätään yrittää laittaa tohon vai kannattaako sovitella suoraan järeemmät virikikkareet?
« Viimeksi muokattu: 22.07.2011, 19:21:17 kirjoittanut automi »
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
T-5, T-5R ja R eivät ole moottoritunnuksia vaan automalleja, joissa käytetään yhtä lailla "T-moottoreita"; esim. T-5:ssa on B5234T ja T-5R:ssa sekä R:ssa saman perusmoottorin eri versiot, jotka erotetaan viimeisen merkin jälkeen sijoitetulla numerolla (esim. B5234T4).

Volvon moottoritunnus koostuu käyttövoimasta (B), sylinterien määrästä (5), iskutilavuudesta (23), venttiilien määrästä per sylinteri (4) sekä mahdollisesta turboahtimesta (T) ja edellä mainitusta versionumerosta lopussa.

B5254T:n merkittävimmät erot B5234T:een verrattuna taitaa olla mainitsemasi pienempi ahdin sekä suurempi iskutilavuus, joka johtuu suuremmasta männänhalkaisijasta (83/81mm). Sylinteriseinämät ovat siis ohuemmat, minkä vuoksi B5254T pidetään epäkiitollisempana viriaihiona.


Yksittäisistä osista enemmän tietävät jatkakoon...

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
eihän nuissa t5 moottoreissa tosiaan ole kuin suuttimet, turbo ja poraus erona, eli lohko heikompi, mutta onhan nuistaki heppoja taiottu ulos.. riippuu missä tavoitteet on. selvin olisi minun mielestä hommata B5234t sarjan moottori, esim 850R mallista tms. tuossa R moottorissa olisi vakiona isompaa suutinta ja turboa joilla pääsee alkuun. vielä parempi olisi s/v 70 R mallin moottori.
LH&ostrich

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
OHO :o

Monen vuoden jälkeen foorumille palanneena en olisi hetin odottanut noin pätevää vastausta itse kysymykseen!
Kiitos ja kumarrus!  8)

En ole vielä nähnyt kommentteja lohko-ongelmista tuon seinämävahvuuden osalta, missäköhän tehoissa tallaist tulevat vastaan?
En ole tosin asettanut tavoitettakaan moottoriteholle. Ajatus oli että pysyisin tuossa mitsun sarjan turbossa max. 18-19G
koska niitä näkyy olevan useissa tunauspaketeissa. Se ei ole sinällään mikään itsetarkoitus, niille vain näkyy sovitus olevan enemmän kuin helppoa valmiiden massatuotesovitusosien ansiosta.  Tarkoitus olisi pysyä aikalailla vakion tyylisissä osissa ja saotaan vaikka että tavoiteteholukemat voisivat olla välillä 280-350. 

Mistäköhän noiden osien yhteensopivuudesta pääsisi jyvälle eri mallien välillä? Vadis?

Onnistuin ostamaan T5 15G turhon ihan pilkkahintaan. Tosin sillä ei kovin isoja juhlia vielä pidetä, eikä sen mukaan kannata lähteä mitään mitoittamaan. Ihan mielenkiinnosta, miten tuollainen alkuperäisen matalapaineturhon tilalle luonnistuu? Mitä osia pitää vaihtaa? Lastupäivitys tietty pitää aina tehdä ku laitteisto muuttuu.
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
en usko  n.350 hepan olevan vielä riskirajalla, kanget tosin ei tykkää enää.. 15g pitäs mennä nakkaamalla paikalleen, riippuen pakopesästä. Elikkä millä lähdöllä? suora,vino,kartio? tosiaan lastun päivitys tulee hetimiten eteen.

ensimmäinen näissä on jos kovempaa tehoa hakee kankien vaihto. kiinateräkset sisään niin on mukavempaa  8) omassa koneessa tosin on s60R kanget, ne on hieman vahvemmat ku nuo originaalit, mut näkyypähän mitä ne kestää :D
LH&ostrich

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Tuumasin että tässä vaiheessa menisin ilman veivien vaihtoa. Jos värkki muuten alkaa taipua käteen kahva edellä niin voisi harkita koneen rakentamista reippampaan menoon.

http://imageshack.us/photo/my-images/13/imgp9471.jpg/

Tommonen tuhnu. Mikä toi niistä on?

Jos 15G istuu tohon tilaan niin tämä vapautuisi. Tosin tämän voisi pitää hyllyssä varaturhona...

Onkos näihin rakkaan länsinaapurin tekeleisiin sellaisia Online-emulaattoreita lutikan kantaan mitä noihin jenkkien V8 härveleihin saa maitokaupan hyllyltä...  Saa itse laatia pensakartat sen mukaan miltä tuntuu dynossa...?

En ole edes kattonut vielä mikä lutikka siellä on... Työkalut kyllä löytyy lukuun ja kirjoitukseen aika laajalle piirikirjolle.
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
näyttäs äkkiseltään olevan suora pesä, eli pakoputken lähtö suora.
LH&ostrich

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Siis tuossa puhutaan ilmeisesti turbiinin laipasta pakosarjaan?
http://imageshack.us/photo/my-images/543/imgp9470.jpg/

Jos veivit tulevat ensin vastaan jo ennen 350kaakkia niin mikä on seuraava "pykälä" veivien vaihdolla (suuttimien ym. pikkutauhkan lisäksi) ennekuin tarvitsee/kannattaa isompia muutoksia tehdä?
 
