Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kuski - 05.02.2017, 18:44:52

Otsikko: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: kuski - 05.02.2017, 18:44:52
Terve.

Tuli Runebergin pullan jälkeen huikea idea mieleen.

Mitä olette mieltä että vaatii jos ton 1.8 motican vaihtaa 4.4 versioon?

Molemmat yksiköt 1995vm 960 Vollesta.

Tohon 4.4 löytyy vissiin helpommin tuunaajia niin ei tarvis lähtee mega linjalle heti alkumetreillä :).
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Huikkoster - 05.02.2017, 19:52:15
Jos löytyy kokonainen luovuttaja auto niin siitä vaan. Johtosarjat vaihtuu sisältä ja konehuoneesta. Eri immu, yksi lämpöanturi vähemmän, obd liitin keskikonsoliin, ajonesto... On siinä muutakin eroa kuin boksi :)
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: puliukk0 - 05.02.2017, 20:38:19
Ajoneston saa varmaan ohitettua?

Mikä lämpöanturi poistuu?
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Huikkoster - 05.02.2017, 21:43:33
Kannen takapäästä. 4,4 käyttää mittariston kanssa termarikotelossa olevaa.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: kuski - 05.02.2017, 21:52:04
Eli hommaa riittää. Käytännössä kojelauta ja paljon muuta pitää purkaa?

Pitääkin nyt selvittää onko koko johtosarjaa olemassa. Ecu nyt on ainakin niin miksi ei johtosarjaakin.

Pitää jostain kaivaa manuaalit mistä näkee molempien piirikaaviot ja vähän vertailla.

Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Juho_ - 05.02.2017, 21:56:09
Aika suuri töinen taitaa olla tuo 1.8 > 4.4 muutos.

Jos tarkoitus on vain saada ruisku- ja sytkäennakkokartat kohdilleen, niin sehän onnistuu jo nyt M1.8:lla Ostrichilla ja Tunerprolla. ???

Käsittääkseni M4.4 johtosarja on merkittävästi erilainen, mitä M1.8.. joskus kun tuli kateltua eri kytkentäkaavioita..

Edit.

Latasin M4.4 bin/xdf:t, ja kattelin Tunerpro:lla niitä.. tod.näköisimmin M1.8:ssa vastaavanlaisia karttoja, joten nyt voi vähän kaikenlaisia karttoja etsiä/testailla/selvitellä..
Esim. "Injector opening time by voltage", eli suuttimien avaus aika jännitteen mukaan - sellaisia karttoja mm. löytyi M1.8 -528:sta myöskin. Ja nakutus antureihin liittyviä karttoja. ::)
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Huikkoster - 05.02.2017, 21:59:35
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F

Sivuston alalaidassa on vuosimalli kohtaiset sähkökaaviot
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Lankku - 05.02.2017, 22:27:39
Jos 4.4 on aivan alkupään malleja kuten nyt voisi olettaa, niin ei välttämättä ole ajonestoa. Ei ollut itsellä ainakaan siinä paketissa jonka siirsin alunperin yhteen 745:een.

Lämpömittari pitää vaihtaa. 4.4 boksi antaa signaalin suoraan mittarille ja se on erilainen kuin anturilta tuleva. En usko, että kojelaudanjohtosarjassa on suuria eroja ja moottorinohjaushan kulkee kaikkineen vasemmalla puolella konehuonetta. Hommaa on tietysti senkin vaihdossa, mutta ei mitenkään erikoinen juttu. Liittimet kojelaudanjohtosarjaan ovat kuitenkin samanlaisia. Äkkiseltään muisteltuna ainakaan ruiskun osalta ei ole eroa juuri kuin obd-pistokkeen johdot. ata taisi tehdä ruiskumuutoksen ja siitä on jossain aiheessa täälläkin tekstiä(?).
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: kuski - 06.02.2017, 08:44:32
Aika suuri töinen taitaa olla tuo 1.8 > 4.4 muutos.

Jos tarkoitus on vain saada ruisku- ja sytkäennakkokartat kohdilleen, niin sehän onnistuu jo nyt M1.8:lla Ostrichilla ja Tunerprolla. ???

Käsittääkseni M4.4 johtosarja on merkittävästi erilainen, mitä M1.8.. joskus kun tuli kateltua eri kytkentäkaavioita..

Edit.

Latasin M4.4 bin/xdf:t, ja kattelin Tunerpro:lla niitä.. tod.näköisimmin M1.8:ssa vastaavanlaisia karttoja, joten nyt voi vähän kaikenlaisia karttoja etsiä/testailla/selvitellä..
Esim. "Injector opening time by voltage", eli suuttimien avaus aika jännitteen mukaan - sellaisia karttoja mm. löytyi M1.8 -528:sta myöskin. Ja nakutus antureihin liittyviä karttoja. ::)

Onko tuossa TunerProssa "tehdasasetusten palautus" jos menee ohjelma päin honkia eikä saa toimimaan niin miten normaalitilan palautus onnistuu.
Pitää vähän opiskella!!
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Ari E - 06.02.2017, 11:12:06
Helpointa pitää orggis orggiksena ja tallentaa tasaisin välein eri versionimillä muokattu bini
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: puliukk0 - 06.02.2017, 18:28:45
Jos nyt ymmärsin siis oikein niin mittariston lämpötila-anturi poistuu?

Miksei jätä sitä paikalleen ohjaamaan vanhaa mittaristoa? Vai?

Muuttuuko ecun kampa fyysisesti, vaihtuuko pinnien järjestys,  eli onko mitään mahdollisuutta käyttää vakio johtosarjaa?