Pikkulohkoletukan alakerrassa tämä raja on n.420hp tietämillä johon pääsee vielä ihan pienillä sisäisillä muutoksilla. (siis kestävyyden suhteen)
http://imageshack.us/photo/my-images/818/photo023vl.jpg/ Tosa vähän pintasilotellut vetten veivit.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2011, 23:47:16 kirjoittanut automi »
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
Kuvassa oikealta vasemmalle

vino pakopuoli ns seiska (7) esim 19t 18t ja 16t
suora pakopuoli 18t ja 16t
suora jossa kartioliitin 15g ja 13g
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Poissa automi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!
Elikkä siis mettään meni ja vinossa liikennemerkkikin lie...

Elikkä tuossa siis puhutaan turhon turbiinipesän liitoksesta downpipeen. No oppia ikä kaikki.
Tuossa tosin on kyseessä 13G ja keskimmäinen kuva vastoin kun kuvatekstissä.

Noissa mitsun turhoissa on runko, turbiinipesä, turbiiniakseli, kompressoripyörä+pesä joita voidaan muuttaa. Näissä kanssa varmaan jokin aika simppeli sopivuus keskenään...?
Ford Granada Coupe XL -75 V8 SBC 5,7, Chevrolet 1500 Fleetside silverado EFI 4x4 5,7, Volvo 740 STW B230FT, Volvo 850 STW AWD R5254T, Volvo F7 Nosturi, 12t vaihtolavalaite, nosturi Kuorkki!, Volvo V70 R AWD R5234T4

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3079



Onnistuin ostamaan T5 15G turhon ihan pilkkahintaan. Tosin sillä ei kovin isoja juhlia vielä pidetä,


Omassa autossa on muokattu ahdin (vastaa 16T:tä) ja 16T:llä saatiin 255/410 vastaavasta koneesta(penkitys/säätö).
Niin ei tuolla suuria juhlia pidetä tuolla 15G:llä.
Tuli sanottua silloin ennen penkitystä että ennemmin laaja vääntöalue kuin kapea yläkierrosreservi. Museon puolella oli (käyttäjällä vepa) vastaava XC70 samalla ahtimella, josta oli penkitetty 265hv/382nm. Tuossa omassa penkityksessä oli hallissa 30 astetta lämmintä joten uskoisin että muutama koni jäi sen vuoksi laitumelle


« Viimeksi muokattu: 31.07.2011, 22:42:31 kirjoittanut Puusilmä »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Palataan aiheeseen.

Eli onko turvallisa ottaa B5254T koneesta tehoa tuonne 300 - 400hp väliin ilman suurempia muutoksia. Ahdin ja suuttimet siis luonnollisesti, mutta täytyykö muuhun koskea. Esim jos ajattelee kaarvan yli 300hp tehoja? Vakio moottorinohjaus ei ole ongelma tässä tapauksessa, joten vastaukset sen mukaan.

H-profiilithan jos ostaa niin ne käy yhtälailla 2.3 koneeseen, jonka seinämän siis vahvemmat, mutta vahvempien mäntien osto 2.5 koneeseen kuulostaa hukkahommalta jos lohko ei kestä kauheasti enempää.. Vai onko tietoa/kokemusta mihin tuollainen lohko pystyy. Enimmäistehotavoite hypoteettisesti olisi kuitenkin 400hp - 500hp.. Siis oikeasti hypoteettisesti.

Kansista jos vielä hieman.. Eli kannelle ei ole järkeä tehdä mitään suurempia vielä 300 - 400hp tehoille, mutta miten esim nokat.. onko jossain konemallissa paremmin tuohon sopivat nokat vai meneekö nuo orkkiksetkin ihan jees tuossa ?

Kampura on sama kuin 2.3 joten siitä ei mitään toimenpiteitä..

Mitäs kytkinta porukka on käyttänyt noissa? Laatikkona itellä mielssä 260-6 iso getraggi, mutta se ei varsinaisesti paineasetelmaan vaikuta. Vauhtipyörä varmaan paras tehdä vaikka po-metallilla..

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
tuo 850 awd on sama laatikko kun ensimmäiset v70 Awd laatikot.

Eli en suosittele virittelemistä yli 250hv.
Volvo olisi itse laittanu isomman koneen sinne jos tuo nelivetio olisi kestävä

(sori jos oli tylyä ja suoraa tekstiä)..


Muuta:
850 AWD on ainoa 850 jossa mottorinohjaus on motronic 4.4 (muut mallit motronic 4.3).
Elikkä kun lastua etsit niin normi 850 ei eihkä käy suoraan.

(mun vinkki tehon/virityksen suunnitteulssa on esim käydä autotech tai BSR sivulla ja katso mitä ne
tarjoaa just sun autollesi, ja mitä ne sisältää).

Kaikki G ahtimet on "bolt on" keskenään.
T- ahtimen vaihdossa menee DP laippa uusiksi.


Eli sun tapauksessa jos haluat viritellä.
hyväkuntoinen 15g Ahdin 13g tilalle.
Varmista vaan että kaikki pyöränkummit on samankokoisia. (eri kokoiset pyörät ja kumin poltto = FWD muunnos)

Poissa tupajumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Meneekö toi b5234t vakioahdin tohon b5254t bolton? Vakio vuotaa öljyä ja ostin ton t5 koneen ni siit sais jos saa

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
minua kiinnostaisi tuo 2.5t että milloin siinä oikeasti ne sylinterit hajoaa. jos vaikka 35holsetilla laittaa 1.5 ahtoja niin vieläkö kestää vai halkeaako.

 

Proturbo  Autodiagnoosi