Lähinnä mielenkiinnosta mitä kaikkea muuttuu, jos anturit lähes samoja niin äkkiäkös johdottaa ecun päästä uusiksi?

Ehkä turhaa koko swappi?  :D
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Huikkoster - 06.02.2017, 19:12:21
Muuttuu se liitin erilaiseksi.
Lisää eroja löytyi.
Accelerometer sensor ja co potentiometer sensor. Mitähän noi on? Kaasuläpän anturi on erikseen.
Sitten tulee toinen lambdakin katin jälkeen.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: kuski - 06.02.2017, 19:19:14
Eroaakos tuo säätäminen 1.8 vs 4.4 minkä verran? Ilmeisesti 4.4 voi ohjemoida jollain ohjelmalla obd portin kautta suoraan mutta 1.8 vaatii tuon ostricin ja sitten vaikka tunerpron?

Ehkä sitä sitten mielummin lähtee ohjelmoimaan tuota 1.8 suoraan kerta ei tuo 4.4 muuttaminen autoon ole niin yksiselitteistä kuin voisi äkkiä olettaa.

Kelläs noita Ostricheja olikaan E-Karjalan suunnalla :D
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: puliukk0 - 06.02.2017, 19:24:38
Muuttuu se liitin erilaiseksi.
Lisää eroja löytyi.
Accelerometer sensor ja co potentiometer sensor. Mitähän noi on? Kaasuläpän anturi on erikseen.
Sitten tulee toinen lambdakin katin jälkeen.

Jos lh tyylinen kampa molemmissa niin liitin pinnit pitäisi käydä ristiin.

Kiihtyvyys anturi, abs/luistonestolle. Toisen lambdan pystyy varmaan poistamaan softasta, valvoo vaan katin toimivuutta. Järkevä poistaa joka tapauksessa.

Joku fiksu purkamaan 1.8 saloja.  ;)
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Lankku - 06.02.2017, 23:09:01
Jos nyt ymmärsin siis oikein niin mittariston lämpötila-anturi poistuu?

Miksei jätä sitä paikalleen ohjaamaan vanhaa mittaristoa? Vai?
Ei oikein onnistu. 1.8:ssa mittaristolle käytetään termarikotelon anturia. 4.4 käyttää sitä ruiskulle. Kannen päässä oleva anturi on eri vastusarvoilla ja mittari on sitä käyttämällä punaisella.

Pinnit ovat aivan saman näköisiä molemmissa versioissa ja pienempi vaiva voi kyllä olla siirtää vaan johdot toiseen liittimeen.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: v0lv0245 - 05.02.2019, 08:34:45
Miten on, pystyykö M4.4:stä ohjelmoimaan ilmapumpun ja EGR:n pois, niin ettei tule vikakoodeja.
Mietin, että jos joskus päivitän M4.4:n nykyisen M1.8:n tilalle (B6304FS 1992) ja siinä ei noita härpäkkeitä ole.
Muut tarvittavat muutokset ovat tiedossa.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Tico - 05.02.2019, 08:39:00
Miten on, pystyykö M4.4:stä ohjelmoimaan ilmapumpun ja EGR:n pois, niin ettei tule vikakoodeja.
Mietin, että jos joskus päivitän M4.4:n nykyisen M1.8:n tilalle (B6304FS 1992) ja siinä ei noita härpäkkeitä ole.
Muut tarvittavat muutokset ovat tiedossa.

Ilmapumpusta ei tule vikakoodeja ja EGR:n saa pelistä pois.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: v0lv0245 - 05.02.2019, 08:41:40
Asia selvä, kiitos.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: puliukk0 - 05.02.2019, 16:28:37
Itseä tässä kiinnostaa ajoneston disablointi, onnistuuko? Hölmöä asentaa ajoneston romut jos(tai saakin jos löytää) sen saa ohjelmasta pois.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: v0lv0245 - 05.02.2019, 20:05:36
Itseä tässä kiinnostaa ajoneston disablointi, onnistuuko? Hölmöä asentaa ajoneston romut jos(tai saakin jos löytää) sen saa ohjelmasta pois.

Kuten Lankku tuolla aikaisemmin totesi, niin alkupään -96:ssa ei ole ajonestoa (ECU 8601309 (Bosch 0 261 203 655)).
Olen yrittänyt selvittää mihin korinumeroon saakka ei ole ajonestoa, mutta vielä sitä tietoa en ole löytänyt.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Xanthe_ - 05.02.2019, 20:15:40
2.3T
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: viri-viri - 25.09.2019, 13:33:17
Nostetaan vanhaa aihetta, mitä ongelmia odotettavissa kun vaihtaa alkupään B6304 koneen vm97 koriin? Lämpöanturin ja immun saa tottakai kikkailtua, muuten onko eroja antureissa?
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Lankku - 25.09.2019, 14:08:27
Miten alkupään? Jos kone on vanhakorisesta, niin koko moottorinjohtosarja on vaihdettava. Korin puolen liitin on eri, koska vanhassa ei ole samanlaista sähkökeskusta konehuoneessa.

Immun tai muiden kanssa ei tarvitse kikkailla kun käyttää auton omia sähköjä kaikessa.
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: viri-viri - 25.09.2019, 16:42:07
Auton omat sähköt tottakai pidetään, lähinnä mietin että anturit on muuten samoja (Tps, kampuran asento, nakuanturi jne.)
Otsikko: Vs: Motronic 1.8 -> 4.4
Kirjoitti: Lankku - 25.09.2019, 17:16:15
En ihan varmaksi muista oliko termarikotelossa oleva anturi sama, siinä saattoi olla vuosimalliraja. Mutta äkkiä sen vaihtaa. Muuten käyvät ristiin.